رَهی نو

جاذبه های گردشگری مشهد

لیست دیدنی های مشهد

در سفر به شهر امام رضا (ع) اکثر گردشگران به زیارت این امام معصوم می‌روند و در کنار زیارت از جاهای دیدنی مشهد نیز دیدن می‌کنند. شهر مشهد به دلیل وسعت جغرافیایی و قدمت تاریخی‌اش مکان‌های تماشایی بسیار دارد که دل بینندگان را با خود می‌برد. از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی گرفته تا جاهای تفریحی و طبیعی، محبوبیت این شهر را برای سفر روز‌به‌روز بیشتر می‌کند.
از طرفی حجم گردشگر و زائر بسیاری که سالانه به مشهد سفر می‌کنند باعث گسترش شهری و قرار گرفتن امکانات تفریحی و مراکز خرید بزرگ و مدرن در این شهر شرقی شده‌اند. شما می‌توانید روزها در مشهد گردش کنید و هر روز این شهر زیبا می‌تواند شما را با جذابیتی زیبا و جدید شگفت‌زده کند. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو شما با جاذبه های مشهد آشنا خواهید شد تا هنگام سفر به این شهر راحت‌تر برای تفریح و گردش خود برنامه‌ریزی کنید.

بازدید از دیدنی های مشهد

از طرقبه و شاندیز که بگذریم، به سرزمین موج‌های آبی و مراکز تجاری و تفریحی بسیاری می‌رسیم که مشهد مقدس را تبدیل به یکی از شهرهای سیاحتی کرده است. در سفرتان به مشهد، جاهای دیدنی روح‌نوازی وجود دارد که بی‌شک سفر را برایتان متنوع، خاطره‌انگیز و جذاب می‌کند. ازجمله این جاهای دیدنی مشهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طرقبه؛ نمایشگر پاییز هزار رنگ 

یکی از زیباترین مکان های دیدنی مشهد که می‌تواند صفای تازه‌ای به روحتان دهد، طرقبه است. به‌خصوص که در فصل پاییز، پادشاه فصل‌ها با این مکان کاری می‌کند که به زیبایی هرچه‌تمام‌تر و دل‌نشین‌تر، رنگ بازی‌اش چشمتان را نوازش می‌کند.
منطقه ییلاقی طرقبه در دره‌ای باصفا قرار گرفته است که برای ساعاتی خارج از شهر می‌تواند شما را از دغدغه‌هایتان دور کند. اگر به مشهد سفر کردید، به‌خصوص در فصل پاییز حتماً از اینجای دیدنی، دیدن کنید. پارک جنگلی با آن حجم وسیع از درختان و منطقه سبز در مشهد دیدنی است. 
 همچنین در طرقبه می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه و محلی را میل کنید. فسنجان‌های طرقبه بی‌نظیر است. البته باوجود غذاهای محلی، بسیاری از گردشگران، همان ششلیک معروف طرقبه را ترجیح می‌دهند.

طرقبه؛ نمایشگر پاییز هزار رنگ

تجربه هیجان در سرزمین موج‌های آبی مشهد

سرزمین موج‌های آبی در مشهد یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات مشهد است. نمی‌شود که به مشهد بروید و بعد از زیارت، دل را به دریا نزده و به این مجموعه تفریحی سر نزنید.  سرزمین موج‌های آبی یکی از هیجان‌انگیزترین و خاطره‌انگیزترین سفرها را برایتان رقم خواهد زد که می‌توانید یک روز کامل خود را به اینجا اختصاص دهید.
حتی اگر شنا بلد نیستید، می‌توانید از سرسره یا تفریحات هیجان‌انگیز دیگری که در این مکان قرار دارد، استفاده کنید. بعد هم می‌توانید با حنا، نقشی ماندگار از سفرتان روی دست خال‌کوبی کنید. البته نگران پاک شدن آن نباشید به‌راحتی پاک می‌شود.
بسته به زمانی که برای سفر و رفتن به سرزمین موج‌های آبی انتخاب کردید، ممکن است دقایق طولانی در صف‌های سرسره و وسایل هیجانی این مجموعه منتظر بمانید. البته از ما می‌شنوید، هیجان و لذتی که تجربه خواهید کرد، ارزش در صف ماندن را دارد. بعد هم با یک ماساژ حسابی می‌توانید خستگی جنب‌وجوشتان را برطرف کنید. 

تجربه هیجان در سرزمین موج_های آبی مشهد

شاندیز، گردشگری‌ترین ییلاق مشهد 

از مسیر اصلی مشهد که بگذرید، قسمتی سرسبز را می‌بینید که با باغ‌های میوه و طبیعتی زیبا، حکایت از ورودتان به شاندیز را دارد. اختلاف دمای شاندیز با این منطقه نهایتاً 4 الی 5 درجه است. در این آب‌وهوای بکر و فوق‌العاده، می‌توانید دل‌نشین‌ترین و لذیذترین طعم‌های غذا را تجربه کنید.
یک ششلیک شاندیزی با دوغ نعنا، می‌تواند یک وعده ناهار بی‌نظیر و خاطره‌انگیز را در آب‌وهوای ناب شاندیز برایتان رقم بزند. شاندیز است و ششلیک‌های خوشمزه‌اش و آبگوشت‌های خوش‌طعمش که در ظروف سنگی برایتان آماده می‌کنند.
 این منطقه ییلاقی به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد در فاصله 20 کیلومتری از شهر رضوی قرار گرفته است و آب‌وهوای فوق‌العاده عالی دارد. همین آب‌وهوا توانسته باغ‌های میوه و طبیعتی بکر و دیدنی را در این منطقه از مشهد به وجود آورد. 

شاندیز، گردشگری_ترین ییلاق مشهد

باغ‌وحش وکیل‌آباد؛ جذاب و منحصربه‌فرد 

در سفرتان به مشهد سری به باغ وکیل‌آباد بزنید. معابر بی‌نظیر و زیبایی دارد که برای گرفتن عکس‌های یادگاری، بک‌گراند زیبایی را در عکس‌هایتان خواهد ساخت.  انواع درختان کاج و نار کهن‌سال را به وفور در اینجا خواهید دید. نه ‌تنها تنوع گیاهی در اینجا چشمتان را نوازش می‌کند؛ بلکه تنوع جانوری هم باعث شده زیستگاه انواع حیوانات آبزی، پرندگان، خزندگان و حیوانات مختلفی باشد.
 از تمساح تا گوزن را در اینجا می‌بینید. بسیاری از حیواناتی که رو به انقراض هستند نیز در باغ ‌وحش وکیل‌ آباد مشهد وجود دارد. ازجمله تایگون که یک ‌گونه عجیب از و نادر از پیوند ببر و شیر است.  این باغ‌وحش جذاب یک سالن موزه دارد که مخصوص تاکسیدرمی حیوانات است. اینجا یکی از دیدنی‌ترین و جالب‌ترین مکان‌ها به‌خصوص برای آموزش به بچه‌ها به‌حساب می‌آید؛ بنابراین اگر کودک خردسالی دارید، می‌توانید همراه خود به اینجا ببرید. در میان انواع جاهای دیدنی وکیل‌آباد، درصورتی‌که به دنبال یک مکان مهیج و زیبا هستید، باغ‌وحش وکیل‌آباد یکی از بهترین موقعیت‌ها را دارد. 

باغ_وحش وکیل_آباد؛ جذاب و منحصربه_فرد

جاذبه های گردشگری مشهد نزدیک حرم 

در ادامه با هم سری به جاذبه های گردشگری مشهد در نزدیکی حرم می‌زنیم. بعد از زیارت حرم، می‌توانید سری به مکان‌های زیر بزنید که در نزدیکی حرم قرار گرفتند. 

مجموعه موزه آستان قدس رضوی

در نزدیکی حرم، بزرگ‌ترین موزه‌ها و گنجینه‌های ایران قرار گرفتند که اگر به تاریخ علاقه دارید، حتماً سری به آن بزنید؛ مطمئناً از دیدن این مجموعه آثار لذت خواهید برد و بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. ازجمله این موزه‌ها، مجموعه موزه آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم است.
در مجموعه موزه آستان قدس، آثار قدیمی و گنجینه‌های بسیاری ازجمله گنجینه حرم رضوی، گنجینه اسکناس‌ها، تمبرها، گنجینه قرآن و گنجینه فرش‌های نفیس و ... را می‌توانید ببینید. برای یک روز موزه گردی سری به ضلع جنوبی حرم در صحن کوثر بزنید و از این آثار باستانی و گنجینه‌های دیدنی، دیدن کنید. 

مجموعه موزه آستان قدس رضوی

مقبره پیر پالاندوز

بعد از زیارت از حرم مطهر، در ضلع شرقی حرم، مقبره‌ای بسیار زیبا قرار دارد. این مقبره متعلق به محمد عارف عباسی، معروف به پیر پالاندوز است. او از عرفای قرن دهم هجری بوده و مقبره او در دوران صفویه به دستور سلطان محمد خدابنده، ساخته می‌شود.   این معماری زیبا و کاشی‌کاری‌های خوش‌نقشی که از دوران صفویه به‌جای مانده است، می‌تواند چشم هر گردشگر و معماری را به خود جلب کند.

مقبره پیر پالاندوز

پارک میرزا کوچک خان

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهدکه می‌توانید لحظات پیک‌نیکتان را در آن بگذرانید، پارک میرزا کوچک خان است. این پارک در خیابان دانش شرقی قرار دارد و با وجودی که مساحت چندانی ندارد، اما با امکانات گسترده‌اش، می‌تواند توجه گردشگران و مسافران را به خود جلب کند. کتابخانه عمومی، استخر و شهربازی موجود در این پارک می‌تواند لحظات شادی را در هر ساعتی از شبانه‌روز برایتان بسازد. 

پارک میرزا کوچک خان

اماکن مذهبی و مقدس شهر مشهد

برای بازدید از امکان مذهبی و مقدس شهر مشهد، کافی است سری بچرخانید و از حرم تا مسجد گوهرشاد و گنبد سبز، هرکجا که خواستید بازدید کنید. 

حرم امام رضا (ع)

تا نام مشهد مقدس می‌آید، حرم امام رضا (ع) در ذهنمان تداعی می‌شود. جایی که بارگاه امام هشتم شیعیان را در خود حفظ کرده و شهر مقدسی برای مسلمانان محسوب می‌شود. حرم امام رضا مشهد با آن همه زیبایی و شکوهی که دارد، از انواع مسجد، آرامگاه، رواق، صحن، کتابخانه و موزه تشکیل‌شده است.
سازه اصلی حرم به دوران تیموری و دوره‌های تاریخی قدیمی برمی‌گردد. جالب است بدانید در زمان صفویان و حکومت شاه طهماسب صفوی، این مکان، گسترش پیدا کرد و از آن زمان تابه‌حال علاوه بر تقدسی که دارد، یکی از زیباترین معماری‌های ایران را به تصویر می‌کشد.

حرم امام رضا (ع)

مسجد گوهرشاد

یکی از مساجد معروف و قدیمی که در ضلع جنوبی حرم قرار گرفته است، مسجد زیبای گوهرشاد نام دارد که از پربازدید‌ترین و شلوغ‌ترین مساجد ایران محسوب می‌شود. این مسجد به دستور گوهرشاد همسر شاهرخ ساخته‌شده است و حکایت‌های دورودراز و روزهای طولانی را با خود همراه دارد. این مسجد به‌خصوص به ‌خاطر فاصله نزدیکی که تا حرم دارد، زائران زیادی را به دروازه تاریخی خود کشانده است.

مسجد گوهرشاد

گنبد سبز مشهد

مکان مقدسی دیگری که از زمان صفویان به‌جای‌ مانده است، گنبد سبز آرامگاه شیخ محمد مؤمن عارف استرآبادی است. این گنبد زیبا به دستور شاه عباس صفوی ساخته‌شده؛ گنبد سبز هشت‌ضلعی با چهار ایوان که با کاشی‌کاری و طاق نمای زیبایش، جلوه دیدنی به آرامگاه داده است. گنبد سبز مشهد در خیابان آخوند خراسانی قرار دارد.

گنبد سبز مشهد

مسجد 72 تن

یکی دیگر از مکان‌های مذهبی اطراف حرم، مسجد 72 تن است که در ابتدای بازار بزرگ مشهد قرار دارد. در بازدیدتان از بازار، می‌توانید این بنای تاریخی را ببینید. در ابتدا اینجا آرامگاهی بود که بعدها تبدیل به مسجد شد. بنای فعلی که می‌بینید یک فضای چهار طاق گنبدی است که با دو مناره سرشکسته و ایوان، یکی از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی مشهد به‌حساب می‌آید.

مسجد 72 تن

کلیسای مسروپ قدس

به کلیسای مسروپ قدس می‌رسیم؛ جایی که توسط ارامنه ساکن مشهد ساخته‌شده و قدمتی تاریخی از زمان پهلوی دارد. ساختمان کلیسا یک بنای تقریباً ذوزنقه‌ای است که با دو گنبد مخروطی و صلیب روی آن، از دور به ماهیت بنا پی می‌برید.
در وسط ساختمان گنبد بزرگ‌تری قرار گرفته که یک صلیبی از جنس آهن روی آن نصب‌شده است. زیر گنبد هم کاشی‌های سفید و سبز نیز به زیبایی و ظرافت هرچه‌تمام‌تر جای خوش کرده‌اند. این کلیسا، در سال 1941 ساخته‌شده و متأسفانه در حال حاضر، فعلاً مراسم مذهبی گروهی در آن دیگر برگزار نمی‌شود.

کلیسای مسروپ قدس

مکان‌های دیدنی مشهد در بهار 

اگر در بهار به شهر زیارتی مشهد سفر کردید، مطمئن باشید یکی از بهترین شهرها را برای سفر در فصل بهار انتخاب کردید. البته به‌غیراز بازه تعطیلات نوروزی که در این شهر جای سوزن انداختن نیست، در باقی روزها می‌توانید از بهترین جاهای دیدنی مشهدکه در فصل بهار در این شهر زیارتی سیاحتی بازدید کنید.
 روستاها و ییلاقاتی که در اطراف مشهد قرار دارد از طرقبه و شاندیز گرفته تا پارک و موزه‌های داخل شهر، جذابیت‌های زیادی دارند که در فصل بهار بیشتر خودنمایی می‌کند. ازجمله این مکان‌های جذاب می‌توان موارد زیر را نام برد:

باغ پرندگان مشهد

یکی از پرطرفدارترین و دیدنی‌ترین مکان‌های تفریحی مشهد، بازدید از باغ پرندگان است. اینجا بزرگ‌ترین باغ پرندگان شرق کشور به شمار می‌رود که انواع گونه‌های پرندگان را در دل خود دارد. گونه‌های کمیاب پرندگان آسیایی، آفریقایی، در اینجا حضور دارد. پرندگانی که می‌تواند برای بچه‌ها و کودکان هیجان‌انگیز و دیدنی باشد. محل زندگی این پرندگان با درختان و آبشارها و آلاچیق و پل‌های زیبایی تزئین شده است که می‌تواند یک روز تفریحی و به‌یادماندنی را در کنار خانواده برایتان بسازد. 

باغ پرندگان مشهد

سد چالیدره

حوالی آب‌وهوای خوش و منطقه زیبای طرقبه مشهد که رفتید، بازدید از سد چالیدره را از دست ندهید. این سد در دره‌های فرعی طرقبه قرار گرفته است. شما می‌توانید قایق‌سواری و ماهیگیری را در این سد زیبا و دیدنی تجربه کنید و لحظات به‌یادماندنی در سفرتان به مشهد برای خود خلق کنید.
 چندین رستوران نیز در اطراف سد قرار گرفته تا با یک وعده غذای خوشمزه دلی از عزا درآورده و نفسی تازه کنید. همچنین می‌توانید غذا را در زیر یکی از آلاچیق‌های چالیدره میل کنید که با طبیعتی که در مقابلتان قرار دارد، لذتتان تکمیل شود. بعد هم سوار تله‌کابین شده و از این منظره و طبیعت بی‌نظیر لذت ببرید. 

سد چالیدره

دره ارغوان مشهد

از زیباترین و رؤیایی‌ترین مناطقی که در مشهد، بازدید از آن را نباید از دست دهید، دره ارغوان مشهد است. درختانی که اینجا به شکوفه‌های بنفش و برگ‌های قلبی ارغوان مزین شده‌اند، درخت عشق نامید‌ه می‌شوند.
از آنجایی که این دره پر از درخت ارغوان است، ممکن است نام دره عشق هم از اینجا به گوشتان برسد. برای تماشای گل‌های زیبا و خوشه‌های ارغوانی رنگ و این صحنه زیبا، سفر به مشهد در فصل بهار را از دست ندهید.
مهم‌ترین جاهای دیدنی شهر مشهد در ادامه با هم سری به معروف‌ترین و مهم‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد می‌زنیم. احتمالاً نام آن‌ها به گوشتان خورده باشد؛ مکان‌هایی همچون:

دره ارغوان مشهد

آرامگاه فردوسی

حوالی شهر توس در 20 کیلومتری شمال مشهد، باغی باصفا را می‌بینید که در دل آن، آرامگاه حکیم بزرگ جای گرفته است. جایی که معماری آن حکایت از تاریخ دوران هخامنشیان دارد.  اینجا یکی از دیدنی‌ترین مکان‌هایی است که در سفر به مشهد مقدس باید از آن بازدید کنید. موزه و کتابخانه، با گشت‌وگذار در باغ و مجسمه بزرگی که از حکیم ابوالقاسم فردوسی در دل باغ به شما خوشامد می‌گوید، برای چندساعتی شما را در اینجا نگه می‌دارد. برای بازدید از این باغ به سمت قوچان حرکت کرده و وارد بزرگراه آسیایی شوید. سه راه فردوسی را سمت راست پیچیده و در شهر تابران توس، برای بازدید از آرامگاه شاعر بزرگ رهسپار شوید. 

آرامگاه فردوسی

آرامگاه نادر شاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار از دوران قدیم برجای‌مانده و قوام‌السلطنه در اواخر دوره قاجار آرامگاه جدیدی برای او ساخته است که در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم قرار دارد. این بنای جدید تا مدت‌ها در همین مکان قرار داشت تا در سال 1335 که آرامگاه دیگری در محل مقبره قوام‌السلطنه برای نادرشاه بنا کردند.

آرامگاه نادر شاه افشار

پارک و شهربازی ملت شهر مشهد

مگر می‌شود به مشهد آمد و از خیر گشت‌وگذار در پارک و شهربازی ملت گذشت؟ پارک و شهربازی ملت یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های مشهد است که با ورودتان به آن زمان را از دست می‌دهید.
شهربازی، کتابخانه، استخر شنا و بسیاری از وسایل تفریحی، اینجا را تبدیل به یکی از مکان‌های دیدنی مشهد کرده که خانواده‌های بسیاری را به دل خود کشانده است. در غرب این پارک نیز استخر روباز و زمین چمن‌های فوتبال و والیبال قرار دارد که برای چندساعتی جهت ورزش کردن می‌توانید از آن استفاده کنید. 

پارک و شهربازی ملت شهر مشهد

جاذبه‌های طبیعی مشهد

 مشهد به علاوه جاذبه‌های زیبای تاریخی و گردشگری پر از جاذبه‌های طبیعی زیبا است که در ادامه به چند نمونه آن میپردازیم.

 باغ گیاه شناسی مشهد

شما می‌توانید با متروی به ایستگاه پروین اعتصامی رفته و از آنجا حدود 4 دقیقه با ماشین و حدود 20 دقیقه پیاده‌روی تا پارک فاصله وجود دارد. از ایستگاه پروین اعتصامی می‌توان وارد خیابان پروین اعتصامی شده و این خیابان را تا انتها طی کرد و به ابتدای پارک گیاه شناسی رسید. هتل جهانگردی مشهد ازجمله هتل های مشهد با قیمت مناسب است که در نزدیکی این پارک قرار دارد. باغ گل رز، باغ گیاهان دارویی و باغ درختان میوه بخشی از جاذبه‌های این پارک هستند.

باغ گیاه شناسی مشهد

دره هفت حوض

هفت حوض در 16 کیلومتری مشهد در جاده خلج قرار دارد. در این مسیر اولین دوراهی یکی به سمت اردمه و دیگری به سمت هفت حوض می‌رود. قبل از رسیدن به این دره یک دوراهی دیگر که یکی به طرف آبگیری طرقِ می‌رود و دیگری به سمت هفت حوض، نیز وجود دارد که می‌توانید با کمک نقشه مسیر درست را بیابید.
در هفت حوض شما با هفت حفره سنگی به هم مرتبط روبرو خواهید شد که با آب باران و چشمه‌های اطراف پرشده‌اند. سنگ‌های منطقه بسیار صیقل خورده و لیز هستند و گردشگری در این منطقه نیازمند رعایت اصول حضور در طبیعت بکر و به همراه داشتن لوازم مناسب برای گردش در طبیعت است.  زیبایی هفت حوض در بکر بودن و سکوت و آرامش آن است. اگر در فصل‌های سرد سال به این منطقه بروید در پایین هفت حوض آبگیرهای طبیعی بزرگی را مشاهده خواهید کرد.

دره هفت حوض

منطقه کوهسنگی یا پارک کوهسنگی

از شهر مشهد از بزرگراه شهید کلانتری 11 دقیقه (8.4  کیلومتر) تا پارک کوهسنگی فاصله هست. اگر از خیابان بهار و خیابان خوراسگانی بخواهید به پارک کوهسنگی بروید 21 دقیقه در راه خواهید بود (7.8  کیلومتر)
پارک کوهسنگی یک منطقه کوهستانی با کوه های سنگی است که بسیار ساده می‌توان از آن‌ها صعود کرد که این موضوع این منطقه را به یک پارک زیبا برای جذب گردشگر تبدیل می‌کند.  برنامه توسعه این منطقه‌ایجاد هفت پارک مختلف در این منطقه و احداث دریاچه مصنوعی و باغ پرندگان را برنامه‌ریزی کرده است. در حال حاضر منطقه کوهسنگی مشهد یکی از جذاب‌ترین مناطق زیبای ایران و جاذبه های گردشگری مشهد محسوب می‌شود و گردشگران بسیاری هرساله به این منطقه مراجعه می‌کنند.

منطقه کوهسنگی یا پارک کوهسنگی

باغ وکیل آباد

با مترو می‌توان در یکی از ایستگاه‌های توقفگاه غرب و یا کوهستان پارک پیاده شد و به سمت باغ و باغ وحش وکیل آباد رفت. با ماشین هم می‌توان از بزرگراه وکیل آباد برای رسیدن به این باغ استفاده کرد. اتوبان امام علی نیز به این باغ دسترسی دارد و حدود 9 دقیقه مسیر آن طولانی‌تر از بزرگراه کلانتری و وکیل آباد خواهد بود.
 باغ جنگلی وکیل آباد به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مشهد یک باغ سرسبز و زیبا است که در آن یک باغ وحش نیز وجود دارد. این باغ اکنون به‌عنوان یک پارک مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.  آب‌نما و فواره‌هایی در این باغ تعبیه گردیده‌اند. درختان این باغ بسیار کهن‌سال و زیبا هستند. باغ وکیل آباد از دیرباز منطقه‌ای برای تفرج و تفریح گردشگران بوده است.

باغ وکیل آباد

جاهای گردشگری مشهد

به‌غیراز مناطق طبیعی بالا، جاهای دیدنی مشهد دیگری نیز وجود دارد که ازنظر گردشگری دارای جاذبه هستند. برخی از این مکان‌ها را به‌صورت لیست‌وار در ادامه ذکر خواهیم کرد:

آبشار قره‌سو کلات

این آبشار حدود 159 کیلومتر از شهر مشهد فاصله دارد و با خودرو حدود 2:30 دقیقه برای رسیدن به این آبشار در راه خواهید بود.  برای رسیدن به این آبشار می‌توان از مسیر بزرگراه قادری- بزرگراه بابا نظر- خیابان کلات- خیابان کلات به درگز، استفاده کرد.  مسیر بسیار طولانی است ولی در طول مسیر می‌توان از استراحتگاه‌های بین‌راهی استفاده کرد.  این آبشار درواقع در جنوب غربی روستای کلات نادری واقع‌شده است.

آبشار قره_سو کلات

غار دره آل

اگر در مسیر آبشار قره‌سو به دنبال جاذبه های گردشگری مشهد هستید روستای آل و غار دره آل یکی از این جذابیت‌های این منطقه به‌حساب می‌آید. در نقشه گوگل مسیر دسترسی به این روستا مشخص نشده است ولی نگران نباشید جاده کاملاً آسفالت شده و به‌راحتی با خودروی سواری می‌توان به روستای آل سفر کرد و از غار زیبای آل بازدید نمود. روستای آل خود یک جاذبه طبیعی تمام‌عیار با درختان و جویبارهای زیبا است که به‌راحتی می‌توان ساعتی را در آنجا به استراحت پرداخت و بعد به سمت غار یا آبشار قره‌سو حرکت کرد.

غار دره آل

آبگیر گلستان – بند گلستان

اگر در باغ وکیل آباد به دنبال مکانی برای قایق‌سواری بودید به‌سادگی می‌توانید به آبگیر یا بند گلستان بروید. در این آبگیر امکان قایقرانی وجود دارد و این امر در تابستان گردشگران زیادی به این آبگیر می‌کشاند. قنات‌ها، آب این آبگیر را تأمین می‌کنند.

آبگیر گلستان – بند گلستان

روستای مغان

روستاهای اطراف مشهد اغلب زیبا و چشمگیر هستند و گردشگران اغلب در این روستاها ساعتی را برای تجدید قبا و استراحت می‌مانند.  روستای مغان در جاده خلج و بعد از خان رود است اگر به هفت حوض می‌روید کافی است بعد از بازدید خود چند دقیقه دیگر در جاده خلج به سمت روستای مغان حرکت کنید تا از غار زیبای مغان دیدن کنید.

روستای مغان

روستای گلستان

یکی دیگر از روستاهای اطراف شهر که از جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود و رودخانه‌های طبیعی آن گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. روستای گلستان در نزدیکی باغ وکیل آباد و آبگیر گلستان قرار دارد.

روستای گلستان

تفریحات هیجان‌انگیز مشهد

هیجان برای افراد مختلف تعابیر متفاوتی دارد یک کودک از یک پارک با وسایل بازی هیجان‌زده می‌شود و یک نوجوان از یک پارک فناوری و یک بزرگ‌سال از یک منطقه گردشگری زیبا و چشم‌نواز، گزیده‌ای از این مناطق را در این بخش معرفی خواهیم کرد.

پارک علمی پروفسور بازیما

بلوار خیام شمالی، مجموعه گردشگری سپاد، مجتمع وصال، این پارک برای نوجوانان بسیار جذاب و سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز خواهد بود و قطعاً از گردش در آن لذت خواهند برد.

پارک علمی پروفسور بازیما

موزه علوم زمین

میدان حر، بلوار سرافرازان، خیابان 18، این موزه برای نوجوانان و اساتید و دانشجویان رشته زمین‌شناسی جذاب و هیجان‌انگیز خواهد بود. موزه علوم زمین‌شناسی یک موزه تحقیقاتی است و افراد زیادی روزانه از آن بازدید می‌کنند.

موزه علوم زمین

کوهستان پارک شادی

در وکیل آباد مشهد که در بالا چندین جاذبه گردشگری این منطقه معرفی‌شده است. یک پارک با وسایل بازی برای کودکان و خردسالان طراحی‌شده است که قطعاً موجب هیجان و سرگرمی این گروه سنی را فراهم خواهد کرد.

کوهستان پارک شادی

روستای جاغرق

روستایی در 40 کیلومتری مشهد که قطعاً برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. این روستا از طریق جاده وکیل آباد دسترسی دارد و باغات میوه فراوانی دارد.

روستای جاغرق

جاهای دیدنی اطراف مشهد

در بالا برخی مناطق دیدنی مشهد و اطراف آن را معرفی کرده‌ایم. در این بخش به معرفی روستا و دیدنی‌های اطراف مشهد به‌صورت خلاصه و تیتروار خواهیم پرداخت:

کوه‌های خلج

امکان کوه‌نوردی خود یکی از جذابیت‌های گردش در یک منطقه به‌حساب می‌آید. کوه های خلج همواره به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مشهد محسوب شده‌اند. این کوه‌ها در فاصله 8 کیلومتری مشهد قرار دارند و با خودروی سواری شخصی حدود 15 دقیقه زمان برای رسیدن به آن‌ها وقت صرف خواهد شد.

کوه_های خلج

سد طرق

رودخانه طرق در جنوب شرقی شهر رضوی قرار دارد و بر روی آن یک سد به نام سد طرق مشهد احداث‌شده است که به دلیل گردآمدن پرندگان و ماهیان در پشت این سد افراد زیادی برای گردش، تفریح و تفرج به این مکان زیبا می‌روند. این سد 14 کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارد.

سد طرق

روستای ابرده

روستای ابرده به دلیلی پلکانی بودن در بین گردشگران شهرت بالایی دارد و کمتر به معرفی نیاز دارد و سالانه افراد زیادی از سرتاسر ایران و جهان برای بازدید از این روستا به مشهد مسافرت می‌کنند. 

روستای ابرده

بهترین مکان‌های دیدنی مشهد برای خرید

نوبتی هم که باشد، نوبت بازدید و خرید و گشت‌وگذار برای سوغاتی است. در ادامه با هم سری به بهترین جاهای دیدنی مشهد برای خرید می‌زنیم:

بازار رضا

بازار رضا در مشهد یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای قدیمی است که به‌ خاطر موقعیت قرارگیری آن در نزدیکی حرم نیز یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های دیدنی مشهد به شمار می‌رود. اگر قصد خرید از این بازار را دارید، پیشنهاد می‌کنیم بازه‌های خلوت را برای رفتن به بازار رضا در نظر بگیرید تا علاوه بر خرید بتوانید از معماری زیبا و سنتی آن لذت ببرید.  این بازار دارای دو طبقه با 1711 واحد تجاری است. معمولاً در طبقه دوم آن صنایع‌دستی، طلاکاری، فیروزه‌تراشی، گلدوزی و ... قرار دارد.
هر سوغاتی و مایحتاجی که قصد خرید آن را دارید، از لباس گرفته تا تسبیح و سجاده در این بازار می‌توانید ببینید و با توجه به اینکه نزدیک حرم قرار دارد، مورد استقبال گردشگران و زائران زیادی قرار گرفته است. 

بازار رضا

مرکز خرید الماس شرق

مرکز خرید الماس شرق نیز یکی از محبوب‌ترین مراکز تجاری تفریحی مشهد به شمار می‌رود. اینجا علاوه بر خرید می‌توانید از شهربازی، سینما پنج بعدی، رستوران و کافی‌شاپ، آکواریوم، سرزمین عجایب و بسیاری از موقعیت‌های تفریحی دیگر استفاده کنید که خرید را برایتان شیرین‌تر و به‌یادماندنی‌تر کند.
 انواع لوازم‌خانگی، پوشاک مارک و برند، بانک، آژانس‌های هواپیمایی و بسیاری از مغازه‌های دیگر را در اینجا می‌توان دید. مجتمع الماس شرق، همانند اسمش مانند الماسی در مشهد است که برای خرید و تفریح حتماً باید از آن بازدید کرد.

مرکز خرید الماس شرق

برج آلتون

یکی از بلندترین و بزرگ‌ترین ساختمان‌های مشهد، برج آلتون به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید در اینجا بلندترین پارکینگ طبقاتی کشور قرار دارد و به‌عنوان لوکس‌ترین و لاکچری‌ترین مراکز خرید مشهد به شمار می‌رود. انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، چرم، پوشاک، کیف و کفش، انواع کالای دیجیتال و بسیاری از کالاهای دیگر را در اینجا می‌توانید خریداری کنید. 

برج آلتون

مجتمع تجاری گردشگری وصال مشهد

از خوش آوازه‌ترین و بهترین مراکز خریدی که می‌توانید به آن سر بزنید، در مجاورت الماس شرق قرار دارد. مجتمع وصال مشهد از طریق یک تونل زیبا به الماس شرق متصل شده است. 400 واحد تجاری در اینجا قرار دارد که هر نوع مغازه‌ای از پوشاک و کیف و عطر و ادکلن تا خشکبار و لوازم چوبی را در خود جای‌داده است. بعد از خرید هم می‌توانید در یکی از رستوران‌ها مانند رستوران اطلسیه، وصال یا فست‌فود مکس، دلی از عزا درآورید.
 پارک علمی پروفسور بازیما، شهربازی، هایپرمارکت، کلبه وحشت، عکاس‌خانه، نمازخانه، پارکینگ و بسیاری از امکانات رفاهی و تفریحی دیگر نیز در اینجا وجود دارد که مرکز را تبدیل به یکی از پررفت‌وآمد‌ترین مراکز تجاری مشهد کرده است. 

مجتمع تجاری گردشگری وصال مشهد

مرکز خرید زیست خاورمیانه

سراغ اولین مرکز خرید مشهد می‌رویم که احتمالاً نام آن را تابه‌حال شنیده باشید. اینجا یکی از زیباترین بازارهای مشهد است که هزاران گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند.  زیست خاورمیانه مشهد، آمیزه‌ای از هنر معماری ایرانی و اروپایی است که اگر عاشق معماری باشید، احتمالاً این مکان شما را به وجد آورد. این مرکز خرید، در میدان دکتر علی شریعتی قرار دارد و دارای 4 طبقه است. 
در سفرتان به مشهد مقدس، یکی از خاطره‌انگیزترین و به‌یادماندنی‌ترین لحظه‌ها را برای خود و همسرانتان خلق کنید و با بازدید از جاهای دیدنی این شهر، عیش و نوش سفرتان را تکمیل کنید.
سایت رهی نو با هدف معرفی هتل‌ها و مناطق گردشگری در شهرهای مختلف، سایت (سامانه) گردشگری مشهد را راه‌اندازی کرده است در این سایت مخاطبان گرامی می‌توانند با هتل‌ها و جاذبه های گردشگری مشهد بیشتر آشنا شوند. جهت رزرو بلیط با کارشناسان ما تماس بگیرد.

مرکز خرید زیست خاورمیانه

اقامت در مشهد

هتل‌های بسیاری در مشهد وجود دارند که می‌توانید برای اقامت در این کلان‌شهر ایران، بسته به هزینه‌ای که برای اقامتتان در نظر دارید، یکی از آن‌ها را رزرو کنید. از هتل‌های ارزان‌قیمت تا هتل‌های لوکس مشهد مانند هتل قصر طلایی مشهد، هتل درویشی مشهد، هتل هما 2 مشهد، هتل سی نور مشهد، هتل پارس مشهد، هتل پردیسان مشهد، هتل پارسیس مشهد و بسیاری دیگر از هتل‌ها را می‌توانید در رهی نو با راحت‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن رزرو کنید.

سؤالات متداول درمورد جاذبه های گردشگری مشهد

مهم‌ترین جاذبه گردشگری مشهد چیست؟

مهم‌ترین جاذبه گردشگری مشهد، حرم امام رضا (ع) است. این حرم یکی از بزرگ‌ترین و پربازدید‌ترین مکان‌های زیارتی جهان است و هر ساله میلیون‌ها نفر از آن بازدید می‌کنند.

بهترین زمان برای سفر به مشهد چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به مشهد، فصل بهار و پاییز است. در این دو فصل، مشهد آب و هوایی معتدل و مطبوع دارد.

چگونه می‌توانم به مشهد سفر کنم؟

برای سفر به مشهد، می‌توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس یا خودرو شخصی استفاده کنید.

آیا در مشهد می‌توانم اقامتگاه مناسبی پیدا کنم؟

در مشهد، انواع اقامتگاه‌ها ازجمله هتل، مسافرخانه، هتل‌آپارتمان و خانه‌های بوم‌گردی وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به بودجه و سلیقه خود، اقامتگاه مناسبی را انتخاب کنید.

آیا در مشهد می‌توانم غذاهای خوشمزه‌ای پیدا کنم؟

مشهد یکی از شهرهای خوشمزه ایران است. در این شهر، انواع غذاهای ایرانی و محلی را می‌توانید پیدا کنید. ازجمله غذاهای معروف مشهد می‌توان به آبگوشت، چلوکباب، کباب‌کوبیده، ششلیک، خورشت قیمه، خورشت فسنجان و آش رشته اشاره کرد.

چه مراسمات دینی و فرهنگی در مشهد برگزار می‌شود؟

در مشهد، مراسمات مذهبی ازجمله عزاداری‌های امام حسین(ع)، امام علی(ع) و سایر ائمه  و مراسم‌های مرتبط با ایام مذهبی بسیار فراوان و جذاب برگزار می‌شود.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...