رَهی نو

پل سفید اهواز کجاست ؛ آدرس ، تصویر و معرفی

تعداد بازدید: ۶۴۲۸ ۲ آذر ۱۳۹۶

پل سفید اهواز یکی از ده‌ها پلی است که بر روی رودخانه پرخروش کارون ساخته شده است. بخش قابل توجهی از کارون که به عنوان طولانی‌ترین رودخانه کشور شناخته می‌شود، در شهر اهواز قرار دارد. در واقع علت اصلی ایجاد تمدن و به وجود آمدن اهواز، رود کارون است. این رود از گذشته تا کنون، نقش مهمی در تامین آب کشاورزی، دامداری، تولید برق و گردشگری در اهواز داشته است. از آنجایی که این رود از وسط شهر عبور می‌کند، در طول زمان، پل‌های بسیاری بر روی آن ایجاد شده است. برخی از این پل‌ها مختص عبور عابران پیاده و برخی دیگر مخصوص عبور وسایل نقلیه مانند خودروها و قطار هستند. ما در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو قصد داریم پل سفید اهواز را که یکی از مهم‌ترین پل‌های این شهر به حساب می‌آید به شما معرفی کنیم.

معرفی پل سفید اهواز

اگر به دنبال جاذبه‌ای خاص در شهر اهواز هستید تا در سفر خود به این شهر از آن بازدید کنید، توصیه ما به شما پل سفید است. پل سفید نه تنها یک پل، بلکه یکی از جاذبه‌های گردشگری اهواز به حساب می‌آید. این جاذبه دیدنی روی رود کارون ساخته شده است تا عبور و مرور شهروندان را آسان سازد. در دو سمت آن، پیاده‌رو و در وسط آن محل عبور خودرو تعبیه شده است.

معرفی پل سفید اهواز

تاریخچه‌ پل سفید اهواز

ساخت پل سفید از دوران پهلوی و در سال 1312 آغاز شد. در آن زمان، میرزا علی خان منصور که ریاست وزارت راه کشور را بر عهده داشت، با اسکار لیندال که نماینده یک شرکت راه‌سازی سوئدی بود، قراردادی را امضا کرد. طی این قرارداد، شرکت سوئدی متعهد شد تا پروژه ساخت پل سفید را به انجام برساند. ساخت این پل، سه سال بعد یعنی در سال 1315 به پایان رسید.

شرکت سوئدی در قرارداد تضمین داد که این پل پنجاه سال عمر مفید دارد و بعد از آن به مرمت نیاز پیدا خواهد کرد. به همین دلیل، پل سفید در سال 1389 مورد بازسازی قرار گرفت. این پل در حال حاضر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و مردم محلی آن را سمبل و نماد شهر اهواز می‌دانند.

تاریخچه‌ پل سفید اهواز

معماری پل سفید اهواز

با توجه به این موضوع که پل سفید در دوران پهلوی ساخته شده است، آنچه که جالب به نظر می‌رسد، معماری خاص پل است. پل سفید اولین پل معلق کشور به شمار می‌رود که از جنس فلز ساخته شده و روی پایه‌های بتنی قرار گرفته است. معماران پل سفید اهواز دو مهندس آلمانی بودند که بعدها در ساخت پروژه ایجاد قوس‌های هلالی پل نیز مشارکت کردند. هنگام ساخت قوس‌های هلالی، مهندس آلمانی ناچار شد، جرثقیل و ابزارهایی را برای ساخت پس از انگلیسی‌ها که در آن زمان مشغول انجام پروژه‌های شرکت نفت بودند، قرض بگیرد.

در اواسط کار، انگلیسی‌ها وسایل خود را پس گرفتند و مهندس پروژه از غم ناتمام ماندن کار فوت کرد. با این حال، همسرش کار را ادامه داد و ساخت هلالی‌ها را به اتمام رساند. ساخت این قوس‌ها با توجه به تکنولوژی‌های قدیمی، کاری بسیار دشوار و شگفت‌انگیز محسوب می‌شد که مهندسان توانستند به خوبی از پس آن برآیند. این پل در حال حاضر جلوه‌ای مدرن پیدا کرده است. هنگام شب، لامپ‌های آن روشن و زیبایی آن دوچندان می‌شود. در حال حاضر به دلیل قدمت بالای پل سفید اهواز، تنها به صورت یک‌طرفه از آن استفاده می‌شود.

معماری پل سفید اهواز

پل سفید اهواز کجاست؟

پل سفید، بخشی از شهر که کارخانه‌ها و شرکت نفت در آن قرار دارند (بخش شرقی) را به بخش مسکونی شهر (بخش غربی) متصل کرده است. در واقع این پل، میدان شهدا در شرق را به امانیه و میدان فرمانداری در غرب وصل می‌کند.

پل سفید اهواز کجاست؟

جاهای دیدنی نزدیک پل سفید اهواز

از آنجایی که به‌دلیل وجود رودخانه کارون، تمدن و شهرنشینی در اهواز سابقه‌ای طولانی دارد، می‌توانید آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری زیادی را در این شهر پیدا کنید. در بازدید از پل سفید اهواز، توصیه می‌شود از جاهای دیدنی نزدیک آن حتما بازدید کنید. برخی از این جاهای دیدنی عبارتند از:

کاروانسرای معین التجار

کاروانسرای معین التجار در فاصله کمی از پل سفید اهواز قرار دارد و با 15 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به آن برسید. این کاروانسرا در زمان قاجاریه توسط تاجران بوشهری ساخته شد. هدف از ساخت این بنا، ارائه خدمات به مسافران و خدمه کشتی‌های خارجی بود که در کارون رفت و آمد می‌کردند.

فاصله تا پل سفید: 650 متر

کاروانسرای معین التجار

خانه ماپار

خانه ماپار یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های اهواز است. هنگامی که در این خانه قدیمی قدم می‌گذارید، احساس می‌کنید که به گذشته‌های بسیار دور سفر کرده‌اید. همه چیز در این خانه دست نخورده باقی مانده است و شما را با زندگی افرادی که در گذشته در آن زندگی می‌کردند، آشنا می‌کند. در حال حاضر نمایشگاه‌های صنایع دستی به صورت فصلی در بخشی از خانه برگزار می‌شوند. همچنین می‌توانید در رستوران و شربت‌خانه آن، غذاها و نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای را میل کنید.

فاصله تا پل سفید: 2.2 کیلومتر

خانه ماپار

کلیسای مسروپ مقدس

مردم خونگرم و مهمان‌نواز به خوبی و خوشی در کنار اقوام دیگر از جمله ارامنه زندگی می‌کنند. کلیسای مسروپ مقدس یکی از زیباترین کلیساهایی است که در شهر اهواز وجود دارد. نکته جالب اینجاست که داویدین، معمار و طراح این کلیسا، تمام تلاش خود را کرده است تا در طراحی معماری کلیسا، معماری اسلامی و مسیحی را ترکیب کند. چنین ابتکاری باعث جاودانگی نام او در تاریخ شد.

فاصله تا پل سفید: 1 کیلومتر

کلیسای مسروپ مقدس

سقاخانه اهواز

سقاخانه اهواز (سقاخانه ابوالفضل العباس) یکی از سقاخانه‌های قدیمی و وقف شده این شهر محسوب می‌شود که در حال حاضر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این سقاخانه با وجود کوچک بودن، زیبایی خاصی دارد و مردم برای آن احترام ویژه‌ای قائل هستند.

فاصله تا پل سفید: 1.4 کلیومتر

پارک جزیره

پارک جزیره یک پارک خانوادگی است. بسیاری از خانواده‌های اهوازی و گردشگران، اوقات فراغت خود را در این پارک می‌گذرانند. در این پارک می‌توانید پیک نیک برگزار کنید و از فعالیت‌های تفریحی و دوچرخه‌سواری لذت ببرید.

فاصله تا پل سفید: 1 کیلومتر

پارک جزیره

سخن پایانی

در این مقاله از رهی نو، به بررسی پل سفید پرداختیم. همچنین تاریخچه جالب و داستان عجیب ساخت آن را مرور کردیم. توصیه می‌کنیم در سفر به شهر زیبای اهواز حتما از پل سفید و جاذبه‌های اطراف آن بازدید کنید.

سوالات متداول در مورد  پل سفید اهواز

پل سفید اهواز در چه دوره‌ای ساخته شد؟

ساخت این پل در دوران پهلوی و در سال 1312 شروع و در سال 1315 به پایان رسید.

معماری پل سفید اهواز  به چه صورت است؟

ساخت این پل به‌صورت هلالی انجام شده  که جنس آن از فلز است  و اولین پل معلق کشور به‌شمار می‌رود.

جاهای دیدنی اطراف پل سفید اهواز کجاست؟ 

کاروانسرای معین‌التجار،  خانه ماپار، کلیسای مسروپ مقدس، سقاخانه اهواز، و پارک جزیره.

آیا در اطراف پل سفید اهواز هتل وجود دارد؟

بله، در  نزدیکی این پل، هتل پارس اهواز قرار دارد که از طریق سایت رهی نو می‌توانید آن را رزرو  کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...