رَهی نو

سد سلیمان تنگه ؛ نگینی سبز در مازندران | رهی نو

تعداد بازدید: ۲۲۸ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

استان مازندران با برخورداری از طبیعتی بکر و چشم‌نواز، همواره مقصدی محبوب برای گردشگران بوده است. در میان جاذبه‌های طبیعی این استان، سد سلیمان تنگه با عظمت و زیبایی خیره‌کننده، خودنمایی می‌کند. این سد که در دل جنگل‌های سرسبز مازندران واقع شده، بهشتی برای طبیعت ‌گردان و علاقمندان به تفریحات آبی است. تفریحات زیادی در کنار سد سلیمان برای گردشگران درنظر گرفته شده که در ادامه به معرفی آنها پرداخته و همچنین جاذبه‌های گردشگری نزدیک به آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی سد سلیمان 

سد سلیمان که با نام‌ سد شهید رجایی نیز شناخته می‌شود، در 45 کیلومتری جنوب غربی ساری و در نزدیکی روستای افراچال واقع شده است. این سد که بر روی رودخانه تجن ساخته شده، با ارتفاع 138 متر و طول تاج 427 متر، یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاورمیانه به‌حساب می‌آید.

معرفی سد سلیمان

تاریخچه سد سلیمان

ساخت سد سلیمان در سال 1336 آغاز شد و پس از 34 سال، در سال 1370 به بهره‌ برداری رسید. این سد با هدف تولید برق، کنترل سیلاب، ذخیره‌ سازی آب کشاورزی و رونق گردشگری احداث شده است.

مسیر دسترسی به سد سلیمان مازندران

برای رسیدن به سد سلیمان، باید از ساری به سمت جاده کیاسر حرکت کنید. بعد از اینکه مسافتی به طول 23 کیلومتر را طی کردید، روستای تاکام را می‌بینید. در این نقطه، تابلوی راهنمای سد را مشاهده خواهید کرد که شما را به سمت جاده فرعی هدایت می‌کند. از این نقطه 25 کیلومتر دیگر باید رانندگی کنید تا به این جاذبه گردشگری بکر برسید.

هتل نارنجستان نور را در سایت رزرواسیون هتل رهی نو رزرو کنید

امکانات تفریحی سد سلیمان 

سد سلیمان ، امکانات تفریحی متنوعی را برای گردشگران فراهم کرده است. ازجمله این تفریحات می‌توان به قایق‌سواری، جت ‌اسکی، ماهیگیری، شنا، پیاده ‌روی، دوچرخه ‌سواری و عکاسی اشاره کرد.

امکانات تفریحی سد سلیمان

بهترین زمان سفر به سد سلیمان

بهترین زمان سفر به سد سلیمان، فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها، هوا خنک و دل‌انگیز است و مناطق سرسبز و دیدنی زیادی دارد.

جاهای گردشگری نزدیک به سد سلیمان

در نزدیکی سد سلیمان، جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید. ازجمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دهکده آرامش

باتوجه به اینکه سد سلیمان همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند، از همین رو یک دهکده با امکانات رفاهی و تفریحی در آنجا افتتاح شده است. این دهکده که با نام دهکده آرامش شناخته شده، در سال 1379 با داشتن امکاناتی مانند اتاق‌های اقامتی، زمین بازی، نمازخانه، سرویس بهداشتی، آلاچیق و رستوران برای میهمانان افتتاح گردید.

تکیه پهنه کِلا در ساری

تکیه یا حسینیه پهنه کِلا در جنوب ساری واقع شده و در روستای پهنه کِلا شمالی است. این تکیه در فاصله 10 کیلومتری ساری قرار دارد و یکی دیگر از مکان‌های دیدنی نزدیک به سد سلیمان به ‌شمار می‌آید.

مزارع کشاورزی

زمانی ‌که سفرهای شمالی را آغاز می‌کنید، در روستاهای آن، مزارع کشاورزی و نشاهای برنج را خواهید دید که روح شما را به پرواز درمی‌آورند. اگر می‌خواهید نشا کاری خانم‌ها و آقایان روستایی در مزارع کشاورزی نزدیک به سد سلیمان را ببینید، بهتر است که سفر خود را به شهریورماه موکول کنید؛ چرا که در فصول پاییز و زمستان، این مزارع سرسبز نبوده و طراوت خاصی ندارند.

مزارع کشاورزی

روستای تاکام

روستای تاکام یا تامکوم، گوهر ناشناخته ‌ای در استان مازندران است و در دهستان تنگه سلیمان واقع شده است. باتوجه به مستندات موجود، قدمت این روستا به دوران پیش از اسلام مربوط می‌شود. در زمان ساسانیان و هخامنشیان از قلعه‌های این روستا، به‌عنوان پایگاه نظامی یا امنیتی استفاده می‌شد.

روستای تاکام

روستای افراچال

از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به سد سلیمان می‌توان به روستای افراچال اشاره کرد. این روستا، در استان مازندران، در دهستان کلیجان رستاق بخش ساری شهرستان ساری واقع شده است. این روستای زیبا با طبیعت بکر و چشم‌نواز، مردمانی خونگرم و مهمان ‌نواز و جاذبه‌های گردشگری متنوع، بهشتی برای دوستداران طبیعت و آرامش است. 
روستای افراچال در میان کوه‌های البرز واقع شده و چشم‌اندازی تماشایی را به رخ می‌کشد. جنگل‌های انبوه، درختان سر به فلک کشیده، رودخانه خروشان و آبشارهای بلند، از جمله زیبایی‌های طبیعی این روستا هستند.

رودخانه تجن

تجن، یکی از رودخانه‌های مهم شمال ایران و از جاهای دیدنی نزدیک به سد سلیمان است که از ارتفاعات البرز سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری پر پیچ و خم، به دریای خزر می‌ریزد. این رودخانه، نقش حیاتی در زندگی مردم شمال ایران ایفا می‌کند و به عنوان منبع آب شرب، کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رودخانه تجن

ارتفاعات جنگلی

رفتن به ارتفاعات جنگلی نزدیک به سد سلیمان را می‌توانید در برنامه سفر خود بگنجانید. این منطقه با داشتن درختان سر به ‌فلک ‌کشیده، فضایی بسیار سرسبز را به تصویر کشیده‌اند. چنانچه به جنگل‌ نوردی علاقمندید، این ارتفاعات گزینه مناسبی برای گشت ‌و گذار به ‌شمار می‌آید.

ارتفاعات جنگلی

هتل های نزدیک به سد سلیمان

در نزدیکی سد سلیمان، هتل‌های زیادی وجود دارد که مسافران با توجه به میزان بودجه خود و همچنین میزان دسترسی به مکان‌های گردشگری، می‌توانند آن را انتخاب کنند. هتل‌ آزادی ساری، هتل آپارتمان اطلس ساری و هتل جهان‌نما در مازندران با موقعیت مکانی مناسب نسبت به جاذبه های گردشگری هستند.

نکات مهم در زمان سفر به سد سلیمان

•    چنانچه قصد دارید شب را در این منطقه بمانید، کیسه خواب را فراموش نکنید. 
•    از شنا کردن در دریاچه سد سلیمان بپرهیزید.
•    باتوجه به شلوغی این منطقه گردشگری در اواخر هفته، بهتر است سفر خود را به روزهای دیگری موکول کنید.

سخن پایانی 

سد سلیمان تنگه با داشتن طبیعت بکر و چشم‌ نواز، امکانات تفریحی متنوع و جاذبه‌های گردشگری متعدد، مقصد ایده‌آل برای سفرهای خانوادگی و دوستانه است. اگر به ‌دنبال سفری خاطره‌انگیز به مازندران هستید، بازدید از این سد را در برنامه خود قرار دهید. 
امیدواریم اطلاعاتی که در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو در اختیار شما قرار دادیم، مفید فایده بوده باشد. همچنین اگر سفری به این منطقه داشته‌اید، لطفاً تجربیات خود را با ما در بخش دیدگاه‌ها به استراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد سد سلیمان

مسیر دسترسی به سد سلیمان مازندران به چه صورت است؟

برای رسیدن به سد سلیمان، می‌توانید از خودروی شخصی یا اتوبوس استفاده کنید.

در چه فصلی از سال به سد سلیمان سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به سد سلیمان، فصل بهار و تابستان است.

چه تفریحاتی در سد سلیمان وجود دارد؟

قایق ‌سواری، جت‌اسکی، ماهیگیری، شنا، پیاده‌ روی، دوچرخه‌ سواری و عکاسی.

جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی سد سلیمان کدامند؟

جنگل‌های لفور، آبشار شاهاندشت، روستای افراچال، قلعه پولاد و دشت شقایق.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...