رَهی نو

همه چیز در مورد گورستان سنگی تپه کوهساران اهواز | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۲۸ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

گورستان سنگی تپه کوهساران مکانی است که فرهنگ کهن شهر اهواز را نشان می‌دهد. دیدن مقبره‌های سنگی قدیمی و اعتقادات پیشینیان، شما را با تاریخ مردم این اقلیم باستانی آشنا می‌کند. البته تپه کوهساران بام شهر اهواز نیز محسوب می‌شود. جایی که شما می‌توانید نظاره‌گر شهر زیبا و پویای اهواز و رود زیبای کارون باشید.
شهر اهواز به دلیل موقعیت مکانی خود در جلگه خوزستان و کنار رود کارون از گذشته خیلی دور مورد استقبال مردمان ایران باستان بوده است. این شهر از گذشته تا امروز شاهد تاریخ پرپیچ‌وخم ایران بوده که گورستان سنگی جلوه‌ای از آن به‌حساب می‌آید. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو شما را به یکی از مناطق دیدنی اهواز می‌بریم. جایی که با آداب ‌و‌ رسوم و فرهنگ گذشتگانمان بیشتر آشنا شویم و روند تغییرات تاریخی را شاهد باشیم.

معرفی گورستان سنگی تپه کوهساران

در گذشته‌های خیلی دور اجداد ایرانی ما رسم و رسوم خاص خود را برای دفن مردگان داشتند. آن‌ها با تجزیه مردگان سعی بر این داشته‌اند که طبیعت را پاک نگه دارند. گورستان سنگی در تپه کوهساران اهواز به نمایش تاریخچه دفن ایرانیان می‌پردازد. این گورستان بخشی از شهر باستانی هرمز اردشیر محسوب می‌شود.
شهر باستانی هرمز اردشیر که به نام‌های هرمزاردشیر، هرمزان، هرمزان اردشیر و هرموز نیز شناخته می‌شود، در دوران ساسانیان بنا شده بود. این شهر در نزدیکی رودخانه کارون و در محل شهر فعلی اهواز قرار داشت. قدمت این گورستان به 1500 سال پیش و دوره ساسانیان برمی‌گردد. قدمت قبرهای باستانی این گورستان سنگی به دهه 80 شمسی می‌رسد.
شما در این گورستان با قبرهای سنگی، گور دخمه و استودان مواجه می‌شوید. گور دخمه‌ها نوعی معماری صخره‌ای هستند که در دل کوه‌ها و صخره‌ها برای دفن مردگان ساخته می‌شدند. گورستان سنگی تپه‌های کوهساران در چند سال اخیر توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان کشف شد، سپس بازسازی‌های لازم و مرمت جهت حفظ این بنا صورت گرفت.
در کاوش‌های انجام شده در محوطه باستانی کوهساران، آثار متعددی ازجمله قبرهای سنگی، سفال‌ها، سکه‌ها و ابزارآلات کشف شده است. متاسفانه امروزه حفاری‌های غیرمجاز به‌منظور پیدا کردن اشیاء قیمتی، به این محوطه آسیب‌های زیادی می‌رساند.
این گورستان باستانی در منطقه تاریخی و گردشگری 7 اهواز قرار دارد. در این منطقه شما با آثار ایران باستان مانند بافت تاریخی محله عامری، تپه باستانی آسیه آباد، قبرستان مشترک ارامنه، کلدان، آشوری‌ها و لهستانی‌ها و ... مواجه خواهید شد.

معرفی گورستان-سنگی-تپه-کوهساران

گورستان سنگی تپه‌های کوهساران کجاست؟

گورستان سنگی باستانی تپه‌ کوهساران در شهر اهواز، جنب پارک کوهساران و پیچ کارون قرار دارد. شما باید برای رفتن به این منطقه از خیابان ساحل غربی عبور کنید. اگر قصد دارید با خودروی شخصی به این منطقه دیدنی بروید بایستی از خیابان ساحلی غربی به سمت شمال حرکت کنید. در میدان دانشگاه، به سمت چپ بپیچید و وارد خیابان طالقانی شوید.
پس از خیابان طالقانی در سمت راست وارد خیابان شریعتی شوید و بعد از آنجا به سمت چپ بپیچید و وارد خیابان شهید چمران شوید. در خیابان شهید چمران، سمت راست وارد خیابان پارک کوهساران شوید. شما همچنین می‌توانید برای رفتن به این منطقه از اتوبوس و تاکسی‌های شهری استفاده کنید.

عناصر باستانی گورستان سنگی در تپه کوهساران

گورستان سنگی به‌عنوان یکی جاذبه های اهواز شما را به سفری در تاریخ می‌برد. تفاوت این گورستان با گورستان‌های امروزی به‌طور کامل مشخص است. قبرهای این مکان به آنچه که در عصر حاضر می‌بینیم شباهتی ندارد. شما در سفر به اهواز بهتر است از این منطقه دیدن کنید تا با تاریخچه این شهر به‌طور کامل آشنا شوید. شما می‌توانید در هتل پارس اهواز اقامت کنید و از آنجا با خودروی شخصی یا تاکسی‌سرویس هتل به سمت تپه کوهساران بروید.
گورستان تپه کوهساران گورهای متفاوتی دارد که دانستن درباره آن‌ها به شما کمک میکند تا راحت‌تر درک کنید که گذشتگان چگونه مردگان خود را دفن می‌کردند. در ادامه درباره عناصر باستانی موجود در این گورستان صحبت می‌کنیم.

گور دخمه

گور دخمه‌ها نوعی معماری صخره‌ای هستند که در دل کوه‌ها و صخره‌ها برای دفن مردگان ساخته می‌شدند. گور دخمه‌ها در ایران و سایر نقاط جهان ازجمله مصر، یونان و روم باستان وجود دارند. تاریخچه گور دخمه‌ها به دوران باستان باز می گردد. در ایران، گور دخمه‌ها از دوره مادها ساخته می‌شدند و همچنین در دوره‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی نیز به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
گور دخمه‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شدند. برخی از گور دخمه‌ها ساده و بدون تزئین هستند، در حالی که برخی دیگر دارای تزئینات و نقوش برجسته هستند. شما علاوه بر گورستان تپه کوهساران می‌توانید گور دخمه‌ها را در نقش رستم مرودشت، نقش رجب مرودشت و دکان داود سرپل ذهاب ببینید. گوردخمه گورستان سنگی به‌عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است.
 

گور دخمه

استودان

استودان، دخمه یا گور دخمه، مکانی برای نگهداری استخوان مردگان در آیین زرتشت است. زرتشتیان پس از آنکه اجساد مردگان را در دخمه‌ها به لاشخورها می‌سپردند، استخوان‌های باقی‌مانده را در استودان‌ها قرار می‌دادند. نام استودان از دو کلمه "استو" به معنی استخوان و "دان" به معنی جایگاه تشکیل شده است. تاریخچه استودان‌ها به دوران باستان و به آیین زرتشت باز می‌گردد.
زرتشتیان بر این باور بودند که خاک عنصری مقدس است و نباید با دفن مردگان آلوده شود. به همین دلیل، آن‌ها از استودان‌ها برای نگهداری استخوان مردگان استفاده می‌کردند. استودان‌های گورستان سنگی تپه‌های کوهساران صخره‌ای هستند. این نوع استودان‌ها در دل کوه‌ها و صخره‌ها تراشیده می‌شدند. امروزه استودان‌ها به‌عنوان یادگاری از گذشته و به‌عنوان نمادی از فرهنگ و تاریخ زرتشتیان باقی مانده‌اند.

استودان

قبرهای سنگی

قبرهای سنگی گورستان باستانی تپه کوهساران اهواز از سنگ‌های تراشیده شده ساخته شده‌اند. این قبرها در اشکال و اندازه‌های مختلف هستند. قبرهای سنگی گورستان از اهمیت تاریخی و فرهنگی بالایی برخوردار هستند. این قبرها اطلاعات زیادی درباره تاریخ، فرهنگ و هنر ایران در دوران ساسانیان به ما می‌دهند.

بهترین زمان برای بازدید از گورستان سنگی کوهساران اهواز

شما در چهار فصل سال می‌توانید از گورستان سنگی در شهر اهواز دیدن کنید. ولی اگر قصد سفر به شهر اهواز را دارید بهتر است در فصل‌های گرم سال به این منطقه نروید. در فصل بهار و تابستان هوای اهواز بسیار گرم و شرجی است و این گرما بعضی از افراد را گرمازده می‌کند. ولی فصل‌های سرد سال، پاییز و زمستان آب‌وهوای شهرهای جنوبی مطبوع است و بهترین زمان برای سفر و گردش در شهر اهواز محسوب می‌شود. ورودی تپه کوهساران از طریق یک پله مارپیچ است که به بالای تپه منتهی می‌شود. پله‌ها بلند و شیب‌دار هستند، بنابراین صعود از آن‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. با این حال، مناظر بالای تپه ارزش تلاش را دارند.

جاهای دیدنی اهواز در نزدیکی گورستان سنگی

گورستان سنگی تپه کوهساران یکی از مکان های دیدنی اهواز به‌حساب می‌آید. از آنجا که این شهر قدمتی در تاریخ مادها و قبل‌تر از آن را دارد شامل آثار باستانی و گردشگری بسیاری می‌شود. شما پس از تماشای سرگذشت اجداد ایرانی خود می‌توانید از دیدنی‌های این اقلیم از رود کارون گرفته تا بازارهای ته لنجی دیدن کنید. در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

پل سیاه اهواز

پل سیاه اولین پل فلزی ایران به‌حساب می‌آید. این پل از نوع پل‌های معلق با تیرهای قوسی است. پل سیاه 7 دهانه دارد که دهانه وسطی آن بزرگتر از بقیه دهانه‌ها است. مصالح این پل شامل فولاد، بتن و سنگ می‌شود. تماشای منظره رود کارون از روی پل سیاه لذت بسیاری دارد. در شب، پل سیاه با نورپردازی زیبایی که دارد، جلوه‌ای خاص پیدا می‌کند. پل سیاه در زمان ساخت، طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه بود. این پل در طول جنگ ایران و عراق متحمل خسارات زیادی شد، اما بعد از جنگ بازسازی شد. پل سیاه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل-سیاه-اهواز

رود کارون

رود کارون پرآب‌ترین، بزرگ‌ترین رودخانه ایران است که از زردکوه در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه گرفته و پس از عبور از استان خوزستان در اروندرود به خلیج فارس می‌ریزد. پل‌های تاریخی پل سفید، پل سیاه و پل نادری بر روی این رود بزرگ احداث شده‌اند. همچنین پل طبیعت کیانپارس یکی از پاتوق‌های شهروندان اهوازی بر روی این پل قرار دارد.
رود کارون، تنها رودخانه ایران است که به آب‌های بین‌المللی متصل می‌شود. این رود با طول 950 کیلومتر، عنوان طولانی‌ترین رود ایران را به خود اختصاص داده است. قابلیت کشتیرانی در بخشی از مسیر کارون، آن را از دیگر رودهای ایران متمایز می‌کند. در گذشته، کشتی‌های کوچک به‌راحتی در این رودخانه تردد می‌کردند. کارون از یک سو به خلیج فارس و اقیانوس هند و از سوی دیگر به اروندرود می‌پیوندد و در طول مسیر خود، خوزستان را به جلگه‌ای سرسبز تبدیل می‌کند.

حمام نفت سفید

حمام نفت سفید یک حمام تاریخی در روستای نفت سفید در نزدیکی شهر هفتکل در استان خوزستان قرار دارد. این حمام در دوره قاجار و در سال 1280 توسط مرحوم حاج محمدتقی معتمدی ساخته شده است. حمام نفت سفید از دو بخش زنانه و مردانه مجزا تشکیل شده است. این حمام یک گنبد بزرگ و چندین گنبد کوچک دارد. در ساخت حمام از مصالحی مانند آجر، سنگ و گچ استفاده می‌شود. این حمام تزئینات زیبایی مانند نقاشی، کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری دارد و به دلیل استفاده از نفت سفید برای گرم کردن آب حمام، به این نام معروف شده است.
 

حمام نفت سفید

بازار عبدالحمید

بازار عبدالحمید، قدیمی‌ترین بازار شهر اهواز محسوب می‌شود که در خیابان نظامی یا نظری‌پور، بین خیابان نادری و امام خمینی قرار دارد. این بازار در دوره قاجار نه تنها بسیار رونق داشت، بلکه پاتوق پول‌دارهای منطقه برای خریدهای ریزودرشت نیز بود. بازار عبدالحمید در دوره قاجار توسط حاج عبدالحمید، یکی از تجار ثروتمند اهواز، ساخته شد. این بازار در ابتدا فقط چند مغازه کوچک داشت، اما به‌مرورزمان گسترش یافت و به یکی از بزرگترین بازارهای اهواز تبدیل شد.

هتل های معروف اهواز در حوالی تپه کوهساران

اهواز، مرکز استان خوزستان، با پیشینه تاریخی غنی، جاذبه‌های گردشگری متعدد و فرهنگ و آداب‌ورسوم منحصربه‌فرد، مقصدی جذاب برای سفر به‌حساب می‌آید. پس انتخاب محل اقامت مناسب، یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی برای سفر به اهواز است.
هتل پنج ستاره اهواز، هتلی قدیمی ولی بازسازی شده، فضایی عالی برای اقامت در این شهر محسوب می‌شود. سنگ بنای شروع فعالیت این هتل به‌عنوان یکی از بهترین هتل های اهواز در سال 1347 شروع شد تا سال 1352 به بهره‌برداری رسید.
شما با اقامت در یکی از 134 اتاق این هتل 5 طبقه می‌توانید به‌راحتی و پیاده به تماشای رود خروشان کارون و پل تاریخی سفید اهواز بروید. هتل باکیفیت پارس اهواز دو رستوران به نام‌های رستوران کارون و رستوران چشم انداز دارد. این موضوع شما را از خوردن غذا در رستوران‌های بیرون هتل بی‌نیاز می‌کند.
رستوران کارون در طبقه همکف هتل پارس قرار دارد. این رستوران دارای فضایی شیک و دلنشین است و انواع غذاهای ایرانی و فرنگی در آن سرو می‌شود. شما می‌توانید هنگام غذا خوردن به موسیقی زنده گوش کنید. رستوران چشم انداز در طبقه آخر هتل پارس واقع شده است. این رستوران چشم اندازی زیبا به رودخانه کارون و پل سفید دارد. صرف غذا با دیدن مناظری بی‌نظیر می‌تواند یک تجربه فراموش‌نشدنی را رقم بزند.
اگر قصد سفر به اهواز و اقامت در هتل پارس را دارید به‌ خصوص در ایام تعطیلات و آخر هفته‌ها، بهتر است قبل از شروع سفر خود به رزرو اتاق موردنظر اقدام نمایید؛ زیرا در این ایام به دلیل حجم بالای مسافر ممکن است اتاق‌های هتل ظرفیت نداشته باشند.

هتل-پارس-اهواز

کلام پایانی

گورستان سنگی تپه کوهساران، با قدمتی بیش از هزار سال، گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ اهواز محسوب می‌شود. این گورستان از دخمه، استودان و قبرهای سنگی را تشکیل می‌شود که هر کدام داستان زندگی یک انسان را روایت می‌کنند.
این گورستان نشان‌دهنده اعتقادات و آداب‌ورسوم مردم آن زمان است. مردمانی که در حفظ پاکی طبیعت تلاش می‌کردند. گورستان سنگی، یادگاری ارزشمند از تاریخ است که باید حفظ و نگهداری شود تا نسل‌های آینده با تاریخ و تمدن مرز و بوم خود آشنا شوند.

سوالات متداول در مورد  گورستان سنگی تپه کوهساران

بهترین زمان بازدید از گورستان سنگی در تپه کوهساران چه زمانی است؟

بهترین زمان بازدید از گورستان سنگی تپه‌های کوهساران در فصل‌های پاییز و زمستان است که اهواز هوای خنک‌تر دارد.

گورستان سنگی را در کجای اهواز می‌توان دید؟

این گورستان باستانی در خیابان ساحل غربی، جنب پارک کوهساران و پیچ کارون قرار دارد. شما برای رفتن به این منطقه می‌توانید از خودروی شخصی و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنید.

در گورستان سنگی کوهساران چه چیزهای خواهم دید؟

شما در گورستان باستانی تپه کوهساران می‌توانید قبرهای سنگی، گوردخمه، استودان و سازه‌های تاریخی را ببینید. همچنین از روی تپه می‌توانید منظره‌ای زیبا از کارون را تماشا کنید.

هتل پارس شهر اهواز چه امکاناتی دارد؟

این هتل شامل امکانات رفاهی از‌جمله رستوران، کافی‌شاپ، استخر، پارکینگ، خدمات خشک‌شویی، خدمات لابی، صرافی، نمازخانه، فروشگاه، صندوق امانات، تاکسی‌سرویس و ... می‌شود.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...