رَهی نو

موزه های تهران

تعداد بازدید: ۴۴۱۳ ۱۰ مهر ۱۴۰۰

تهران جزو آن دسته از شهرهای هزار رنگی است که هرچقدر هم در آن بگردیم، باز هم جاهای دیدنی دارد. موزه‌های تهران جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران هستند که از هر دری سخن می‌گویند و داستان‌های مختلفی را روایت می‌کنند.

در این مقاله موزه‌های تهران را معرفی خواهیم کرد. این موزه‌ها در حوزه‌های مختلفی کار می‌کنند؛ تاریخی (معاصر و کهن)، فرهنگی، هنری و علمی. به همین دلیل تمام افراد می‌توانند از رفتن به موزه‌های تهران لذت ببرند.

 

فهرست کامل موزه‌های تهران

تهران ترکیبی است از آثار دیدنی تاریخی، جاذبه‌های تفریحی و کارهای اداری! به همین دلیل بسیاری از مسافران این شهر که صرفاً باهدف کاری به این شهر مسافرت می‌کنند، هیچ‌وقت به سراغ جاذبه‌های گردشگری آن نمی‌روند و چه دیدنی‌هایی را از دست می‌دهند! در ادامه اگر دوست دارید از این دیدنی‌ها اطلاع پیدا کنید، لیستی از موزه‌های تهران را آورده‌ایم تا هنگام گردش به این مکان‌های دیدنی سر بزنید.

 

موزه ملی ایران

موزه ایران باستان اولین موزه‌ای بود که در ایران در سال ۱۳۱۶ تأسیس شد و یکی از مهم‌ترین موزه‌های تهران نیز محسوب می‌شود. این موزه دو بخش مختلف دارد که در ادامه آن‌ها را نام برده‌ایم:

  • موزه ایران باستان: آثار دوران پارینه‌سنگی تا زمان ظهور اسلام در این بخش نگهداری می‌شود که خود شامل زیرمجموعه‌هایی چون بخش پارینه‌سنگی، بخش پیش از اسلام، بخش کتیبه‌های باستان، بخش سفال و... می‌شود.
  • موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی: این بخش شامل تالارهایی است که در آن آثار دوران تاریخی مختلف، از صدر اسلام و سلجوقی و ایلخانی گرفته تا دوران زندیه و صفویه و قاجار قرار دارد.

این موزه در خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، پلاک یک قرار دارد و ساعات کاری آن در شش ماه ابتدایی سال از ۹ الی ۱۹ و در شش ماه دوم سال ۸:۳۰ الی ۱۷ است. بهای بلیط برای بازدید کنندگان ایرانی و توریست‌های خارجی متفاوت است.

 

موزه های تهران

 

کاخ گلستان

کاخ گلستان در دوران شاه‌عباس صفوی در تهران تأسیس شد و پادشاهان بعدی هم آن را توسعه دادند. عمارت مشهور شمس‌العماره نیز یکی از چند ساختمان بزرگ در این کاخ است. از دیگر قسمت‌های آن می‌توان تالار آینه، تخت مرمر، تالار سلام، کتابخانه، واحد کودک و نوجوان و... را نام برد. این کاخ فضایی است که می‌توانید چند ساعت در آن گردش کنید و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن لذت ببرید. کاخ گلستان جزو آن دسته از موزه‌های تهران است که داستان‌های زیادی برای روایت کردن دارد.

کاخ گلستان در خیابان ۱۵ خرداد و میدان ارگ قرار دارد. این کاخ در شش ماه ابتدایی سال از ساعت ۹:۳۰ الی ۱۸:۳۰ کار می‌کند و در شش ماه انتهایی از ساعت ۹ الی ۱۸:۳۰ فعالیت دارد. همچنین در روزهای شهادت و عزاداری تعطیل است. بهای بلیط برای بازدید کنندگان ایرانی و توریست‌های خارجی متفاوت است و برای بازدید از عمارت‌ها و موزه‌هایی که در این کاخ قرار دارند، باید بلیط جداگانه تهیه کنید.

 

لیست موزه های تهران


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید.


کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد یکی از چند جاذبه گردشگری خیابان ولیعصر تهران است که خانه آخرین پادشاهان قاجار و شاهان پهلوی بوده. کاخ سعدآباد شامل عمارت‌های مختلفی است که هر کدام از آن‌ها در دوران بعد از انقلاب تغییر کاربری داده‌اند. چند مورد از دیدنی‌ترین موزه‌های تهران در کاخ سعدآباد قرار دارند که در ادامه آن‌ها را نام برده‌ایم:

  • کاخ‌موزه شهوند یا کاخ سبز
  • کاخ‌موزه سفید یا ملت
  • کاخ اختصاصی سعدآباد که در ابتدا موزه تاریخ طبیعی بود و اکنون در اختیار نهاد ریاست‌جمهوری است.
  • کاخ‌موزه سیاه یا آسود که موزه هنرهای زیباست.
  • کاخ شمس که موزه مردم‌شناسی و پوشاک سلطنتی است.
  • کاخ اشرف که موزه ظروف سلطنتی است.
  • کاخ ملکه مادر که در اختیار نهاد ریاست‌جمهوری است.
  • کاخ بهمن که مدیریت مجموعه سعد‌آباد است.
  • کاخ شهرام که موزه نظامی است.
  • کاخ ملکه عصمت دولتشاهی که موزه استاد فرشچیان است.
  • کاخ قدیم ولیعهد، محمدرضا پهلوی که موزه مینیاتور استاد بهزاد است.
  • کاخ فرحناز و علیرضا که موزه خط و کتابت میرعماد است.
  • کاخ فرح که موزه نگارستان است.
  • کاخ ملکه توران که موزه چهره‌های ماندگار است.
  • کاخ لیلا که موزه مینیاتور استاد آبکار است.

علاوه بر موارد بالا، موزه آب، موزه برادران امیدوار، موزه اتومبیل‌های سلطنتی و... هم در کاخ سعدآباد قرار دارد. این کاخ مجموعه‌ای کامل از تمام موزه‌های تهران را در خود جای داده است.

هزینه ورود به مجموعه سعدآباد برای گردشگران داخلی و توریست‌ها متفاوت است. برای بازدید از هر عمارت نیز باید بلیط جداگانه تهیه شود. کاخ سعدآباد از ساعت ۹ الی ۱۹ در بهار و تابستان و از ساعت ۹ الی ۱۸:۳۰ در پاییز و زمستان کار می‌کند.

 

بهترین موزه های تهران

 

موزه آبگینه و سفالینه

موزه آبگینه و سفالینه اولین و تنها عضو از موزه‌های تهران است که به ‌صورت تخصصی در حوزه شیشه و سفال فعالیت می‌کند و در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری خیابان سی تیر قرار گرفته است. این موزه در مکانی تأسیس شده که قبلاً خانه قوام‌السلطنه، نخست‌وزیر دوران پهلوی و قاجار، بوده است. این خانه یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی و آثار ملی تهران است. در این موزه، بیش از دو هزار اثر شیشه و سفال نگهداری می‌شود. بخش‌های مختلف موزه آبگینه و سفالینه را در ادامه نام برده‌ایم:

  • ورودی موزه که ابزار ساخت آثار شیشه‌ای و سفالی در آن قرار دارد.
  • تالار مینا که در آن آثار باستانی موزه قرار گرفته است. قدمت برخی از آن‌ها به دو هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.
  • تالار بلور که در آن آثار شیشه‌ای دوران هخامنشی کشف شده در نقش‌رستم نگهداری می‌شود.
  • تالار صدف شامل آثار دوران اسلام است.
  • تالار لاجورد که خود به دو بخش تقسیم می‌شود و آثار شیشه و سفال دوران تیموری و ایلخانی تا صفویه و قاجار را در خود جای‌داده است.
  • تالار زرین‌فام به آثاری که با طلا تزئین شده‌اند، اختصاص دارد.
  • تالار سمعی و بصری که در آن یک گور ماقبل تاریخ قرار گرفته. در این گور اسکلتی نمادین از انسان پیش از تاریخ و جواهراتی که آن‌ها استفاده می‌کردند، قرار گرفته است.

باغ بزرگ، حوض‌خانه و کتابخانه نیز از دیگر دیدنی‌های خانه قوام‌السلطنه است. این موزه در شش ماه ابتدایی سال از ساعت ۹ الی ۱۹ و در شش ماه دوم سال از ساعت ۸ الی ۱۷ کار می‌کند.

 

موزه آبگینه و سفالینه

 

باغ‌موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی یکی از زیباترین موزه‌های ملی ایران است که در آن علاوه بر زیبایی باغ، ماکت‌های نمادینی که از آثار باستانی شهرهای مختلف ساخته شده است نیز توجه شما را جلب خواهد کرد. این ماکت‌ها برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله حکومت پهلوی ساخته شده بودند و اثر خبره‌ترین هنرمندان معاصر کشور هستند. باغ‌موزه هنر ایرانی بخش نگارخانه هم دارد که در آن نیز آثار هنرمندان معاصر را می‌توانید تماشا کنید. این باغ‌موزه در ابتدا یک ویلای شخصی متعلق به همسر یکی از فرماندهان حکومت پهلوی بود که بعد از انقلاب به یک فضای عمومی تبدیل شد. باغ موزه هنر ایرانی در منطقه الهیه قرار دارد. آدرس آن خیابان ولی‌عصر (عج)، بالاتر از پل پارک‌وی، خیابان شهید فیاضی، خیابان بوسنی و هرزگوین، خیابان دکتر حسابی است. این مجموعه همه روزه به جز روزهای عزاداری از ساعت ۹ الی ۲۱:۳۰ باز است. قیمت بلیط هر موزه نیز به صورت جداگانه دریافت می‌گردد.

 

باغ‌موزه هنر ایرانی

 

موزه دفاع مقدس

موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس یکی دیگر از موزه‌های تهران است که نباید دیدن آن‌ها را از دست داد. هدف از احداث این موزه در سال ۱۳۸۹ ترویج فرهنگ مقاومت و آشنایی نسل جوان با دوران دفاع مقدس بوده است. بخش‌های مختلف این موزه عبارت است از:

  • موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
  • موزه روباز ادوات نظامی
  • موزه خودروهای شهدای هسته‌ای
  • موزه گالری تصاویر دفاع مقدس
  • موزه و سراسر نمای مقاومت شهید قاسم سلیمانی
  • موزه ملی کودک و نوجوان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
  • موزه نقش استان تهران در دفاع مقدس
  • موزه ملی زنان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

ساعات کاری این موزه از روز شنبه تا روز چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۷، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ۱۰ تا ۲۱ است. مبلغی که گردشگران داخلی برای ورودی این موزه می‌پردازند متفاوت از توریست‌های خارجی است.

 

موزه دفاع مقدس

 

موزه پول

موزه پول یک گاوصندوق قدیمی است که در آن سکه‌ها و اسکناس‌های دوره‌های مختلف تاریخ ایران نگهداری می‌شود. در این موزه ۱۴۰۰ عدد سکه، ۷۵۰ برگ اسکناس و ۲۰۰ اثر مربوط به پول نگهداری می‌شود. موزه پول یکی از موزه‌های تهران است که آثار باستانی بسیاری در آن دیده می‌شود؛ قدیمی‌ترین اثر این موزه سکه لید (LYD) است که قدمت آن به ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و به‌عنوان اولین سکه ساخته شده توسط بشر شناخته می‌شود. اثر دیدنی دیگری که در موزه پول نگهداری می‌شود اسکناس هزارتومانی خزانه ناصرالدین‌شاه است که در دوران قاجار هیچ‌کس آن را ندید و تنها به ‌عنوان پشتوانه حکومت در خزانه نگهداری شد. بخش‌های مختلف این موزه عبارت است از:

  • بخش ماقبل پول
  • تالارهای مربوط به تاریخ سکه
  • تالارهای مربوط به تاریخ اسکناس
  • بخش پول بین‌الملل

موزه تماشاگه پول نیز مانند چند موزه دیگر به دلیل ترافیک زیاد منطقه، به باغ ارم منتقل شده. باغ ارم در کیلومتر ۴ اتوبان تهران- کرج قرار دارد. ساعات کاری این موزه از ۸:۳۰ الی ۱۶ است.

 

موزه فرش

فرش یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین صنایع ایرانی است و موزه فرش تهران یکی از غنی‌ترین و پربازدیدترین موزه‌های تهران محسوب می‌شود. این موزه در سال ۱۳۵۶ به دستور فرح پهلوی تأسیس شد و در آن علاوه بر نمایش قدیمی‌ترین فرش‌های ایرانی، داستان تغییروتحول بافت فرش در طول تاریخ هم روایت می‌شود. آثار فرش قرن نهم تا دوران معاصر ایران در این موزه نگهداری می‌شود و شامل ۱۳۵ تخته از شاهکارترین آثار ایران است. این موزه دو بخش دائمی و نمایشگاهی دارد. نمایشگاه به‌ صورت فصلی و توسط هنرمندان مختلف، کار می‌کند؛ اما موزه دائمی همیشه در حال فعالیت است و ۱۵۰ اثر نفیس ایرانی را در معرض نمایش گردشگران ایرانی و خارجی قرار می‌دهد.

موزه فرش ایران در ضلع شمالی پارک لاله و روبرو فروشگاه سپه در خیابان فاطمی قرار گرفته است. ساعات کاری این موزه در فصل‌های بهار و تابستان از ۹ الی ۱۸ و در پاییز و زمستان از ۹ الی ۱۷ است. بهای بلیط ورودی مجموعه برای گردشگران داخلی و بازدیدکنندگان خارجی متفاوت است.

 

موزه فرش

 

موزه ملی جواهرات

ارزشمندترین آثار تاریخی ایران که برای بسیاری از آن‌ها نتوانسته‌اند ارزش مشخصی تعیین کنند، در یکی از موزه‌های تهران نگهداری می‌شود. موزه ملی جواهرات که با نام خزانه ملی شناخته می‌شود، گنجینه جواهرات دوران صفویه به بعد است. برخی از آن‌ها به دست هنرمندان ایرانی ساخته شده‌اند و برخی دیگر آثار کشورهایی چون هند، ایتالیا، فرانسه و عثمانی هستند.

جواهرات موجود در خزانه ملی نه‌ تنها برای نمایش به تماشاگران در محیطی امن قرار گرفته‌اند، بلکه به ‌نوعی پشتوانه حکومتی ایران نیز محسوب می‌شوند. این موزه در میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، نبش کوچه بانک مرکزی و ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واقع شده است. این موزه در حال حاضر تعطیل می‌باشد.

 

موزه ملی جواهرات

 

موزه ملی علوم و فناوری

موزه‌های تهران در زمینه‌های علمی نیز فعالیت‌های بسیار درخشانی دارند و چند مرکز در این زمینه فعالیت می‌کنند که موزه ملی علوم و فناوری به‌عنوان مرکز اصلی شناخته می‌شود. هدف از تأسیس این موزه نمایش دستاوردهای علمی و فناوری ایرانی‌ها از دوران پیش از اسلام تاکنون و همچنین نمایش دستاوردهای روز دنیا بوده است. این موزه شامل قسمت‌های مختلفی است که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

  • بخش مرکز علم
  • بخش نور
  • بخش هسته‌ای
  • گالری از مورس تا موبایل
  • بخش ابزار جراحی کهن
  • بخش ابزار نجومی
  • بخش فناوری‌های بومی
  • کتابخانه

موزه علوم و فناوری نیز از دیگر دیدنی‌های خیابان سی تیر تهران است. ساعات کاری این موزه در روزهای شنبه تا چهارشنبه شش ماه ابتدایی سال از ۸:۳۰ تا ۱۶ و آخر هفته از ۱۶ الی ۲۳ است. این مجموعه در روزهای شنبه تا چهارشنبه نیمه دوم سال از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۴ و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از ۹:۳۰ تا ۱۷ کار می‌کند. هزینه بلیط برای گردشگران ایرانی متفاوت از بازدیدکنندگان خارجی ست.

بسیاری از آثار دیدنی مثل موزه‌های تهران در میان ترافیک و شلوغی شهر گم شده است. اگر بدون راهنما بخواهید از این جاذبه‌های گردشگری دیدن کنید، احتمالاً اسیر ترافیک‌های شدید می‌شوید بنابراین برای رفت و آمد، بهتر است از مترو استفاده کنید. برای مشاهده نقشه مترو تهران کلیک کنید.

 

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
تبریزی ۱۴۰۲/۸/۲۳

شهر هزاررنگ واقعا درسته مثل مرد هزارچهره کاخ گلستان یکی از زیباترین هاست که من رفتم فرصت نمشه همه موزه ها رو دید بنا به علاقه تون باید انتخاب کنید

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲۴

تبریزی عزیز ممنون از ثبت نظرتون قطعا نظرات و کامنتهای شما به دوستان دیگر کمک زیادی میکند

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲۴

تبریزی عزیز ممنون از ثبت نظرتون قطعا نظرات و کامنتهای شما به دوستان دیگر کمک زیادی میکند

میترا ۱۴۰۲/۵/۱۰

کاخ گلستان باید با عینک بری انقدر اینه کاری داره چشمو میزنه بخدا

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱۲

میترای عزیز از اینکه تجربه خودتون رو از طریق سایت رهی نو در اختیار دیگر دوستان قراردادید بسیار سپاسگزاریم

الماس ۱۴۰۲/۲/۲۷

بسیار عالی چه خوب که همه موزه های تهران رو یکجا معرفی کردید نیاز داشتم ممنون

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۷

الماس عزیز چه عالی که بیان کردید و نظرتون باعث دلگرمی ما شد

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...