رَهی نو

لیست پل‌های اهواز ؛ از پل سفید تا پل آبشار

تعداد بازدید: ۲۲۸۴ ۱۹ آذر ۱۴۰۱

پل های اهواز از جمله زیباترین پل‌های ایران هستند که اهمیت زیادی برای این شهر دارند. اهواز هشتمین شهر پرجمعیت ایران و یکی از کلان‌شهرهای کشور به حساب می‌آید و پرجمعیت‌ترین شهر جنوب غربی ایران است. رود کارون، که به عنوان طولانی‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه ایران شناخته می‌شود، از میان شهر اهواز عبور می‌کند. این رود و شاخه‌های آن با تامین آب موردنیاز برای کشاورزی و تولید برق، باعث رونق شهر شده‌اند. پل‌های زیادی روی کارون ساخته شده است که دارای اهمیت زیادی هستند. ما قصد داریم در ادامه شما را با پل های اهواز آشنا کنیم.

اهواز، شهر پل ‌ها

شهر زیبای اهواز به دلیل داشتن رودخانه‌های متعدد، به شهر پل‌ها معروف شده است. اقوام مختلفی در اهواز زندگی می‌کنند که عبارتند از فارس، عرب، بختیاری، قشقایی، کرد، ارمنی، کلیمی، زرتشتی و مندایی. خونگرم بودن و مهمان‌نوازی مردم اهواز، شهرت جهانی دارد و از دیرباز تاکنون، مسافران زیادی از راه‌های زمینی و آبی به این شهر سفر می‌کنند. پل در اهواز نقش مهمی در تجارت و زندگی روزمره مردم ایفا می‌کند. برخی از پل‌ها، قدیمی و برخی از آن‌ها مدرن و جدید هستند. جالب است بدانید که بسیاری از توریست‌های خارجی تنها برای بازدید از این پل‌ها به اهواز سفر می‌کنند. در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

لیست پل های شهر اهواز

فهرست پل های اهواز، کمی طولانی است. این پل‌ها نماد شهر اهواز و بخشی از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند.

پل سفید اهواز

پل سفید اهواز یکی از قدیمی‌ترین پل‌های این شهر است که از دوران پهلوی به جای مانده است. این پل، از آن جهت که اولین پل معلق کشور است، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. پل سفید همچنین با نام‌های پل هلالی یا پل معلق نیز شناخته می‌شود. شرکت سوئدی سونسکاانتر پرناداکتی وظیفه ساخت این پل را بر عهده گرفت و ساخت آندر سال 1312 آغاز شد. در آن زمان، 570 میلیون تومان برای ساخت پل هزینه شد.

پل سفید اهواز

برای آشنایی با جاهای دیدنی اهواز  این مقاله را بخوانید.

این هزینه را بانک ملی ایران پرداخت کرد. یک مهندس آلمانی و همسرش که نمایندگان شرکت سوئدی بودند، بر مراحل ساخت پل نظارت داشتند. دو سال بعد از شروع، ساخت، به اتمام رسید. نتیجه به حدی عالی بود که تصمیم بر این شد در ساخت هلالی دوم پل نیز، با این مهندسان همکاری شود.

پل سیاه یا پل پیروزی؛ قدیمی ترین پل اهواز

پل سیاه یا پل پیروزی، به عنوان قدیمی ترین پل اهواز شناخته می‌شود. همانطور که از نام این پل پیداست، رنگ آن سیاه است. پل سیاه حدودا یک کیلومتر طول و شش متر عرض دارد و در دوران پهلوی (سال 1308) ساخته شد تا خط راه‌آهن بندر امام را به راه‌آهن سراسری خرمشهر – تهران شمال متصل کند.

این پل دارای 52 پایه فلزی است که با فوندانسیون‌های بتنی روی رودخانه قرار گرفته‌اند. در دو طرف پل، بخش‌هایی مخصوص عبور عابران پیاده در نظر گرفته شده است و وسط آن دو ریل مخصوص رفت و برگشت قطار وجود دارد. از آنجایی که این پل نقش مهمی در پیروزی متفقین داشته است، به آن لقب پل پیروزی را نیز داده‌اند. پل سیاه تنها یک پل ساده نیست؛ بلکه در حال حاضر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و یک پل تاریخی مهم به حساب می‌آید.

پل سیاه یا پل پیروزی؛ قدیمی ترین پل اهواز

پل سوم با نام دیگرِ پل ترانزیتی

پل سوم اهواز از آن جهت که نقش مهمی در جابه‌جایی کالاهای وارد شده به بندر امام دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. پل سوم یا پل ترانزیتی، 496 متر طول و 14 متر عرض دارد. این پل، میدان شهید بندر (چهارشیر) را به پل کیانپارس، بلوار ساحلی و بلوار مدرس متصل می‌کند. ساخت پل سوم در سال 1336 آغاز شد و در سال 1349 به پایان رسید.

پل نادری

پل نادری به "پلی که مانع از سقوط خوزستان شد"، معروف است. این پل که با نام‌های کرخه، پای پل و سرخه نادری نیز شناخته می‌شود، استان خوزستان، ایلام و شهر اندیمشک را به هم متصل می‌کند. در زمان جنگ ایران و عراق در صورتی که دشمن می‌توانست از این پل عبور کند، استان خوزستان سقوط می‌کرد و به دست دشمن می‌افتاد.

نظامیان ایران در ابتدا قصد داشتند که با تخریب آن از ورود دشمن جلوگیری کنند؛ اما به دلیل منحصربه‌فرد بودن پل و احتمال عقب‌نشینی نیروهای ایرانی، تصمیم بر این شد که یک خط پدافندی با محوریت نیروهای مردمی و ارتش روی آن تشکیل شود. در حال حاضر، پل نادری در فهرست آثار ملی دفاع مقدس قرار گرفته است.

پل نادری

پل چهارم اهواز

پل چهارم اهواز، خیابان سلمان فارسی را به کوی تختی (امانیه) فلکه ساعت و میدان مولوی متصل می‌کند. این پل همچنین با نام پل سلمان فارسی شناخته می‌شود. پل چهارم در سال 1354 با هزینه 23 میلیون تومان ساخته شد که 576 متر طول و 16 متر عرض دارد.

کاروانسرای معین التجار، عمارت ماپار و پل سفید اهواز از جمله جاذبه‌های گردشگری اطراف این پل هستند که در فاصله کمی از پل چهارم قرار دارند و به صورت پیاده نیز می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. همچنین می‌توانید یک وعده خودتان را در کشتی رستوران سوزیانا که در چندقدمی پل قرار دارد، مهمان کنید.

پل پنجم اهواز

پل پنجم اهواز به منظور سهولت رفت‌وآمد و عبورومرور در سال 1375 ساخته شد. این پل دارای دو باند مخصوص اتومبیل است و خیابان جمهوری اسلامی، بلوار ساحلی غربی و بلوار ساحلی شرقی را به هم متصل می‌کند. طول آن 480 متر و عرض آن نیز 30 متر است. جالب است بدانید از میانه پل، لوله آب شهری عبور می‌کند.

پل ششم اهواز

پل ششم اهواز با نام پل صنایع فولاد نیز شناخته می‌شود. کارخانه‌های نورد و صنایع دستی که در دو سمت رود کارون قرار دارند، با این پل به هم متصل می‌شوند. پل ششم، 740 متر طول و 30 متر عرض دارد و از جمله جدیدترین پل‌های ساخته شده روی کارون است که در سال 1386 به بهره‌برداری رسید. پل ششم از مصالح ارزشمندی از جمله فولاد ساخته شده است. مجتمع تفریحی بولینگ ساحل و بازارچه درویشیه از جمله جاذبه‌های گردشگری و تفریحی نزدیک به آن هستند.

پل هفتم (پل آبشار رنگین‌کمان یا پل گفت و گوی تمدن ها)

پل هفتم یکی از زیباترین پل های اهواز به‌شمار می‌رود که با نام‌ها آبشار اهواز، آبشار رنگین‌کمان و گفتگوی تمدن‌ها نیز شناخته می‌شود؛ ضمن اینکه لقب طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه را نیز به خود اختصاص داده است. پمپ‌هایی که درون پل تعبیه شده‌اند، آب را به درون آن کشیده و از دو طرف به داخل رودخانه می‌ریزند.

هنگام شب، چراغ‌های رنگارنگ پل روشن شده و زیبایی آبشار را دوچندان می‌کنند. مشابه این آبشار در کشور کره جنوبی ساخته شده است. در دو طرف پل، رستوران‌هایی وجود دارد که غذاهای سنتی اهواز مانند فلافل، کپه عربی و سمبوسه را به فروش می‌رسانند. شما می‌توانید در طبیعت کنار پل هفتم بنشینید و از خوردن این غذاهای دلچسب و لذیذ لذت ببرید.

پل هفتم (پل آبشار رنگین‌کمان یا پل گفت و گوی تمدن ها)

پل طبیعت یا پل کیان پارس اهواز

پل طبیعت با حدود 500 متر طول و 5 متر عرض، با هدف عبورومرور عابران پیاده ساخته شده است. در دو سمت آن، دو پارک مهم شهر یعنی پارک ساحلی و پارک لاله قرار دارند. ماهیگیری یکی از تفریحات رایجی است که می‌توانید در این مکان انجام دهید. همچنین می‌توانید از فضای سبز و وسایل بازی موجود در این پارک‌ها استفاده کنید. افراد زیادی هنگام عصر به این پل می‌آیند و از مشاهده غروب خورشید در کنار اعضای خانواده یا دوستان خود لذت می‌برند.

پل طبیعت یا پل کیان پارس اهواز

پل پارک جزیره اهواز

پل پارک جزیره اهواز در دهه 60 احداث شد. این پل برای اتصال شهر به پارک جزیره‌ای کوچکی که در نزدیکی ساحل قرار دارد، استفاده می‌شود. پارک جزیره مکانی امن برای حضور خانواده جهت تفریح و لذت بردن از طبیعت اطراف است و تنها خانواده‌ها اجازه ورود به این مکان را دارند.

این پارک حتی در نیمه‌های شب نیز شلوغ و سرزنده است؛ چراکه بسیاری از مردم بومی اهواز و گردشگران، پارک جزیره را برای تفریحات خانوادگی خود انتخاب می‌کنند. در این پارک هم می‌توانید دوچرخه کرایه کنید و هم از وسایل بازی داخل پارک نیز استفاده کنید.

پل پارک جزیره اهواز

بزرگترین پل کابلی خاورمیانه

پل هشتم، آخرین پل اهواز است که ساخت آن در سال 1385 آغاز و در سال 1390 به پایان رسید. در ساخت آن از جدیدترین مصالح و تکنولوژی‌های موجود استفاده شده است و توسط کابل‌هایی که در بالای آن قرار دارند، نگهداری می‌شود و هیچ پایه‌ای در زیر آن وجود ندارد. پل هشتم، 20 متر عرض دارد و چهار لاین ماشین می‌توانند از آن عبور کنند. این پل خیابان امانیه را به خیابان زند متصل می‌کند.

بزرگترین پل کابلی خاورمیانه

جمع بندی

در این مقاله به بررسی پل های اهواز پرداختیم. هر کدام از این پل‌ها داستان و روایت مخصوص خود را دارند. برخی از آن‌ها مخصوص عبور عابران پیاده و برخی دیگر مخصوص عبور قطار یا خودرو هستند. این پل‌ها برای شهر اهواز اهمیت ویژه‌ای دارند و بخشی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به حساب می‌آیند.

اگر قصد سفر و اقامت در مازندران را دارید می توانید هتل های اهواز را مانند هتل پارس اهواز را از رهی نو با بهترین تخفیف رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سهراب ۱۴۰۲/۷/۲۲

اهواز شهر پل ها واقعا هم که اینطور است و بیشترین پل ها مربوط به این شهر است و چقدر هم زیباست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۴

سهراب عزیز احتمالا شما معمار یا آشنایی با این رشته دارید که اطلاع از پل های اهواز دارید

مریم اسلامی ۱۴۰۲/۷/۲۲

پارک جزیره اهواز چقدر جالب که فقط خانواده ها رو اجازه میده مثل پارک بانوان تهران که فقط بانوان اجازه دارند خیلی خوبه

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...