رَهی نو

دره اوپرت ؛ مرز شگفت انگیز مازندران و سمنان

تعداد بازدید: ۱۹۱ ۱۴ فروردین ۱۴۰۳

تلاقی کویر و جنگل را می‌توان یکی از منحصربه‌فردترین مناظر طبیعت دانست که دره اوپرت این زیبایی را در جنوبی‌ترین قسمت شمال کشور به شما هدیه می‌دهد. تماشای جنگل، دشت و بیابان در یک منطقه هر طبیعت دوست و هر گردشگری را شگفت زده خواهد کرد. شما از بالای کوهی خشک و بی‌آب‌وعلف می‌توانید قدم به سرزمین سبز با درختان انبوه بگذارید.
کوهی که یک طرف آن بیابان و طرف دیگر آن جنگل‌های سرسبز قرار دارد و خطی صاف از قله کوه این دو طبیعت زیبای جهان را از هم جدا می‌کند و مرزی بین زیبایی‌های این خطه از جغرافیای ایران می‌شود. شما در اوپرت بر روی ابرها قدم می‌زنید، آرامش را از طبیعت می‌گیرید، در منطقه‌ای بکر قرار می‌گیرید و از یک اقلیم خارق‌العاده استفاده کامل را می‌برید. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو شما در سفری رویایی قدم بر می‌دارید.

دره اوپرت کجاست؟

دره بی‌نظیر اوپرت جنوبی‌ترین قسمت استان مازندران را به شمالی‌ترین نقطه سمنان وصل می‌کند. استان مازندرانی که سراسر سرسبزی و درختان تودر‌تو است را با استان سمنانی که به کویرها و آب‌وهوای خشک شهرت دارد را مرتبط می‌کند. اوپرت نام روستایی است در استان مازندران که بسیاری از افراد فکر می‌کنند در زیرمجموعه استان سمنان قرار دارد.
روستای اوپرت در 55 کیلومتری شمال شهرستان مهدی‌شهر قرار دارد. دره دیدنی اوپرت دیواره‌اش مسیری برای رفتن به قله خرو نرو به‌حساب می‌آید. این دیواره از فلات مرکزی ایران در واقع جنگل‌های هیرکانی در شمال را به دشت کویر در جنوب می‌رساند.
اگر از سمت سمنان قصد دارید از این منطقه زیبا دیدن کنید بایستی 20 کیلومتری به سمت شمال شرقی برانید تا به مهدی‌شهر برسید. بعد از اینکه به مهدی‌شهر رسیدید به سمت جاده ساری بروید. حدود 30 کیلومتر بعد به تابلویی می‌رسید که شما را به سمت اوپرت هدایت می‌کند.
در مسیر جاده رسیدن به دره سبز اوپرت یک اقلیم بکر و دست‌نخورده، از روستاهای کولیم، کاور و ملاده عبور می‌کنید و به سرخده می‌رسید. سپس از خروجی راست این روستا به سمت اوپرت می‌روید. اگر قصد دارید از تهران به سمت اوپرت بروید بایستی از جاده فیروزکوه به سمت ورسک حرکت کنید و از خطیرکوه به سمت اوپرت برانید. این مسیر دیدنی‌های زیبایی چون گردنه‌ی کدوک، راه‌آهن شمال، پل ورسک و غار اسپهبد خورشید را در خود جای داده است.

دره-اوپرت

ویژگی‌های دره سرسبز اوپرت

اوپرت، به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای خاص از نظر جغرافیایی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی بی‌نظیری را شامل می‌شود. اوپرت با توجه به قرار گرفتن در منطقه‌ی خاص جغرافیایی از پوشش گیاهی منحصربه‌فردی برخوردار است و در آن می‌توان تنوع زیستی زیادی را مشاهده کرد.
این دره بی‌نظیر محل رشد گونه‌های گیاهی مختلفی به‌حساب می‌آید که در نوع خود بی‌نظیر هستند. گیاهان اوپرت اغلب خاصیت دارویی دارند. گیاهانی ازجمله اورشمک، گوگ په، سیروک، زیره، اوک چو، قعلب، کولک، زولنگ، پاروک، مازش کو، الزی و اوجی در منطقه دیده می‌شود که هر کدام خواص منحصربه‌فرد خودش را دارد. دره بی‌نظیر اوپرت درختان مختلفی مانند بلوط، راش، توسکا، افرا و… را در دل خود دارد که درختان جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شوند.
شما در این دره اقلیم متفاوتی را خواهید دید. ارتفاعات بالای این دره پوشیده از گیاهان تازه و سرسبز است که به دلیل بارش بیشتر و وجود ابرهای باران‌زا ایجاد شده‌اند. در قسمت جنوبی شما با یک منظره بیابانی مواجه هستید که به علت بارش کم به زردی و خشکی می‌رود.
دره تماشایی اوپرت به دلیل تنوع زیستی بالا، به‌عنوان یکی از مناطق حفاظت شده شناخته می‌شود. در این منطقه می‌توانید انواع مختلفی از جانوران را مشاهده کنید. تازیدن اسب‌های وحشی در دشت‌های سبز این منطقه یکی از بی‌بدیل‌ترین چشم‌اندازهایی است که می‌توانید ببینید.  خانه‌هایی که در دامنه کوه و دشتی سرسبز قرار دارند که دام‌هایشان با زنگوله‌های خوش‌صدا در همان حوالی می‌چرند.
شما می‌توانید در بعضی از این خانه‌های روستایی اقامت داشته باشید و اگر دوست دارید در یک محیطی لوکس با امکانات رفاهی کامل استراحت کنید بهتر است بعد از دیدن اوپرت به سمت هتل 5 ستاره میزبان بابلسر، نزدیک‌ترین هتل درجه‌یک به این منطقه بروید.

تفریح و گردش در ییلاق اوپرت

اوپرت در منطقه بکر و دست‌نخورده از طبیعت مازندران قرار دارد که مقصدی محبوب برای طبیعت گردان به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید با سفر به این اقلیم زیبا تجربه تکرار نشدنی را رقم بزنید. اگر به کوه‌نوردی و دامنه گردی علاقه دارید می‌توانید در ییلاق اوپرت یک سفر ماجراجویانه را شروع کنید و از گشت‌و‌گذار در این طبیعت ناشناخته لذت ببرید. اگر به دنبال یک تجربه بی‌نظیر از پیاده‌روی در طبیعت هستید، اوپرت را با دشت سرسبز و دل‌انگیزش از دست ندهید. فقط یادتان باشد که کفش مناسب به پا کنید.
در اوپرت، زیبایی طبیعت به اوج خود می‌رسد و مناظر آن، هر گردشگری را ساعت‌ها میخکوب می‌کند. این ییلاق سرشار از شگفتی‌های طبیعی است. چشمه‌ها و آبشارهای متعدد و جاذبه‌های بکر اطراف آن، سفر شما را به این منطقه به یک خاطره فراموش‌نشدنی تبدیل خواهد کرد.
شما می‌توانید در این سفر از چشمه‌های قل قل چشمه، کنگل چشمه، پایین لوتی گرد چشمه، بالا لوتی گرد چشمه، کله چشمه و عمارت سرچشمه، عمارت ابراهیم خان ملاده، تنگه هیکو، راه گوگلی، جنگل بولا، چشمه فینسک، آبشار خزه بن، چشمه‌های رنگین باداب سورت و جنگل‌های بی‌نظیر راش و انجیلی دیدن کنید.
اگر در فصل تابستان راهی اوپرت دل‌انگیز شوید، شاهد حضور سیاه‌چادرهای ایل سنگشر مهدی‌شهر خواهید بود. این فرصتی استثنایی برای شما فراهم می‌کند تا با فرهنگ و زندگی عشایری این ایل از نزدیک آشنا شوید و تجربه‌ای متفاوت و خاص را رقم بزنید.
سفر به اوپرت، به‌مثابه سفری به سرزمینی بکر و ناشناخته است. در طول مسیر رسیدن به این منطقه، روستاهای متعددی چون ایوانکی، اوریم، چاشم و فولادمحله با جاذبه‌های خاص خود، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کنند.
شما در این سفر می‌توانید از محصولات دامی و لبنی عشایر مانند شیر، پنیر، سرشیر و خامه خرید کنید و طعم اصیل لبنیات را بچشید. همچنین با معاشرت با مردم بومی این منطقه می‌توانید تجربه‌ای متفاوت و خاطره‌انگیز را به‌دست آورید.

تفریح-و-گردش-در-ییلاق-اوپرت

بهترین زمان برای سفر به دره جنگلی اوپرت

آب‌وهوای اوپرت به دلیل قرار گرفتن بر روی کوه و دره نسبتا سرد است و بهترین فصل برای تماشای این منطقه بکر اواخر فصل بهار و فصل تابستان است که هوا به سمت گرم‌تر شدن می‌رود. در بهار و تابستان هوا ملایم و دلپذیر است و طبیعت سرسبز و خرم و پر از گل‌های رنگارنگ را در پیش‌رو دارید. در فصل پاییز هوای این منطقه سرد می‌شود ولی درختان آن با هزار رنگ چشمان شمار را مسحور خواهد کرد. در فصل زمستان آ‌ب‌وهوای این دره بسیار سرد است و با بارش فراوان برف، طبیعت این اقلیم رخت سفید بر تن می‌کند که تماشای آن خالی از لطف نیست.

جاهای دیدنی در نزدیکی دره بکر اوپرت

همان‌طور که گفتیم این دره دیدنی در مرز بین دو استان مازندران و سمنان و روی فلات مرکزی ایران قرار دارد. از همین رو دره اوپرت دسترسی شما را به جاهای تماشایی و زیبایی همچون خودش آسان می‌کند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

دریاچه زیبای چورت

دریاچه چورت در منطقه چهاردانگه استان مازندران قرار دارد. این دریاچه با وسعت 2.5 هکتار، در اثر رانش زمین و مسدود شدن مسیر آب چشمه‌های اطراف به وجود آمده است. تاریخ تولد دریاچه چورت به سال ۱۳۱۸ شمسی برمی‌گردد.
دریاچه چورت یا میانشه با ارتفاع 1034 متری این دریاچه از سطح دریا، باعث شده تا از شرجی طاقت‌فرسای شمال در امان باشد و نسیم خنک و دل‌انگیزی در آن جاری باشد. پس اگر به دنبال یک ییلاق خنک و دلچسب در شمال هستید، دریاچه چورت با آغوش باز پذیرای شما خواهد بود.

دریاچه-چورت

چشمه‌های دیدنی باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت که به‌عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شده‌اند، در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست واقع شده‌اند. این چشمه‌ها به دلیل تراورتن‌های رنگی و پلکانی، به پاموکاله ایران معروف هستند. چشمه شور، چشمه ترش، چشمه رنگی و چشمه گندو به‌عنوان چشمه‌های این منطقه شهرت فراوانی دارد.

جنگل سبز فینسک

جنگل فینسک در واقع جنگلی هیرکانی است که در ۵۰ کیلومتری شمال شرق شهمیرزاد در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز قرار دارد. این جنگل با وسعت تقریبی ۷۰۰۰ هکتار، یکی از زیباترین و بکرترین جنگل‌های ایران است. درختان جنگل فینسک بلوط، ممرز، راش و افرا و حیوانات این جنگل خفاش، کبک، روباه، گراز و خرس قهوه‌ای هستند. آبشار و غار از دیگر جاذبه‌های دیدنی این منطقه به‌حساب می‌آیند.

آبشار خروشان خزه بن

آبشار خزه بن در بخش دودانگه مازندران، دهستان بنافت، روستای سنگده قرار دارد. این آبشار در دل جنگل‌های انبوه دودانگه قرار دارد و به دلیل خزه‌های زیبایی که در اطراف آن رشد کرده‌اند، به آبشار خزه‌بن معروف است. ارتفاع آبشار خزه‌بن حدود 20 متر است که هوایی مطبوع و خنک را در منطقه ایجاد می‌کند. جنگل‌های دو دانگه در اطراف آبشار از زیباترین و بکرترین جنگل‌های ایران هستند و شما می‌توانید در آن‌ها به پیاده‌روی و جنگل نوردی بپردازید.

امکانات رفاهی در اوپرت

اوپرت، منطقه‌ای کوهستانی و دور از هیاهوی شهر، شما را به سفری در دل طبیعت بکر و دست‌نخورده دعوت می‌کند. پیش از سفر به این منطقه، خودتان را برای رویارویی با طبیعت و جاده‌های خاکی آماده کنید. بخش قابل توجهی از مسیر این دره فاقد آسفالت است و رانندگی در آن نیازمند احتیاط و مهارت است. دیواره‌های مرزی بین دو استان نیز در فاصله قابل توجهی از روستا قرار دارند و جاده خاکی شما را به مراتع سرسبز و چشم‌نواز نزدیک روستا هدایت می‌کند.
سفر به اوپرت، ییلاقی بکر و کوهستانی، تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای شما رقم خواهد زد. انتخاب نوع اقامتگاه، بخش مهمی از برنامه‌ریزی سفر شما به این منطقه است با توجه به اینکه در این دره هیچ‌گونه امکانات رفاهی وجود ندارد.
اقامتگاه بوم‌گردی در این منطقه فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم محلی و زندگی در دل طبیعت را به شما می‌دهد ولی اگر ا به دنبال تجربه‌ای هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز هستید، کمپینگ در اوپرت انتخابی ایده‌آل به‌حساب می‌آید.
پیش از سفر به این دره، به روستاهای اطراف سر بزنید و مایحتاج خود، خصوصاً هیزم برای شب‌مانی را تهیه کنید. در صورت تمایل به گشت‌وگذار در منطقه، می‌توانید در طول روز با وانت یا ماشین‌های مناسب همراه تورهای گشت شوید و برای شب به اقامتگاه خود در روستا بازگردید.

هتل های مازندران در حوالی دره خرم اوپرت

دره بکر اوپرت، گویی تابلویی نقاشی شده از طبیعت بکر و دست‌نخورده است. کوه‌های سر به فلک کشیده، جنگل‌های انبوه، مراتع سرسبز و رودخانه‌ای خروشان، همگی در این دره گرد هم آمده‌اند تا منظره‌ای بی‌نظیر را خلق کنند. شما پس از گردش در این طبیعت خاص می‌توانید در شهر بابلسر در یک هتل باکیفیت اقامت داشته باشید تا خاطره‌های خوش سفر خود را کامل کنید.
هتل پنج ستاره میزبان بابلسر در کیلومتر ۳ کمربندی بابلسر، بین میدان امام حسین (ع) و میدان معلم قرار دارد. این هتل 13 طبقه از سال 1399 فعالیت خود را شروع کرد و خدمات خود را به بهترین نحو ممکن در کنار پرسنل مجرب و آزموده ارائه می‌کند. هتل میزبان بابلسر 164 باب اتاق و سوئیت دارد که با امکاناتی چون اینترنت، صندوق امانات، تلفن، سیستم سرمایشی و گرمایشی، تلویزیون، یخچال، کمد لباس، مبلمان، مینی بار، چای‌ساز و ... مجهز شده‌اند.
شما می‌توانید در یکی از اتاق‌های سینگل، دو تخته دوبل، دو تخته توئین، دو تخته دبل لوکس، دو تخته دبل پانوراما، دو تخته توئین اسکای روم، چهار نفره کانکت، سوئیت جونیور دو نفره اسکای روم، سوئیت دوبلکس دو خوابه چهار نفره، سوئیت پرزیدنت و ... اقامت کنید.
چشم‌انداز این هتل شالیزارهای سبز، جنگل‌های انبوه و رشته‌کوه‌های سر به فلک کشیده است که به شما تجربه‌ای متفاوت ارائه می‌دهد. شما با اقامت در هتل باکیفیت میزبان می‌توانید از جاهای دیدنی بابلسر مانند پل معلق بابلسر، بابلرود، بازار روز، سواحل دریای خزر، امامزاده ابراهیم و ... دیدن کنید و لذت سفر خود را با گردش در این سرزمین زیبا تکمیل کنید.

هتل-5-ستاره-میزبان-بابلسر

کلام پایانی

دره اوپرت، راز سر به مهر مازندران، با زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. در این دره، گویی به دنیای دیگری پا می‌گذارید، دنیایی پر از آرامش، سکوت و طبیعت بکر. در این مقاله، تلاش کردیم تا شما را با این دره شگفت‌انگیز آشنا کنیم. از زیبایی‌های طبیعی آن گفتیم، از امکانات تفریحی و گردشگری آن صحبت کردیم و نکاتی را برای سفر به این دره به شما ارائه دادیم. امیدواریم که این مقاله، شما را برای سفر به دره جذاب اوپرت ترغیب کرده باشد. اگر به دنبال سفری خاطره‌انگیز و به دور از هیاهوی شهر هستید، این دره مقصدی ایده‌آل برای شما خواهد بود.

سوالات متداول درباره دره تماشایی اوپرت

ییلاق اوپرت در کجا قرار دارد؟

اوپرت مرز بین دو استان مازندران و استان سمنان محسوب می‌شود که در 55 کیلومتر مهدی‌شهر در روستایی به همین نام قرار دارد.

بهترین زمان سفر به دره دیدنی اوپرت چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به این دره، فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها، آب‌وهوا معتدل و طبیعت سرسبز و خرم است.

چه تفریحاتی می‌توان در دره زیبای اوپرت انجام داد؟

در این منطقه می‌توانید به پیاده‌روی، کوهنوردی، عکاسی، پیک‌نیک و کمپینگ بپردازید.

هتل میزبان بابلسر چه امکانات رفاهی دارد؟

این هتل امکانات رفاهی مانند استخر، سونا، جکوزی، ماساژ، زمین تنیس، زمین ورزشی، سالن بیلیارد، زمین‌بازی کودکان، لاندری، رستوران، کافی شاپ، فروشگاه، آرایشگاه، خودپرداز و ... را شامل می‌شود.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...