رَهی نو

برج رسکت ؛ برجی هزارساله در دل مازندران | رهی نو

تعداد بازدید: ۵۴ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

اگر در سفر به دنبال جاهایی می‌گردید که پشت آن‌ها داستان‌هایی جذاب و شنیدنی وجود دارد حتما به برج رسکت مازندران سری بزنید. این برج تاریخی را در دامنه کوهی در مرکز مازندران با چشم‌اندازی بی‌نظیر از دشت‌های سبز و جنگل‌های انبوه خواهید یافت.
سفر به شمال کشور برای اکثر مسافران و گردشگران دریای خزر و جنگل‌های بکر محسوب می‌شود. در حالی که این منطقه قدمت بالایی دارد تا جایی که در شاهنامه از آن یاد می‌شود، به همین دلیل آثار تاریخی منحصربه‌فردی در دل خود دارد.
تپه قدیمی گوهر تپه، پل محمدحسن خان، حمام اشرف، آب انبار نو، برج سلطان زین‌العابدین و ... را می‌توان از آثار تاریخی استان زیبای مازندران دانست. شما می‌توانید در سفر خود به مازندران از دیدن آبشارها، رودها، مکان‌های تاریخی، مکان‌های تفریحی، مراکز خرید، بازارهای محلی و ... لذت ببرید. این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با معرفی یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری مازندران، برج تاریخی رسکت شما را با تاریخچه و معماری مردمان گذشته این منطقه آشنا می‌کند.

معرفی برج رسکت مازندران

برج رسکت که قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری باز می‌گردد، یکی از معدود برج‌های آجری مدور باقی‌مانده از آن دوران به‌حساب می‌آید. این برج، جدا از معماری چشمگیرش، دو کتیبه به خطوط کوفی گلزار و پهلوی ساسانی دارد که ارزش و اهمیت آن را دوچندان می‌کند.
برج رسکت، نگینی در میان بناهای آجری ایران، با معماری و هندسه‌ای اعجاب‌انگیز، خودنمایی می‌کند. برخی معتقدند که این بنای قدیمی و تاریخی احتمالا آرامگاه یکی از شهریاران خاندان باوندیان مازندران در زمان سلجوقیان است. داستان جالب دیگری که درباره این بنای دیدنی وجود دارد، برخی بر این باورند که در گذشته شهاب سنگی به نام اسپهبد شروین به این کوه برخورد کرده و در جای برخورد این شهاب سنگ برج رسکت بنا شده است.
داستان نام‌گذاری این شهاب سنگ به‌طور دقیق مشخص نیست ولی برخی معتقدند نام شهاب سنگ برگرفته از نام کوه شروین در منطقه ییلاقی دودانگه است. همچنین بر اساس منابع تاریخی، شخصی به نام اسپهبد شروین زمانی بر مازندران حکومت می‌کرده است.

برج-رسکت-مازندران

برج رسکت کجاست؟

برای دیدن برج رسکت، بایستی در 40 کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساری، در بخش دودانگه و روستایی به همین نام (رسکت) آن را بیابید. اگر قصد دارید از شهر ساری به سمت این برج تماشایی بروید بایستی به سمت بلوار کشاورز حرکت کنید. مسیر کیاسر را دنبال کنید. به دو راهی کیاسر و سد سلیمان تنگه خواهید رسید. به سمت سد سلیمان تنگه بروید تا زمانی که به خروجی رسکت برسید و از آنجا به سمت روستای رسکت حرکت کنید.
اگر از سمت سوادکوه می‌خواهید به برج قدیمی رسکت بروید، از سوادکوه به سمت پل سفید حرکت کنید. سپس از پل سفید به سمت شیرگاه بروید. از شیرگاه در مسیر زیرآب ادامه دهید. از زیرآب به سمت دودانگه حرکت کنید تا به روستای رسکت برسید.

تاریخچه برج دیدنی رسکت مازندران

شواهد نشان می‌دهد که برج رسکت در سال 413 هجری قمری ساخته شده است. در انتهای کتیبه کوفی برج، حروفی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به‌صورت مائه (به معنی صدها) خواند. با وجود این سرنخ، هیچ مدرک دیگری برای تأیید دقیق تاریخ ساخت برج باقی نمانده است و این موضوع همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با وجود تخریب قسمتی از کتیبه، به نظر می‌رسد نام ماه شوال باشد. فاصله‌ی بین کلمه شوال و مائه در کتیبه بسیار کم است.
با در نظر گرفتن نام ماه شوال و فاصله کم بین کلمات، می‌توان تاریخ را به‌طور دقیق اربعمائه (400) و معادل سال 400 هجری قمری دانست. سبک معماری بنا نیز با این تاریخ همخوانی دارد و نشان می‌دهد که برج نمی‌تواند در سال 300 یا 500 هجری قمری ساخته شده باشد.
با این تفاسیر می‌توان گفت با اینکه برج رسکت در دوران غزنویان ساخته شده، اما در قلمرو حکومت باوندیان قرار داشته است. خاندان باوندیان از دوران ساسانیان در این منطقه از ایران سکونت داشتند. با ورود اسلام به ایران، این خاندان مسلمان شدند و حدود 700 سال بر مازندران حکمرانی کردند. برج دیدنی رسکت مازندران را آرامگاه یکی از اعضای خاندان باوندیان به نام شهریار ابن قارون نیز می‌دانند. برج تاریخی رسکت با قدمت 1000 ساله خود دو بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این برج تماشایی در 9 مردادماه سال 1312 خورشیدی و با شماره ثبت 193 در آثار ملی ایران به ثبت رسید.
شما می‌توانید برای اینکه راحت‌تر از این بنا و سایر دیدنی های مازندران دیدن کنید در هتل 5 ستاره میزبان بابلسر به‌عنوان یکی از بهترین هتل‌های این استان اقامتی دلنشین با امکانات رفاهی مدرن و چشم‌اندازی زیبا داشته باشید.

معماری برج تاریخی رسکت مازندران

برج رسکت، در دل جنگل‌های مازندران، نه تنها از نظر تاریخی اهمیت زیادی دارد، بلکه از نظر معماری نیز شاهکاری بی‌نظیر محسوب می‌شود. برج رسکت از نوع برج‌های آرامگاهی است که در دوران حکومت سلسله باوندیان در مازندران رواج داشته است. این برج‌ها معمولا مدفن شخصیت‌های مهم و بزرگان محلی بوده‌اند.
مصالح اصلی به کار رفته در ساخت برج، آجر است. آجرها به‌صورت رج‌بندی و با ظرافت خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و نقش‌های هندسی زیبایی را به وجود آورده‌اند. برج رسکت پلان دایره‌ای شکل با قطر تقریبی 7.5 متر دارد. این پلان دایره‌ای در معماری اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و نمادی از آسمان و وحدت الهی تلقی می‌شده است.
ارتفاع برج تا نوک گنبد حدود 18 متر است. این ارتفاع، به همراه تناسبات دقیق سازه‌ای، به برج شکوه و عظمت خاصی می‌بخشد. برج تاریخی رسکت مازندران کتیبه‌ای به خط کوفی که نام بانی و تاریخ ساخت برج را در خود جای داده است. یکی از کتیبه‌ها مانند کمربند بر روی تزیینات آجری بنا و پایین مقرنس‌کاری‌ها قرار گرفته است. روی این کتیبه سوره توحید دیده می‌شود. کتیبه دیگری بر روی سر در برج قرار دارد که به خط کوفی- پهلوی نوشته شده است. گنبد مخروطی برج رسکت با آجرکاری ظریف و تزئینات هندسی روی بنا قرار گرفته که بر روی آن گنبدی کوچکتر جلوه‌نمایی می‌کند.
تزئینات برج زبیای رسکت، از یک سو، نشانگر نقش و نگارهای برجسته‌ی ساسانی هستند که با ظرافت تمام بر بدنه‌ی آجری برج نقش بسته‌اند؛ اما از سوی دیگر، با ورود اسلام، گویی هنرمندان، نقوش ساسانی را با ظرافت و دقت، در قالب طرح‌های هندسی اسلیمی جایگزین کرده‌اند. برج دیدنی رسکت مازندران با وجود قدمت زیاد، همچنان از استحکام بالایی برخوردار است. این امر مهارت و ظرافت معماران آن زمان را در ساخت این بنا نشان می‌دهد.

معماری-برج-رسکت-مازندران

مرمت برج آجری رسکت مازندران

این برج زیبا با قدمت طولانی تا کنون دو بار مورد بازسازی قرار گرفته است. در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷، گامی مهم در جهت حفظ این میراث ارزشمند برداشته شد و عملیات مرمتی برج آغاز شد. متخصصان با ظرافت و دقت، به مرمت بخش‌های مختلف برج از جمله گنبد، بدنه و گچ‌بری‌های ظریف آن پرداختند.
اما داستان مرمت برج رسکت به اینجا ختم نمی‌شود. در آبان ماه ۱۳۹۶، مرحله جدیدی از مرمت با هدف حفظ و احیای این بنای بی‌نظیر آغاز شد. در این مرحله، متخصصان با مهارت بالای خود، به استحکام‌بخشی گنبد، بندکشی بدنه‌ها و تثبیت گچ‌بری‌های شاخص برج پرداختند.

نکات بازدید از برج قدیمی رسکت مازندران

شما می‌توانید از برج جذاب رسکت در تمام طول روز و تمام روزهای هفته بازدید کنید. با توجه به اینکه این برج در منطقه‌ای جنگلی قرار دارد، بهتر است در ساعات روشنایی روز به این منطقه بروید. بازدید از برج آجری رسکت رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیست. فقط توجه داشته باشید برای رفتن به برج بایستی کفش و لباس مناسب به همراه داشته باشید.

بهترین زمان برای بازدید از برج رفیع رسکت

انتخاب بهترین زمان برای سفر به ساری و تماشای برج رسکت مازندران به سلیقه و علایق شما بستگی دارد. با این حال، می‌توان گفت که دو فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به این شهر زیبا هستند. هوای این منطقه در فصل بهار دل‌انگیز و خنک است و از گرمای طاقت‌ فرسای تابستان خبری نیست. در این فصل، شما می‌توانید از طبیعت سرسبز و با طراوت و تماشای گل‌ها و درختان لذت ببرید. درختان این منطقه در فصل پاییز به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز در می‌آیند و منظره‌ای چشم‌نواز خلق می‌کنند. شما در این فصل می‌توانید آب‌وهوایی معتدل و دل‌چسب را تجربه کنید.

مکان های دیدنی ساری در حوالی برج رسکت

شما می‌توانید در روستای رسکت و در دامنه کوه به تماشای برج خشتی رسکت بنشینید و از طبیعت سرسبز و بی‌نظیر اطراف آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید در این استان پهناور از سواحل زیبای دریای خزر گرفته تا جنگل‌های بکر و زیبا دیدن کنید. در ادامه به معرفی برخی از مناطق دیدنی این منطقه می‌پردازیم.

جنگل سبز راش

جنگل راش ساری، معروف به جنگل اُرِست در دامنه‌های کوه‌های البرز و در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی ساری واقع شده و به دلیل انبوهی درختان راش، پهن‌برگان و همچنین تنوع گیاهی و جانوری، به‌عنوان یکی از گنجینه‌های طبیعی مازندران شناخته می‌شود.
درختان راش غالب‌ترین گونه‌ی گیاهی این جنگل است. این درختان با برگ‌های پهن و سبز تیره، در فصل پاییز به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز در می‌آیند و منظره‌ای چشم‌نواز خلق می‌کنند. رودخانه‌های متعددی مانند تجن و زیرآب از میان این جنگل عبور می‌کنند و طراوت و زیبایی خاصی به آن می‌بخشند.

جنگل-راش-ساری

آبشار خروشان اوبن

آبشار اوبن، یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران، در دل جنگل‌های انبوه دودانگه ساری قرار دارد. این آبشار حدود ۱۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در میان صخره‌های پوشیده از خزه و گل‌های وحشی، منظره‌ای چشم‌نواز و روح‌نواز خلق می‌کند.
مسیر رسیدن به آبشار اوبن، سفری دل‌انگیز در دل طبیعت است. برای رسیدن به این بهشت گمشده، باید از ساری به سمت منطقه دودانگه حرکت کنید و پس از عبور از روستاهای مختلف، به روستای سنگده برسید. از این روستا تا آبشار، مسیری جنگلی و خاکی وجود دارد که با پیمودن آن، به‌تدریج صدای دل‌انگیز آبشار به گوش شما می‌رسد.

چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت که به بهشت ایران نیز شهرت دارند، مجموعه‌ای از چشمه‌های پلکانی و طبقاتی با رنگ‌های مختلف و حیرت‌انگیز هستند. این چشمه‌ها در نزدیکی ساری به دلیل تنوع رنگی و پدیده تراورتن، در زمره زیباترین و منحصربه‌فردترین جاذبه‌های طبیعی ایران قرار دارند.
وجود رسوبات معدنی در این چشمه‌ها، باعث ایجاد رنگ‌های مختلفی مانند نارنجی، قرمز، قهوه‌ای، صورتی و سفید در آن‌ها می‌شود. برخی از این چشمه‌ها خاصیت درمانی برای بیماری‌های مختلف مانند امراض گوارشی و پوستی دارند.
برای رسیدن به چشمه‌های باداب سورت باید از ساری به سمت شهر زراب و سپس به روستای تیرکن بروید. از این روستا تا چشمه‌ها حدود 7 کیلومتر مسیر خاکی وجود دارد که با خودروهای مخصوص قابل عبور است.

منطقه حفاظت شده دشت زیبای ناز

این منطقه با وسعت حدود 4800 هکتار، در 5 کیلومتری شمال شرق ساری و در نزدیکی دریای خزر قرار دارد. دشت ناز به دلیل تنوع زیستی بی‌نظیر، به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت شده در شمال ایران شناخته می‌شود.
در این منطقه بیش از 300 گونه گیاهی شناسایی شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به نیلوفر آبی، سرخس، لاله مردابی و شمشاد اشاره کرد. دشت ناز زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری ازجمله گراز، پلنگ، خرگوش، پرندگان مهاجر و انواع حشرات است. تالاب دشت ناز با وسعت حدود 250 هکتار، یکی از مهم‌ترین تالاب‌های شمال ایران و محل زندگی پرندگان مختلف و گونه‌های گیاهی خاص محسوب می‌شود.

هتل های مازندران در نزدیکی برج خشتی رسکت

برج قدیمی رسکت به‌عنوان یکی از آثار تاریخی دیدنی ساری داستانی از قدمت و دیرینگی منطقه دارد. شما می‌توانید از برج رسکت مازندران دیدن کنید، به تماشای جنگل‌های اطراف بروید و در روستای زیبای رسکت قدم بزنید. شما برای اقامت خود در این استان دغدغه‌ای ندارید زیرا شهرهای شمالی با فاصله کمی از هم قرار دارند که در هر کدام از آن‌ها اقامتگاه‌هایی نظیر هتل، متل، سوئیت آپارتمان، ویلا، بومگردی و ... به‌وفور یافت می‌شود.
هتل 5 ستاره میزبان بابلسر در کیلومتر ۳ کمربندی بابلسر، بین میدان امام حسین (ع) و میدان معلم، می‌تواند یک اقامتگاه عالی برای شما باشد. فاصله شهر بابلسر تا ساری حدود 51 کیلومتر است که حدود 45 دقیقه مسافت بین این دو شهر زمان می‌برد.
هتل میزبان بابلسر در یک ساختمان 13 طبقه در سال 1399 فعالیت خود را شروع کرد. این هتل با 166 باب اتاق و سوئیت شما را به تماشای منظره‌ای زیبا از جنگل، شالیزار و کوه‌های البرز دعوت می‌کند. این هتل زیبا دسترسی آسانی به جاهای دیدنی منطقه ازجمله سواحل دریای خزر، پل معلق بابلسر، بابلرود، باغ وحش، بازار روز بابلسر، مراکز خرید و رستوران‌های این منطقه می‌دهد.
شما با اقامت در یکی از اتاق‌های هتل جذاب میزبان بابلسر می‌توانید از امکاناتی نظیر پارکینگ، سالن بیلیارد، کافی‌شاپ، سالن اجتماعات و کنفرانس، سالن پذیرایی، سالن صبحانه، سونا، باشگاه ورزشی، ماساژ، استخر، پذیرش 24 ساعته، صندوق امانات، اتاق چمدان و ... بهره ببرید.
هتل باشکوه میزبان بابلسر هفت رستوران دارد که شما می‌توانید انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، محلی و فست فود را با بالاترین کیفیت با یک منظره خاص و بی‌بدیل صرف کنید.

هتل-5-ستاره-میزبان-بابلسر

کلام پایانی

بر فراز تپه‌های سرسبز مازندران، برج دیدنی رسکت، شاهدی از گذر زمان و شکوه تمدن ایرانی، قرار دارد. گویی این آجرهای کهنه، حکایت هزاران قصه ناگفته را در دل خود نهفته‌اند و هر آجر، راوی داستانی از عظمت و شکوه اجدادمان است.
این برج استوار هنر معماران زمان خود را به رخ می‌کشد که در دامنه و شیب کوه حدود هزار سال است پابرجا و مستحکم خود را حفظ کرده است. برج تاریخی رسکت شما را به تماشای بنایی قدیمی در سرزمینی کهن دعوت می‌کند.

سوالات متداول درباره برج تماشای رسکت

کاربری برج قدیمی رسکت چه بوده است؟

کاربری دقیق برج رسکت هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است. برخی معتقدند که این برج به عنوان مقبره کاربرد داشته است.

برج زیبای رسکت کجاست؟

این برج در 40 کیلومتری جنوب غربی ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت قرار دارد.

امکانات رفاهی در نزدیکی برج دیدنی رسکت وجود دارد؟

در نزدیکی برج تاریخی رسکت هیچ امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد. شما برای داشتن بعضی از امکانات رفاهی می‌توانید به روستا بروید.

اتاق‌های هتل پنج ستاره میزبان بابلسر چه امکاناتی دارد؟

اتاق‌ها و سوئیت‌های این هتل امکاناتی مانند مبلمان، کمد لباس، یخچال، آباژور، سرویس و لوازم بهداشتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی، صندوق امانات، سیستم اعلام حریق، تلویزیون، تلفن، اینترنت و ... را شامل می‌شود.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...