رَهی نو

شناخته شده ترین غذاهای ایران در جهان + تصاویر

تعداد بازدید: ۵۳۷۲ ۲۰ شهریور ۱۴۰۲

معروف ترین غذاهای ایران در جهان

همان‌طور که می‌دانید، غذاهای ایرانی یکی از خوشمزه‌ترین‌ و جذاب‌ترین‌ خوراکی‌ها محسوب می‌شوند. اصلا عجیب نیست که این غذاها موردپسند اکثر افراد، حتی خارجی‎ها قرار می‌گیرند. در هر منطقه از ایران، مردم باتوجه به فرهنگ و آداب، غذاهای محلی و سنتی خودشان را می‌پزند؛ البته روش پخت غذاهای ایرانی کار آسانی نیست و هرکدام طرز پخت خاص خود را دارند.  در واقع می‎‌توان گفت، برخی از غذاهای ایرانی به اندازه‌ای مورد توجه توریست‌ها قرار گرفته‌اند که بعد از بازگشت به کشورشان، سعی در درست کردن این غذاها داشته‌اند.

توجه داشته باشید، غذاهای ایرانی به ‌خاطر نوع طبخ و چاشنی‎هایی که استفاده می‌شود، بسیار لذیذ و خوشمزه هستند و در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. پس، با ما همراه باشید تا معروف‌ترین و شناخته‌ شده‌ ترین غذاهای ایرانی در جهان را معرفی کنیم.  

شناخته-شده-ترین-غذاهای-ایران-در-جهان

خورشت فسنجان

شاید کمی عجیب باشد! اما خورشت فسنجان جزو پرطرفدارترین غذای ایرانی در دنیا است. فسنجان، یکی از غذاهای اصیل و محبوب ایرانی است که ریشه در شهر گیلان دارد. این غذا به عنوان یک غذای محلی در نظر گرفته می‌شود و مردم این منطقه به صورت ویژه به پخت و ارائه‌ی آن می‌پردازند. از این رو، ترکیب‌ها و اجزای متفاوتی در پخت فسنجان به‌کار گرفته می‌شود که آن را از غذاهای دیگر ایرانی متمایز می‌سازد.

این غذا، طبخ مخصوص خود را دارد و برای درست کردن آن باید مهارت کافی داشته باشید. فسنجان یکی از غذاهای معروف ایرانی است که مواد اصلی آن را  گردو، رب انار و مرغ یا گوشت تشکیل می‌دهند. این غذا با دو طعم ترش و شیرین (ملس) به همراه برنج سرو می‌شود و از جذابیت‌های خاصی برخوردار است. 

خورشت-فسنجان

خورشت گوشت و بادمجان

خورشت بادمجان یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که شباهت‌های زیادی به خورش قیمه دارد. در این خورش، بادمجان‌ها به همراه مواد دیگر مانند: گوشت یا مرغ و ادویه‌ها پخته می‌شوند. اغلب آشپزها به‌منظور افزایش خوشمزگی و لعاب‌دار شدن این غذا، از لپه استفاده می‌کنند، با این حال باید ذکر کرد که لپه در دستور اصلی این خورش وجود ندارد

بادمجان پلو یا خورشت گوشت و بادمجان یک غذای خوشمزه و منحصر به فرد ایرانی است که اکثراً در مناطق جنوبی کشور رایج است. بادمجان پلو با طعم دلپذیر خود مورد توجه علاقه‌مندان به آشپزی قرار دارد. این غذای خوش‎رنگ و خوش‎طعم، بهتر است با بادمجان‎های کباب شده طبخ شود تا مزه‌ی فوق‌العاده‌ای به‌همراه داشته باشد. خورشت گوشت و بادمجان را می‌توانید هم با برنج‌ خوش‌عطر ایرانی و هم با نان و سبزی‌های تازه میل کنید، در هر دو حالت این غذا طعم لذیذی دارد.

خورشت-گوشت-و-بادمجان

بریان (بریون)

بریان اصفهان، جزو لذیذترین و شناخته شده‎ ترین غذای ایرانی محسوب می‎‌شود که طرفداران زیادی دارد. این غذای سنتی به قدری خوش‌طعم و دلچسب است که توصیه می‌شود در سفرتان به اصفهان، آن را امتحان کنید. شکل ظاهری بریان شبیه به همبرگر است؛ اما طعم کاملا متفاوتی دارد و از ترکیبات گوشت گردن گوسفند، جگر سفید، پیاز، ادویه و فلفل تهیه می‌شود. بهتر است این غذا را با سبزی خوردن، پیاز و دوع میل کنید تا بیشتر لذت ببرید. 

ناگفته نماند، اگر به این شهر تاریخی و زیبا سفر کرده‌‎اید، در هتل عباسی اصفهان اتاق رزرو کنید و از خدمات و رستوران‌های باکیفیت آن استفاده کنید. این هتل که یکی از زیباترین مهمانسراهای جهان لقب گرفته است، تنها هتل پنج ستاره اصفهان به شمار می‌آید.

بریان

باقالی پلو

یکی دیگر از غذاهای معروف و پلویی خوشمزه ایرانی، باقالی پلو است. این غذا در لیست غذاهای شناخته شده ایرانی در جهان، رتبه سوم را به خودش اختصاص داده است. شما می‌توانید باقالی پلو را با مرغ، ماهیچه گوسفندی یا گردن طبخ کنید؛ اما در این میان باقالی پلو با ماهیچه طرفداران بیشتری دارد. باقالی پلو، موقعیت ویژه‌ای در بین غذاهای ایران دارد و برخلاف بسیاری از غذاهای مجلسی مانند: جوجه کباب، چلو کباب، مرصع پلو یا زرشک پلو با مرغ، همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

این غذای مشهور، نه مانند چلوکباب که همه‌پرسه محسوب می‌شود و نه مانند مرصع پلو به فراموشی سپرده شده است. باقالی پلو، مخصوصا با ماهیچه، غذایی خاص برای مراسم‌های عروسی و جشن‌های شاد است و کمتر در مراسم‌های ترحیم و مصیبت دیده می‌شود. این غذا با کنتراست فوق‌العاده‌ای از رنگ سبز برگ‌های باقالی و پلوی زعفرانی، زیبایی خاص خود را به نمایش می‌گذارد و به‌محض گذاشته شدن سر سفره، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. لازم است بدانید، اضافه کردن باقالی هنگام پخته شدن پلو و افزودن سبزی معطر شِوید پس از آبکش کردن پلو، طعم بی‌نظیری را بوجود می‌آورد که هر کسی را عاشق این غذا خواهد کرد.

باقالی-پلو

زرشک پلو

غذاهای ایرانی به‌دلیل طعم منحصربه‌فرد، شهرت جهانی کسب کرده‌اند و با افتخار می‌توان آن‌ها را در رده‌ی بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای جهان قرار داد. از جمله این غذاها، زرشک پلو با مرغ بوده که یکی از آثار هنری آشپزی ایرانی است و از گذشته تا به امروز، در میان مراسم‌ها و مناسبت‌های مجلسی جاودانه شده است. 

طبخ زرشک پلو با مرغ تکنیک‌ها و مراحل خاص خود را دارد و این امر باعث شده تا این غذا به یک آثار بی‌نظیر و خوشمزه از آشپزی ایرانی تبدیل شود. زرشک که به دو صورت زرشک قرمز و زرشک سیاه در انواع مناطق کشور کشت می‌شود، زمینه را برای طهارت این غذا فراهم می‌کند و باعث شده تا از مناطق مختلف ایران به سراسر کشور شناخته شود. 

زرشک-پلو

غذای زرشک پلو با مرغ با ترکیب منحصربه‌فرد رنگارنگی از زرشک و عطر و طعم لذیذ پلو، هرگز از خاطره‌ها پاک نخواهد شد و همواره به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین و لذیذترین غذاهای مجلسی شناخته می‌شود. این غذا که با ترکیب برنج، زرشک، مرغ و ادویه‌های خاص طبخ می‌شود، انتخابی عالی برای میزهای ایرانی است.

خورشت قورمه  سبزی

خورشت قرمه سبزی نیز از دیگر غذاهای ایرانی است که در بین غذاهای شناخته‌ شده جهان در رده بالایی قرار دارد. معمولا کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که به قرمه سبزی علاقه نداشته باشد. قرمه سبزی از غذاهایی است که پخت آن نیاز به مهارت و تجربه دارد. 

این غذای خوشمزه و لذیذ همواره در سفره‌های ایرانیان حضور داشته است. اگرچه، در مجالس رسمی و مهمانی‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اما به‌عنوان یکی از آثار هنر آشپزی، ارزش و اهمیت ویژه‌ای دارد. مواد اولیه این غذای سبز وسوسه انگیز را گوشت گوسفندی، لوبیا و سبزیجات معطر تشکیل می‎دهند. این خورشت خوشمزه با طعم لذیذی که دارد در سایر کشورها با برنج سرو می شود.

خورشت-قورمه--سبزی

میرزا  قاسمی

یکی دیگر از غذاهای سنتی ایرانی و مربوط به خطه شمال کشور، میرزا قاسمی است. در تهیه این غذا، از بادمجان کبابی، گوجه و تخم مرغ استفاده می‌‎شود. همچنین، این غذا با سیر فراوان طبخ می‌شود که طعم و عطر قالب آن را سیر تشکیل می‌دهد. این غذا که در استان گیلان ابداع شده است، عموماً در وعده اصلی غذا و گاهی نیز به‌عنوان پیش‌غذا به‌صورت گرم سرو می‌شود. گفتنی است، برای میل کردن غذاهای شمالی، می‌توانید به یکی از بهترین‌ هتل‌‎های شمال ایران؛ یعنی هتل نارنجستان نور بروید و از غذاهای باکیفیت آن لذت ببرید. 

میرزا--قاسمی

انواع کباب ها

کباب‌ها از جمله بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی هستند که در سراسر جهان شناخته‌شده و محبوبیت بالایی دارند. انواع کباب‌های مختلف مانند: کباب برگ، جوجه، چنجه و سلطانی در ایران پخته می‌شوند و هرکدام از این نوع کباب‌ها دارای طعم و لذتی منحصربه‌فرد هستند. اما کباب کوبیده یا چلو کباب به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین انواع کباب‌ها در جهان شناخته می‌شود.  کباب کوبیده علاوه‌بر طعم دلچسب، به‌صورت رسمی و خاص در سفره‌های مراسم و مجلسی حضور می‌یابد.

انواع-کباب-ها

این غذا با نان، گوجه و فلفل کبابی، برنج زعفرانی، دوغ و سبزی‌های تازه سرو می‌شود که ترکیب آن‌ها این غذا را واقعا لذت‌بخش می‌کند. استفاده از گوشت تازه گوسفندی به‌همراه چربی، ادویه و پیاز، طعم منحصربه‌فرد این کباب را بوجود می‌آورد. کباب کوبیده در لیست غذاهای ایرانی معروف جهان، رتبه نهم را دارد. جالب است بدانید، این غذای محبوب ایرانی از زمان ناصرالدین‌شاه به ایران وارد شده و با تغییراتی که در نحوه پخت رفته رفته به یک غذای اصلی ایرانی تبدیل شده است.

دیزی (آبگوشت)

یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی، دیزی یا همان آبگوشت است که طعم لذیذ آن تا مدت‌‎ها ز یرزبانتان خواهند ماند. اگر مهمان خارجی دارید یا با فردی که تازه از خارج به ایران آمده باشد و بخواهد با فرهنگ و آشپزی ایرانی آشنا شود، باید برای یکبار هم که شده دیزی را امتحان کند. این غذای ایرانی خوشمزه در بین گردشگران خارجی بسیار پرطرفدار بوده و در جایگاه خاصی قرار گرفته است. دیزی از ترکیب گوشت گوسفندی، حبوبات، سیب زمینی و گوجه درست می‌شود و بهتر است با نان سنگک، سبزی خوردن تازه، پیاز و دوغ محلی سرو شود.

دیزی-(آبگوشت)

به یاد داشته باشید، سرو  آبگوشت، یک سری اصول و قواعدی دارد که باید رعایت شوند. در مرحله اول، آب دیزی را درون کاسه بریزید و تمام متخلفات دیگر آن را، از جمله نخود و لوبیا، سیب زمینی، گوست، پیاز و گوجه را درون ظرف دیزی نگه دارید. در مرحله بعدی مواد آن را گوشتکوب به خوبی بکوبید تا گوشت دیزی آماده شود سپس در آب گوشت نان ترید کنید. حال غذای شما آماده خوردن است و می‎توانید آبگوشت و گوشت کوبیده را با انواع ترشیجات، پیاز خام، سبزی خوردن و البته نوشیدنی هایی مانند دوغ یا نوشابه نوش جان کنید.

آش رشته

همان‌‎طور که آش رشته غذای مورد علاقه اکثر ایرانیان است، در جهان نیز به عنوان یکی از خوراکی‎های محبوب و خوشمزه ایرانی شناخته می‎شود. این غذا جزو معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای ایران به حساب می‌آید. آش انواع و اقسام مختلفی دارد که مشهورترین آن‌ها، آش رشته است. تقریبا با اطمینان می‌توان گفت که هر ایرانی در طول عمرش حداقل یک بار آش یا آش رشته را خورده است؛ البته این غذای خوشمزه که پایه‌اش سبزیجات است، انواع و اقسام مختلفی دارد که خیلی از آن‌ها را شاید تا به حال نخورده‌باشید. 

آش-رشته

همچنین باید اشاره کنیم که آش، غذایی مشترک و بین‌المللی است که اصولا در همه جای جهان به شکل‌ها مختلف و با دستورهای پخت متفاوتی طبخ می‌شود. از آن‌جایی که آش تنوع فراوانی دارد، افراد مختلفی طعم و طراوت این غذا را می‌پسندند. توجه داشته باشید، آش با طعم لذیذ و مواد اصلی‌اش که شامل سبزیجات مختلف است، به‌عنوان یک وعده کامل و سیرکننده شناخته می‌شود.

کوفته تبریزی

از دیگر غذاهای ایرانی معروف در جهان  که نباید نام آن را فراموش کنیم، کوفته تبریزی است. این غذای سنتی تاریخچه‌ قدیمی دارد و در بین اکثر افراد محبوب است. این غذای سنتی با طعم و عطر خاص خود، حتی برای گردشگران خارجی بسیار جذاب است. کوفته تبریزی با ترکیبات و دستورهای مختلف در سراسر ایران طبخ می‌شود و همگی خوشمزگی منحصربه‌فرد خود را دارند.  از زمان‌های گذشته تا به امروز، این غذای اصیل ایرانی در سفره‌های خانواده‌ها و مراسم‌های مختلف حضور داشته و به عنوان یک غذای لذیذ و سنتی محبوب معرفی می‌شود. طعم بی‌نظیر کوفته تبریزی، این غذا را به یکی از خوشمزه‌ترین و مورد علاقه‌ترین کوفته‌ها در جهان تبدیل کرده است.

کوفته-تبریزی

قیمه نخود 

قیمه نخود در دسته بندی غذاهای محلی یزد قرار دارد و تفاوت آن با قیمه معمولی وجود نخود به جای لپه است. چاشنی‌هایی مانند: دارچین، هل، لیمو امانی و زعفران هم در ترکیبات این خورش استفاده می‌شوند که عطر و طعم خاصی به قیمه می‌دهد.  قیمه یزدی همانند سایر خورش‌ها با برنج ساده یا زعفرانی سرو شده و معمولا در کنار آن سیب زمینی سرخ کرده قرار داده می‌شود. این قیمه در میان مردمان یزد شهرت زیادی دارد و در مجالس و مراسم‌های مختلف آن‌ها طبخ می‌شود.  لازم به ذکر است، در بافت قدیمی شهر، هتل داد یزد واقع شده است که بنایی بسیار جذاب با قدمت 80 ساله دارد. پیشنهاد می‌شود، حتی اگر در این هتل اتاق رزرو نکرده‌اید، حتما به رستوران‌های آن سر بزنید.

قیمه-نخود

لوبیا پلو

در آشپزخانه‌های ایرانی، به دلیل تنوع و غنی بودن ادویه‌ها و مواد طبیعی موجود، انواع پلوها و غذاهای خوشمزه‌ تهیه می‌شوند. یکی از این پلوهای محبوب و مورد علاقه مردم ایران، لوبیا پلو است. لوبیا پلو یک غذای سنتی و لذید است که با استفاده از لوبیا و ادویه‌های مختلف طبخ می‌شود.  عطر و طعم ویژه‌ای که دارچین به این پلو می‌بخشد، آن را از سایر پلوها متمایز می‌کند. این غذا جزو خوراکی‌‎های شناخته شده ایرانی محسوب می‌شود که معروفیت خاصی در جهان دارد. معولا لوبیا پلو را با ته دیگ نان یا سیب زمینی، سالاد شیرازی، سبزی خوردن و ماست سرو می‌کنند. 

لوبیا-پلو

مرصع پلو 

مرصع پلو، یا همان جواهر پلو یا پلوی نگین کار، یکی از غذاهای مجلسی ایرانی است که تاریخچه‌اش به دوران صفویه بازمی‌گردد. در این دوران، آشپزی ایرانی پیشرفت‌های چشمگیری کرد و انواع غذاهای مجلسی ایرانی، از جمله مرصع پلو، شکل گرفت. این غذا به خاطر تزئینات شگرف و زیبایی که روی برنج با استفاده از انواع مغزها و میوه‌های رنگارنگ قرار می‌گیرد، می‌تواند به عنوان یکی از آثار هنری آشپزی ایرانی مانند فرش‌های دستباف ایرانی در نظر گرفته شود.

مرصع-پلو

مرصع پلو از برنج پخته‌شده با ترکیبات متنوعی از مغزها و میوه‌ها تهیه می‌شود که باعث می‌شود ظاهر آن به شکلی مجلسی و جذاب درآید. از میان مواد تزئینی مرصع پلو می‌توان به زرشک و خلال پرتقال یا نارنج اشاره کرد. این غذا به خاطر فرهنگ مردم استان‌های فارس و خراسان، بیشترین تقاضا را دارد و محبوبیت ویژه‌ای در این مناطق و حتی جهان دارد. مرصع پلو با طعم و آرایش خاص خود، همیشه یک انتخاب برتر برای میزهای مجلسی، جشن‌ها و مناسبت‌های خاص بوده است. این غذا نشان از غنای فرهنگ آشپزی ایرانی دارد و نمادی از هنر و ذوق آشپز‌های ایرانی است.

کلم پلو

در دنیای غذاهای ایرانی، کلم پلو یکی از خوراکی‌های معروف و لذیذ شیراز است که اسمش را حتماً شنیده‌اید. این غذا در سرتاسر ایران با دستورپخت‌های متفاوتی تهیه می‌شود؛ اما اصالت و طعم اصلی این غذا به شهر شیراز باز می‌گردد. 
کلم پلو شیرازی با استفاده از کلم قمری تهیه می‌شود و برخلاف کلم‌ پلوهای تهرانی، سبز رنگ است. این رنگ به دلیل وجود خلال‌هایی از کلم قمری در آن است.

کلم-پلو

اگر به هر دلیل از کلم‌ پلوی تهرانی خوشتان نمی‌آید، لازم است تا یک بار هم شده ترکیبی از ترخون و کلم را در کلم پلو شیرازی امتحان کنید. همچنین، این شهر زیبای شعر و ادب دارای هتل‌های گوناگونی است که هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. در این میان هتل چمران شیراز یکی از هتل‌های 5 ستاره است که اقامت در آن خالی از لطف نیست. 

نان و  پنیر و سبزی

همان‌طور که می‌دانید، نان یکی از حیاتی‌ترین، محبوب‌ترین و سیرکننده‌ترین مواد غذایی در دنیا است که به اشکال مختلف و در وعده‌های مختلف غذایی در  جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، نان و پنیر جزو پرطرفداران‌ترین خوراکی است که در سفره اکثر ایرانی‌ها دیده می‎شود.  نان و پنیر و سبزی یکی از غذاهای سالم و بسیار سبک است که مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است و محبوبیت بالایی در جهان دارد. معمولا نام پنیر  را با چاشنی‌هایی دیگری مانند: انگور، خرما، گردو، خیار و گوجه نیز به عنوان صبحانه، عصرانه و حتی شام میل می‌کنند. 
جالب است بدانید، یک لقمه این غذاهای سالم، دارای ویتامین‌های A و C و D و K و E و گروه ویتامین‌های B، امگا ۳، پروتئین، کلسیم، فسفر، مس، آهن، منیزیم، روی، پتاسیم، فولات، قند، کربوهیدرات و اسیدفولیک است.

نان-و--پنیر-و-سبزی

کلام آخر

ایران، یک کشور پرافتخار با فرهنگ غذایی بی‌نظیر و اقلیم متنوع است. در این سرزمین زیبا، تنوع غذاها و طعم‌های لذیذ هر شهر و منطقه‌ای را جذاب و متمایز می‌کند. از جمله جاذبه‌هایی که می‌تواند به لذت‌بردن گردشگران از این سفره فرهنگی کمک کند، غذاهای خوش طعم ایرانی هستند. از بین این تنوع هنرمندانه، کباب‌های ایرانی به‌عنوان نماد اصالت و هنر آشپزی متعلق به ایران است.

یکی از دلایل مهمی که کباب‌های ایرانی جذابیت فراوانی دارند، عشق گردشگران به طعم اصیل و ارزشمند آن‌هاست. این غذاهای خوشمزه و متفاوت، ترکیبی از ادویه‌ها و مواد طبیعی استفاده شده است که هر کدام طعم و مزه خاص خود را دارند. هر گوشه ایران، طعمی جدید و دلچسب را با خود به ارمغان می‌آورد. گفتنی است، در این بین، شهر زیبای رشت به‌عنوان پایتخت جهانی غذا، با چشمه‌هایی از طعم‌ها و اصالت‌های خاص خود، گردشگران را مسحور می‌کند.

سوالات متداول

باقالی پلو را با چه موادی می‌توان طبخ کرد؟

باقالی پلو را با مرغ، ماهیچه گوسفندی یا گردن طبخ‌ می‌کنند؛ اما باقالی پلو با ماهیچه طرفداران بیشتری دارد.

چرا آش رشته جزو معروف‌ترین غذاهای ایرانی است؟

آش رشته به دلیل طعم منحصربه‌فرد و استفاده از سبزیجات به‌عنوان پایه، در جهان به عنوان یکی از خوراکی‌های محبوب شناخته می‌شود.

چه غذاهایی از انواع کباب‌ها در ایران معروف هستند؟

کباب برگ، جوجه، چنجه و سلطانی از جمله معروف‌ترین انواع کباب‌ها در ایران هستند.

چرا مرصع پلو به عنوان یکی از آثار هنری آشپزی ایرانی محسوب می‌شود؟

مرصع پلو به خاطر تزئینات شگرف و زیبایی که با استفاده از انواع مغزها و میوه‌های رنگارنگ روی برنج قرار می‌گیرد، می‌تواند به عنوان یکی از آثار هنری آشپزی ایرانی در نظر گرفته شود.

از چه طریق می توانیم هتل‌های مدنظر را رزرو کنیم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو و یا تماس با شماره 021-72993000، اتاق یا سوئیت مورد نظر خود را رزرو نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
حسین میری ۱۴۰۲/۷/۸

غذای ایرانی فقط بریونی یا همان بریانی اصفهان مهمون خارجی داشتم بردمش بریونی اعظم اصفهان انقدر خوشش اومد میخواست سوغاتی بریونی ببره

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۱۰

حسین عزیز ممنون از بیان خاطره ی خوشایندتون شاد و پیروز باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...