رَهی نو

پارک آب و آتش

تعداد بازدید: ۵۰۰۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

اگر حال و هوای پارک گردی در جایی به سرتان زده است که بتوانید برای لحظاتی خاطرات خوشی در آن بسازید، مقصد امروز ما پارک آب و آتش تهران است. جایی که خیلی از تهرانی‌ها با آن خاطره دارند و حداقل برای یک‌بار هم که شده از آن گذری عبور کرده‌اند. بسیاری هم پل طبیعت را در کنار نام آب و آتش شنیدند. بنابراین، مقصدی که در پیش داریم، نه تنها یک پارک ساده و خشک و خالی نیست، بلکه پلی از طبیعت بکر و زیبای تهران را پیش رویتان قرار می‌دهد. بسیار خب، آماده می‌شویم. وسایل پیک نیک‌مان و هر آنچه برای یک پارک گردی خاطره انگیز نیاز داریم، برمی‌داریم، دوربین عکاسی‌مان را آماده می‌کنیم، کفش‌های کتانی‌‌مان را به پا کرده و آماده طبیعت گردی از جنس بوستان آب و آتش می‌شویم.

پارک آب و آتش


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید. 


معرفی پارک آب و آتش تهران

آن را با نام پارک حضرت ابراهیم هم می‌شناسند، بوستانی به مساحت تقریبا 2.5 هکتار که در ضلع شمالی زمین‌های عباس‌ آباد ساخته شده است. در سال 1388، بوستان آب و آتش تهران افتتاح شد و از همان ابتدا توانست سر و صدایی برپا کند که در افتتاح کمتر پارکی در تهران می‌توانستیم ببینیم.

چیزی که در پارک آب و آتش توجه تهرانی‌ها را به خود جلب کرد، نوع طراحی خاصی آن بود که توانست وجه تمایز این بوستان با پارک‌های دیگر تهران شود. در اینجا، به جای اینکه قدم به قدم نیمکت و آلاچیق تعبیه شده باشد، برج‌های بلندی قرار داشتند که به تپه‌های عباس آباد مشرف بودند؛ به‌علاوه، تندیس‌های خاص فلزی با پرد‌ه‌های سنگین و سفید رنگ که شبیه به بادبان کشتی‌های غول پیکر به نظر می‌رسیدند تنها در این پارک قابل مشاهده بودند. تمامی این عوامل باعث شد، آدم‌ها دید دیگری نسبت به پارک آب و آتش داشته باشند و این پارک به خوبی توانست در دل تهرانی‌های اهل گردش جا پیدا کند.

آدرس پارک آب و آتش

مسیر دسترسی به بوستان آب و آتش از سمت اتوبان حقانی است. برای دسترسی به این پارک، از اتوبان حقانی به قسمت شمالی، از بلوار نلسون ماندلا به ضلع غربی، از اتوبان همت به ضلع جنوبی و از اتوبان مدرس به قسمت شرقی این پارک خواهید رسید. البته ورودی اصلی پارک از همان مسیر اتوبان حقانی است.

دسترسی به پارک آب وآتش

مسیر دسترسی به پارک آب و آتش از چند طریق امکان‌پذیر است. اگر می‌خواهید با خودروی شخصی‌تان به پارک بیایید، بهتر است از ورودی غربی پارک وارد شوید. از سمت اتوبان حقانی از غرب به شرق، چهار راه جهان کودک را که رد کنید، به خیابان شهیدی می‌رسید، که همان‌جا در سمت چپتان، پارک آب و آتش قرار گرفته است. البته از هر کجای تهران که باشید، اپلیکیشن‌های مسیریاب بهترین مسیر را برای رسیدن به پارک آب و آتش به شما نشان خواهند داد. اما در نهایت مسیر اصلی آن به همین ترتیبی است که برایتان گفتیم.

برای رفتن به پارک آب وآتش با مترو، خوب است بدانید که راحت‌ترین و سریع‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی را انتخاب کردید. کافیست در ایستگاه حقانی پیاده شوید؛ از مسیر مشخصی که می‌بینید تا پارک طالقانی و پل طبیعت 10 دقیقه راه را پیاده روی کنید، از همین مسیر می‌توانید به پارک آب و آتش برسید. البته پیشنهاد می‌کنم این روش را در روزهای گرم تابستان امتحان نکنید. به خصوص اگر با پیاده روی‌های وسط روز آن هم در تابستان چندان ارتباط خوبی برقرار نمی‌کنید.

اگر هم قصد دارید با تاکسی به این پارک بروید، می‌توانید از مسیر رسالت، سیدخندان و ونک، سوار تاکسی‌های مترو حقانی شوید و مسیری را تا پارک پیاده روی کنید.

 

پارک آب و آتش تهران

 

معماری پارک آب و آتش تهران

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باعث شد پارک آب و آتش در میان شهروندان تهرانی محبوب شود، المان‌ها و معماری این پارک بود. المان‌هایی که حکایت از ماجرای حضرت ابراهیم و گلستان شدن آتش دارد که به زیبایی هرچه تمام، با بناهای فلزی در ضلع شرقی بوستان آب و آتش ساخته شده است. کمتر نیمکت‌ها و فضاهای کلیشه‌ای در این پارک پیدا می‌کنید و در عوض با صندلی‌های عجیب و غریب و فانوس‌های دریایی بین تپه‌ای روبرو می‌شوید که به زیبایی پارک اضافه کرده است.

در این پارک آب نماهای فلزی می‌بینید که در روزهای تعطیل و شب‌ها، معمولاً فضای آب‌بازی را برای گردشگران ایجاد می‌کند. در بین هر کدام از این آب‌نماها، تعدادی فواره وجود دارد که با روشن و خاموش شدن مداوم، یک فضای شاد برای بازی بچه‌ها به وجود می‌آورد. آب‌بازی در پارک آب و آتش همراه با موسیقی، هیجان بخش هنگام باز شدن فواره و صدای فریاد و جیغ‌های شادی بخش کودکان، لذت دیدن این صحنه را در ذهنتان ثبت خواهد کرد.

در میان تپه‌های مشرف به اتوبان همت و مدرس، فانوس‌های دریایی را می‌بینید که به جذابیت‌های پارک اضافه کرده است. دوربینتان را بیرون آورده و تا اینجا هستید، چندتا عکس یادگاری با این فانوس‌های دریایی میان خشکی بیندازید. طراحی این فانوس‌ها به این صورت است که از مسیر درب ورودی که در قسمت پایین خود دارند، به پله مارپیچ دایره واری می‌رسد که در یک فضای کاملا تاریک، شما را به نقطه انتهایی آن می‌رساند. جایی که بر فراز اتوبان مدرس قرار گرفتید. البته در حال حاضر این فانوس‌ها در اغلب اوقات بسته هستد. بنابراین چندان دلتان را برای بالا رفتن از این ارتفاع خوش نکنید.

در قسمت‌های مختلف پارک، چشمتان به بادبان‌های سفید آب و آتش می‌خورد که شبیه به سایبان عمل می‌کنند. این بادبان‌ها را حتی زمانی که روی پل طبیعت قرار دارید، می‌توانید ببینید.

تا قبل از اینکه پیاده‌روهای چهارراه ولیعصر از سکوهای طرح داری که الان می‌بینید، پر شود، بوستان آب و آتش این طرح را به کار گرفته بود و نیمکت‌های سنگی با طرح‌های خاص در این پارک ساخت. البته شاید نشستن طولانی مدت بر روی این صندلی‌ها راحت نباشد. در عوض به چند لحظه انداختن یک عکس یادگاری و به یادماندنی می‌ارزد.

دیدنی‌های پارک آب وآتش

تا دلتان بخواهد این پارک جاذبه‌هایی دارد که حداقل برای بار اول هم که شده برایتان جذابیت دارد. از فواره‌های آب و آتش گرفته تا آمفی تئاتر و گنبد مینا، بوستان بنادر، پل ابریشم و فودکورت‌های راه چوبی و جزیره، و درنهایت پل طبیعت از سری جذابیت‌های این پارک است. دوربینتان را آماده کنید، می‌خواهیم به دیدنی‌ترین‌ قسمت‌های این پارک سری بزنیم.

پارادوکسی که در کنار نام این بوستان می‌بینید، در فواره‌های آب و آتش وسط بوستان نیز خود را نشان داده است. فواره‌های آبی در کنار برج‌های آتشین! اگر در روز به این پارک می‌روید می‌توانید با کودک درونتان هم مسیر شوید و میان فواره‌ها آب بازی کنید. در شب هم می‌توانید از برج‌های آتشی که شعله می‌کشد لذت ببرید.

آسمان گنبد مینا قسمت محبوب دوستداران آسمان شب است. برنامه رصد آسمان برای گردشگران در اینجا ارائه می‌شود که علاقه‌مندان به نجوم حتماً از آن استقبال خواهند کرد. از همان طراحی آسمان گنبد مینا در بیرون از سالن، می‌توانید از این جاذبه لذت ببرید.

در قسمت دیگری از این پارک به سایبان چادری برمی‌خورید که آمفی تئاتر آب و آتش است. این سالن نمونه‌ای از سازه غشایی در ایران است. ظرفیت این آمفی تئاتر 750 نفر است که اساس طرح آن نیز ترکیب سازه و معماری است.

در سمت دیگر، به عنوان بخشی از بوستان نوروز در پارک آب و آتش، دریاچه مصنوعی خزر را می‌بینید. این دریاچه بیش از 12 هزار متر مربع وسعت و 1/5 متر عمق دارد. در کنار آن می‌توانید به طبیعت گردی و دوچرخه سواری بپردازید. البته عکس‌های جذابی هم از این قسمت بوستان می‌توانید یادگاری ثبت کنید.

پارک نوروز، در ضلع جنوبی پارک آب و آتش قرار گرفته است. در واقع، از کنار گذر گنبد مینا که می‌گذرید و از پله‌های سنگی که پایین می‌روید، به این بوستان می‌رسید، که منظره‌ای زیبا از گنبد مینا و بادبان‌های سفید را در مقابلتان قرار داده است. هدف از ساخت این بوستان، فراهم کردن فضایی برای ارائه فرهنگ و مراسم مخصوص کشورهایی است که عید نوروز را جشن می‌گیرند.

به پل پیاده روی معلقی می‌رسیم که با 100 متر طول، نمادی از جاده ابریشم تهران است. این پل که به همین نام، یعنی پل ابریشم نام گرفته است، بوستان نوروز و پارک آب و آتش را به هم متصل می‌کند. ارتفاع 100 متری پل، فرصتی را برای پیاده روی به دور از هیاهوی تهران، فراهم کرده است.کفپوش‌های به ظاهر چوب، در میان طبیعت آب و آتش، از پل طبیعت الهام گرفته است. در میانه آن نیز فرش قرمزی می‌بینید که مسیر عبور دوچرخه سواران است.

بازار گل ابریشم نیز در دو قسمت پل ابریشم، به صورت یک سایبان چادری خیمه‌ای در ضلع غربی پارک طراحی شده است.

اگر سودای نجات کره زمین به سرتان زده و می‌خواهید این سرزمین را از دست زامبی‌ها و آدم فضایی‌ها نجات دهید، سینما گیم 7 بعدی آب و آتش منتظرتان است. در این سینما لذت هیجانی را تجربه می‌کنید که روی صندلی‌های متحرک با سرعت و شتاب‌های مختلف حرکت می‌کند. شما هم تفنگ لیزری به دست، به جنگ با این موجودات می‌روید. اگر اسکیت سوار هستید، که همه پارک‌های تهران برای شماست. پارک آب و آتش هم چنین امکانی را برایتان فراهم کرده که با اسکیت‌هایتان به رقص زیبای اسکیت بازی ادامه دهید. البته باید در محوطه مخصوص اسکیت بازها، به هنرنمایی بپردازید.

بوستان آب و آتش

امکانات رفاهی پارک آب وآتش

در این پارک امکانات گسترده‌ای برای گردشگران مهیا شده تا لذت گردشگری‌شان تکمیل شود. انواع رستوران و فودکورت، خیالتان را از بابت شکم گردی راحت می‌کند. پارکینگ آب و آتش و رستوران و بوستان‌های اطراف هم برای پارک ماشین طراحی شده است. سرویس بهداشتی، آبخوری، نمازخانه و رمپ‌های مخصوص معلولان، از جمله امکانات رفاهی این پارک است. آلاچیق‌ها و فضاهایی که برای پیک نیک مهیا شده است، یک روز به یادماندنی را در کنار عزیزان‌تان ثبت خواهد کرد.

شکم گردی در پارک آب و آتش

اما برویم سراغ قسمت خوشمزه ماجرا! مسلماً طبیعت گردی بدون توجه به لذت شکم چندان صفایی ندارد. به خصوص که اگر در پارک آب و آتش باشید و بنا باشد از رستوران های پارک آب وآتش دیدن کنید. انتخاب‌های متنوع و متفاوتی که این رستوران‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد، مسلماً برای هر نوع لایف استایلی مناسب است. بنابراین فرقی نمی‌کند که رژیم بوده، گیاهخوار هستید یا به دنبال یک غذای چرب و چیلی خوشمزه می‌گردید، اینجا برای هر نوع سلیقه‌ای پیشنهادی دارد.

رستوران های پارک آب وآتش

فودکورت جزیره

بزرگترین فودکورت این بوستان، فودکورت جزیره است. طراحی این فودکورت نیز شما را به یاد جزیره‌های در فیلم می‌اندازد. می‌توانید در قسمت باز یا بسته آن غذا میل کنید. در فودکورت جزیره رستوران و کافه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید بنا به مزاج و سلیقه‌تان آن‌ها را انتخاب کنید. مثلا ً لابیرت، یک غرفه بستنی فروشی با انواع بستنی‌های هیجان انگیز است. در رستورانی مثل جاست پوتیتو، می‌توانید انواع غذاهایی که با سیب زمینی درست می‌شود، میل کنید و یا به سبک مکزیکی‌ها سری به رستوران مکزیکی تاکو بزنید. غذاهای شرقی، عربی، ایتالیایی، انواع کباب ترکی، غذاهای گریل شده، انواع برگر، انواع پیتزاهای آمریکایی و بسیاری از منوهای متنوع، اشتهایتان را در این جا چندین برابر خواهد کرد.

فودکورت راه چوبی

این فودکورت شعبه‌های زیادی در تهران و مازندران دارد. فودکورت در نزدیکی پل ابریشم و فانوس دریایی قرار گرفته است که برای ذائقه‌های مختلف، غذایی خوشمزه‌ طبخ کرده است. اگر هوس غذای ایرانی و به خصوص گیلکی کردید، رستوران بنه، درخدمتتان است. اگر هوس فست فود کردید، کلبه، عمو جک، بیانکا از جمله فست فودهای خوشمزه و اشتهاآوری هستند که در این فودکورت قرار گرفته است. رستوران ایتالیایی پستو و رستوران هندی مدراس نیز طعم متفاوتی را برای علاقه مندان به تجربه‌های جدید فراهم کرده است.

رستوران سنتی فانوس

در کنار فودکورت جزیره، یک رستوران با گل‌های طبیعی و چراغانی شده می‌بینید، که رستوران سنتی فانوس است. در اینجا غذاهای ایرانی سرو می‌شود. می‌توانید قبل از ورود به داخل رستوران از محوطه بیرونی رستوران، غذایتان را از منویی که روی تخته گچی نوشته شده است، انتخاب کنید.

دکه‌های غذافروشی

اگر به سبک غذاخوری‌های کوچک و جمع‌وجور دهه شصت عادت دارید، دکه‌های کوچک غذاخوری نیز وجود دارند که فضای صمیمی و جمع‌وجوری را برای میل کردن غذا ایجاد کرده‌اند. تنوع غذایی این دکه‌ها را در اغلب فست فودها و منوی کافه‌های شهر می‌بییند. می‌توانید تنقلات مورد نظرتان را از اینجا سفارش داده و همزمان مشغول قدم زدن در طبیعت آب و آتش میل کنید.

در نهایت اینکه، با وجود این همه رستوران و دکه غذافروشی در پارک آب و آتش می‌توانید بهترین غذاها را در اینجا میل کنید.

دیدنی‌های اطراف پارک آب و آتش

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی پارک آب و آتش، پل معروف طبیعت است. کمتر کسی است که نام آب و آتش یا طالقانی را شنیده باشد و از پل طبیعت معروف، چیزی نداند. بعد از گشت و گذار از بوستان آب و آتش به بزرگترین پل غیر خودرویی کشور، می‌رسید. از این بالا، نمایی از بزرگراه مدرس پیش رویتان قرار گرفته است. پل طبیعت، دو بوستان طالقانی و آب و آتش را به هم متصل کرده است. این پل دو طبقه دارد و روی ستونی درختی شکل، پیاده شده است. برای پیاده روی، خلوت کردن، عکاسی و تماشای تهران، این پل می‌تواند لحظات به یادماندنی را در خاطرتان ثبت کند. چه پیوندهای عاشقانه و خنده‌های دوستانه‌ای که روی این پل، رقم خورده است.

پل با یک مسیر منحنی شکل با شیب‌های مختلف طراحی شده است که افراد را به ماجراجویی در ادامه راه ترغیب می‌کند. سازه این پل بر اساس پنج ایده اصلی به عنوان پل اتصال، فضایی برای ماندن، ترکیبی از چند منحنی، حفاظت از درختان و فضای معماری انسان گرایی طراحی شده است. به همین خاطر است که پل طبیعت را مهم‌ترین حلقه ارتباطی بین دو فضای سبز یعنی پارک آب و آتش و پارک طالقانی می‌دانند.

بوستان نوروز هم که در ضلع جنوبی پارک قرار گرفته است. در انتهای این پارک، چشمتان به یک میدان مستطیلی شکل می‌خورد که میدان مشاهیر نام دارد. دروازه‌ای که در ابتدای میدان نصب شده و به سبک معماری اصیل ایرانی ساخته شده است؛ دورتا دور آن نیز با مجسمه‌ مشاهیر ایرانی تزئین شده است. در اینجا انواع برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی از جمله مسابقات رباتیک برگزار می‌شود.

دیدنی های پارک آب وآتش

با هم به بوستان بزرگ آب و آتش رفتیم. از فواره‌های آب و آتش گذشتیم و به فانوس‌های دریایی رسیدیم. از گنبد مینا آسمان را رصد کردیم و در آمفی تئاتر زیبای آب و آتش، به تماشای برنامه فرهنگی‌ هنری نشستیم. سپس از گذر گردشگری آن، سوغاتی و صنایع دستی‌های جذابی خریدیم. در کنار دریاچه مصنوعی خزر عکس گرفتیم و از پل ابریشم به بوستان نوروز و میدان مشاهیر رسیدیم. به عنوان هیجان ماجرا، برای نجات سرزمین از دست زامبی‌ها به سینمای 7 بعدی رفتیم. سپس  با غذاهای متنوع و خوشمزه رستوران وفودکورت‌های آب و آتش دلی از عزا درآوردیم و رمق تازه‌ای گرفتیم تا بر فراز پل طبیعت برویم و عکس‌های یادگاری بیندازیم.

پارک آب و آتش یکی از مهم‌ترین و زیباترین پارک‌های تهران به شمار می‌رود. در کنار تمام جاذبه‌های دیدنی خود پارک، امکانات تفریحی و رفاهی زیادی در آن تعبیه شده تا تفریح گردشگران را تکمیل کند. اگر شما هم می‌خواهید برای مدتی از فضای شلوغ پایتخت و هیاهوی تهران به دور باشید و به دامن طبیعت در تهران بروید، انتخاب پارک آب و آتش گزینه مناسبی خواهد بود. بساط پیک‌نیکتان را آماده کنید و کوله پشتی‌تان را بردارید و همین حالا آماده رفتن شوید. نظر شما چیست؟ شما چه تجربه‌ای از این پارک دارید؟

 

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران باشند. به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از سایت رهی نو رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
فرحزادی ۱۴۰۲/۹/۵

به به چقدر پارک ساخته شده این چند سال عوض این شلوغی و ترافیک شهر تهران حداقل خوبه که این فضاها مثل پارک نهج البلاغه و آب و آتش ..اینها ساخته شده

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۶

فرحزادی عزیز کاملا درسته ممنون از اینکه نظرتون در سایت رهی نو بیان کرده و امیدواریم همه همشهریان عزیز از این مکانهای زیبا بهره ببرند

نرگس ۱۴۰۲/۴/۳۱

اوایل پل طبیعت واقعا رستورانهاش عالی بود الانم البته عالی هست فود کورد راه چوبی خیلی قشنگ و عالیه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱

نرگس عزیز ممنون از اینکه نظرتون رو بیان کردید بله درست فضا و کیفیت رستورانهاش خیلی خوبه

مسیح ۱۴۰۲/۲/۲۷

وای خدا من چند بار رفتم این پارک و ولی هیچکدوم از اینا که شما میگید رو یادقت نکردم یادم نمیاد😂

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۷

مسیح عزیز از ابراز احساستون بسیار خوشحالیم و این یادآوری بود برای شما که با آگاهی بیشتری به اطراف خود دقت نمایید سپاس از شما

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...