رَهی نو

محله لشکر آباد اهواز ؛ خیابان خوشمزه در جنوب | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۹۴ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

خوردن فلافل با سس تند و بندری فقط در لشکر آباد اهواز می‌چسبد. خیابانی که از اول تا آخرش را فلافل فروش‌های محبوب شهر اهواز و آبادان تشکیل می‌دهد. شما فلافل را می‌توانید در هر جای ایران میل کنید. ولی فلال‌های عربی خیابان لشکر آباد با سس‌های مخصوص جنوب را جای دیگر نمی‌توانید پیدا کنید. شما در این خیابان می‌توانید غذاهای جنوبی دیگر مانند سمبوسه و پاکوره هم نوش جان کنید.
لشکر آباد یکی از محله های قدیمی اهواز به‌حساب می‌آید که در نزدیکی رود کارون جای خوش کرده است. در سفر به اهواز حتما به این محله سر بزنید. محله‌ای شب زنده و باصفا که تا دیروقت فعالیت دارد. منطقه لشکر آباد یک محله عرب نشین است که در بافت سنتی شهر اهواز قرار دارد. شما علاوه بر فلافل می‌توانید شیرینی‌های خوشمزه و قهوه جنوبی میل کنید. با معرفی لشکر آباد در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو شما را به سفری تازه در شهر اهواز می‌بریم تا هم از جذابیت‌های این محله بهره ببرید و هم با مردم خونگرم جنوبی بیشتر آشنا شوید.

 لشکر آباد اهواز کجاست؟

آدرس محله لشکر آباد را از هر کسی در اهواز بپرسید، شما را مستقیم به آنجا هدایت می‌کند چون لشکر آباد یک محله قدیمی و معروف در این شهر محسوب می‌شود. این محله در ساحل غربی رود کارون جای خوش کرده است و با دانشگاه شهید چمران اهواز فاصله چندانی ندارد. شما از دانشگاه تا لشکر آباد 500 متر فاصله دارید. لشکر آباد در شمال خیابان انقلاب، جنوب میدان دانشگاه، غرب خیابان انوشه و خیابان ابومسلم قرار دارد.
شما می‌توانید از طریق خیابان امام خمینی به سمت جنوب بروید تا به خیابان انقلاب برسید. سپس از خیابان انقلاب به سمت غرب بروید تا به لشکر آباد برسید. همچنین می‌توانید از مسیر بزرگراه آیت‌الله بهبهانی به سمت جنوب بروید تا به خیابان 22 بهمن برسید. سپس از خیابان 22 بهمن به سمت غرب بروید تا لشکر آباد را بیابید. علاوه بر خودروی شخصی می‌توانید با اتوبوس، مترو و تاکسی‌های شهری به محله قدیمی لشکر آباد برسید. متروی دانشگاه در فاصله 400 متری و متروی پارک در فاصله 750 متری از این محله قرار دارند.
شما با اتوبوس می‌توانید به میدان لشکر آباد و خیابان انقلاب برسید و از آنجا کمی پیاده‌روی کنید. همچنین تاکسی‌های اهواز شما را از هر جای شهر به میدان انقلاب می‌برند که شما با پیاده‌روی در خیابان کتبی در زمانی کم به این محله می‌رسید.

لشکر-آباد-اهواز

تاریخچه لشکر آباد شهر اهواز

لشکر آباد شهر اهواز که در گذشته به نام "رفیش" نیز شناخته می‌شد، یکی از محله‌های قدیمی شهر اهواز است که در ساحل غربی رود کارون واقع شده است. قدمت این محله به دوران قاجار باز می‌گردد و در آن زمان به‌عنوان محل سکونت سربازان و خانواده‌های آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
در طول تاریخ، لشکر آباد فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. در دهه‌های 40 و 50 شمسی، این محله به دلیل وجود پادگان‌های نظامی و حضور پررنگ ارتش، از رونق و آبادانی بسیاری برخوردار بود؛ اما پس از جنگ ایران و عراق، بسیاری از ساکنان لشکر آباد به دلیل مشکلات اقتصادی و ناامنی، این محله را ترک کردند.
در دهه 80 شمسی، لشکر آباد به یکی از محله‌های فقیرنشین شهر اهواز تبدیل شد. ولی در همین دهه بسیاری از افراد این محله چون مغازه‌ای نداشتند در جلوی خانه‌های خود و روی گاری یا یک سکوی مشخص فلافل‌های دست‌ساز خود را می‌فروختند. همین موضوع شرایط این محله را تغییر دارد و کم‌کم سروکله مغازه‌های فلافل فروشی پیدا شد. این مغازه‌ها به‌تدریج افزایش یافتند تا اینکه این محله به خیابان فلافل اهواز شهرت یافت.
در سال 1390، خیابان انوشه و محله لشکر آباد در اهواز در کانون توجه قرار گرفتند و به یکی از جاهای دیدنی محبوب شهر تبدیل شدند. در آن زمان، فلافل فروشی‌های متعددی در خیابان گلستان، نزدیک دانشگاه چمران، شروع به کار کردند و به‌سرعت محبوبیت پیدا کردند.
اما این فقط آغاز ماجرا بود. با گذر زمان، فعالیت مغازه‌های این محله گسترش پیدا کرد. لشکر آباد علاوه بر فلافل، شاهد ظهور مغازه‌های شیرینی فروشی، قهوه فروشی و عرضه‌کنندگان دیگر خوراکی‌های محلی بود. این تنوع، خیابان انوشه و لشکر آباد را به مکانی جذاب برای اهوازی‌ها و گردشگران تبدیل کرد.
امروزه، این خیابان و محله نه تنها به خاطر فلافل‌های خوشمزه، بلکه به خاطر تنوع خوراکی‌ها، فضای دلنشین و پویایی که دارد، یکی از پاتوق‌های محبوب شهر اهواز محسوب می‌شود.
شما در سفر به شهر اهواز می‌توانید از رود کارون، حمام نفت سفید، دانشگاه سه گوش، پل سیاه، خانه ماپار، پل سفید و بازار عبدالحمید دیدن کنید و در محله لشکر آباد فلافل‌های خوشمزه بخورید. همچنین اقامت در هتل پارس اهواز می‌تواند لذت سفر را برای شما دوچندان کند.

علت شهرت لشکر آباد در اهواز

فلافل در دهه 1340 توسط یک مهاجر لبنانی به نام "حاج محمد شفیع" به شهر آبادان معرفی شد. بعد از آن فلافل به‌سرعت در ایران محبوبیت پیدا کرد و به یکی از غذاهای خیابانی پرطرفدار تبدیل شد. طوری که محلیان لشکر آباد به‌صورت تخصصی روی فروش فلافل کار می‌کنند. شما علاوه بر اهواز می‌توانید فلافل را در شوش و آبادان امتحان کنید که به خاطر سس‌های تند و مخصوصی مانند انبه، خردل و گوجه‌فرنگی طعم آن‌ها بی‌نظیر و خاص می‌شود.
شما در لشکر آباد می‌توانید فلافل را به‌صورت سلف‌سرویس میل کنید و فلافل و انواع مخلفات آن مانند گوجه، خیارشور، ترشی‌ها، کاهو، کلم و سبزیجات را هر چقدر می‌خواهید در نان ساندویچ خود قرار دهید.
لشکر آباد به خاطر فلافل فروشی‌های متعدد و خوشمزه‌اش در خیابان انوشه و خیابان گلستان، به‌خصوص در نزدیکی دانشگاه چمران، شهرت دارد. شما علاوه بر فلافل می‌توانید سمبوسه، کپه، حمص و پاکوره که از غذاهای سنتی جنوب هستند سفارش دهید.
تنوع و کیفیت فلافل‌ها، قیمت مناسب و فضای صمیمی این فلافل فروشی‌ها، لشکر آباد را به پاتوقی برای اهوازی‌ها و گردشگران تبدیل کرده است. قهوه عربی و باقلوای لشکر آباد از خوراکی‌های خوشمزه اهواز به‌حساب می‌آیند که تجربه آن‌ها می‌تواند خوشایند باشد.
حمیسه یک غذای عربی است که با نان پیتا، فلافل، سس تند، سبزیجات و ترشی سرو می‌شود. در شهرهای خوزستان ترکیب متفاوتی از باقلا، چغندر و گیاهی به اسم پنیرک دارد. ولی این غذا در لشکر آباد شهر اهواز با ترکیبی تند از دل، جگر و قلوه سرو می‌شود.
همان‌طور که معلوم است لشکر آباد محله‌ای برای چشیدن طعم‌های جدید و بی‌بدیل محسوب می‌شود. شما در این محله فقط فلافل نمی‌بینید بلکه گاری‌های لبوی داغ در کنار خیابان از شما پذیرایی خواهند کرد. از طرفی چشیدن طعم کباب‌های اصیل و لذیذ را در این محله نباید از دست داد. کپه غذای جنوبی که با برنج پخته، پیاز، گوشت چرخ کرده، سیر و سبزیجات درست می‌شود در لشکر آباد به‌وفور یافت می‌شود.

لشکر آباد فضایی دلنشین و پویا دارد. خیابان‌های این محله پر از مغازه‌های رنگارنگ، کافه‌های دنج و عابران پیاده‌ای است که در حال رفت‌وآمد هستند. این فضا، لشکر آباد را به مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح تبدیل کرده است.
قیمت اجناس و خوراکی‌ها در لشکر آباد نسبت به سایر نقاط شهر اهواز مناسب‌تر است. به همین دلیل افراد با هر سطح بودجه می‌توانند در این خیابان غذا بخورند. محله لشکر آباد دسترسی آسانی دارد که از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی و خودروی شخصی به‌راحتی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. شهرت این محله بر هیچ کس پوشیده نیست و بسیاری از سیاست مدران، بازیگران، هنرمندان و بازیکنان فوتبال به لشکر آباد رفته‌اند و غذاهای خوشمزه جنوبی را صرف کرده‌اند.

علت-شهرت-محله-لشکر-آباد-اهواز

بهترین زمان برای رفتن به محله لشکر آباد

از آنجا که اهواز آب‌و‌هوایی بسیار گرم در اواخر بهار و تابستان دارد، بهترین زمان برای سفر به این شهر و محله لشکر آباد از اوایل پاییز تا اواخر بهار است. در این زمان، اهواز آب‌وهوایی خنک و دلپذیر دارد. در فصل بهار، طبیعت اهواز سرسبز و خرم می‌شود و درختان شکوفه می‌دهند. در این فصل، جشنواره‌های مختلفی مانند جشنواره گل و گیاه و جشنواره نوروزگاه در اهواز برگزار می‌شود. در فصل تابستان، آب‌وهوای این شهر بسیار گرم و شرجی می‌شود. اگر به گرما حساس هستید، سفر به اهواز در فصل تابستان را به شما توصیه نمیکنیم.

دیدنی های اهواز در نزدیکی محله لشکر آباد

اهواز، مرکز استان خوزستان، با قدمتی دیرینه و تمدنی غنی، یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر که در دشت خوزستان قرار دارد، با طبیعت سرسبز، رودخانه کارون پربرکت و نخلستان‌های زیبا، منظره‌ای چشم‌نواز را به رخ می‌کشد.
اهواز به دلیل موقعیت جغرافیایی و تاریخی خود، همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. این شهر در گذشته به‌عنوان پایتخت ایران شناخته می‌شد و آثار تاریخی و گردشگری متعددی دارد. در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

پل سفید شهر اهواز

پل سفید اهواز یا پل معلق، یکی از مشهورترین پل‌های ایران، نماد شهر اهواز محسوب می‌شود. این پل که در سال ۱۳۱۵ بر روی رودخانه کارون ساخته شده، اولین پل معلق ایران به‌حساب می‌آید. پل سفید در فاصله سه کیلومتری از محله لشکر آباد اهواز قرار دارد.
مهندس آلمانی به همراه همسرش مسئولیت اجرایی ساخت پل را بر عهده داشتند. هزینه ساخت پل در آن زمان پنج میلیون و ۷۸۰ هزار ریال بود. پل سفید در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. در زمان بهره‌برداری از پل سفید، مهندسان برای حفظ امنیت و سلامت این پل، سه قانون وضع کردند. اول اینکه عبور هم‌زمان چندین ماشین از روی پل مجاز نبود و فقط یک ماشین می‌توانست در هر بار از پل عبور کند.
در قانون دوم حداکثر سرعت مجاز برای عبور از روی پل سفید، 5 کیلومتر در ساعت تعیین شد. این محدودیت برای جلوگیری از تکان‌های شدید و آسیب به پل اعمال شده بود.  قانون آخر، عبور هم‌زمان چند درشکه از روی پل می‌توانست تعادل پل را به خطر اندازد. به همین دلیل، عبور درشکه‌ها به‌صورت گام‌به‌گام و با فاصله از یکدیگر مجاز بود.

پل-سفید-اهواز

پل سیاه 

پل سیاه اهواز که به پل پیروزی نیز مشهور است، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های شهر اهواز و از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر است. این پل که در سال ۱۳۰۸ بر روی رودخانه کارون ساخته شد و خطوطی برای رفت‌وبرگشت قطار و دو مسیر عابر پیاده دارد.
این پل توسط شرکت بلژیکی "آنتروپینوز" ساخته شد. هزینه ساخت پل در آن زمان حدود دو میلیون تومان بود. پل سیاه در زمان جنگ جهانی دوم نقش مهمی در حمل‌ونقل تجهیزات و نیرو داشت. این پل در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس که به کلیسای سورپ مسروپ نیز شهرت دارد. این کلیسا که در سال ۱۳۴۵ توسط ارامنه ساکن در اهواز بنا شده، به یادبود مسروپ مقدس، مخترع الفبای ارمنی، نام‌گذاری شده است. فاصله کلیسا تا لشکر آباد حدود 4 کیلومتر است.
کلیسای مسروپ مقدس یک گنبد بزرگ و یک برج ناقوس دارد. نمای بیرونی کلیسا با آجر و سنگ و نمای داخلی آن با گچ‌بری و نقاشی‌های مذهبی تزئین شده است. محراب کلیسا در قسمت شرقی آن قرار دارد و با صلیبی بزرگ جلوه‌نمایی می‌کند.

بازار بزرگ عبدالحمید

بازار عبدالحمید که به بازار عبدالحمید خان و بازار ته لنجی‌ها نیز شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای شهر اهواز و از مراکز اصلی تجارت در استان خوزستان به‌حساب می‌آید. این بازار که در مرکز شهر اهواز واقع شده، انواع کالاها ازجمله پوشاک، لوازم‌آرایشی، کیف و کفش، اسباب‌بازی و لوازم منزل را عرضه می‌کند.
در قلب بازار عبدالحمید، خانه تاریخی دادرس و کاروانسرای شیخ خزعل قرار دارند. این دو بنای باشکوه که حدود یک قرن قدمت دارند، یادگار دوران قاجار هستند. در آن زمان، بازار عبدالحمید پاتوقی برای تاجران و ثروتمندان بود و خانه دادرس و کاروانسرای شیخ خزعل نقشی مهم در تجارت و رونق اقتصادی آن ایفا می‌کردند.

هتل های شهر اهواز در حوالی لشکر آباد

شهر اهواز قدمت تاریخی و باستانی دارد. شما می‌توانید از هر جای ایران به این شهر قدیمی بروید و در کوچه‌بازارهای آن قدم بزنید. این شهر جنوبی کارون رودی پرآوازه را در دل خود دارد. شما می‌توانید در اهواز از جذابیت‌های زیادی لذت ببرید.
اقامت در شهر اهواز به‌راحتی ممکن است زیرا این شهر هتل‌های باکیفیت، اقامتگاه‌های مناسب و بوم گردی‌های مختلف دارد؛ اما هتل پارس به‌عنوان یکی از بهترین هتل های اهواز جایگاه ویژه‌ای بین گردشگران اهوازی دارد. این هتل زیبا در خیابان بیست‌وچهار متری، خیابان شهید عابدی در کنار رود کارون قرار دارد که در سال 1347 فعالیت خود را شروع کرد. هتل جذاب پارس اهواز در سال 1395 برای ارتقای سطح کیفیت خود موردبازسازی قرار گرفت.
ساختمان 5 طبقه هتل، 134 واحد اقامتی دارد که با امکاناتی مانند سرویس بهداشتی فرنگی، صندوق امانات، سیستم اطفاء حریق، سیستم گرمایش و سرمایش، یخچال، دراور، چای‌ساز، مبلمان، کمد لباس، آباژور، پاور سوئیچ، تلویزیون، اینترنت و ... تجهیز شده‌اند.
رستوران کارون رستوران اصلی هتل جذاب پارس اهواز به‌حساب می‌آید. این رستوران در طبقه همکف هتل واقع شده و فضایی شیک و دلنشین دارد. رستوران کارون منوی متنوعی از غذاهای ایرانی و فرنگی را ارائه می‌دهد. رستوران چشم‌انداز در طبقه آخر هتل پارس واقع شده و چشم‌اندازی زیبا از رود کارون و شهر اهواز دارد. شما می‌توانید در این رستوران‌ها غذاهای باکیفیت و لذیذ سفارش دهید.

هتل-پارس-اهواز

کلام پایانی

لشکر آباد اهواز، محله‌ای با هویت و اصالت، نمونه‌ای از تنوع همزیستی و گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ، نقش مهمی در هویت شهر ایفا می‌کند. سفر به لشکر آباد، تجربه‌ای از زندگی در کنار رودخانه کارون و آشنایی با مردمی خونگرم و مهمان‌نواز محسوب می‌شود.
لشکر آباد محله‌ای زنده و پویا است که می‌توانید ساعت‌ها در آن قدم بزنید، خوراکی‌های خوشمزه و اصیل جنوبی را میل کنید و با مردم مهربان اهوازی گپ و گفت کنید. این محله فقط برای غذاهایش نیست که معروف است، بلکه به خاطر خوش‌گذرانی‌های شبانه و پاتوق بودنش هم بین شهروندان اهواز و مسافران محبوبیت دارد.

سوالات متداول در مورد  محله لشکر آباد اهواز

بازار فلافل اهواز کجاست؟

محله لشکر آباد در شهر اهواز به بازار فلافل شهرت دارد. این محله در ساحل غربی رود کارون و در نزدیکی میدان دانشگاه و خیابان انوشه است.

غذاهای محلی لشکر آباد کدامند؟

ازجمله غذاهای محلی لشکر آباد می‌توان به فلافل، کپه، حمص، حمیسه، پاکوره و سمبوسه اشاره کرد.

آیا در لشکر آباد به غیر از غذا، خوراکی دیگری پیدا می‌شود؟

بله شما می‌توانید در محله لشکر آباد علاوه بر غذاهای محلی، انواع شیرینی، قهوه جنوبی، لبو و ... را میل کنید.

هتل پارس به کدام یک از دیدنی های اهواز نزدیک است؟

شما با اقامت در هتل پارس شهر اهواز می‌توانید دسترسی آسانی به رود کارون، پل سفید، کلیسای مسروپ مقدس، بازار عبدالحمید، محله لشکر آباد، خانه مارپار و ... داشته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...