رَهی نو

امکانات فرودگاه امام خمینی

تعداد بازدید: ۱۷۵۳ ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

اطلاعات در مورد فرودگاه امام خمینی

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در ۳۰ کیلومتری تهران، در حوزه اداری و سیاسی شهرستان ری میان بزرگراه تهران-قم در یک سایت ۱۴ هزار هکتاری واقع شده است. این فرودگاه جایگزینی برای فرودگاه بین‌المللی مهرآباد می‌باشد و بدین منظور طراحی گردیده و در حال حاضر در داخل شهر تهران قرار گرفته‌است. فرودگاه امام را توسط شرکت فرودگاه‌های کشور اداره می‌شود و مرکز فعالیت شرکت‌های هواپیمایی چون ایران ایر، ماهان، آسمان، قشم، کاسپین، تابان و زاگرس است. تا اوت ۲۰۱۴ فرودگاه امام خمینی میزبان بیش از ۴۰ شرکت هواپیمایی بوده که با بیش از ۷۰۰ پرواز هفتگی تهران را به شهرهایی در بیش از ۳۰ کشور جهان مرتبط می‌کنند.
فاز یک فرودگاه امام خمینی یک ترمینال مسافربری فعال با ظرفیت جابجایی ۶/۵ میلیون مسافر و ۱۲۰ هزار تن بار در سال است و فاز ۲ فرودگاه نیز در حال ساخت و پیاده سازی است. در شهریور ۹۳ پل ارتباطی فاز ۱ و ۲ با تغییر کاربری به عنوان ترمینال موقت برای حجاج مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گرفت .در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۳٬۳۵۹ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه صورت گرفته و ۷٬۸۲۱٬۳۶۹ کیلوگرم بار و ۱۴۸٬۰۲۰٬۴۱۵ نفر مسافر از طریق این فرودگاه جابجا شدند.

 

پایانه‌های فرودگاه امام خمینی

پایانه ۱
اولین وتنها پایانه فعال، پایانه ۱ گفته می‌شود که سالیانه حدود ۶٫۵ میلیون مسافر و ۱۲۰٬۰۰۰ تُن بار از این فرودگاه جابه‌جا می‌شود. در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۷ میلیون مسافر از این پایانه جابه‌جا  شد و  پیش بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۸ میلیون مسافر به رسد.

پایانه 2
ترمینال سلام فعلا در حال ساخت است دومین پایانه این فرودگاه است.در حال حاضر در مرحله ساخت است و گنجایش آن در حدود ۵ میلیون مسافر در سال است. مشکلات مالی افتتاح آن را تا مه ۲۰۱۷ به تعویق انداخت. قرار بود از این پایانه تنها برای پروازهای حج استفاده شود ولی به احتمال زیاد از این پایانه برای همه پروازها استفاده خواهد شد.

پایانه 3 ایران‌شهر
سومین پایانه ایرانشهر می‌باشد. در حال حاضر در مرحله مطالعاتی قرار دارد و شرکتی هلندی کار ساخت آن را قرار است به عهده بگیرد. این پایانه توانایی پذیرش ۲۰ میلیون مسافر در سال را خواهد داشت و انتظار می‌رود با افتتاح این پایانه ظرفیت جابه‌جایی مسافر در فرودگاه امام خمینی به ۳۰ میلیون نفر در سال برسد. تصمیم بر این است که بعد از افتتاح این پایانه، از پایانه ۱ تنها برای پروازهای داخلی استفاده خواهد شد.

 

امکانات موجود در فرودگاه امام :

•    - فرودگاه دارا سرویس دهی رایگان اینترنت در باجه‌ها مستقر در قسمت پرواز است. سیستم اینترنت بی‌سیم در سال ۱۳۸۵ راه‌اندازی شد ولی بعد از مدتی این خدمات متوقف شد.
•    - خط ۸ مترو تهران، که فرودگاه را به مترو تهران مرتبط می‌سازد در سال ۱۳۹۶ ساخته شده‌است.
•    - اطلاعات پروازهای روزانه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی توسط سایت این فرودگاه به صورت آنلاین ارائه می‌شود.
•    -فرودگاه امام خمینی از شهر تهران با ماشین شخصی، مترو، تاکسی و اتوبوس از راه آزادراه ۷ (آزاد راه خلیج فارس) قابلیت دسترسی دارد.
یکی دیگر از امکانات بسیار عالی فرودگاه امام خمینی، امکانات خدمات CIP آن است که به برسی آن می‌پردازیم.

 

 CIP و VIPو VVIPچیست؟

CIP خلاصه شده عبارت Commercial Important Person است و به کسانی گفته می‌شود که از نظر تجاری و اقتصادی  مهم هستند. معمولا شامل روسا و مدیران کارخانجات و ادارات مهم و سرمایه گذاران می‌باشد. در کشورهای انگلیسی‌زبان این بخش از افراد را وی‌آی‌پی (VIP) می‌گویند و مخفف سه واژهVery Important Person (شخص بسیار مهم) است. VVIP هم مخفف (Very Very Important Person) مرحله‌ای بالاتر از این بخش می‌باشده VIP هم مخفف عبارت Very Important Person می باشد و اکثرا به فردی گفته می شود که از لحاظ سیاسی فرد بسیار مهمی است مانند: سفرا، وزارا، روسای جمهور و …
در مراسم، جشنواره‌ها، فرودگاه‌ها، مسابقات ورزشی و سایر گردهمایی‌ها و اماکن عمومی رایج است که گاهی اوقات و جایگاه ویژه‌ای را برای افراد مهم یا صاحب نام و منصب در نظر می‌گیرند و از تا از آن‌ها پذیرایی اختصاصی صورت می‌گیرد. به آن جایگاه خاص و ویژه گفته می‌شود.
در بعضی از اماکن یک بخش و جایگاه خاصی وجود دارد اگر بهای بالای ورودی آن را کسی بپردازد برای آن فرد یا افراد قابل دسترسی و استفاده است. مانند لُژ که در سینما وجود.
در اکثر موارد مسافران برای سفرهای خود خدمات اختصتصی و آسایش و رفاه می‌خواهند تا بتوانند با حداقل استرس و اضطراب و دغدغه ذهنی سفر کنند. برای همین  فرودگاه‌های مختلفی خدمات CIP به مسافرین ارائه می‌دهند تا کسانی که به دنبال استفاده از این خدماتند به راحتی بتوانند از قبل آن را از آزانس‌های گردشگری که تحت قرار داد فرودگاهی هستن خریداری نمایند. شرکت‌های زیادی هستند که خدماتCIP ارائه می‌دهند و افراد با درخواست دادن و مشخص کردن نوع خدمات مورد نیاز کلاس درخواستی سی آی پی را خریدرای کنند.

 

تفاوت خدمات VIPو CIP :

ممکن است برای خیلی از افراد  این سوال پیش آید که تفاوت میان خدمات VIP و CIP در چیست؟ تفاوت عمده و بارز میان این دو نوع خدمات در تأمین امنیت آن است. منظور از تأمین امنیت نیز استفاده از محافظان شخصی، جایگاه های اختصاصی، دوربین‌های نظارت تصویری و امکاناتی این چنینی است. به همین دلیل اشخاص VIP به دلیل حساسیت‌های شغلی و کاری از امکانات امنیتی بیشتری نیز برخوردار هستند. نکته دیگری که در مورد این دو نوع خدمات باید دانست این است که هزینه خدمات VIPمعمولا توسط سازمان مربوطه پرداخت می‌گردد. اما هزینه خدمات CIP توسط خود افراد پرداخت می گردد.

 

 

نمونه هایی از خدمات قابل ارائه VIP و CIP : 

1.    فرودگاه : رسیدگی و انجام کارهای مربوط به تشریفات مسافر از جمله دریافت کارت پرواز، تحویل جامه‌دان، پذیرایی در سالن، بازرسی اختصاصی، ترانسفر تا پای پلکان پرواز و بالعکس و …
2.    هتل : در اتاق باید یک دسته گل، شیرینی، انواع میوه، همراه با یک کارت خیر مقدم قرار داشته باشد.
3.    سالن همایش : اختصاص دادن نزدیک‌ترین صندلی به سکوی اجرای همایش، میز برای پذیرایی، شیرینی، انواع میوه و ..
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...