رَهی نو

پارک مفاخر(مشاهیر) رشت کجاست؟ + عکس ، آدرس | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۱ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

پارک مشاهیر رشت که با نام های دیگری از قبیل باغ مفاخر، باغ بدر چمارسرا و باغ سالار شناخته شده است، با وسعت 73000 مترمربع سومین پارک بزرگ در رشت به شمار می رود. این پارک در منطقه چهار رشت واقع شده و در سال 1326 برای تولید نهال های جنگلی تاسیس شد و به عنوان اولین نهالستان تولید نهال جنگلی فعالیت خود را شروع کرد. بخش های مختلف این پارک از سال 1393 با نام مشاهیر و مفاخر رشت و استان گیلان نامگذاری و بعد از تجهیز شدن به فضایی ایده آل برای پیاده روی، تفریح و پیک نیک تبدیل شد.

در ادامه با سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه باشید تا تاریخچه، امکانات، آدرس، زمان و هزینه بازدید، نحوه دسترسی و مکان های دیدنی نزدیک به پارک مفاخر رشت را برای شما شرح دهیم. 

تاریخچه و نامگذاری پارک مشاهیر رشت

رشت یکی از زیباترین شهرهای شمال ایران است و جنگل های سرسبز و انبوه اطراف آن همیشه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب میکند. جنگل های این مناطق همیشه در معرض تخریب بوده و از حدود 10 دهه گذشته اداره جنگل بانی به کاشت نهال های جنگلی فعالیت دارد. پارک مشاهیر رشت اولین نهالستان تولید نهال های جنگلی است که در سال 1326 تاسیس شده است. در این پارک نهال های مختلفی از انواع درختان جنگلی از جمله اوجا، افرا، توسکا، بلوط و آزاد تولید میشد. 
با توجه به اینکه در این پارک از تکنولوژی های پیشرفته برای پیوند و تولید گونه های جدید از درختان جنگلی استفاده میشد، در سال 1374 به نام باغ بذر چمارسرا شهرت پیدا کرد. در نهایت در سال 1393 هیئت دولت رای واگذاری باغ بذر چمارسرا به شهرداری و تبدیل آن به پارک را صادر کرد. بر همین اساس از 26 فروردین تا 7 مرداد 1393 فاز اول راه اندازی و تجهیز پارک طول کشید. در نهایت بعد از برگزاری همایش تجلیل از مفاخر رشت در سال 1394، باغ بذر چمارسرا برای همیشه به پارک مشاهیر رشت تغییر نام داد. 

پارک مفاخر رشت

معرفی فضای داخلی پارک مفاخر رشت

با توجه به وسعت زیاد این پارک، در حالت کلی به دو بخش تقسیم شده است که عبارتند از:

سالار مشکات 

یکی از زیباترین بخش های  این پارک، سالار مشکات است که در آن می توانید یخچال طبیعی، چشمه و بوستان اصلی را مشاهده کنید. این بخش از پارک در خیابان هنر رشت در محله چمارسرا واقع شده است.

پارک مفاخر رشت

بوستان سالار 

در مقابل درب اصلی پارک دالانی سرسبز از درختان سر به فلک کشیده را می توانید مشاهده کنید که در بخش بوستان سالار واقع شده اند. 

تندیس های چوبی بوستان مشاهیر

خیابان ها و بخش های مختلف اختصاص یافته در این پارک با نام 13 گروه از مفاخر رشت نام گذاری شده است. علاوه بر مشاهیر و مفاخر حوزه های علمی، هنری و فرهنگی، نام برخی از شهدای رشت نیز در این میان قرار گرفته است. تندیس چوبی 13 نفر از شهدای رشت در ورودی پارک به شکل هنرمندانه ای اجرا شده و نگاه ها را به خود جلب می کنند.

تندیس شهید محمود قلی پور، محمد بیگلو، محسن عموپور، غلامرضا بامروت و شهیدان سید علی نقیبی راد، سید مظفر علوی، کامران ملک پور، اردشیر رحمانی، حاج علی گلستانی، انوش خجسته و مهدی شریفی پور در ورودی این بوستان قرار گرفته است. 

پارک مفاخر رشت

تونل های جنگلی

در بخش های مختلف این پارک ،به عنوان   یکی از جاذبه های گردشگری رشت ، شاهد درختان بسیار تنومند و سرسبز خواهید بود که در کنار فضای سبز زیبا و گل های شمعدانی، کاملیا، کادینا و شاه پسند جلوه گری می کنند. دالان ها و تونل های جنگلی که همگی با هم در ارتباط هستند، در بخش های مختلف بوستان مفاخر از دیگر جاذبه های آن به شمار رفته و در نهایت فضایی دنج، زیبا و منحصر به فرد را به تصویر کشیده اند. به طوریکه همه ساله تعداد زیادی از گردشگران ساعاتی را برای بازدید از بخش های مختلف پارک مشاهیر اختصاص می دهند. 

کلبه چوبی بوستان مفاخر

از دیگر بخش های پربازدید پارک مشاهیر رشت، کلبه چوبی بسیار زیبایی است که در فاصله کمی از تندیس شهدا در ورودی بوستان واقع شده است. علاوه بر حصیرهای به کار رفته در سقف، نقاشی میرزا کوچک خان جنگلی بر روی یکی از دیوارهای آن به زیباتر شدن کلبه کمک کرده است. 

کتابخانه پارک مشاهیر رشت

از دیگر بخش های فوق العاده این بوستان که پیشنهاد می کنیم آن را از دست ندهید، کتابخانه بوستان مشاهیر است. این کتابخانه در فضایی بسیار آرام و سرسبز واقع شده و تجربه مطالعه در آن قطعا شیرین است!

مکان های دیدنی نزدیک پارک مفاخر رشت

بر روی نقشه شهر رشت، پارک مشاهیر از دو بخش تشکیل شده است که شامل بوستان مفاخر و سالار مشکات است. بین این دو بخش تنها یک خیابان قرار دارد و می توان گفت تقریبا به هم وصل هستند. بعد از بازدید از بوستان مفاخر و سالار مشکات، با طی مسافت بسیار کوتاه می توانید از جاذبه های زیر بازدید کنید:

•    تالاب عینک: این تالاب در تصویربرداری هوایی شبیه به عینک است و در خیابان زورمند در محله حافظ آباد واقع شده است. این تالاب حدود 153 هکتار وسعت دارد و همه ساله میزبان گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر است. 
•    یخچال طبیعی: اهالی رشت در گذشته برای تامین آب سرد گودال های عمیقی را حفر می کردند. در فضل زمستان برف زیادی در این گودال ها انبار میشد و در سایر روزهای سال به عنوان یخچال طبیعی کاربرد داشت. در حال حاضر بخش های مختلف این یخچال ها تخریب شده و با گیاهان پوشانده شده اند. 
•    رودخانه گوهررود: از معروف ترین رودخانه های رشت به شمار می رود و از بخش های مختلف شهر از جمله چمارسرا و کنار بوستان مفاخر عبور می کند و در نهایت وارد تالاب انزلی می شود. 
•    بقعه دانای علی: در محله چمارسرای رشت می توانید از بقعه دانای علی به عنوان قطب گردشگری مذهبی این استان بازدید کنید. 

همچنین لازم به ذکر است، در فاصله کمی از این پارک مراکز اقامتی متعددی برای مسافران وجود دارد. هتل پردیس، شبستان، هتل پامچال، هتل کادوس رشت و خانه امیرزهرا از جمله هتل های نزدیک به این پارک به شمار می روند. علاوه براین می توانید لحظاتی را در کافی کولی که فاصله کمی با بوستان دارد سپری کنید. 

پارک مفاخر رشت

امکانات تفریحی و اقامتی پارک مفاخر رشت

بعد از واگذاری باغ بذر چمارسرا به شهرداری رشت، در بخش های مختلف آن امکانات تفریحی و رفاهی برای آسایش و رفاه بازدیدکنندگان فراهم شد. در حال حاضر در بخش های مختلف این بوستان امکانات زیر در دسترس هستند:
•    میز پینگ پنگ
•    میز شطرنج
•    نمازخانه
•    سرویس بهداشتی
•    وسایل ورزشی و بازی 
•    کتابخانه
•    نیمکت در تمام بخش ها
•    حراست و نگهبانی 24 ساعته 

بهترین زمان برای بازدید از پارک مفاخر

برای استفاده از امکانات این پارک و مشاهده زیباترین چهره آن باید زمان مناسبی را برای بازدید انتخاب کنید. با توجه به شرایط آب و هوایی رشت و ازدحام گردشگران در فصل تابستان در این شهر، بهترین زمان برای بازدید از بوستان مفاخر و سالار مشکات اوایل پاییز و بهار است. در فصل تابستان باغ سرسبزی بی نظیری دارد اما ممکن است شرجی و گرم بودن هوا و شلوغی جمعیت کمی آزاردهنده باشد. 
پیشنهاد می کنیم چهره هزار رنگ پاییزی این پارک را از دست ندهید! این بوستان در فصل پاییز به یکی از بهترین لوکیشن ها برای عکاسی تبدیل می شود.

پارک مفاخر رشت

نحوه دسترسی به پارک مشاهیر رشت

پارک مشاهیر یا بوستان مفاخر در نیمه غربی رشت واقع شده است و برای دسترسی به آن از مسیرهای مختلفی می توانید استفاده کنید. مسیرهای منتهی به این پارک عبارتند از:

•    مسیر اول: رشت، میدان شهداری گمنام (میدان یخ سازی)، بلوار طالقانی، بیستون، بعد از پمپ بنزین چمارسرا، خیابان گیلستان
•    مسیر دوم: رشت، میدان رازی (انتظام)، بلوار شهید بهشتی، خیابان هنر، خیابان گیلستان یا فرهنگ
•    مسیر سوم: رشت، میدان یخ سازی یا شهدای گمنام، بلوار شهید بهشتی، اولین بریدگی را دور بزنید و وارد خیابان هنر شوید، خیابان گیلستان 
در صورت نداشتن خودروی شخصی می توانید برای بازدید از این پارک از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی و تاکسی های اینترنتی استفاده کنید.

آدرس بوستان مفاخر رشت: استان گیلان، رشت، بلوار شهید بهشتی، خیابان باهنر 

ساعات بازدید از پارک مشاهیر رشت

با توجه به اینکه این بوستان دارای نگهبانی و حراست 24 ساعته است، لذا به صورت شبانه روزی امکان بازدید از آن وجود دارد. لازم به ذکر است، برای ورود به این پارک و استفاده از خدمات آن نیاز به پرداخت هزینه ورودی است.  

سخن پایانی

در میان جاذبه های گردشگری رشت، پارک مشاهیر به دلیل فضای سرسبز و زیبا شهرت زیادی دارد. این پارک در ابتدا به عنوان نهالستان تولید نهال های جنگلی فعالیت داشته و در سال 1393 به پارک تغییر کاربری داده است. امکانات تفریحی مناسب، امنیت، فاصله کم از تالاب عینک و یخچال های طبیعی، درختان سر به فلک کشیده از جمله مزایای پارک مفاخر رشت به شمار می رود و به همین دلیل همه ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود جذب می کند. 

سوالات متداول درمورد  پارک مفاخر رشت

نام های دیگر پارک مفاخر رشت چیست؟

باغ مشاهر، باغ بدر چمارسرا و باغ سالار

پارک مفاخر رشت به چند قسمت تقسیم شده است؟

دو بخش سالار مشکات و بوستان سالار

جاذبه های گردشگری نزدیک پارک مفاخر رشت کدامند؟

تالاب عینک ، یخچال طبیعی ،  رودخانه گوهررود ، بقعه دانای علی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...