رَهی نو

رشت چی بخوریم ؛ خوشمزه ترین غذاهای محلی رشتی

تعداد بازدید: ۱۹۲۴ ۳ آبان ۱۴۰۱

رشت، مرکز استان گیلان است. گیلان یکی از استان‌هایی است که با غذاهای خوشمزه آن شناخته می‌شود. برای آشنایی با بهترین رستوران های گیلان وارد لینک این صفحه شوید. 

غذاهای رشت مانند جاهای دیدنی رشت بسیار متنوع و جذاب است. غذاهای رشتی معمولاً با استفاده از رب انار و سبزیجات محلی پخته می‌شوند و غالباً طعم ترش مزه دارند. اگر عازم خطه شمال کشور و استان گیلان هستید حتماً غذاهای محلی این استان را امتحان کنید.

 

لیست بهترین غذاهای محلی رشت

در ادامه لیستی از بهترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی رشت را معرفی کرده‌ایم.

 

کباب ترش و جوجه ترش

کباب ترش یکی از معروف‌ترین غذاهای رشت است که در طعم دار کردن آن از سبزی محلی چوچاق و جعفری استفاده می‌شود. البته به جای این سبزی‌ها می‌توان از نعنا، گشنیز و جعفری استفاده کرد. در پخت این کباب علاوه بر سبزیجات از گوشت راسته گوساله و گوسفندی، پیاز، گردو، رب انار استفاده می‌شود و طعم منحصربه‌فردی دارد. جوجه ترش نیز همین ترکیبات را دارد فقط به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده می‌شود.

 

غذاهای سنتی رشت


بیشتر بخوانید: لیست خوشمزه ترین غذاهای شمالی


سیر قلیه

سیر قلیه از غذاهای قدیمی خطه گیلان است که همان‌طور که از نامش پیداست با سیر تازه محلی پخته می‌شود. به‌همین‌دلیل بسیار مقوی است. این غذا همراه برنج سرو می‌شود و در پخت آن علاوه بر سیر، لپه، مرغ و تخم مرغ به کار می‌رود.

 

باقالاقاتق

یکی از معروف‌ترین غذاهای سنتی رشت و یک خورش بسیار خوشمزه است. این غذا با لوبیا سفید و باقلا همراه با سیر، تخم مرغ و شوید پخته می‌شود و در کنار برنج کته شمالی سرو می‌گردد.

 

فسنجان رشتی

فسنجان رشتی نیز با گردو طبخ می‌شود اما تفاوت آن با فسنجان سایر شهرها در استفاده از رب انار ترش به همراه گوشت اردک یا مرغابی است. در سایر مناطق کشور معمولاً از گوشت قرمز یا مرغ استفاده می‌شود. مهم است که فسنجان رشتی مزه ترشی داشته باشد.

 

پَلا کباب

پلاکباب کبابی است که از طعم دار کردن گوشت قرمز در مخلوط پیاز و ادویه و به سیخ کشیدن آن درست می‌شود. این غذا در کنار اشپل شور، ماست، گردو، زیتون پرورده و باقلا سرو می‌گردد.

 

اناربیج

این خورشت پرطرفدار گیلان است که به ثبت ملی رسیده است و در فصل انار پخته می‌شود. در این خورش از مغز گردو، سبز، گوشت قرمز قلقلی، رب و آب انار استفاده می‌شود. ظاهر آن شبیه فسنجان است اما طعم بی‌نظیری دارد.

 

غذاهای محلی رشت


اقامت در هتل کادوس رشت را از دست ندهید


مرغ ترش

مرغ ترش نیز یکی از اصیل‌ترین غذاهای گیلانی است که رب انار نقش مهمی در طعم دهی آن دارد. در این غذا به‌جز رب انار از گردو، مرغ، سیر، پیاز، لپه و نعنا همراه ادویه استفاده می‌شود. سبزی این خورش نیز شامل گشنیز، جعفری، تره و برگ سیر است.

 

ترش تره

ترش تره از غذاهای محلی گیلان است که معمولاً در کنار ماهی سرخ شده یا دودی سرو می‌گردد. در طبخ این غذا از برنج، سبزی مخصوص، آرد، سیر، تخم مرغ، آب‌غوره یا آب‌نارنج و ادویه استفاده می‌شود. همان‌طور که از نامش پیداست این غذا طعم ترشی دارد.

 

آلو مسما

این غذاهای محلی رشت از گیلان به سایر نقاط کشور هم راه پیدا کرده و این روزها غذای محبوبی است. در پخت آن از مواد مختلفی استفاده می‌شود و روش طبخ آن در نقاط مختلف کشور متفاوت است اما گیلانی‌ها آن را با سینه مرغ، آلوسیاه، قیسی و رب گوجه‌فرنگی می‌پزند.

 

واویشکا

این غذا به دلیل اینکه با گوشت یا جگر چرخ کرده تهیه می‌شود ظاهری شبیه جغور بغور دارد بااین‌حال گفته می‌شود ریشه آن به کشور روسیه می‌رسد. در پخت آن از سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و آب لیمو نیز استفاده می‌شود.

 

کال کباب

بال کباب نیز در رشت طرفداران زیادی دارد. در خطه گیلان برای طعم دار کردن بال‌ها از رب انار استفاده می‌شود و طعم منحصربه‌فردی دارد. همچنین از سبزیجات معطر، سیر و ادویه نیز استفاده می‌شود.

 

شامی رشتی

شامی رشتی از پرطرفدارترین غذاهای گیلان است که از ترکیب نخود، لپه، گوشت، سیب‌زمینی، پیاز و ادویه درست می‌شود. برای طعم دهی به آن نیز از سماق و آب نارنج استفاده می‌کنند.

 

خوشمزه‌ترین چاشنی های غذای رشتی

غذاهای رشتی چاشنی‌های خاص خود را دارند که مخصوص این خطه از کشور است و با فرهنگ، آب‌وهوا و شیوه زندگی مردم شمال کشور سازگار است.

 

اشپل ماهی

اشپل همان تخم ماهی است که از بدن آن خارج می‌شود. خاویار نیز نوعی اشپل است که از ماهی ازون برون و فیل ماهی گرفته می‌شود. اشپل به روش‌های مختلف در غذاهای متعدد به کار می‌رود و حاوی ویتامین و مواد مغذی زیادی است.

 

سیر ترشی

سیر ترشی از قرار دادن سیر تازه بهاری در سرکه و اضافه کردن نمک به آن به دست می‌آید. سرکه باید روی سیرها را بگیرد و شاید لازم باشد بعد از مدتی دوباره سرکه اضافه شود. از سیرترشی در کنار غذاهایی مثل آبگوشت استفاده می‌شود.

 

غذاهای رشت

 

سیر تازه

در خطه شمالی کشور به دلیل آب‌وهوای مرطوب، مردم از سیر که مزاج گرم و خشکی دارد استفاده زیادی می‌کنند. معمولاً سیر در اکثر غذاها بکار می‌رود یا به‌صورت پوره شده استفاده می‌شود.

 

باقالا تازه

باقالا در بسیاری از غذاهای سنتی رشت به کار می‌رود که معروف‌ترین آن باقالا قاتوق است. این گیاه دارای ویتامین و مواد معدنی بسیاری است. باقالا به‌صورت اب پز با نمک و آویشن هم طرفداران زیادی دارد.

 

گردو تازه

گردوی تازه یکی از مواردی است که طرفداران زیادی دارد. گرچه گیلان از تولیدکنندگان گردوی کشور نیست اما مردم رشت نیز از گردوی تازه در کنار غذاهای خود استفاده می‌کنند.

 

درار (دلار)

این چاشنی از سبزی‌های معطر درست می‌شود و گاهی همراه با گوجه سبز ترش در کنار غذاهای گیلانی سرو می‌گردد. سبزهایی که در این چاشنی به کار می‌رود از سبزهای بومی گیلان مثل چوچاق و خالیواش، نعناع و گشنیز هستند.

 

جمع بندی

غذاهای سنتی رشت از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای ایرانی هستند که طرفداران زیادی دارند. غذاهای گیلانی معمولاً از ترکیب گوشت و سبزیجات تازه پخته می‌شوند و با ویژگی‌های طبیعی، آب‌وهوا و فرهنگ مردم این خطه سازگار است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
بهار ۱۴۰۲/۷/۲۵

بیشتر غذاهای رشتی ترش هستن اسمش هم ترشه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۶

بهار عزیز جالب بود نظرتون. شاید با شنیدن این اسامی همین حس به آدم دست بده ممنون از شما

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...