رَهی نو

دریاچه چورت ؛ دریاچه ای در دل جنگل | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۱۱ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

دریاچه چورت بهشتی که در میان جنگل‌های بکر و دست‌نیافتنی مازندران پنهان شده است. دریاچه‌ای که مقصدی آرامش‌بخش و دنج برای طبیعت دوستان محسوب می‌گردد. طبیعت سرسبز و زیبا، آب‌وهوایی عالی، سکوت و آرامش، چشم‌اندازهایی بی‌نظیر و دریاچه‌ای خودجوش می‌تواند شما را ساعت‌ها غرق در زیبایی و لذت کند. چورت از آن جاهایی است که یک بار رفتنش کم است و شما را بارها و بارها میزبانی خواهد کرد.
دریاچه طبیعی چورت یا دریاچه میانشه در سال‌های اخیر مورد استقبال طبیعت گردان و افرادی که به دنبال جاهای بکر و آرام هستند، قرار گرفته است. این دریاچه در استان مازندران به‌ عنوان یکی از باصفاترین مناطق شمال کشور به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید با این دریاچه بکر در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به‌طور کامل آشنا شوید تا سفر به این جای دیدنی را از دست ندهید.

معرفی دریاچه چورت

دریاچه زیبای چورت یکی از دریاچه‌های طبیعی و خودجوش مازندران به‌حساب می‌آید که نسبت به بسیاری از دریاچه‌های منطقه عمر چندانی ندارد. این دریاچه بکر در سال 1318 شمسی متولد شد و اکنون 84 سال بیشتر عمر ندارد. داستان پدید آمدن این دریاچه شنیدنی است. در سال 1318 شمسی زلزله‌ای بزرگ مازندران را به لرزه در می‌آورد. این زلزله باعث لغزش زمین و ایجاد یک دره با شیب زیاد می‌شود. این دره مسیر چشمه‌ای که جریان داشته است را می‌بندد.
آب چشمه قسمتی از جنگل را که این دره وجود داشت به زیر خود می‌برد و درنهایت موجب پدید آمدن دریاچه پر از شگفتی چورت می‌شود. این دریاچه در دره قرار می‌گیرد و جنگل‌های باقی مانده بر فراز آن فضایی اعجاب‌انگیز خلق می‌کنند.

دریاچه-چورت

دریاچه طبیعی چورت کجاست؟

برای تماشای دریاچه آرام چورت باید عازم شهر ساری شوید. این دریاچه در بخش چهاردانگه ساری و در فاصله 10 کیلومتری روستای چورت قرار دارد. اگر قصد دارید از شهر ساری به سمت دریاچه بروید بایستی از ساری حدود 23 کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید. پس از رد کردن روستای تاکام وارد فرعی روستای چورت شوید.
از ابتدای فرعی بایستی 23 کیلومتر جلوتر بروید تا به روستای چورت برسید. روستا تا دریاچه حدود 10 کیلومتر فاصله دارد که می‌توانید با ماشین‌های مخصوص این جاده یا پیاده این مسر را طی کنید. ولی اگر می‌خواهید از سمت سمنان به این دریاچه دیدنی دست پیدا کنید، بایستی به سمت شمال و شهر شهمیرزاد حدود 25 کیلومتر حرکت کنید. سپس در جاده شهمیرزاد و ساری قرار بگیرید و 150 کیلومتر پیش بروید.
بعد از عبور از فولاد محله، کیاسر و یک پل که بر روی یک رودخانه قرار دارد به ورودی جاده روستای چورت می‌رسید. از ابتدای جاده تا دریچه حدود 25 کیلومتر فاصله دارد که 15 کیلومتر آن فاصله تا روستا است. برای رفتن به دریاچه باشکوه چورت حتما از راهنمایان محلی کمک بگیرید تا با رفتن مسیر اشتباه گم نشوید.
شما می‌توانید از سمت نکاه نیز به دریاچه زلال چورت بروید. حدود 54 کیلومتر فاصله بین این دو منطقه است که لازم است حدود 1 ساعت و 30 دقیقه در جاده کمربندی به سمت منطقه هزار جریب برانید. در مسیر خود از روستاهای چلمردی و استخر عبور کنید تا به نگهبانی جنگلبانی برسید. از آنجا تا دریاچه 8 کیلومتر فاصله است.

اسم‌ دریاچه بکر چورت

کلمه چورت در کنار این دریاچه دیدنی از کلمه شولت که معنی برکه و باتلاق را می‌دهد، گرفته شده است که طی گذشت زمان و قرارگیری در تحولات زبانی به چورت تغییر پیدا کرده است. البته نام دریاچه را از نام روستایی در همان نزدیکی گرفته‌اند. این دریاچه دیدنی بین مردم بومی منطقه به میانشه شهرت دارد. احتمال این که این نام را از دو کلمه میان و شه به معنای شبنم و قطرات آب گرفته باشند، بسیار زیاد است.
شما برای اینکه بتوانید در نزدیکی دریاچه اقامت داشته باشید می‌توانید از خانه‌های روستایی و بومگردی‌های منطقه استفاده کنید ولی اگر دوست دارید در یک هتل خوب اقامت داشته باشید بهتر است هتل نارنجستان نور را انتخاب کنید تا از امکانات یک هتل درجه ‌یک بهره ببرید.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه بی‌نظیر چورت

طبیعت مازندران سراسر زیبایی است ولی دریاچه پاک چورت در اقلیم سرسبز و بکر قرار گرفته که آن را منحصر به ‌فرد و خاص می‌کند. شما در این سرزمین درختانی باشکوه چون راش و توسکا می‌بینید که فضا را دل‌چسب می‌کنند. شما می‌توانید در اطراف دریاچه درختانی را مشاهده کنید که از میوه‌های جنگلی خوشمزه آن‌ها می‌توانید نوش جان کنید. طعم ازگیل جنگلی و ولیک این منطقه بی‌نظیر است. پوشش گیاهی این اقلیم شما را محو خود خواهد کرد. شما عطر خوش پونه و آویشن جنگلی را به‌راحتی می‌توانید حس کنید.
دریاچه حیات‌بخش چورت نه‌تنها زیستگاهی عالی برای آبزیان به‌حساب می‌آید بلکه به برکت وجود این دریاچه و جنگل‌های اطراف آن حیواناتی چون گرگ، خرس قهوه‌ای، گربه وحشی، مارال، پلنگ، روباه، شغال، قرقاول، کبک و ... به زیست خود ادامه می‌دهند.

پوشش-گیاهی-دریاچه-چورت

ماهی‌های رنگارنگ دریاچه خودجوش چورت

در گذشته نه چندان دور در این دریاچه تماشایی اثری از ماهی نبوده است و ماهی‌هایی که اکنون در آن دیده می‌شود را روستاییان و بومی‌های منطقه به دریاچه انداخته‌اند. ماهی‌ها به‌مرور زمان تخم‌گذاری کردند و امروز شما شاهد تعداد زیادی ماهی در این دریاچه هستید.
بسیاری از مردم محلی معتقدند که تخم بسیاری از این ماهی‌ها را پرندگان مهاجر با خود به این دریاچه آورده‌اند که با گذشت زمان و تولید مثل تعداد آن‌ها به حدی زیاد شد که دریاچه را به مقصد بسیاری از ماهیگیران تبدیل کرد.

تفریحات رایج کنار دریاچه آرام چورت

دریاچه وسیع چورت را می‌توان یکی از جاذبه های گردشگری ساری دانست که در سرزمینی بکر و دست‌ نیافتنی جای خوش کرده است. شما می‌توانید از تماشای این دریاچه بی‌همتا لذت ببرید و به بسیاری از تفریحات دیگر بپردازید که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

قایق‌سواری روی دریاچه میانشه

قایق‌سواری یکی از تفریحات جذاب و پرطرفدار در دریاچه تماشایی چورت است. گشت‌وگذار در میان درختان غرق شده و تماشای زیبایی‌های این دریاچه‌ی آرام، تجربه‌ای لذت‌بخش و خاطره‌انگیز را برای شما رقم خواهد زد. حال که اجازه شنا کردن در این دریاچه را ندارید می‌توانید سوار قایق‌های پدالی، موتوری و پارویی دریاچه شوید و در دل طبیعت بکر و آرام این منطقه قرار بگیرید.

آفرود کنار دریاچه خنک چورت

مسیرهای خاکی و کوهستانی اطراف دریاچه چورت، بهشت علاقه‌مندان به آفرود است. عبور از این مسیرها با خودروهای آفرود، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و پرماجرا را برای شما رقم خواهد زد. در اطراف دریاچه پاک چورت به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ساری، مسیرهای آفرود با سطوح مختلف دشواری وجود دارد که برای رانندگان با سطوح مختلف تجربه مناسب هستند. در طول مسیر آفرود، می‌توانید از تماشای زیبایی‌های طبیعی منطقه مانند جنگل‌های انبوه، رودخانه‌ها و آبشارها لذت ببرید.

ماهیگیری در دریاچه زیبای میانشه

همان‌طور که گفته شد به دلایل مختلفی در دریاچه طبیعی چورت یا همان میانشه، ماهی‌های مختلف و زیادی یافت می‌شود. اگر به صید ماهی علاقه دارید کافی است وسایل ماهیگیری خود مثل قلاب، نخ، طعمه و ... را با خود در این سفر به همراه داشته باشید. شما می‌توانید ماهی‌های قزل آلا، سفید، کپور، سیم، ساردین و ... را در این دریاچه صید کنید.

ماهیگیری-دریاچه-چورت

گردش در جنگل‌های اطراف دریاچه باشکوه چورت

جنگل‌های اطراف دریاچه دیدنی چورت، مکانی ایده‌آل برای عاشقان طبیعت و پیاده‌روی هستند. قدم زدن در میان درختان انبوه، تنفس هوای پاک و تماشای زیبایی‌های طبیعی، تجربه‌ای لذت‌بخش و خاطره‌انگیز را برای شما رقم خواهد زد. فقط با توجه به توانایی و تجربه خود، مسیر مناسب را انتخاب کنید. برای پیاده‌روی در جنگل، از کفش مناسب و راحت استفاده کنید و حتما از یک راهنما برای گردش در جنگل کمک بگیرید.

عکاسی در طبیعت دریاچه عمیق چورت

عکس‌های خاص و فوق‌العاده‌ای می‌توانید در این منطقه ثبت کنید زیرا این محیط در نوع خودش بسیار کم‌ نظیر است. پس عکاسی را فراموش نکنید. بهترین زمان برای عکاسی از دریاچه، طلوع و غروب خورشید است. در این ساعات، نور خورشید به‌صورت خاص به دریاچه تابیده و رنگ‌های خیره‌کننده‌ای را ایجاد می‌کند. همچنین در برخی از روزها، مه صبحگاهی زیبایی خاصی به دریاچه می‌بخشد و فرصتی عالی برای عکاسی‌های منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند.

پیک‌نیک در طبیعت اطراف دریاچه

دریاچه بی‌بدیل چورت با طبیعت بکر و چشم‌اندازهای زیبا، مکانی ایده‌آل برای پیک‌نیک و تفریح در کنار خانواده و دوستان به‌حساب می‌آید. جنگل‌های انبوه، کوه‌های سرسبز و خود دریاچه، منظره‌ای چشم‌نواز و دل‌انگیز را برای پیک‌نیک خلق می‌کنند. دور بودن از آلودگی‌های شهری، فرصتی برای تنفس هوای پاک و لذت بردن از طبیعت را فراهم می‌کند.

کمپینگ

یکی از رایج‌ترین انواع اقامت در حوالی دریاچه میانشه، کمپینگ به‌حساب می‌آید. مکان‌های مناسبی برای برپایی چادر در اطراف دریاچه وجود دارد. توجه داشته باشید که امکانات رفاهی مانند حمام و دستشویی در محل کمپینگ وجود ندارد.

کمپینگ-دریاچه-چورت

بهترین زمان بازدید از دریاچه بزرگ چورت

شما برای تماشای دریاچه جذاب چورت می‌توانید فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. هوا در فصل بهار نه گرم و نه سرد است و برای گشت‌وگذار در طبیعت بسیار مناسب است. همچنین طبیعت در این فصل رخت سبز خود را به تن می‌کند و زیبایی بیشتری را به رخ می‌کشد. در فصل تابستان که بسیاری از جاهای مازندران و ایران هوا بسیار گرم است در منطقه چورت هوای خنکی دارید. آب دریاچه و درختان بلند بر روی دامنه کوه‌های اطراف هوایی دلپذیر را خلق می‌کنند.

شنا در دریاچه جنگلی چورت

دریاچه بکر چورت با توجه به اینکه عمق زیادی ندارد مکانی مناسب برای شنا کردن نیست. همان‌طور که گفته شده این دریاچه بخشی از جنگل را به زیر خود فرو برده است پس شنا کردن در بین شاخه‌ها، بوته‌ها و خزه‌های زیر آب کار خطرناکی محسوب می‌شود. همچنین در کنار دریاچه هیچ غریق نجات و کمکی وجود ندارد که در صورت نیاز اقدام به نجات کند. پس به قایق‌سواری در این دریاچه آرام بسنده کنید.

امکانات دریاچه تماشایی چورت

آن چیزی که دریاچه طبیعی چورت را زیبا و خاص می‌کند، بکر بودن و دست‌نخوردگی آن توسط بشر است. شما در این منطقه امکانات رفاهی نخواهید دید. ولی در هر صورت اگر به هرگونه از امکانات رفاهی و عمومی نیاز داشته باشید می‌توانید به روستای چورت که در فاصله کمی از دریاچه قرار دارد بروید.

شرایط اقامت حوالی دریاچه زیبای چورت

دریاچه چورت به دلیل موقعیت مکانی و طبیعت بکر، از امکانات اقامتی محدودی برخوردار است. با این حال، در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای توسعه این منطقه و ارائه خدمات اقامتی به گردشگران صورت گرفته است. شما می‌توانید در یکی از هتل های مازندران نیز اقامت کنید.

اقامت در اقامتگاه‌های نزدیک دریاچه

در سال‌های اخیر، اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعددی در روستاهای اطراف دریاچه زیبای چورت احداث شده‌اند. این اقامتگاه‌ها سبکی منحصربه‌فرد از زندگی روستایی را به شما ارائه می‌کنند. در برخی از روستاهای اطراف، امکان اجاره خانه‌های محلی نیز وجود دارد.

توصیه‌های ایمنی سفر به دریاچه زمردی چورت

برای اینکه سفر به منطقه‌ای که دریاچه خودجوش چورت در آن قرار دارد، به شما خوش بگذرد بایستی یکسری نکات را به دلیل بکر بودن و کوهستانی بودن منطقه در نظر بگیرید. قبل از سفر، حتما وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید و از مناسب بودن شرایط برای سفر اطمینان حاصل کنید. در روزهای بارانی جاده ممکن است بسیار لغزنده باشد.
با توجه به فصل و شرایط آب‌وهوایی، لباس مناسب به همراه داشته باشید. برای پیاده‌روی در مسیرهای کوهستانی، از کفش مناسب و راحت استفاده کنید. به هشدارها و علائم موجود در مسیر توجه کنید و از ورود به مناطق ممنوعه خودداری کنید. به تنهایی به دریاچه نروید و از همراهی افراد باتجربه استفاده کنید.
شنا در دریاچه عظیم چورت به‌شدت ممنوع است. در برخی از نقاط کوهستانی اطراف دریاچه، خطر سقوط سنگ وجود دارد. در جنگل‌های اطراف دریاچه، حیواناتی مانند خرس، گرگ و پلنگ زندگی می‌کنند. از نزدیک شدن به حیوانات وحشی خودداری کنید و به زیستگاه آن‌ها احترام بگذارید.

جاهای دیدنی ساری در اطراف دریاچه پهناور چورت

شمال کشور ایران پر از جاهای دیدنی بکر و دست‌نخورده‌ای است که اگر به سکوت و آرامش علاقه‌مندید می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید که دریاچه مه‌آلود چورت یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. در مرکز مازندران شهر ساری مناطق دیدنی دیگری به جز دریاچه میانشه وجود دارد که با معرفی آن‌ها، شما را در سفری پرخاطره و فراموش‌نشدنی همراهی می‌کنیم.

جنگل زیبای کیاسر

جنگل کیاسر، مشهور به جنگل راش سی‌سنگان، یکی از زیباترین و انبوه‌ترین جنگل‌های شمال ایران به‌حساب می‌آید. این جنگل در نزدیکی شهر کیاسر واقع شده و به دلیل وسعت زیاد، درختان راش سر به فلک کشیده و تنوع زیستی بالا، به‌عنوان یکی از گنجینه‌های طبیعی ایران شناخته می‌شود.
پوشش گیاهی این جنگل را غالبا درختان راش، بلوط، توسکا، ممرز، انجیلی، کبوده، گیلاس وحشی، ازگیل وحشی و ... تشکیل می‌دهند. این جنگل زیستگاه حیواناتی چون خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، شغال، روباه، خرگوش، کبک، تیهو، انواع پرندگان جنگلی و ...به شمار می‌آید.

سد جذاب سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه که به سد شهید رجائی نیز شناخته می‌شود، یک سد خاکی با هسته رسی در استان مازندران محسوب می‌گردد. این سد در نزدیکی روستای تنگه‌سر در شهرستان ساری واقع شده و بر روی رودخانه تجن بنا شده است.
سد شهید رجائی در میان جنگل‌های انبوه و کوه‌های سرسبز قرار گرفته و از طبیعت بکر و چشم‌نوازی برخوردار است. دریاچه سد با آبی زلال و آرام، مکانی ایده‌آل برای قایق‌سواری، ماهیگیری و تماشای مناظر طبیعی به‌حساب می‌آید. در نزدیکی سد، پارک جنگلی با امکاناتی مانند آلاچیق، نیمکت، سرویس بهداشتی و زمین بازی وجود دارد که مکانی مناسب برای تفریح و استراحت خانواده‌ها فراهم می‌کند.

سد-سلیمان-تنگه

دریاچه دیدنی الندان

دریاچه الندان یا آب بندان پله در نزدیکی روستای الندان از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد. این دریاچه با قرارگیری در بین جنگل‌های کوهستانی سرسبز منظره‌ای بی‌بدیل را خلق می‌کند. در این منطقه تنوع زیستی پرندگان بسیار است. شما می‌توانید با قایق‌سواری در این دریاچه تجربه‌ای لذت‌بخش و آرامش‌بخش داشته باشید.

پناهگاه بکر حیات وحش سمسکنده

این پناهگاه با وسعت 6400 هکتار، زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است و به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت شده مازندران شناخته می‌شود. پناهگاه سمسکنده در 25 کیلومتری جاده ساری-کیاسر قرار دارد. این پناهگاه با جنگل‌های انبوه، کوه‌های سرسبز، رودخانه‌های خروشان و چشمه‌های زلال، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از طبیعت را به شما هدیه می‌دهد.
با کمی صبر و حوصله می‌توانید شاهد حضور گوزن زرد ایرانی، مرال، شوکا و دیگر حیوانات وحشی در این منطقه باشید. آبشارهای متعددی مانند آبشار اسب پل در دل جنگل سمسکنده وجود دارند که طراوت و زیبایی خاصی به این منطقه می‌بخشند.

هتل های خوب مازندران در حوالی دریاچه مه‌آلود چورت

در دل طبیعت رفتن، گردش در جنگل، تماشای دریاچه، سکوت و آرامش، حیوانات بی‌نظیر و پوشش گیاهی متنوع منطقه‌های بکر مانند دریاچه پهناور چورت برای بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان تجربه‌ای به‌یادماندنی خواهد بود. با توجه به این بسیاری افراد دوست دارند در دل طبیعت با کمترین امکانات کمپ کنند و بسیاری دیگر دوست دارند روی تخت نرم و تمیز یک هتل باکیفیت استراحت کنند.
هتل معروف نارنجستان نور در سال 1379 در کیلومتر ۷ جاده محمودآباد به نور، ایزدشهر افتتاح شد. این هتل چهار ستاره در سال 1391 جهت بهبود کیفیت خدمات مرمت و بازسازی شد. اقامت در اتاق‌های این هتل زیبا چشم‌اندازی منحصربه‌فرد از سواحل دریای خزر و جنگل‌های انبوه به شما می‌دهد. شما می‌توانید در یکی از 119 واحد اقامتی این هتل 5 طبقه ساکن شوید. اتاق‌های هتل جذاب نارنجستان نور امکاناتی مانند حمام، یخچال، بالکن، مبلمان، آباژور، چای ساز، کمد لباس تلویزیون، تلفن، اینترنت، سیستم اعلام حریق، مینی بار، صندوق امانات و ... را شامل می‌شود.
شما می‌توانید انواع غذاهای باکیفیت ایرانی و فرنگی را در رستوران گردان طبقه پنجم هتل با مناظری بی‌نظیر میل کنید. همچنین دو رستوران صدف و مروارید در ضلع غربی و شرقی هتل قرار دارند که علاوه بر غذاهای ایرانی و فرنگی، به سرو غذاهای محلی با طعمی اصیل و لذیذ می‌پردازند. شما با اقامت در هتل رویایی نارنجستان نور می‌توانید خاطره یک سفر خوش به دل دریاچه چورت را کامل کنید و آن را در ذهن و قلب خود ماندگار کنید.

هتل-نارنجستان-نور

کلام پایانی

چورت، تنها یک دریاچه نیست، بلکه گنجینه‌ای ارزشمند به‌حساب می‌آید. تنوع زیستی بی‌نظیر، زیبایی‌های طبیعی خیره کننده و پتانسیل‌های گردشگری منحصربه‌فرد، آن را به یکی از باارزش‌ترین میراث طبیعی کشور تبدیل کرده است.
اینکه آیا این میراث طبیعی خواهد ماند یا خواهد رفت، به ما بستگی دارد. به‌عنوان انسان‌، مسئولیت داریم تا این میراث طبیعی را با همه‌ی وجودمان حفظ کنیم تا نسل‌های آینده نیز از آن بهره‌مند شوند.

سوالات متداول درباره دریاچه پهناور چورت

دریاچه چورت کجاست؟

دریاچه زیبای چورت یا میانشه در فاصله حدود 10 کیلومتری روستای چورت، در بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در مسیر جاده ساری به کیاسر قرار دارد.

آیا شنا در دریاچه طبیعی چورت خطرناک است؟

بله شنا در این دریاچه خطرناک است. عمق این دریاچه در برخی نقاط به 5 متر می‌رسد و به دلیل وجود گل‌ولای، شنا در آن غیر ایمن است.

آیا در نزدیکی دریاچه دیدنی چورت جاذبه گردشگری دیگری هم وجود دارد؟

بله آبشار اسب پل و جنگل خیزان از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

چگونه می‌توان به دریاچه زیبای چورت رفت؟

شما برای رفتن به این دریاچه می‌توانید از ماشین شخصی مناسب یا تورهای مسافرتی استفاده کنید.

هتل 4 ستاره نارنجستان نور کجاست؟

این هتل زیبا و معروف در کیلومتر ۷ جاده محمودآباد به نور، ایزدشهر قرار دارد.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...