رَهی نو

آشنایی با پل سیاه اهواز؛ پل سیاه یکی از قدیمی ترین پل های اهواز

تعداد بازدید: ۴۶۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۲

یکی از زیبایی‌های شهر اهواز، رود کارون و پل‌هایی است که بر روی آن می‌بینید. رود کارون، شهر اهواز را به دو بخش تقسیم کرده، به همین دلیل پل‌هایی بر روی آن ساخته شده تا عبور و مرور در این دو بخش برای مردم راحت باشد. پل سیاه اهواز یا پل پیروزی، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های اهواز است که سعی داریم در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو درباره آن صحبت کنیم.

تاریخچه پل سیاه اهواز

پل سیاه اهواز یا پل پیروزی در سال 1308  در زمان رضاشاه و کمی بعد از شروع جنگ جهانی دوم ساخته شد که یکی از اولین و مهم‌ترین پل‌های ساخته بر روی رود کارون است. این پل به درخواست شرکت کشتیرانی جنوب ایران ساخته شد که هدف از ساخت آن، متصل کردن راه‌آهن بندر امام خمینی به راه‌آهن خرمشهر -  تهران بود؛ به همین دلیل توجه بسیاری را به خود جلب کرد. ساختار و طراحی این پل به‌شکلی است که تا به امروز هیچگونه آسیبی ندیده و بدون هیچ افتی در عملکرد، همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

تاریخچه پل سیاه اهواز

طراحی پل سیاه اهواز

پل سیاه اهواز ساختاری فلزی دارد که با 52 پایه و فوندانسیون بتنی بر کف رودخانه کارون قرار گرفته و وزنی بیشتر از 20 تن دارد. این پل با طول 1050 و عرض 6 متر دارای دو خط رفت و برگشت عبور قطار است که در دو سمت آن، پیاده‌روهایی به عرض 2 متر وجود دارد. پل سیاه اهواز در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. امروزه بر روی این پل، نورپردازی‌های زیبایی انجام شده که جذابیت بصری آن را دوچندان کرده است.
این پل به‌دلیل اینکه رنگ اولیه آن سیاه متالیک بود، به پل سیاه معروف شد. نکته‌ای که باید در مورد این پل بدانید این است که پل سیاه اهواز  بر روی یک پل قدیمی خرابه از دوره ساسانیان که در آن زمان به پل شادروان معروف بود، ساخته شده که می‌توانید پایه‌های سنگی آن را زیر پل کنونی ملاحظه کنید.
پل سیاه اهواز از زمان احداث تا به امروز، حوادث و اتفاقات زیادی به خود دیده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بمباران و آتش‌سوزی‌ها اشاره کرد. در سال 1344 آتش‌سوزی عظیمی بر روی این پل اتفاق افتاد که باعث شد قسمت‌های میانی آن دچار آسیب شود که البته بعدها مرمت شدند. 

علت نام‌گذاری پل سیاه به پل پیروزی 

کمی بعد از شروع جنگ جهانی دوم، ایران از شمال و جنوب، توسط شوروی و انگلیس اشغال شد. در این میان تنها راه فرستادن مهمات و غذا، پل سیاه اهواز بود که در آخر به پیروزی متفقین انجامید. بر همین اساس، متفقین به دلیل پیروزی بر نازی‌ها، این پل را پل پیروزی نامیدند. البته این نام بیشتر در میان مردم محلی باب است، اما نام ثبت شده آن، همان پل سیاه است.

پل سیاه اهواز کجاست؟

پل سیاه اهواز یا پل پیروزی بر روی رودخانه کارون و مابین پل هفتم و پارک جزیره قرار گرفته است. برای دیدن این پل می‌توانید از اتوبوس‌های شهری، تاکسی و یا اتومبیل شخصی خود استفاده کنید. اگر قصد دارید که از اتوبوس استفاده کنید، می‌بایست در ایستگاه بیمارستان مهر یا ایستگاه سازمان آب پیاده شوید و سپس به مسیر ادامه دهید.

پل سیاه اهواز کجاست؟

بهترین زمان بازدید از پل سیاه 

اگر قصد سفر به اهواز و دیدن پل سیاه را دارید، به دلیل گرم بودن این شهر، پیشنهاد می‌کنیم که اوایل فصل بهار و فصول سرد سال را برای مسافرت انتخاب کنید. دیدن این پل تاریخی در هر ساعتی از روز امکان‌پذیر است.

جاذبه‌ های گردشگری اطراف پل سیاه 

زمانی که به شهر اهواز می‌روید، قطعا می‌خواهید در کنار دیدن پل سیاه اهواز، از دیگر جاذبه‌های این شهر هم دیدن کنید. یکی از مکان‌های تفریحی نزدیک پل سیاه، بازار عبدالحمید است که بسیاری از گردشگران برای بازدید به آنجا می‌روند. همینطور در نزدیکی این پل، حرم علی بن مهزیار اهوازی قرار دارد که می‌توانید از آنجا هم بازدید کنید.

پل های نزدیک پل سیاه اهواز

پل‌های زیادی در نزدیکی پل سیاه اهواز وجود دارد که جزو جاذبه های گردشگری این پل محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب به آنها اشاره می‌کنیم تا بتوانید برنامه بهتری برای گشت‌وگذار در این شهر داشته باشید.

پل کیانپارس

پل کیانپارس یا پل طبیعت، راه اتصال دو پارک است. چنانچه به دنبال یک مکان برای پیاده‌روی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که این پل را انتخاب کنید. فاصله این پل تا پل پیروزی 6.6 کیلومتر است.

پل کیانپارس

پل سفید

اولین پل معلقی که بر روی رود کارون ساخته شد، پل سفید است. نورپردازی‌های روی این پل، آن فضا را بسیار شگفت‌انگیز و رمانتیک کرده است. فاصله پل سفید تا پل سیاه اهواز حدود 8.4 کیلومتر است.

پل سفید

پل هشتم

یکی از طولانی‌ترین پل کابلی ایران، پل هشتم است که بر روی رود کارون قرار دارد. اگر برای بازدید از پل سیاه به اهواز می‌روید، با طی یک فاصله 11.2 کیلومتری می‌توانید از پل هشتم دیدن کنید.

پل هشتم

پل هفتم

زمانی که برای دیدن پل هفتم اهواز می‌روید، با آبشار مصنوعی که بر روی این پل قرار گرفته، روبرو می‌شوید. این آبشار طولانی‌ترین آبشار خاورمیانه است و فقط 1.3 کیلومتر با پل سیاه اهواز فاصله دارد.

پل هفتم

کلام آخر 
پل سیاه اهواز یا پل پیروزی یکی از مهم‌ترین سازه‌های ایران است که ارزش بازدید بالایی دارد. این پل حوادث زیادی به خود دیده اما همچنان پابرجاست و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله سعی کردیم تمامی ابعاد آن از تاریخچه تا جاذبه‌های گردشگری اطراف آن را به شما بگوییم. چنانچه قصد اقامت چند روزه در این شهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق سایت رهی نو هتل پارس اهواز را در چند دقیقه رزرو کنید تا با بهره‌گیری از امکانات این هتل و همینطور دیدن جاذبه‌های این شهر، بتوانید خاطره خوشی از این سفر برای خود بسازید.

سوالات متداول در مورد پل سیاه اهواز

پل سیاه یا پل پیروزی کجاست؟

این در شهر اهواز و مابین پارک جزیره و پل هفتم قرار گرفته است که با اتوبوس، تاکسی و خودروی شخصی امکان رفتن و بازدید از آن وجود دارد.

کدام جاذبه های گردشگری در اطراف پل سیاه اهواز وجود دارند؟

پل هشتم، پل هفتم، پل سفید و پل کیانپارس از جاذبه‌های گردشگری نزدیک پل سیاه اهواز هستند.

بهترین زمان سفر به پل سیاه اهواز چه زمانی است؟

با توجه به گرم بودن این شهر، پیشنهاد می‌کنیم که اوایل فصل بهار و همینطور فصل زمستان را برای سفر انتخاب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...