رَهی نو

کاخ سعدآباد تهران

تعداد بازدید: ۳۳۵۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

کاخ سعدآباد از بزرگ ترین موزه های تهران به حساب می آید. فیلم معمای شاه خیلی‌ها را به سمت بازدید از کاخ سعدآباد کشاند. لوکیشنی که جذابیت آن بعد از فیلم معمای شاه بیشتر شد و خیلی از افراد مشتاق را به بازدید دوباره از کاخ سعدآباد دعوت کرد. خیلی از کسانی که تا به حال این کاخ را از نزدیک ندیده بودند، برای دیدن آن مشتاق شدند. می‌خواهیم به یکی از آثار تاریخی فوق‌العاده زیبا از زمان دوره قاجار سر بزنیم.

جایی که حتی اگر یک روز کامل در آن مشغول بازدید از موزه‌های مختلف شوید، باز وقت کم می‌آورید و فرصت نمی‌کنید تمام قسمت‌های آن را مشاهده کنید. عکس‌برداری در اینجا ممنوع است وگرنه لحظه‌ای دوربین عکاسی‌تان خاموش نمی‌ماند. این شما و این زیباترین کاخ ایران، کاخ سعدآباد تهران!

کاخ سعدآباد تهران در ایام کرونا باز است؟

اگر قصد بازدید گروهی از کاخ سعد آباد را دارید، حتما قبل از بازدید، با روابط عمومی کاخ سعد آباد هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. ضمن اینکه در دوران کرونا، کودکان زیر هفت سال را به موزه نبرید چون محدودیت ورود دارند. قبل از ورود به باغ، دمای بدن و پروتکل‌های بهداشتی برای هر بازدیدکننده انجام می‌شود. برای ورود حتما باید ماسک و دستکش همراه داشته باشید و از لمس اشیا و قسمت‌های مختلف کاخ‌ها خودداری کنید.

آدرس کاخ سعدآباد تهران

سعد آباد در خوش آب و هواترین نقطه تهران یعنی در شمال تهران نزدیک کوه‌های البرز قرار گرفته است. در هر کجای تهران که هستید می‌توانید مسیرهای مختلفی را برای رسیدن به کاخ سعدآباد انتخاب کنید. فقط کافیست خودتان را به خیابان زعفرانیه برسانید و سپس وارد خیابان طاهری شوید. در اینجا خیابان شهید فلاحی را می‌بینید که از میانه آن مجموعه کاخ سعدآباد با دو ورودی که یکی در خیابان زعفرانیه و دیگری در خیابان دربند قرار گفته به شما چشمک می‌زند. آدرس کاخ سعدآباد از میدان تجریش نیز به خیابان جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند می‌رسد.

مسیر دسترسی به کاخ سعد آباد

خبر خوب این است که برای دسترسی به کاخ سعد آباد، شما هم از طریق ماشین شخصی و هم از طریق مترو و بی آرتی می‌توانید به این مجموعه سرسبز و دیدنی برسید. 

  • اگر مبداتان سمت شرق تهران است، با ماشین وارد بزرگراه رسالت شوید و تا بزرگراه مدرس بروید. از اینجا از طریق پل پارک وی وارد خیابان ولیعصر شوید. در خیابان ولیعصر دنبال خیابان میرشریفی باشید و بعد از ورود به آن از طریق خیابان شادیانه به مقدس اردبیلی برسید. اولین چهار راه دست چپ خیابان پسیان را می‌بینید. به آن وارد شوید و سمت راست به خیابان پرزین بغدادی بروید. تا انتهای خیابان که بروید، به سمت سه راه که رسیدید، به خیابان زعفرانیه وارد می‌شوید که از آن جا کم کم تابلو و دیوارهای کاخ سعد آباد به چشم‌تان می‌خورد.
  • اگر از سمت غرب تهران می‌آیید، از طریق بزرگراه حکیم به بزرگراه چمران بیایید و تا خروجی مقدس اردبیلی ادامه دهید. بعد از گذشتن از بلوار بهزادی به میدان آصف و سپس خیابان زعفرانیه می‌رسید. البته این روزها به برکت اپلیکیشن‌های مسیریابی مثل ویز و بلد کارتان تا حد زیادی راحت است. ساده‌ترین و سریع‌ترین مسیر را به شما نشان خواهد داد.

دسترسی به کاخ سعد آباد با مترو

اگر جزو پیاده نظام‌های مترو سوار هستید، می‌توانید از طریق خط یک، که خط قرمز است به ایستگاه تجریش بروید. از آنجا سوار تاکسی‌های دربند شده و به کاخ بروید. البته یک پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای تا کاخ خواهید داشت. برای مشاهده نقشه مترو تهران کلیک کنید.

دسترسی به کاخ سعد آباد با بی آرتی

برای رسیدن به میدان تجریش می‌توانید از بی آرتی‌های راه آهن تجریش استفاده کنید. می‌توانید به ایستگاه تئاتر شهر آمده و از آن جا سوار اتوبوس شوید.

  • تلفن‌های مجموعه سعد آباد: ۹-۲۲۷۵۲۰۳۱-۰۲۱
  • وب‌سایت مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد: sadmu.ir

ساعت بازدید مجموعه کاخ سعدآباد تهران

این کاخ که یکی از زیباترین مراکز گردشگری تهران است در نیمه اول سال در تمام طول هفته از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر فعال است. البته برای تهیه بلیت تا ساعت 5 می‌توانید اقدام کنید. در نیمه دوم سال این بازه زمانی از ساعت 9 تا 5 بعد از ظهر تغییر می‌کند و فروش بلیت تا ساعت 15:30 است.

قیمت بلیت کاخ سعدآباد تهران

یادتان باشد برای تهیه بلیط به هیچ عنوان پول نقد قبول نمی‌کنند. حتما باید کارت بانکی‌تان همراه باشد. ورودی هر موزه 5 هزار تومان است که برای بازدید از هر موزه به طور جداگانه پرداخت می‌کنید.

آشنایی با کاخ سعدآباد تهران

یکی از دیدنی‌ترین نقاط گردشگری تهران که حتما باید برای یک بار هم که شده تاریخ ایران را در آن ورق بزنید، کاخ سعد آباد تهران است. جایی میان کوهپایه‌های توچال و دامنه‌های البرز که با آب و هوای دلپذیری که دارد شما را برای نفس کشیدن و دیدن مناظر سرسبز این باغ، زنده می‌کند. این کاخ در طول دوره پادشاهان قاجار و پهلوی، استراحتگاه ییلاقی و محل سکونت آن‌‌ها محسوب می‌شد. خودتان را برای بازدید از این مجموعه آماده کنید. احتمالا اگر یک روز کامل هم در کاخ باشید، باز برای دیدن تمام قسمت‌های کاخ فرصت کم بیاورید.

تاریخچه کاخ سعدآباد تهران

ماجرا از آن جایی آغاز می‌شود که پادشاهان قاجار هوس ییلاق و سکونت در این کاخ می‌کنند. در آن زمان ییلاق و سکونت پادشاهان قاجار محدود به کاخ احمد شاهی بود. بعد از کودتای 3 اسفند 1299، با وزیر جنگ شدن رضا پهلوی، کاخ سعد آباد هم اسم و رسمی به خود گرفت و محل اقامت رضاخان شد. رضا شاه یه دوره دو ساله به عنوان وزیر جنگ و یک دوره دو ساله به عنوان نخست وزیر احمد شاه قاجار در این کاخ سعد آباد اقامت داشتند که کم کم تبدیل به کاخی شد که امروز نمایی از آن را می‌بینیم.

حاج آقا رضا رفیع، نماینده رضا شاه در خاطرات خود از این باغ نوشته است که باغ را از ابوالفتح سردار اعظم به مبلغ 400 هزار تومان برای رضاخان خریداری کرده است. در نهایت با ترکیب باغ آقا محمد گنجه‌ای، باغ امام جمعه، خانه‌های محمود بدر، مستوفی الممالک، شکرالله قوام و خانه‌های دیگر تجمیع شد و در یک جا به نام کاخ سعد آباد قرار گرفت. از سال 1300 به بعد رضا شاه با توجه به نیاز آن زمان، کاخ‌های مختلفی در مجموعه سعدآباد بنا کرد که همه آن‌ها باعث شد امروز از سعدآباد به عنوان بزرگترین کاخ دوره قاجار یاد کنیم. در زمان پهلوی، تمام باغ‌های سعدآباد از رودخانه دربند آبیاری می‌شد که چون این آب هم کفاف باغ به آن بزرگی را نمی‌داد دوازده قنات دیگر برای آبیاری باغ‌های سعد آباد احداث شد. در حال حاضر برخی از کاخ‌ها تبدیل به موزه و برخی  به دفتر نهاد ریاست جمهوری تعلق پیدا کرد و چند کاخ کوچک نیز ساختمان‌های اداری این مجموعه شدند.

کاخ سعدآباد تهران کجاست؟

به سمت مناطق شمالی تهران که بروید، ضلع شرقی این باغ به نیاوران، ضلع غربی به ولنجک، ضلع جنوبی به تجریش و کوه‌های توچال البرز ضلع شمالی این کاخ را در برگرفته است. این کاخ به مساحت 80 هکتار، بهترین باغ برای پیاده‌روی محسوب می‌شود.

معماری کاخ سعدآباد تهران 

از درب ورودی کاخ وارد باغ می‌شویم، توجه‌مان به نمای اصلی ساختمان جلب می‌شود که با سنگ‌های مرمر و معماری زیبا همان ابتدای کار مهمانان را میخکوب می‌کند. روی زمینی به مساحت 300 هکتار پا گذاشتیم که حدود 110 هکتار آن را عمارت‌ها و مابقی آن را قنات، گلخانه و باغ‌های مجموعه سعد آباد تشکیل داده است.

معماری که در اینجا توجه‌تان را جلب می‌کند تلفیقی از معماری اروپایی و سنتی است که هنر دست بهترین معماران ایرانی و خارجی را به تصویر کشیده است. از مهندسان طراح این کاخ، مهندس خرسندی و مهندس بوریس اهل روسیه بود. وارد هر کاخ که می‌شوید، بیش از هر چیزی گچ کاری‎ها و تزئیات داخلی کاخ سفید توجه‌تان را جلب می‌کند که زاده هنر کسانی چون استاد لرزاده، استاد عبدالکریم شیخان و حسین کاشی است.
به سمت کاخ سفید که بروید، چکمه‌های باقیمانده از مجسمه رضا شاه را می‌بینید که از دزفول به اینجا آمده است. مجسمه آرش کمانگیر اثر استاد ارژنگ نیز در مقابل کاخ سفید خودنمایی می‌کند. از معماری کاخ سعد آباد اگر بخواهیم بگوییم خودش یک کاخ گردی چند روزه زمان می‌برد. اما از معماری کاخ سبز نمی‌توان گذشت. جالب است بدانید معماری این کاخ حدود هفت سال زمان برده است. سنگ‌هایی که در این معماری می‌بینید، برگرفته از سنگ‌های سبز معدن خمسه زنجان و سنگ مرمر خراسان است. به همین دلیل این باغ را کاخ مرمر می‌نامند.

کاخ سبز سعد آباد تهران


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید.


در کاخ سبز که سر می‌چرخانید، آینه کاری‌ها و کاشی کاری‌های فوق‌العاده را می‌بینید. این نقش و نگارهای تذهیب که روی دیوارهای داخل کاخ سبز می‌بینید، هنر دست استاد حسی بهزاد است. اتاق خواب رضاشاه با چشم اندازی رو به دره‌های سرسبز دربند، روبه‌روی تالار آیینه قرار گرفته است. اغلب باغ‌های کاخ سعد آباد در دوره پهلوی ساخته شده و در دوره پهلوی دوم یعنی زمان رضا شاه مرمت و بازسازی روی آن صورت گرفته است.

موزه‌ها و بخش‌های مختلف کاخ سعدآباد 

بهتر است قبل از رفتن به کاخ سعد آباد، از طریق سایت کاخ، اطلاعات لازم را به دست آورید. اینطوری می‌توانید از برنامه‌هایی که برگزار می‌شود، خبردار شوید. تا قبل از دوران کرونا هر یکشنبه مراسمی برای گردشگران و علاقه مندان در محل موزه برگزار می‌شد و یا هر دوشنبه مراسم سفرخوانی بود. در دوران کرونا روال و برنامه‌ها تغییر کرده است بنابراین بهتر است اگر قصد بازدید از این کاخ را دارید، قبل از حضور، هماهنگ کنید.

برای بازدید از موزه و بخش‌های مختلف احتمالا نیاز به یک برنامه ریزی دارید که زمان را از دست ندهید. بازدید از کل مجموع شاید کل روز شما را بگیرد. فراموش نکنید برای بازدید از بخش‌های مختلف کاخ، ساندویچ یا غذای آماده همراه‌تان باشد تا هر زمان خسته شدید، زیر چنارهای خوش برگ و سرسبز کاخ نفسی تازه کنید. 18 ساختمان اصلی در اینجا می‌بینید.

موزه ملت (کاخ سفید)

کاخ سفید یک ساختمان سفید رنگ و بزرگ در مجموعه سعد آباد است که روزگاری محل زندگی رضا شاه و فرح در تابستان بود. در سال 1310 ساخت این کاخ شروع شد و پنج سال طول کشید تا ساختمان اصلی شکل بگیرد. دفتر کار رضا شاه در کاخ سفید بود و امور اداری دربار نیز در همین کاخ انجام می‌شد. چیزی که بیش از همه در این کاخ توجه‌تان را جلب می‌کند، پرده‌های بزرگ رنگ روغن، فرش نفیس ایرانی، سفالینه‌های تاریخی زیبا و چلچراغ‌های اروپایی  چشم‌گیر است.

موزه ملت (کاخ سفید)

موزه هنرهای زیبا (کاخ آسود یا سیاه)

به منتهی الیه جنوبی کاخ که بروید، چشم‌تان به سنگ‌های مرمر سیاه کاخ سیاه می‌افتد که امروز به عنوان یکی از زیباترین کاخ‌های مجموعه سعد آباد تبدیل به موزه هنرهای زیبا شده است. اینجا روزگاری محل استقرار وزیر دربار بوده است.

موزه هنرهای زیبا (کاخ آسود یا سیاه)

ساختمان جمهور (کاخ ملکه مادر)

مادر رضا شاه در آخرین سال‌ها به مجموعه سعدآباد آمد. کاخ ملکه مادر مخصوص تاج الملوک مادر رضا پهلوی بود که در حال حاضر در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته است.

موزه نظامی (کاخ شهرام)

کاخ شهرام ابتدا به دستور رضاشاه برای تاج الملوک ساخته شده بود. بعدها این کاخ در اختیار شهرام پسر اشرف پهلوی قرار گرفت و امروز تبدیل به موزه نظامی شده است.

موزه نظامی (کاخ شهرام)

موزه برادران امیدوار (کالسکه خانه قاجار)

این ساختمان در گذشته استراحتگاه خدمه  و کالسکه چی‌های دربار بود. برادران امیدوار، که قبل از کرونا، در روزهای یکشنبه در این مجموعه حضور داشتند، به عنوان اولین جهانگردان ایرانی بودند که دستاوردهای باارزش را از خود در این موزه به یادگار گذاشتند.

موزه برادران امیدوار (کالسکه خانه قاجار)

موزه استاد فرشچیان (کاخ ملکه عصمت دولتشاهی)

همسر چهارم رضا پهلوی در این کاخ سکونت داشت. وارد این کاخ که می‌شوید، اثرات بی‌نظیر استاد فرشچیان را می‌بینید.

موزه استاد حسین بهزاد (کاخ کرباس)

کاخ کرباس در دوران مختلف، کاربری متفاوتی داشته است. این کاخ، در ابتدا به عنوان محل کار و استراحتگاه رضا شاه بود. بعد از برکناری او محمدرضا پهلوی به عنوان ولیعهد او، در این کاخ ساکن بود. بعد از انقلاب به بهانه صدمین سالگرد تولید استاد بهزاد، این کاخ با تزئین آثار استاد بهزار به نام موزه حسین بهزاد نامگذاری شد.

موزه استاد حسین بهزاد (کاخ کرباس)

موزه ظروف سلطنتی (کاخ اشرف)

در اینجا به کاخی پا گذاشتید که زمانی محل زندگی اشرف پهلوی خواهر رضا شاه بود. در ضلع شرقی مجموعه، کاخ اشرف را می‌بینید که امروز تبدیل به موزه ظروف سلطنتی شده است.  در این کاخ صنایع دستی و ظروف سلطنتی دوره پهلوی و قاجار را می‌بینید.

موزه ظروف سلطنتی (کاخ اشرف)

موزه نگارستان (کاخ فرح پهلوی)

در سال‌های اخیر این کاخ محل برگزاری نمایشگاه‌های مختلف لباس و نقاشی بوده است. اینجا در شمالی‌ترین قسمت کاخ سعد اباد قرار گرفته است. معماری زیبا و منحصر به فرد آن، اهمیت کاخ را برای صاحبش نشان می‌دهد. این کاخ موزه نگارستان در سال‌های اخیر محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری و رنگ روغن بود.

موزه خط و کتابت میرعماد (کاخ فرحناز و علیرضا)

بسیار خب، به محل زندگی فرحناز و علیرضا پهلوی فرزند محمدرضا و فرح می‌رسیم. گشت و گذار در موزه‌های کاخ سعد آباد، از این بابت حس خوبی می‌دهد که تاریخ را برایتان زنده می‌کند. روزگاری که هر یک از اعضای خانواده پهلوی برای خود کاخی داشتند. در حال حاضر این کاخ موزه خط و کتابت میرعماد است.

موزه خط و کتابت میرعماد (کاخ فرحناز و علیرضا)

موزه آب

اینجا در گذشته محل سکونت رئیس تشریفات دربار بود. البته قبل از آن دفتر کار خصوصی محمد رضا پهلوی بود و بعدها به تیمسار کسرائی تعلق پیدا کرد. در حال حاضر این مجموعه با عنوان موزه آب در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

موزه آب

موزه مینیاتور (کاخ لیلا پهلوی)

لیلا پهلوی کوچک‌ترین عضو خانواده پهلوی، در این کاخ سکونت داشت. این کاخ بعد از انقلاب به مناسبت روز جهانی موزه، به عنوان موزه مینیاتور استاد آبکار نامگذاری شد. آثار این استاد بزرگ در موزه نگهداری می‌شود. علاوه بر این موزه‌ها، موزه‌های دیگری همچون موزه آلبوم و اسناد سلطنتی، موزه آشپزخانه سلطنتی و موزه‌های دیگر نیز در این مجموعه وجود دارد که دیدن آن را از دست ندهید.

دیدنی‌های کاخ سعدآباد

از دیگر بخش‌های دیدنی کاخ سعد آباد از سالن سینما و زمین‌های تنیس گرفته تا بخش‌های اداری و قنات‌ها همگی در انتظار بازدید شما است. البته اگر خوش شانس باشید در زمان بازدیدتان، موزه‌ها و بخش‌ها در حال تعمیرات نباشند.

سالن ایوان عطار سعدآباد

اینجا به عنوان زیباترین سالن روباز برای برگزاری مراسمات مختلف و نمایش‌های تئاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. احتمالا این آمفی تئاتر را در برنامه‌های ویژه تلویزیونی که در این محل برگزار می‌شود، دیده باشید.

کتابخانه مجموعه سعدآباد

در قدیم ساختمان این مجموعه، کاخ احمد رضا پهلوی بود. در حال حاضر می‌توانید انواع کتب تاریخی فرهنگی و ادبی را در این کتابخانه پیدا کنید.

ایستگاه رادیوی سعدآباد

در نقطه‌ای دور افتاده در مجموعه سعد آباد، ایستگاه رادیو مجموعه قرار گرفته که راهنمای کامل بازدیدکنندگان و گردشگران است.

گلخانه سعدآباد

یکی از دلنشین‌ترین و زیباترین بخش‌های باغ که با دیدن آن روح‌تان تازه می‌شود، گل و گیاهانی است که در قسمت‌های مختلف باغ کشت‌شده است. گلخانه اصلی، زیر زمین کاخ سفید بود که بعدها به موزه هنر ملل تغیر پیدا کرد.

قنات سعدآباد

12 رشته قنات در این کاخ، حفر شد که باعث افزایش طول عمر گیاهان و درختان سرسبز باغ شده است. در گذشته آبادی درختان باغ تنها توسط رودخانه دربند بود که بعدها با گسترش باغ، قنات‌ها به آن اضافه شدند.
 شکوهی که در کاخ سعد آباد انتظارتان را می‌کشد، طبیعت بکر و سفری که در تاریخ برایتان به دنبال دارد، چنان جذاب است که احتمالا تا زمانی که پاهایتان از خستگی به ذوق ذوق و شکم‌تان از گرسنگی به قار و قور نیفتد، متوجه گذر زمان نخواهید شد. به خصوص که با قدم زدن زیر چنارهای چندین ساله‌ای که گرما و سرمای روزهای دور و دراز را به خود دیده، حس و حال خوبی را تجربه خواهید کرد.

هتل های نزدیک به کاخ سعدآباد تهران 

از هتل های نزدیک به این مکان تفریحی زیبا می توان به هتل ویستریا تهران اشاره کرد.

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
فهیمه ۱۴۰۲/۹/۷

کاخها بسیار زیبا هستن همشون اولین بار یادمه مدرسه مارو برد کاخ سعداباد اونموقع ها مدارس شهربازی و اینجا میبردن

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۸

فهیمه عزیز ممنون از ثبت تجربه و خاطره تون در سایت رهی نو

میترا ۱۴۰۲/۵/۱

اینجا هم زمان مدرسه رفتم اگرچه هنوز خیلی جاهاشو ندیدم و فضای بسیار زیبایی است برای قرارهای دوستانه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱۵

میترای عزیز خیلی خوشحالیم که خاطره ی خوش از دوران مدرسه داشتید و با ما در میان گذاشتید شاد و سلامت باشید

مهندس ۱۴۰۲/۳/۶

معماری کاخ سعدآباد تهران واقعا زیبا و دلرباست منکه خیلی لذت بردم در عین حال که کاخ سفیدش هم خیلی دوست دارم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۹

مهندس عزیز بله فکر میکنیم برای همه مهندسین عزیز رفتن به این مکان ها با معماری قدیمی بسیار مفید باشد

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...