رَهی نو

مرداب دیوک مازندران ؛ مردابی مه آلود در دل طبیعت | رهی نو

تعداد بازدید: ۷۵ ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

اگر به داستان‌های اسرارآمیز و سفرهای هیجانی علاقه دارید حتما برنامه سفر ماجراجویانه به مرداب دیوک را بچینید. شما در مسیری از جنگل‌های انبوه عبور می‌کنید تا به این مرداب دیدنی برسید. سفر به این خطه از جغرافیای شمال کشور، شما را در دل جنگل‌های تودرتو قرار می‌دهد. شما با پیاده‌روی به سمت مرداب می‌توانید به صدای طبیعت و آواز پرندگان گوش کنید.
بکر بودن و آرام بودن محیط این مرداب را وهم‌آلود کرده است. از طرفی قدم گذاشتن در مناطق ناشناخته اطراف مرداب، آن را به یک فضای مرموز تبدیل می‌کند. شما درختان سر به فلک کشیده، کوه‌های بلند، رودخانه‌های خروشان و تپه‌های گلی را پشت سر می‌گذارید و به مردابی می‌رسید که مه روی آن گرفته و درختان شکسته سر از آن بیرون زده‌اند. شما می‌توانید در این سفر رازآلود در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه باشید تا قدم به یک مرداب تماشایی و دست‌نخورده بگذارید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید.

مرداب دیوک کجاست؟

مرداب مرموز دیوک در استان مازندران و در نزدیکی روستای پیمبور کلاردشت قرار دارد. شما برای رفتن به این منطقه جذاب بایستی در جاده چالوس وارد کلاردشت شوید و از آنجا به سمت روستای پیمبور بروید. برای رسیدن به مرداب بایستی بخشی از مسیر را مانند کوهنوردان بپیماید. شما از دل جنگل و از روی مسیر کوهستانی عبور می‌کنید تا به مرداب بکر دیوک برسید.
شما در راه رفتن به مرداب، درختان خزه بسته که پرندگان بر سر آن‌ها آواز سر می‌دهند را خواهید دید. سکوت طبیعت و انعکاس صدای پرندگان و جانوران این مرداب را به‌طور خاصی راز آگین می‌کند. شما برای رفتن به مرداب بایستی از کلاردشت به سمت جاده عباس آباد بروید. پس از اینکه پنج کیلومتر حرکت کردید به یک سه راهی خواهید رسید که مسیر سمت راستی شما را به روستای پیمبور می‌رساند.
این روستا پس از روستاهای لش‌سر، پیشنبور و بازارسر قرار دارد. ماشین خود را پیمبور پارک کنید چون از روستا به سمت مرداب را بایستی حدود 2 ساعت پیاده بروید. شما می‌توانید از ماشین‌های آفرود برای رفتن به مرداب استفاده کنید ولی به دلیل برهم زدن نظم طبیعت، این راه پیشنهاد نمی‌شود.

مرداب-دیوک

گونه‌های گیاهی و جانوری حوالی مرداب بکر دیوک

شما در این منطقه با یک مرداب ساکن و ساکت مواجه می‌شوید که شاخ و برگ درختان کمر شکسته و خزه بسته از لابه‌لای آب آن سر درآورده‌اند و مه غلیظی روی آن حکم‌فرما است. این ناشناختگی و متروکه بودن این مرداب را به شکلی خوفناک می‌کند.
اطراف مرداب را گیاهان گزنه پوشش داده‌اند. برگ‌های این گیاه به رنگ سبز تیره و بیضی شکل با لبه‌های دندانه‌دار هستند. آن‌ها با موهای ریز پوشیده شده‌اند که می‌توانند در صورت تماس با پوست باعث تحریک آن شوند. در صورتی که قسمتی از بدنتان به این گیاه بخورد حدود چند دقیقه سوزش ایجاد می‌کند و بعد از آن ممکن است ورم کند و بخارد. پس مواظب باشید پای برهنه قدم نزنید و برگ این گیاهان را لمس نکنید.
در کنار درختان اطراف مرداب متروکه دیوک شما قارچ‌های جنگلی را می‌بینید. از دست زدن و خوردن این قارچ‌ها بپرهیزید زیرا مشخص نیست این قارچ‌ها سمی یا خوراکی هستند. این مرداب در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد که با درختان توسکا، ممرز، راش و بلوط احاطه شده است. این درختان نقش مهمی در اکوسیستم منطقه دارند. آن‌ها به حفظ آب و خاک کمک می‌کنند و زیستگاه حیات وحش محسوب می‌شوند.
در اطراف مرداب مارهای سمی وجود دارد پس مواظب باشید که حتما با کفش در این منطقه قدم بزنید و از رفتن به جاهایی که با شاخ و برگ پوشانیده شده و ناشناخته است، بپرهیزید. بومی‌های منطقه در اطراف مرداب بکر دیوک ردپای گرگ دیده‌اند پس سعی نکنید به تنهایی برای بازدید این منطقه بروید. این مرداب محل زندگی قورباغه‌ها، وزغ‌ها، مارهای سمی، سمندرها و پرندگان آبی به‌حساب می‌آید.

تفریح در اطراف مرداب مرموز دیوک

سراسر شمال ایران طبیعتی زیبا و جذاب دارد ولی محیط اطراف مرداب مخوف دیوک به دلیل دست‌نخوردگی و آرامش یکی از جاهای موردعلاقه طبیعت گردان به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید در جنگل‌های باران‌خورده قدم بزنید و از هوای پاک لذت ببرید. همچنین می‌توانید این مناظر بکر را در دوربین عکاسی خود ثبت کنید و عکس‌های بی‌نظیر از طبیعت این اقلیم بیندازید.
کمپ کردن در دل طبیعت و جنگل صفای خودش را دارد. فقط بایستی تجهیزات مناسب و کافی برای کمپینگ در اطراف مرداب داشته باشید و حواستان به جانوران این مرداب حیات‌بخش باشد. شما می‌توانید چادر خود را در اطراف مرداب بزنید و شب را در سکوت و آرامش در کنار آتش بگذرانید و سپیده دم با صدای پرندگان و نسیمی خنک بیدار شوید. فقط از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.
اگر در فصل زمستان قصد دارید به دریاچه متروکه دیوک بروید می‌توانید بر روی دامنه کوه‌ها شاهد برف باشید و برف بازی کنید. برای سفر در زمستان لباس گرم و کفش مناسب بپوشید. اگر به کمپینگ علاقه ندارد، در نزدیکی شهر کلاردشت و در امتداد جاده چالوس، می‌توانید اقامتی عالی و شایسته در یکی از اتاق‌های هتل پارسیان خزر چالوس داشته باشید تا لذت در سفر حجتش را با شما تمام کند. مرداب دیدنی دیوک، مانند بسیاری از مکان‌های طبیعی ایران، اسرار و افسانه‌های بسیاری دارد. برخی می‌گویند که در اعماق این مرداب، دیوهایی زندگی می‌کنند و به همین دلیل، نام این مرداب را دیوک گذاشته‌اند.

تفریح-در-اطراف-مرداب--دیوک

تجهیزات موردنیاز در سفر به مرداب ناشناخته دیوک

به دلیل اینکه منطقه دیوک بکر بماند، در نزدیکی مرداب هیچ گونه امکانات رفاهی وجود ندارد. پس بایستی تجهیزات مناسب همراه خود داشته باشید. شما می‌توانید در روستا که در نزدیکی مرداب تماشایی دیوک قرار دارد، مواد غذایی و خوراکی‌های موردنیاز خود را تهیه کنید. برای پیاده‌روی در مسیر مرداب حتما کفش مناسب بپوشید زیرا سطح جنگل به علت رطوبت و بارش، لغزندگی دارد.
هوای منطقه دیوک نسبتا خنک است پس حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید. اگر قصد دارید که اطراف جنگل کمپینگ کنید حتما چادر ضد آب، کیسه خواب، هدلامپ، پمادهای گزیدگی و سایر تجهیزات موردنیاز به همراه داشته باشید.
سفر به مناطق بکر و دست‌نخورده به تنهایی درست نیست زیرا این مناطق زیستگاه حیوانات مختلفی هستند که در صورت تنها بودن، ممکن است برای شما مشکلی ایجاد کنند. شما می‌توانید از راهنماهای محلی برای رفتن به مرداب زیبای دیوک کمک بگیرید.

بهترین زمان برای سفر به مرداب زیبای دیوک

جنگل‌های شما در چهار فصل سال دیدنی هستند. در فصل بهار آب‌و‌هوای اطراف مرداب معتدل و خنک است. این مرداب به دلیل اینکه بر روی دامنه کوه قرار دارد، هوای نسبتا خنکی دارد. در این فصل حواستان به بارش‌های بهاری باشد و بارانی و کفش مناسب همراه خود داشته باشید.
در تابستان تمامی درختان اطراف مرداب دیوک سبز سبز هستند و منظره‌ای لذت‌بخش را رقم می‌زنند. در تابستان گرم، هوای مرداب خنک است و مانند یک کولر طبیعی نسیم خنک تولید می‌کند. در فصل پاییز بارش‌ها بیشتر می‌شود و سطح جاده لغزنده می‌شود؛ اما نمی‌شود از درختانی که به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز درآمده‌اند، گذشت. در زمستان برف جنگل را سفید پوش می‌کند. هوای مرداب در این فصل سرد است ولی برای برف بازی مکانی عالی محسوب می‌شود.

بهترین-زمان-برای-سفر-به-مرداب-دیوک

جاهای دیدنی در حوالی مرداب رازآلود دیوک

شما در این منطقه از کلاردشت با طبیعتی دست‌نخورده روبه‌رو هستید که در کمتر جایی می‌توانید مشابه آن را بیابید. اگر به این‌گونه فضاها علاقه‌مند هستید حتما تماشای این سرزمین زیبا را از دست ندهید. شما می‌توانید در سفر خود به این بخش از شمال کشور از سایر دیدنی‌های منطقه دیدن کنید و لذت ببرید. در ادامه بعضی از جاذبه‌های گردشگری این قسمت از مازندران را معرفی می‌کنیم.

دریاچه کوهستانی ولشت

دریاچه ولشت در جنوب غربی شهر چالوس و در شمال شرقی منطقه ییلاقی کلاردشت قرار دارد. این دریاچه کوهستانی با چشم‌اندازی بی‌بدیل و سحرانگیز، یکی از زیباترین جاذبه‌ های گردشگری استان مازندران به‌حساب می‌آید. دریاچه ولشت در میان جنگل‌های انبوه و کوه‌های مرتفع قرار گرفته است و منظره‌ای بسیار زیبا و چشم‌نواز دارد. قایق سواری در دریاچه یکی از تفریحات محبوب گردشگران محسوب می‌گردد. در این دریاچه انواع ماهی‌های قزل آلا، کپور و سوف وجود دارد که می‌توانید از ماهیگیری در آن لذت ببرید.

روستای زیبای مازیچال

روستای مازیچال در نزدیکی شهر کلاردشت واقع شده است. این روستا در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به دلیل طبیعت بکر و آب‌وهوای خنک، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در شمال ایران تبدیل شده است. مازیچال دارای طبیعتی بکر و زیبا است و از جنگل‌های انبوه، دشت‌های سرسبز و کوه‌های مرتفع پوشیده شده است. در فصل تابستان آب‌وهوایی خنک و دلپذیر دارد و به همین دلیل، مکانی مناسب برای فرار از گرمای تابستان به‌حساب می‌آید.

روستای-زیبای-مازیچال

آبشار خروشان هریجان

آبشار هریجان در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا و در دل جنگل‌های انبوه قرار دارد. این آبشار از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران به شمار می‌آید و ارتفاع آن به ۲۵ متر می‌رسد. برای رفتن به آبشار زیبای هریجان باید از جاده چالوس به سمت مرزن آباد بروید و سپس از جاده فرعی به سمت روستای هریجان بروید.
در زیر آبشار هریجان، حوضچه‌ای طبیعی وجود دارد که می‌توانید در آن شنا کنید. مسیر دسترسی به آبشار هریجان از میان جنگل‌های انبوه می‌گذرد و پیاده‌روی در این مسیر بسیار لذت‌بخش است.

جاده جنگلی عباس آباد

جاده عباس آباد که به جاده جنگلی نیز معروف است، جاده‌ای منحصربه‌فرد در استان مازندران است. این جاده شهرستان عباس آباد و شهر کلاردشت را به یکدیگر وصل می‌کند. این جاده از میان جنگل‌های سرسبز و تودر‌تو می‌گذرد که در مسیر جاده سایه خنکی خلق کرده‌اند. در طول مسیر جاده عباس آباد، رودخانه‌ای خروشان به نام رودخانه سردآبرود وجود دارد که زیبایی این جاده را دوچندان می‌کند.

هتل های مازندران در نزدیکی مرداب آرام دیوک

همان‌طور که گفته شد شما می‌توانید در نزدیکی مرداب دیوک کمپ کنید و اقامت داشته باشید ولی اینکه شما اقامتگاهی در اطراف مرداب پیدا کنید، ممکن نیست؛ زیرا به دلیل حفظ طبیعت بکر منطقه هیچ‌گونه امکانات رفاهی در حوالی مرداب تعبیه نشده است.
اگر از دسته افرادی هستید که بالش نرم و تخت تمیز را به خوابیدن در طبیعت ترجیح می‌دهید بهتر است در هتل پنج ستاره پارسیان خزر چالوس که فاصله کمی با مرداب دارد اوقات خود را سپری کنید. این هتل لوکس در شهر چالوس و رو به روی تله‌کابین نمک آبرود قرار دارد. این هتل نزدیک به نیم قرن است که فعالیت می‌کند و پرسنل باتجربه و متخصص آن به بهترین نحو ممکن خدمات موردنیاز را ارائه می‌دهند.
هتل پارسیان خزر در نقطه تلاقی دریای خزر و جنگل‌های انبوه شمال قرار دارد که اقامت در آن به شما چشم‌اندازی بی‌بدیل هدیه می‌دهد. شما می‌توانید در یکی از 164 واحد اقامتی هتل پنج طبقه پارسیان خزر چالوس اقامت داشته باشید. اتاق‌های هتل شامل یک تخته، دو تخته و سه تخته و سوئیت‌های آن شامل سوئیت جونیور یک خوابه، لاکچری یک خوابه و سوئیت رویال دو خوابه می‌شود.
شما می‌توانید انتخاب کنید که در اتاق خود با منظره جنگل یا دریا مواجه شوید. اتاق‌های هتل در دو بال غربی و شرقی که مانند یک پرنده جای خوش کرده است، اقامت داشته باشید.
اتاق‌ها و سوئیت‌های هتل پارسیان خزر شهر چالوس امکاناتی نظیر حمام، دستشویی، یخچال، مبلمان، کمد لباس، لوازم بهداشتی، مینی بار، سرویس چای‌ساز، تلویزیون، تلفن، اینترنت، سیستم اعلام و اطفاء حریق، صندوق امانات و ... را در برمی‌گیرد و سفری خاطره‌انگیز را برای شما رقم می‌زند. شما با اقامت در هتل پارسیان خزر می‌توانید از جاهای دیدنی چالوس نظیر منطقه گردشگری نمک آبرود، پارک جنگلی فین، آبشار سواسره، آبشار اکاپل، مرداب هسل، منطقه حفاظت شده چهارباغ و ... دیدن کنید.

هتل-پارسیان-خزر-چالوس

کلام پایانی

مرداب زیبای دیوک مکانی شگفت‌انگیز و اسرارآمیز است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این مرداب که در ارتفاعات البرز و در نزدیکی روستای پیمبور واقع شده، با زیبایی منحصربه‌فرد خود، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. در مسیر رسیدن به مرداب بکر دیوک، از میان جنگل‌های انبوه و سرسبز عبور خواهید کرد که گویی پا به دنیایی دیگر گذاشته‌اید. درختان بلند قامت، صدای پرندگان و نسیم خنک، روح و جان شما را تازه خواهد کرد.

سوالات متداول درباره مرداب دیدنی دیوک

مرداب زیبای دیوک در کدام شهر قرار دارد؟

این مرداب زیبا و بکر در شهر کلاردشت استان مازندران و در نزدیکی روستای پیمبور قرار دارد.

آیا در اطراف مرداب بکر دیوک امکاناتی وجود دارد؟

خیر، برای حفاظت از اکوسیستم این منطقه و بکر ماندنش، هیچ گونه امکانات رفاهی در اطراف مرداب وجود ندارد. شما می‌توانید وسایل موردنیاز خود را از روستاهای اطراف این منطقه فراهم کنید.

آیا شنا کردن در مرداب مرموز دیوک خطرناک است؟

بله شنا کردن در این مرداب به دلیل شاخه و برگه‌ای خزه بسته و وجود باتلاق، خطرناک است.

آیا هتل پارسیان خزر در چالوس امکانات تفریحی دریایی دارد؟

بله امکانات تفریحی هتل پارسیان خزر شامل موج‌سواری، اسکی روی آب، قایق موتوری، شاتل، بنانا، پدالو، پاراسل، موتورهای چهار چرخ و ... می‌شود.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...