رَهی نو

آرامگاه بقعه دانای علی + مسیر دسترسی و تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۴ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

شاید بخواهید در کنار بازدید از مکان‌های دیدنی و طبیعت زیبا و بی‌همتای رشت، از دیگر جاهای دیدنی آن بازدید داشته باشید. یکی از این مکان‌ها، بقعه دانای علی است. قطعاً بودن در این‌گونه مکان‌ها، تنوعی در سفرتان به این شهر ایجاد خواهد کرد. همراهی با سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به شما کمک می‌کند تا در مورد این بنای قدیمی اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید. پس تا انتهای این مقاله با ما باشید.

آشنایی با عارف معروف؛ دانای علی

دانای علی یکی از عارفان برجسته شهر رشت بود که در سال 1212 هجری قمری در این شهر به دنیا آمد. این شخص توانست به مقام ابدالی در عرفان برسد و همین امر موجب شد تا لقب دانا که معنای انسان کامل را دارد، برای خود برگزیند.
طبق روایات، گفته شده که این شخص توانسته بود طی الارض کند و نمازهای خود را در مکه به‌جا بیاورد. اما از زمانی‌که همگان از این موضوع مطلع شدند، این فرد از دید افراد غائب شد؛ به‌طوری‌که بعضی از افراد علت مرگ وی را همین موضوع می‌دانند.

آشنایی با عارف معروف؛ دانای علی

معرفی کوتاهی از بقعه دانای علی

احتمالاً تمایل داشته باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد آرامگاه دانای علی به‌دست بیاورید. این فرد یکی از عارفان نامی و معروفی بود که در قرن سیزده هجری قمری زندگی می‌کرد. دانای علی محبوبیت زیادی در بین مردم داشت و همین امر موجب شده بود تا افراد برای وی احترام زیادی قائل شوند. 
در برهه‌ای از تاریخ و در سال 1321 قرار بر این شد که به جهت عریض کردن خیابان، این آرامگاه تخریب شود. اما مخالفت مردم با این امر موجب شد تا شهرداری از انجام این کار منصرف شود. اما تعریض خیابان موجب شد تا این بقعه در وسط خیابان اصلی شهر رشت قرار بگیرد.

بقعه دانای علی کجاست؟

آرامگاه دانای علی در خیابان طالقاتی و در محله چمارسرا قرار دارد. برای رفتن به این آرامگاه باید به پل یخسازی رفته و سپس وارد چمارسرا شوید. 

بقعه دانای علی کجاست

سبک معماری آرامگاه دانای علی

برای ساخت این بقعه از آهن و آجر استفاده شده و کاشی‌ها و سنگ مرمر نیز برای تزئینات آن بکار رفته است. مساحت این بقعه چیزی نزدیک به 92 مترمربع است و گنبد آن نیز به‌صورت کلاه درویشی و شبیه به گنبد زاهد گیلانی ساخته شده است.

جاهای دیدنی نزدیک به آرامگاه دانای علی

آرامگاه دانای علی در مرکز شهر رشت قرار گرفته و همین امر موجب شده تا گردشگران به بیشتر جاهای دیدنی این شهر دسترسی راحتی داشته باشند. جاذبه های گردشگری رشت در نزدیکی این بقعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آرامگاه میرزا کوچک خان

آرامگاه میرزا کوچک خان در جنوب شهر رشت و در محله سلیمان داراب، در میان بقعه و گورستان سلیمان داراب قرار دارد. این آرامگاه از جمله جاذبه‌های گردشگری گیلان به شمار می‌آید. 

رزرو هتل کادوس رشت با رهی نو

بنای یادبود میرزا کوچک خان جنگلی به گونه‌ای ساده، اما زیبا و با توجه به اصول معماری سنتی در سال‌های پیروزی بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده است. در محوطه آرامگاه، مجسمه‌ای از میرزا کوچک خان نیز نصب شده است.  اطراف آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، مدفن مجاهدان جنگلی است و اسامی آنها روی سنگ قبرشان حک شده است. همچنین، در کنار قبر میرزا، آرامگاه شاعر بلند آوازه گیلان، شیون فومنی قرار دارد.  آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی هر ساله پذیرای زائران و گردشگران بسیاری از سراسر ایران است. این آرامگاه مکانی مناسب برای آشنایی با تاریخ نهضت جنگل و شخصیت میرزا کوچک خان جنگلی است.

آرامگاه میرزا کوچک خان

موزه میراث روستایی

موزه میراث روستایی گیلان، نگین گردشگری شمال ایران، در پارک جنگلی سراوان رشت و در زمینی به مساحت حدود 263 هکتار واقع شده است.  این موزه که در سال 1385 افتتاح شده، مجموعه‌ای بی‌نظیر از معماری، فرهنگ و آداب و رسوم سنتی مناطق مختلف استان گیلان را به نمایش می‌گذارد. 
قدم زدن در موزه میراث روستایی گیلان، مانند سفری در زمان است که شما را به دل روستاهای گیلان در گذشته‌های دور می‌برد. در این موزه، 28 مجموعه شامل بناهای مسکونی، کاربری، مذهبی و عمومی از مناطق مختلف استان گیلان بازسازی شده‌اند. 
هر مجموعه به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که نمایانگر معماری و فرهنگ خاص آن منطقه باشد. علاوه‌بر بازدید از بناهای سنتی، در موزه میراث روستایی گیلان می‌توانید با آداب و رسوم، صنایع دستی، بازی‌های محلی، غذاهای سنتی و... مردم گیلان آشنا شوید. 
در موزه میراث روستای گیلان می‌توانید از بخش‌های مختلفی مانند خانه‌های روستایی، بازارچه صنایع دستی، موزه مردم‌شناسی و باغ پرندگان دیدن کنید. همچنین در این موزه، رستوران‌هایی با انواع غذاهای ایرانی و محلی نیز برای گردشگران آماده سرو است.

موزه میراث روستایی

خانه ابریشمی

خانه ابریشمی، ازجمله خانه‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است که در دوران قاجار بنا شده است. این خانه که در ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان (میدان بسیج) و در انتهای کوچه شاعری واقع شده است.به‌دلیل معماری زیبا و منحصر به فرد و ارزش‌های تاریخی، در سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. .
خانه ابریشمی در ابتدا متعلق به حاج میر اسماعیل حاکمی، از کلانتران رشت در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود. پس از فوت ایشان، این خانه به پسرش حاج قاسم رسید. در سال 1318، خانواده حاکمی خانه را به حاج میرزا احمد ابریشمی فروختند و از آن زمان به بعد این خانه به نام خانه ابریشمی شناخته شد.
خانه ابریشمی  در زمینی به مساحت 2000 متر مربع و با زیربنای 650 متر مربع بنا شده است. این خانه دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است که هر کدام شامل بخش‌های مختلفی از جمله حیاط، هشتی، بیرونی، اندرونی، مطبخ، حمام،  اتاق‌های خواب و ...  می‌باشد.

خانه ابریشمی

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت، با قدمتی که به دوره صفویه باز می‌گردد، ازجمله بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده ایران به‌شمار می‌آید. این بازار که در مرکز شهر رشت و در میدان دارایی واقع شده، نماد فرهنگ، تاریخ و اقتصاد مردم گیلان است.
بازار بزرگ رشت شامل مغازه‌های مختلف است که هرکدام به صنف یا کالای خاصی اختصاص دارد. در بازار بزرگ رشت  می‌توانید انواع محصولات و کالاهای محلی ازجمله برنج، چای، زیتون، ماهی، صنایع دستی، لباس محلی و...  را با قیمتی مناسب خریداری کنید.  
علاوه بر این، در این بازار غذاخوری‌های سنتی نیز وجود دارد که می‌توانید در آنها غذاهای محلی گیلان را امتحان کنید. بازار بزرگ رشت نه تنها مکانی برای خرید و فروش است، بلکه  بخشی از هویت و فرهنگ مردم گیلان نیز به‌شمار می‌آید. گردش در این بازار تجربه‌ای منحصر به فرد را فرهنگ و آداب و رسوم مردم گیلان به شما می‌دهد.

بازار بزرگ رشت

سخن پایانی

زیبایی‌های شهر رشت را در یک مقاله نمی‌توان خلاصه کرد. زمانی‌که پا به این شهر رویایی می‌گذارید، به‌قدری با جاذبه‌های گردشگری مختلف روبرو می‌شوید که در یک سفر نمی‌توان از همه آنها بازدید کرد.  آرامگاه دانای علی از دیگر مکان‌هایی است که در زمان سفر به این شهر شگفت‌انگیز می‌توانید از آن بازدید کنید. اگر سفری به این شهر سرسبز داشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که در بخش دیدگاه‌ها خاطرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد آرامگاه دانای علی

آرامگاه دانای علی در کجا واقع شده است؟

این بقعه در خیابان طالقانی یا بیستون شهر رشت و نزدیک به محله چمارسرا قرار دارد.

چه زمانی می‌توان از بقعه دانای علی بازدید کرد؟

بازدید از این بنا در تمامی روزها و ساعات امکان‌پذیر است.

آیا بازدید از آرامگاه دانای علی نیازمند پرداخت ورودی است؟

خیر، بازدید از این آرامگاه، رایگان است و نیاز به پرداخت ورودی ندارد.

جاذبه‌های گردشگری رشت نزدیک به آرامگاه دانای علی کدامند؟

از جاذبه‌های گردشگری رشت می‌توان به بازار بزرگ رشت، خانه ابریشمی، موزه میراث روستایی و آرامگاه میرزا کوچک خان اشاره کرد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...