رَهی نو

معرفی بازار کاوه اهواز با آدرس و عکس | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۸۳ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

چه چیزی بهتر از اینکه سفر خود را در شهر اهواز از مکانی آغاز کنید که در آن پر از مواد غذایی متنوع و حتی پوشاک باشد. بله درست حدس زدید. در این مقاله می‌خواهیم یکی از بازارهای بسیار معروف این شهر به نام بازار کاوه اهواز را به شما معرفی کنیم.
بازار کاوه، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سنتی ایران است که در قلب شهر اهواز قرار دارد. این بازار با قدمتی بیش از 100 سال، نه تنها به‌عنوان یک مرکز خرید، بلکه یک جاذبه گردشگری و نقطه عطفی در تاریخ و فرهنگ شهر اهواز شناخته می‌شود. خرید خوراکی به‌عنوان سوغات از بازار کاوه اولین موضوعی است که به ذهن شما خواهد آمد. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد این بازار نیاز دارید، این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو را از دست ندهید.

آشنایی با بازار کاوه

محال ممکن است به شهری سفر کنید و بتوانید از خوراکی‌ها و خوشمزه‌جات سنتی و محلی آن شهر بگذرید؛ به‌خصوص اگر آن جاذبه گردشگری، یک بازار قدیمی باشد. بازار کاوه یکی از بازارهای قدیمی شهر اهواز است که به محض ورود به آن و روبرو شدن با بافت قدیمی‌اش، حس و حال عجیبی به شما دست می‌دهد؛ گویی به سال‌های دور سفر کرده‌اید.
بازار کاوه یکی از مراکزی است که مردم این شهر و حتی گردشگران، خریدهای خود از مواد غذایی تا پوشاک را در آنجا انجام می‌دهند. از انواع این خوراکی‌ها می‌توان به ماهی، میگو، رطب، حلوا شکری، خرما و ارده اشاره کرد. باتوجه به اینکه هر نوعی از خوراکی آن هم به‌ صورت تازه و نوبرانه‌اش در این بازار یافت می‌شود، این بازار را با عنوان پاتوق سوغاتی فروشی‌ها می‌شناسند.

آشنایی با بازار کاوه

بازار کاوه کجاست؟

این بازار در مرکز شهر اهواز، خیابان امام خمینی، بین خیابان نادری و خیابان طالقانی قرار دارد.

مروری بر پیشینه بازار کاوه

بازار کاوه ازجمله بازارهای قدیمی و سنتی این شهر است که قدمت آن به دوره پهلوی اول باز می‌گردد. بنای اولیه این بازار در سال 1307 توسط حاج محمد تقی کیوان ساخته شده و همین امر، دلیلی بر این بود که این بازار را به نام بازار کیوان نیز بشناسند.
در آن زمان، بازار کاوه در محله‌ای خارج از شهر اهواز قرار داشت و بیشتر محصولات کشاورزی و دامی منطقه در آن به فروش می‌رسید. با گذشت زمان و گسترش شهر اهواز، این بازار، به یکی از مهم‌ترین مراکز خرید و فروش در این شهر تبدیل شد. در سال 1352، شهرداری اهواز اقدام به بازسازی و نوسازی بازار کاوه کرد. در این بازسازی، معماری سنتی بازار حفظ شد و امکانات رفاهی جدیدی مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه و سیستم تهویه به آن اضافه شد. 
امروزه بازار کاوه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری اهواز شناخته می‌شود. این بازار محل مناسبی برای خرید انواع مواد غذایی، سوغات و صنایع دستی است. بوی ماهی و میگوی تازه، رنگ‌های شاد میوه‌ها و سبزیجات، هیاهوی خریداران و فروشندگان، فضایی جذاب و پر نشاط را در این بازار ایجاد کرده است.

معماری بازار کاوه 

بازار کاوه، با معماری سنتی و بومی خود، یکی از نمونه‌های جالب معماری بازارهای ایرانی است. در ساخت این بازار از مصالحی مانند آجر، خشت و تیرچه‌های چوبی استفاده شده است. در طراحی و ساخت بازار کاوه، به عواملی مانند اقلیم گرم و خشک اهواز توجه شده است. سقف بلند و سایه‌دار بازار، عبور و مرور هوا را تسهیل می‌کند و موجب به‌وجود آمدن فضای خنک و دل‌انگیزی می‌شود.

محصولات بازار کاوه

بازار کاوه تنوع بسیار زیادی در محصولات خود دارد. مواد غذایی تازه، سوغات و صنایع دستی، ازجمله اقلامی هستند که در این بازار به فروش می‌رسند.  برخی از مهم‌ترین محصولات بازار کاوه شامل میوه و سبزیجات، ماهی و میگو، گوشت و مرغ، لبنیات، نان و حبوبات، ادویه‌جات و خشکبار تازه هستند. همچنین کلوچه خرمایی، شیره خرما، حلوا شکری و حلوا ارده، انواع صنایع دستی مانند عبا و چادر عربی، حصیر و سفال از دیگر اقلام قابل فروش در این بازار هستند که موارد خوبی برای خرید سوغات به‌شمار می‌آیند.

محصولات بازار کاوه

جاذبه های گردشگری بازار کاوه

باتوجه به اینکه موقعیت جغرافیایی بازار کاوه در مرکز شهر اهواز است، دسترسی به دیگر جاهای گردشگری اهواز و همچنین هتل‌های این شهر مانند هتل پارس اهواز برای مسافران بسیار آسان است. اگر برای سفر به این شهر برنامه‌‌ریزی کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار گشت‌وگذار از بازار کاوه، از دیگر مکان‌های دیدنی این شهر که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم، بازدید داشته باشید.

پل سیاه اهواز

پل سیاه اهواز که با نام‌های پل راه آهن و پل فلزی نیز شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های ایران و نمادهای شهر اهواز است. این پل در دوره پهلوی اول و همزمان با ساخت راه آهن سراسری ایران بین سال‌های 1306 تا 1317 ساخته شد.

پل سیاه اهواز

پل سفید اهواز

پل سفید اهواز که به نام پل معلق نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین و مشهورترین پل‌های ایران است که بر روی رودخانه کارون در شهر اهواز قرار دارد. این پل در دوره پهلوی اول و بین سال‌های 1312 تا 1315 توسط یک شرکت آلمانی ساخته شده است.

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر اهواز در سال 1388 افتتاح شد و دارای 70 اثر هنری است. در میان آنها، 60 اثر آن متعلق به هنرمندان استان خوزستان و 10 اثر متعلق به هنرمندان سایر استان‌های کشور است. این موزه در دو طبقه و با پنج گالری ساخته شده است.
در این موزه همایش‌ها، کارگروه‌ها، دوره‌های آموزشی هنری مختلف و سمینارهای هنری برگزار می‌شود. مهم‌ترین آثار موزه هنرهای معاصر اهواز را آثاری تشکیل می‌دهند که از موزه هنرهای معاصر آبادان به این مکان آورده شده‌اند. آثار این موزه شامل نقاشی، مجسمه، عکس و چیدمان است.

موزه هنرهای معاصر

خانه ماپار در شهر اهواز

خانه ماپار، یکی از خانه‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری  اهواز است. این خانه در دوره پهلوی اول و در سال 1312 توسط عبدالمجید ماپار، یکی از تجار معروف خوزستان، ساخته شده است. 
از دیگر مکان‌های دیدنی نزدیک به این بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    مسجد جامع اهواز
•    کلیسای سورپ مسروپ
•    رودخانه کارون
•    پارک ساحلی

خانه ماپار در شهر اهواز

سخن پایانی 

بازار کاوه، سفری به قلب تاریخ و فرهنگ جنوب ایران است. در این بازار، بوی خوش ادویه‌جات و خوراکی‌های محلی، رنگ‌های شاد میوه‌ها و سبزیجات، هیاهوی خریداران و فروشندگان و معماری سنتی، فضایی جذاب و پرنشاط خلق کرده‌اند. 
این بازار، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از خرید و گشت‌وگذار در یک فضای سنتی و پرنشاط را به شما می‌دهد. در این بازار می‌توانید طعم‌های اصیل جنوب ایران را بچشید، از صنایع دستی و سوغات اهواز دیدن کنید و با فرهنگ مردم این شهر آشنا شوید.

سوالات متداول در مورد بازار کاوه

بازار کاوه شهر اهواز کجاست؟

این بازار، در مرکز شهر اهواز، خیابان امام خمینی، بین خیابان نادری وخیابان طالقانی قرار دارد.

ساعات کاری بازار کاوه چه زمانی است؟

بازار کاوه همه روزه از صبح تا غروب باز است.

چه چیزهایی را می‌توان در بازار کاوه خرید؟

در بازار کاوه می‌توانید انواع مواد غذایی تازه، سوغات و صنایع دستی را خریداری کنید.

جاذبه‌های گردشگری اهواز در نزدیکی بازار کاوه کدامند؟

پل سیاه، پل سفید، موزه هنرهای معاصر، خانه ماپار، مسجد جامع اهواز، کلیسای سورپ مسروپ، رودخانه کارون و پارک ساحلی
 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...