رَهی نو

سوغات اهواز ؛ از اهواز چه چیزی بخریم؟

تعداد بازدید: ۲۵۲۳ ۴ مهر ۱۴۰۱

شهر جنوبی اهواز که یکی از اصیل‌ترین شهرهای ایران بوده و مهربان‌ترین و مهمان‌نوازترین مردمان را دارد، یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان در فصل‌های سرد سال است. این شهر مانند تمام شهرهای ایران، انواع خوراکی و صنایع‌دستی، به‌عنوان سوغات اهواز را دارد که برای مسافرین بسیار جذاب خواهد بود.

اگر قصد سفر در سفر به  اهواز برای خود و عزیزانتان سوغاتی به همراه بیاورید، با سوغاتی‌های مخصوص اهواز آشنا شوید و بهترین و مرغوب‌ترین آن‌ها را تهیه کنید. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو ما انواع سوغاتی‌های این شهر را برای شما معرفی کرده‌ایم و شما می‌توانید بر اساس سلیقه شخصی، از هرکدام که خواستید خریداری کنید.

سوغاتی‌های خوردنی اهواز

اهواز هم مانند هرجایی از کشورمان خوراکی‌های مخصوص به خودش را دارد که یا نمی‌توان آن‌ها را در جای دیگر یافت یا اگر هم پیدا شد، به مرغوبیت خوراکی‌های اهوازی نمی‌رسد. این خوراکی‌ها که بسیار متنوع هستند و برای سوغاتی انتخابی خوبی بوده شامل موارد زیر هستند.

انواع خرما

شاید تعداد محدودی از افراد باشند که مزه خرمای شیرین و خوشمزه جنوب را دوست نداشته باشند. اهواز مرکز خرما است و آن را به نقاط مختلف دنیا صادر می‌کند. اما وقتی اسم خرما می‌آید همه در ذهنشان خرمای مضافتی بم را که در جعبه‌های مخصوصی بسته‌بندی شده و در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد را تجسم می‌کنند. اما اگر بخواهید از اهواز خرما بخرید، باید بگوییم که با انواع و اقسام خرماهای مختلف روبه‌رو می‌شوید که هرکدام مزه خاص خود را دارد.

انواع خرما

خرمای زاهدی: در کنار خرما اسم رطب هم زیاد شنیده‌ایم. رطب با خرما متفاوت هستند؛ اما بعضی‌ها آن را به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند. برای تولید انواع خرما نیاز به روش‌های رشد گوناگونی است که در یکی از این روش‌ها، خرما در مقابل نور مستقیم خورشید، رسیده و نرم می‌شود و رنگ آن تیره و به سیاهی می‌زند که همان رطب است. این رطب را نمی‌چینند و در درخت باقی‌مانده و خشک می‌شود و تبدیل به خرمای زاهدی می‌شود.

خرمای کبکاب: یکی از خرماهای مرغوب اهواز خرمای شیرین و خوشمزه کبکاب است که می‌توان در یزد، بوشهر و بهبهان هم از آن پیدا کرد.

خرمای پیارم: نوعی خرمای دیررس و نیمه‌خشک بوده و بسیار مناسب برای افراد دیابتی است، زیرا این خرما دارای فروکتوز بوده و البته قیمت بالاتری هم دارد.

خرمای خضراوی:‌ این خرما در ابتدا به رنگ نارنجی مایل به قهوه‌ای است و کم‌کم به رنگ قهوه‌ای روشن تغییر می‌یابد. بسیار خوشمزه بوده و بافت نرمی دارد.

خرمای استعمران: از خرماهای شیرین و خوشمزه که قند بالایی هم دارد خرمای استعمران است و به رنگ قهوه‌ای تیره متمایل به سیاه و قرمز است و برای ورزشکاران یک میان وعده خوب به‌حساب می‌آید.

خرمای برهی: یک خرمای شیرین با بافتی ترد و خوشمزه بوده که ماندگاری بالایی دارد و از انتخاب‌های خوبی در میان سوغات اهواز است.

قهوه خرما و قند خرما

علاوه بر اینکه خرماهای اهواز تنوع زیادی دارد، یکی دیگر از مزیت‌های آن تولید فرآورده‌های مختلف از این خرماها است. یکی از این فرآورده‌ها قهوه خرما بوده که خواص زیادی دارد. قهوه خرما از محبوب‌ترین سوغاتی‌های اهواز است و برای تهیه آن هسته خرما را خشک کرده و آن را آسیاب می‌کنند. این قهوه شامل ویتامین‌های A، E، آهن، روی و منگنز بوده و در درمان بیماری‌های آلرژیک مؤثر است. ضد یبوست بوده و در درمان چاقی به افراد کمک می‌کند.

فرآورده بعدی خرما، قند خرما است که شیره و خمیر خرما را ترکیب کرده و به شکل حبه‌های قند درمی‌آورند. قند خرما شامل آهن زیادی است و ضدسرطان بوده و انرژی بدنی را افزایش می‌دهد.

شیره خرما
اکثر افراد نام انواع شیره‌ها و خواص آن را شنیده‌اند. شیره خرما از شیره‌هایی است که برای تقویت عمومی بدن و درمان کم‌خونی مؤثر بوده و ترکیب آن با ارده برای صبحانه بی‌نظیر است.

رنگینگ
رنگینگ نوعی شیرین و دسر مخصوص اهواز است که به آن حلوا هم گفته می‌شود. طرز تهیه آن آسان است و برای تهیه آن هسته خرما را در می‌آورند و داخل آن گردو می‌گذارند و پودر دارچین، هل، پودر و کره را ترکیب کرده و روی خرما قرار می‌دهند.

کلیجه
کلیجه همان کلوچه خرمایی است که در زبان محلی به این نام شناخته شده است. یک شیرینی خوشمزه بوده و برای تهیه آن آرد، زیره و روغن را ترکیب کرده و خمیر درست می‌کنند و داخلش خرما قرار می‌دهند و در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف درون فر می‌پزند.

حلوا شکری
حلواشکری را در همه جای ایران می‌توان یافت؛ اما حلواشکری اهواز بسیار خوشمزه است و از کنجد، شکر، هل، چوبک، مغز گردو و پسته تهیه می‌شود و بسیار مقوی است.

مرکبات

همیشه فکر می‌کنیم که در جنوب فقط خرما است؛ اما یکی از محل تولید مرکبات مرغوب و خوشمزه مانند پرتقال دزفول و والنسیا، نارنگی، لیموشیرین، نارنج، گریپ‌فروت و لیمو سنگی شهر اهواز است.

انواع ماهی

ماهی جنوب که دیگر نیازی به گفتن و تعریف‌کردن ندارد. از خوراکی‌های که باید در جنوب خورد و یا برای سوغاتی خرید انواع ماهی‌های جنوبی است. حلوا سفید، سرخو، راشگو، شوریده، شانگ، سنگ‌سر، میش، هامور، هوور،، صبور، قباد و شیر انواع ماهی‌های موجود در اهواز است که هرکدام عطروطعم خاص خود را دارد.

انواع ماهی

انواع ادویه‌ها

ازآنجایی‌که جنوبی‌ها علاقه زیادی به ادویه‌های مختلف و تند دارند، انواع مختلفی از ادویه‌ها را دارند که می‌توانند از بهترین سوغاتی‌ها باشند و به غذاهای شما عطروطعمی خاص می‌بخشند.

انواع ادویه‌ها

صنایع دستی سوغات اهواز

علاوه بر خوراکی، می‌توانید از صنایع‌دستی مردمان هنرمند اهوازی به‌عنوان سوغات اهواز با خود به خانه ببرید. چند مورد از این صنایع محبوب را برای شما معرفی کرده‌ایم.

صنایع دستی سوغات اهواز

گلیم بافی

گلیم نوعی زیرانداز و کف‌پوش است که مانند فرش دارای تاروپود بوده و روستائیان اهوازی آن را از نخ‌های پشمی، پنبه‌ای و کنفی می‌بافند و دارای رنگ و طرح‌های متنوع است.

گلیم بافی

خراطی

خراطی که تراشیدن و شکل‌دادن به چوب است، یکی از هنرهای اصیل ایرانی بوده که در جاهای مختلف کشور توسط هنرمندان انجام می‌شود. اهوازی‌ها در خراطی بسیار ماهر بوده و شکل‌های زیبایی روی چوب ایجاد می‌کنند.

خراطی

قلم زنی

قلم‌زنی هنر ایجاد طرح روی فلزهایی مانند مس است که در اهواز با آن‌ها زیاد مواجه می‌شوید. اهوازی‌های چیره‌دست در هنر قلم‌زنی، با چکش و ابزار مختلف روی فلز طرح و شکل‌های زیبایی ایجاد می‌کنند.

قلم زنی

بوریا بافی

بوریا از نی‌های مرداب توسط بومیان اهوازی بافته می‌شود و از آن به‌عنوان زیرانداز و یا سرپوش خانه‌ها استفاده می‌شود و موجب خنک نگه‌داشتن سقف و درنتیجه خنک شدن خانه می‌شود.

بوریا بافی

عبا بافی

عبا لباس‌های سنتی و بلندی است که پوشیدن آن در‌ میان مردمان اهوازی رایج است. اهوازی‌ها انواع عبا در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و نخ‌های نازک و ضخیم می‌بافند و یکی از قشنگ‌ترین سوغات اهواز شمرده می‌شود. عبا را بیش‌تر در شهرهای بهبهان، سوسنگرد و شوشتر اهواز می‌بافند.

عبا بافی

میناکاری روی طلا

میناکاری هنر ایجاد طرح و نقش‌های مختلف روی طلا و زیورآلات مختلف است. در میناکاری، روی طلای موردنظر طرح و نقش خاص را ایجاد کرده و روی آن پودر مینا ریخته و حرارت می‌دهند و ازآنجایی‌که طلا تنها فلزی است که در هنگام ذوب‌شدن مینا اکسید نمی‌شود، کار هنرمندان میناکاری را راحت‌تر کرده است.

میناکاری روی طلا

احرامی بافی

احرام نوعی پارچه است که در رنگ‌های مختلف با نخ‌های پشمی و پنبه‌ای بافته می‌شود و یک سوغاتی زیبا از اهواز به‌حساب می‌آید.

احرامی بافی

دشداشه

دشداشه لباسی سنتی، بلند، خنک و سفیدرنگ است که مردان اهوازی آن را به تن می‌کنند و محبوبیت خاصی در میان آن‌ها دارد.

کپو بافی

اهوازی‌ها از برگ و ساقه‌های جوان درخت نخل نوعی حصیر می‌بافند که به آن کپو گفته می‌شود. همچنین علاوه بر حصیر، از این ساقه و برگ‌ها ظروف خاصی برای نگه‌داری خرما، قند و ... می‌بافند.

کپو بافی

سوغات اهواز را از کجا بخریم؟

بازارها و مراکز خرید به‌ویژه بازارهای قدیمی سنتی می‌توان محل مناسبی برای خرید سوغاتی و گشت‌وگذار باشد. بازار کاوه در خیابان کاوه، مرکز خرید زیتون در فلکه سنگر، بازار کارون در خیابان نادری، بازار دست‌فروشان عبدالحمید و پاکستانی‌ها، مرکز خرید امام رضا و ... لیست تعدادی از جاهایی است که می‌توانید موارد گفته‌شده را پیدا کرده و خریداری کنید.

اگر قصد سفر و اقامت در اهواز را دارید، هتل های اهواز را مانند هتل  پارس اهواز  را می توانید از رهی نو با قیمت مناسب رزرو کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم محبوب‌ترین و معروف‌ترین سوغات اهواز را معرفی کنیم، این شهر، سوغاتی‌های متنوعی دارد که شامل صنایع دستی و خوراکی‌های متنوعی هستند. امیدواریم که برای شما مفید بوده و در سفر به اهواز بتوانید به‌راحتی هرکدام از آن‌ها را که خواستید خریداری کنید.

سوالات متداول در مورد  سوغات اهواز

سوغاتی خوردنی اهواز چیست؟

انواع خرما، قند خرما، قهوه خرما، رنگینک، شیره خرما، حلوا شکری، انواع ماهی و ادویه از سوغات خوردنی اهواز هستند.

صنایع دستی معروف اهواز کدامند؟

احرامی‌بافی، گلیم‌بافی و میناکاری روی طلا جزو صنایع دستی معروف اهواز هستند.

بهترین خرماهای اهواز چیست؟

کبکباب و خرمای استعمران را می‌توان از بهترین خرماهای اهواز دانست.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سمانه ۱۴۰۲/۸/۱

بهترین سوغاتی اهواز ماهی جنوب بنظرم خداییش ماهی جنوب خوشمزه تر از ماهی شمال هست ماهی شیر به به

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲

سمانه عزیز ممنون از ثبت نظرتون در سایت رهی نو شاد و پیروز باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...