رَهی نو

خانه ابریشمی رشت؛ بنای تاریخی جذاب

تعداد بازدید: ۱۹۹ ۲۲ آبان ۱۴۰۲

خانه تاریخی ابریشمی رشت

به هر نقطه‌ای از ایران که نگاهی بیاندازید، با یک بنای تاریخی روبرو می‌شوید. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو می‌خواهیم در مورد یک بنای تاریخی واقع در استان گیلان به نام خانه ابریشمی رشت صحبت کنیم.

درباره خانه ابریشمی رشت

خانه ابریشمی رشت یکی از زیباترین بناهای تاریخی گیلان است که ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این بنا متعلق به تاجری است که در دوره قاجار زندگی می‌کرد و اکنون یکی از آثار ملی ایران به‌شمار می‌آید. این خانه تاریخی به‌دلیل سبک معماری خاص خود، جزو بناهای منحصربفرد محسوب می‌شود. عمر این بنا با اینکه مربوط به زمان قاجار و دوره ناصرالدین شاه است، اما همچنان اصالت در آن دیده می‌شود.

خانه ابریشمی رشت کجاست؟

 

 

خانه-ابریشمی-رشت-کجاست

برای رفتن به خانه ابریشمی رشت باید به میدان صیقلان یا میدان بسیج کنونی وارد شوید و سپس به خیابان مطهری بروید. در سمت چپ و در اول خیابان، با کوچه اخوان روبرو می‌شوید که در انتهای این کوچه، خانه ابریشمی قرار دارد. لازم به ذکر است که این خانه چند درب ورودی دارد و از چند کوچه می‌توان به این خانه راه پیدا کرد. 

تاریخچه خانه ابریشمی رشت

خانه ابریشمی در ابتدا متعلق به کلانتر شهر رشت به نام حاج میرزا اسماعیل حاکمی بود که او را با نام حاج حاکم صدا می‌زدند. ساخت این خانه به درخواست حاج قاسم ملقب به عالیجناب، پسر حاج حاکمی انجام شد. خانه ابریشمی در سال 1318 هجری شمسی توسط حاج میرزا احمد ابریشمی که خود تاجر ابریشم بود، از کلانتر رشت خریداری شد که از آن زمان به بعد این بنا به نام خانه ابریشمی شناخته شد. در دهه‌های اخیر این خانه با قرار گرفتن در لیست میراث فرهنگی رشت، بازسازی و مرمت شد و در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. خانه ابریشمی رشت در عمر یکصد ساله خود، مالکین زیادی داشته که یکی از آنها خانه دانشکده معماری گیلان بود و در حال حاضر در دست بنیاد نخبگان گیلان است.

سبک معماری در خانه ابریشمی رشت

خانه ابریشمی رشت در یک زمین به مساحت 2 هزار متر ساخته شده که زیربنای آن 650 مترمربع است. درختان کهنسال به همراه حوض زیبای آن، منظره چشم‌نوازی را ایجاد کرده و پنجره‌های آن با نقش و نگارهای سنتی و تاریخی آن، حال و هوای خاصی به این بنا داده است. حوض این خانه در مقایسه با عمارت‌های دیگر آن، بزرگ‌تر و عمیق‌تر بوده و ابعادی به اندازه 6 متر طول و 4 متر عرض دارد. خانه ابریشمی  2 طبقه و در هر طبقه 8 اتاق دارد که دور آن دیواری آجری به ارتفاع 5 متر ساخته شده است. از ویژگی‌های معماری سبک قاجار، می‌توان به بلند بودن دیوارهای آن اشاره کرد که آن هم به‌سبب محرمیت و امنیت طراحی شده است.

بخش های مختلف خانه ابریشمی رشت

خانه ابریشمی از دو طبقه ساخته شده که طبقه اول آن از آجر و طبقه دوم آن از چوب است. در طبقه دوم دو تالار آیینه و تالار چینی قرار دارد که جذابیت آن را چند برابر کرده و افراد زیادی علاقمند به دیدن این تالارها هستند. از دیگر موارد جذاب این خانه، آینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های ظریفی است که در گوشه و کنار آن دیده می‌شود.
زیبایی تالارها به اندازه‌ای است که قصد داریم هر کدام از آنها را بطور جداگانه توضیح دهیم.

تالار چینی خانه ابریشمی

همانطور که گفتیم در طبقه دوم خانه ابریشمی، تالار چینی قرار دارد. در این تالار گچ‌بری‌های زیبایی را می‌بینید که هوش از سرتان می‌برد. همینطور ظروف چینی گل مرغی که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد، زیبایی حیرت‌انگیزی به این تالار بخشیده است. هر کدام از این ظروف در قاب قرار داده شده که البته برخی از آنها به مرور زمان شکسته شده‌اند.

تالار آیینه خانه ابریشمی 

تالار-آینه-خانه-ابریشمی-رشت

تالار آیینه خانه ابریشمی با گچ‌بری‌های بی‌نظیرش، با دو پایه گچی و 12 طاقچه قوس‌دار  پوشیده از آیینه، فضای مجللی به این تالار بخشیده است. سنگ سبزی که در طراحی این تالار بکار رفته، باعث شده تا این تالار جلوه خاصی پیدا کند. طراحی  این تالار به شکل T انگلیسی است که با توجه به عدم مرمت و بازسازی آن، سقف تالار در حال خراب شدن است و تا به الان، هیچ فکری برای بازسازی آن نشده است.

بازدید از خانه ابریشمی رشت

بازدید-از-خانه-ابریشمی-رشت

از آنجایی که طبقه اول این خانه در اختیار بنیاد نخبگان گیلان است، نمی‌توان گفت که در چه ساعاتی از روز امکان بازدید از این بنا وجود دارد. از طرف دیگر، از آنجایی که برای مرمت بخش‌های آسیب‌دیده این بنا، تا به اکنون، عملی انجام نشده، برای حفاظت و صیانت از آن، امکان ورود به طبقه دوم وجود ندارد و گاهی آن هم با اصرار زیاد می‌توان از طبقه اول و حیاط آن دیدن کرد.
سخن آخر
مکان‌های تاریخی زیادی در رشت وجود دارد که یکی از آنها خانه ابریشمی رشت است. این بنا با داشتن دو تالار آیینه و چینی و همینطور گچ‌بری‌های بی‌نظیرش، یکی از بناهای بسیار زیبا و جذاب ایران محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر به این استان زیبا و حیرت‌انگیز سفر می‌کنید، در کنار دیدن جاذبه‌های طبیعی آن، حتما سری به این بنای شگفت‌انگیز بزنید. البته که سفر به این شهر نیازمند داشتن محل اسکان مناسب است. اگر قصد سفر به این استان را دارید، می‌توانید از طریق سایت رهی نو، هتل کادوس رشت را در کمتر از چند دقیقه برای اقامت خود انتخاب کنید. 

سوالات متداول

خانه ابریشمی کجاست؟

خانه ابریشمی یکی از بناهای تاریخی است که در رشت قرار دارد. برای رفتن به این خانه از میدان بسیج وارد خیابان مطهری شده و  در سمت چپ و در ابتدای خیابان، وارد کوچه اخوان شوید که در آنجا خانه ابریشمی را خواهید دید. 

خانه ابریشمی رشت مربوط به کدام دوره است؟

این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در ابتدا متعلق به کلانتر رشت بوده است.

چه زمانی می‌توان از خانه ابریشمی دیدن کرد؟

از آنجایی که نسبت به این بنای تاریخی کم لطفی شده و مورد مرمت و بازسازی قرار نگرفته، بخش ‌هایی از آن دچار آسیب شده و در حال حاضر امکان بازدید از این بنا وجود ندارد؛ بنابراین فعلا می‌توان فقط از طبقه اول و حیاط آن بازدید کرد.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...