رَهی نو

موزه ارتباطات کجاست؟ | آدرس و زمان بازدید از موزه پست

تعداد بازدید: ۲۳۳ ۳ دی ۱۴۰۲

در دنیای کنونی که استفاده از تکنولوژی جزو مهم و البته نرمال زندگی ما محسوب می‌شود، دیدن ابزارهایی که در گذشته از آن برای برقراری ارتباطات استفاده می‌شد، قطعاً برای ما جذاب خواهد بود. موزه ارتباطات یکی از مکان‌های گردشگری در تهران است که افراد زیادی برای دیدن آن از شهرهای دور و نزدیک به آنجا مراجعه می‌کنند. با سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه باشید تا اطلاعات کاملی درمورد این موزه به شما ارائه کنیم.

معرفی موزه ارتباطات

معرفی موزه ارتباطات

احتمالاً برای شما جالب باشد که با ابزارهای ارتباطی اجدادمان در زمان‌های گذشته آشنا شوید. موزه ارتباطات در زمینی به مساحت 15 هزار مترمربع به نمایش آثار و ابزارهای ارتباطات در گذشته می‌پردازد که شامل تلگرام‌‌های مورس، بسته‌های چاپاری و پستی، اولین تلفن‌ها، تمبرها و غیره هستند.

موزه ارتباطات کجاست؟

موزه ارتباطات که به نام موزه پست و تلگراف هم معروف است، در خیابان امام خمینی و سردر باغ ملی تهران قرار دارد. برای رفتن به این موزه می‌توانید از خط یک مترو (کهریزک – تجریش) و یا خط دو (فرهنگسرا – صادقیه) استفاده کنید. همینطور از اتوبوس نیز می‌توانید به موزه ارتباطات بروید. برای رفتن به میدان امام خمینی، سوار اتوبوس‌های پایانه فیاض‌بخش یا پایانه قورخانه شوید. درصورت استفاده از اتومبیل شخصی خود باید بدانید که این موزه در محدوده طرح ترافیک است. 

تاریخچه موزه ارتباطات 

موزه پست با بکارگیری سبک موزه‌های اروپایی در یکی از قسمت‌های وزارت پست و تلگراف در سال 1311 ساخته شد. محل احداث این موزه، روبروی کاخ شهرداری بود که البته در سال 1349 تخریب شد. 

تاریخچه موزه ارتباطات.

موزه‌ پست کنونی، یکی از ساختمان‌های مهم در نزدیکی باغ ملی و مربوط به دوران پهلوی اول است که برای ساخت آن از سبک معماری ملی استفاده شده است. طراحی این موزه به‌وسیله یک معمار ایرانی – گرجستانی به نام نیکلای مارکوف انجام شد که معماری آن را نیز مهندس مظلومیان به‌عهده گرفت. موزه فعلی در سال 1307 و در زمینی به مساحت 15000 مترمربع در خیابان سپه سابق (امام خمینی فعلی) ساخته شد. 
موزه پست و تلگراف هم که بخشی از ساختمان وزارتخانه پست محسوب می‌شد، در سال 1313 احداث شد. تا سال 1349 بازدید از این موزه برای عموم مردم آزاد بود که البته بعد از انقلاب و در سال 1369 این موزه بار دیگر شروع به کار کرد. بعدها و در سال 1378 این موزه تغییر نام داد و به موزه پست و مخابرات تبدیل شد.

بخش های مختلف موزه پست و تلگراف

بخش های دیدنی

موزه ارتباطات در دو طبقه و یک زیرزمین ساخته شده که هشت غرفه در این طبقات وجود دارد. موضوع هرکدام از این غرفه‌ها از هم متفاوت است. 

غرفه تمبرهای داخلی

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به تمبر علاقمندید، حتما از این غرفه دیدن کنید. غرفه تمبر در نزدیکی ویترین کلیشه ادیسون و تمبر احمدشاه قرار دارد.

غرفه راه ابریشم

در سالن مرکزی موزه پست و تلگراف، شاهد موزه راه ابریشم خواهید بود. ماشین سه چرخ، هواپیما و ارابه از جمله لوازمی هستند که در این غرفه دیده می‌شود. از دیگر وسایل این غرفه، نقشه راه‌های ارتباطی و هدایای ارسالی کشورهای مختلف هستند که می‌توانید آنها را از نزدیک تماشا کنید.
در غرفه راه ابریشم بخشی را خواهید دید که در آن عکس‌های قدیمی کارکنان اداره پست و همینطور پستچی‌های قدیمی به‌چشم می‌خورد. همینطور کتابخانه و تمبرهای قدیمی به سه زبان فارسی، فرانسوی و انگلیسی در این غرفه قرار دارند.

غرفه تشریفات و وزرا

از غرفه‌های طبقه اول می‌توان به غرفه تشریفات اشاره کرد که در آن تصویر 72 وزیر از گذشته تا اکنون به‌چشم می‌خورد. تصویر علی قلی خان مخبرالدوله، اولین وزیر تلگراف ایران، یکی از عکس‌هایی است که در این غرفه وجود دارد.

غرفه مخابرات 1

غرفه 1 مخابرات

بازدیدکنندگان در این غرفه از موزه پست و تلگراف، می‌توانند وسایلی مانند تلگراف، مورس، فاکس، تیر و سیم را مشاهده کنند. همچنین در یکی از ویترین‌های این غرفه می‌توانید دستخط امام خمینی را ببینید که موضوع این دستخط در مورد ثبت تلفن منزل است که به سال 1341 ارتباط دارد.

غرفه مخابرات 2

از لوازم غرفه مخابرات 2 می‌توان به دستگاه‌های فرستنده و گیرنده، تلفن بی‌سیم، تلفن مغناطیسی 100 شماره‌ای و میز سوئیچ برد اشاره کرد.

سالن رادیو

در این سالن، رادیوهایی را خواهید دید که مربوط به صد سال گذشته است. با دیدن آنها می‌توانید روند تحول و پیشرفت ساختار رادیو را مشاهده کنید.

غرفه اشیاء پستی

در غرفه سوم واقع در طبقه اول، شاهد غرفه اشیاء پستی خواهید بود که انواع صندوق پست در دوران پهلوی در آنجا وجود دارد. از دیگر لوازم این غرفه انواع مهر دستی، مهر اداره‌های پست خارج از کشور، انواع ترازوهای قدیمی برای پست، دستگاه‌های مختلف ابطال تمبر، البسه قدیمی کارکنان اداره پست، انواع پاکت‌های پستی و مهر جمهوری اسلامی هستند.

سالن هدایا

در این موزه، بخشی به سالن هدایا اختصاص داده شده که در آن هدایای مقامات رسمی وزرات‌خانه‌های کشورهای مختلف قرار دارند. از دیگر بخش‌های این موزه می‌توان به حیاط مرکزی و کتابخانه اشاره کرد.

سالن های تمبرهای بین المللی

طبقه دوم موزه ارتباطات، مربوط به تمبرهای بین‌المللی است که تمبرهای 130 کشور در آنجا قرار دارد. در ویترین این موزه پاکت‌هایی دیده می‌شود که شخصیت‌های مهم تاریخی، آنها را مهر کرده‌اند.

سالن لمینیت تمبر

زمانی‌که وارد این سالن می‌شوید، تمبرهایی لمینیت شده را خواهید دید که رونمایی از آنها در حضور مسئولین انجام شده است. بر روی این تمبرها، متونی اضافه شده که بعد از لمینیت، عموم مردم از آن بازدید می‌کنند. 

زمان بازدید موزه ارتباطات

زمان بازدید از موزه ارتباطات در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 14 است که برای بازدید کل این موزه باید 2 الی 3 ساعت زمان درنظر بگیرید.

جاهای دیدنی نزدیک موزه ارتباطات

جاهای دیدنی

اگر از شهرهای دیگر برای دیدن موزه ارتباطات به تهران می‌آیید، بهتر است چند روزی در این شهر بمانید تا در کنار بازدید از این موزه، به مکان‌های دیدنی نزدیک آن هم بروید. احتمالاً با داشتن چنین برنامه‌ای به چند روز اقامت در تهران نیاز داشته باشید. به‌همین‌دلیل بهتر است یکی از هتل‌های تهران مانند هتل فردوسی تهران را رزرو کنید تا خیالتان از بابت محل اقامتتان راحت باشد. از جاهای دیدنی اطراف موزه ارتباطات می‌توان موزه عبرت، کاخ موزه گلستان، موزه ملک، موزه ایران باستان، عمارت مسعودیه، پارک شهر و موزه جواهرات ملی تهران را معرفی کرد.

سخن پایانی

موزه ارتباطات یا موزه پست و تلگراف یکی از مکان‌هایی است که افراد علاقمند به تاریخ می‌توانند از آن بازدید کنند. این موزه در خیابان امام خمینی و نزدیک به سردر باغ ملی قرار گرفته که در لیست جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود. باتوجه به اینکه این موزه در محدوده طرح ترافیک قرار دارد، بهتر است که از اتوبوس و یا تاکسی برای رفتن به این موزه استفاده کنید.

سوالات متداول  در مورد موزه ارتباطات

مکان‌های دیدنی نزدیک به موزه ارتباطات کدامند؟

کاخ گلستان، موزه ملک، موزه ایران باستان، عمارت مسعودیه و پارک شهر.

کدام هتل‌ها در نزدیکی موزه ارتباطات وجود دارند؟

هتل بزرگ فردوسی، هتل گلستان و موزه پرستو.

کدام رستوران‌ها در نزدیکی موزه ارتباطات هستند؟

رستوران فرهنگ، رستوران ترمه، رستوران سنتی رستان و رستوران عادل.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...