رَهی نو

غذاهای اهواز ؛ خوشمزه ترین غذاهای محلی استان خوزستان

تعداد بازدید: ۷۲۵۶ ۲۱ آبان ۱۴۰۱

استان خوزستان و شهر جنوبی اهواز که یکی از شهرهای زیبا و دیدنی ایران است در کنار خلیج‌فارس واقع‌شده و مردمانی خونگرم و مهربان دارد. این مردم مهربان از دیرباز، غذاهای لذیذ و خوشمزه طبخ می‌کنند و می‌توان گفت که غذاهای اهواز یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایران است.

مانند هر نقطه‌ای از ایران، غذاهای خوزستان از مزه و عطر خاصی برخوردار است و می‌توان گفت که مناسب ذائقه‌های مختلف است. در ادامه با غذاهای معروف خوزستان، بیش‌تر آشنا می‌شوید همچنین جاهای دیدنی اهواز را می توانید در این مقاله بخوانید. 

لیست بهترین غذاهای محلی استان خوزستان و شهر اهواز

اهوازی‌ها در پخت غذاها از ادویه‌های مختلفی استفاده می‌کنند و بیش‌تر غذاهای آن‌ها طبع گرم و مزه بی‌نظیری دارد؛ همچنین در کنار ادویه از سبزی‌های معطر، ماهی، تمبرهندی، رب انار و نخود در طبخ غذا، استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیشتر، لیست غذاهای سنتی اهواز را در اختیارتان قرار می‌دهیم و لیست بهترین رستوران های اهواز را در این مقاله ببینید!

قلیه ماهی

قلیه‌ماهی نوعی خورش است که همراه غذا سرو می‌شود و در تهیه آن از ماهی، رب انار، تمبرهندی، ادویه و سبزی استفاده می‌شود و خورشتی با طعم ملس و خوشمزه است.

قلیه ماهی

امگشت

امگشت یک پلوی مخلوط است که در تهیه آن پلو را با تن‌ماهی، ادویه و سبزی مخلوط کرده و دم می‌گذارند و درنهایت یک پلوی خوشمزه و خوش‌عطر تهیه می‌شود.

امگشت

نافله

نافله به دلیل وجود موادی مانند سرکه و شکر، غذایی با طعم ملس است و برای تهیه آن به گوشت چرخ‌کرده، پیاز و ادویه اضافه کرده و به صورت کوفته‌قلقلی‌های کوچک، داخل روغن داغ سرخ می‌کنند. درنهایت با سرکه و پیازداغ و شکر و ادویه سس درست کرده، کوفته‌قلقلی‌ها را درون سس قرار داده و روی شعله قرار می‌دهند.

نافله

ماهی صبور تنوری

ماهی صبور که از غذاهای محلی خوزستان است، غذای خوشمزه و سالمی است؛ زیرا روی آتش و به‌صورت کبابی طبخ می‌شود. این غذا را بعد از اینکه ماهی را با ادویه‌های مختلف طعم‌دار کرده و می‌پزند، همراه برنج یا با نان سرو می‌کنند.

ماهی صبور تنوری

پاکوره یا پاکورا

پاکوره که نوعی غذای هندی است و تبدیل به یکی از غذاهای سنتی خوزستان نیز شده است، نوعی میان‌وعده حساب می‌شود و برای تهیه آن از آرد نخود، تخم‌مرغ، آب، ادویه و تره خورد شده استفاده می‌شود.

پاکوره یا پاکورا

آش ارده

برای تهیه آش ارده، ماش پخته شده را با برنج نیم‌پز ترکیب کرده و تا زمانی که برنج پخته شود روی حرارت قرار می‌دهند. سپس داخل سینی ریخته و زمانی که بخار آن رفت به آن ارده اضافه کرده و با پشت چنگال همه را ترکیب کرده و با شیره میل می‌کنند.

آش ارده

فلافل اهوازی

از غذاهای معروف اهواز که همه آن را می‌شناسند، فلافل اهوازی است که برای تهیه آن از نخود، تخم‌مرغ، پیاز و سیر و ادویه استفاده می‌شود و یک غذای نونی خوشمزه و تند است.

فلافل اهوازی

سمبوسه

سمبوسه یکی دیگر از غذاهای محلی اهواز است و در نقاط مختلف ایران آن را با مواد متنوعی تهیه می‌کنند. ابتدا مواد اولیه را طبق سلیقه شخصی آماده کرده و درون نان یا خمیر ریخته و درنهایت با روغن سرخ می‌کنند.

سمبوسه

رنگینک

رنگینک یک دسر اهوازی است که به دلیل مواد تهیه شده آن که شامل گردو، روغن، آرد، خاک قند و خرما ماست، یک غذای کامل نیز شمرده شده و بیش‌تر در ماه رمضان مصرف می‌کنند.

رنگینک

محلبیه

محلبیه نیز یک دسر است و به صورت سرد سرو می‌شود. در تهیه آن از نشاسته ذرت، خامه و شکر استفاده می‌شود و مانند رنگینک بیش‌تر در ماه رمضان تهیه می‌کنند.

محلبیه

حمیس توله

حمیس توله گیاهی است که ساقه‌های آن آبدار بوده و برای تهیه غذا، ساقه و برگ‌های آن را خورد کرده و می‌پزند. سپس به آن پیاز سرخ‌شده و دانه‌های انار اضافه می‌کنند و آن‌ها را تفت داده و درنهایت رب انار اضافه می‌کنند.

حمیس توله

حلوا قپیت یا حلوا سفید

حلوا قپیت یکی دیگر از غذاهای سنتی خوزستان است و نوعی دسر هم به شمار می‌آید. برای تهیه حلوا قپیت یا همان حلوا سفید از تخم‌مرغ، آب، گلاب، هل و شکر استفاده می‌کنند.

حلوا قپیت یا حلوا سفید

یتیمک

یتیمک که همان یتیمچه معروف است در میان غذاهای خوزستان محبوبیت خاصی دارد. برای تهیه آن از بادمجان، سیب‌زمینی، گوجه، پیاز، ادویه، آبغوره و سیر و پیاز استفاده می‌شود.

یتیمک

ماهی شکم‌پر جنوبی

ماهی شکم‌پر یکی دیگر از غذاهای معروف اهواز و جنوب و یک غذای دریایی خوشمزه به‌حساب می‌آید. شکم ماهی را بعد از تمیزکردن و شستن با ترکیبی از مواد سرخ شده که شامل پیاز، شنبلیله، گشنیز، ادویه و تمبرهندی است، پرکرده و روی حرارت قرار می‌دهند تا بپزد.

ماهی شکم‌پر جنوبی

آش گوشت و بلغور

از غذاهای محلی خوزستان که بسیار خوشمزه و مقوی است، می‌توان آش گوشت و بلغور را نام برد. این غذا شامل مواد اولیه گوشت، بلغور، برنج، لوبیا، نخود، پیاز، سبزی، تخم گشنیز، سیر داغ، سبزی آش و ادویه و کشک است و یک آش لذیذ و بی‌نظیر است.

آش گوشت و بلغور

قلیه تخم مرغ

از غذاهای فوری و خوشمزه اهوازی قلیه تخم‌مرغ است که برای پخت آن تخم‌مرغ، گشنیز، شنبلیله، روغن، گرد لیمو، رب گوجه، پیاز و سیر و ادویه را ترکیب می‌کنند و بعد از آن تمبرهندی را همراه آرد در کمی آب حل کرده و به آن اضافه می‌کنند و درنهایت قلیه تخم‌مرغ آماده می‌شود.

قلیه تخم مرغ

کبه عربی

کبه از غذاهای معروف اهواز و خوزستان است و برای پخت آن از برنج، گوشت، پیاز، تخم‌مرغ، کشمش، زرشک، زعفران، روغن و ادویه استفاده می‌کنند.

کبه عربی

ماسووا

ماسووا از غذاهای محلی خوزستان است و برای طبخ آن برنج، گوشت و نخود را پخته، ترکیب کرده و می‌کوبند. سپس به آن ادویه و باقی مواد را اضافه کرده و روی حرارت می‌گذارند تا بپزد.

ماسووا

آش غلغل

و در نهایت آش غلغل یکی از غذاهای اهواز و از غذاهای سنتی خوزستان است، که بیش‌تر آن را برای افطار در ماه مبارک رمضان درست می‌کنند یا در زمستان می‌پزند.

آش غلغل

جمع‌بندی

خوزستان از استان‌هایی است که غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای در رژیم غذایی یافت می‌شود. در این مطلب سعی کردیم چند مورد از بهترین و خوشمزه‌ترین آن‌ها را معرفی کنیم و شما هم در هرجای دنیا که هستید، می‌توانید آن‌ها را تهیه یا در سفر به خوزستان امتحان کنید.

اگر قصد سفر و اقامت به اهواز را دارید می توانید هتل های اهواز را مانند هتل پارس اهواز از رهی نو با بهترین تخفیف بصورت آنلاین رزرو کنید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...