رَهی نو

موزه آبگینه و سفالینه تهران

تعداد بازدید: ۳۴۰۱۲ ۵ فروردین ۱۳۹۸

موزه‌ها بیانگر تاریخ، تمدن و فرهنگ یک کشور هستند و حرف‌های زیادی درباره گذشته‌های یک ملت بیان می‌کنند. به تهران که بروید موزه‌ای مملو از گنجینه‌های تاریخی پیدا می‌کنید. موزه آبگینه و سفالینه یکی از جذاب‌ترین و زیباترین موزه‌های تهران است که در خانه‌ای تاریخی بنا شده و متعلق به دوران قاجار است. این موزه به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال 1377 به ثبت رسید.

موزه آبگینه تهران


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید.


موزه آبگینه و سفالینه کجاست؟

موزه آبگینه نیز یکی از موزه‌های پر بازدید است و سالانه گردشگران خارجی بسیار زیادی از آن بازدید می‌کنند. این موزه باشکوه در خیابان سی تیر قرار دارد و دسترسی به آن از طریق مترو بسیار آسان و راحت است. 

آدرس موزه آبگینه و سفالینه تهران (دسترسی‌ها)

آدرس دقیق این موزه، تهران، خیابان جمهوری، خیابان 30 تیر است که می‌توانید با خودروی شخصی به آنجا بروید. البته حواستان به طرح ترافیک خیابان‌های امام‌خمینی و جمهوری باشد که نزدیک موزه قرار دارند. اما اگر می‌خواهید راحت باشید بهتر است متروی صادقیه - فرهنگسرا را سوار شده و ایستگاه حسن‌آباد پیاده شوید. 200 متر که در خیابان امام خمینی پیاده‌روی کنید به خیابان سی تیر می‌رسید. البته می‌توانید با اتوبوس و BRT نیز از طریق خیابان‌های جمهوری و امام خمینی به موزه برسید. برای مشاهده نقشه مترو تهران کلیک کنید.

تاریخچه موزه آبگینه و سفالینه تهران

بیشتر افراد این موزه را با نام کوتاه آبگینه می‌شناسند و محبوبیت زیادی در بین آنها دارد. این موزه محل به نمایش درآوردن انواع شیشه‌ها، سفال‌ها و ظروف قدیمی است که قدمت زیادی دارند. بیشتر این وسایل در گذشته کشف شده‌اند و تا به امروز در این مکان نگهداری می‌شوند. 

نمای داخلی موزه آبگینه تهران

این موزه در ساختمانی که متعلق به حکومت پهلوی بوده ساخته شده است. این مکان یک خانه هشت ضلعی است و بیش از 90 سال قبل یعنی حدود سال 1307 ه.ش به دستور قوام السلطنه احداث شد. بهتر است بدانید که موزه آبگینه و سفالینه در سال 1377 در فهرست آثار میراث ملی ایران قرار گرفت و از آن روز به بعد تحت نظر سازمان میراث صنایع دستی، فرهنگی و گردشگری کشور فعالیت خود را ادامه می‌دهد. امروزه بیشتر مردم این موزه را با نام موزه شیشه و سفال می‌شناسند. احمد قوام تقریبا 20 سال در این خانه مجلل زندگی کرد و به فعالیت سیاسی و اداری خود ادامه داد. اما در سال 1331 دولت خانه او را مصادره و از اختیار وی خارج کرد. دولت بعد از مصادره خانه آن را به دولت مصر فروخت و آنها نیز برای چند سال از آن به عنوان سفارت خانه استفاده کردند. اما با تیره شدن روابط ایران و مصر در زمان حکومت عبدالناصر سفارت از اختیار آنها خارج شد و به دولت افغانستان داده شد. دولت افغانستان نیز در این مکان سفارت خانه دایر کرد و بعد از مدتی این خانه به بانک بازرگانی فروخته شد. با پیشنهاد دفتر فرح پهلوی، بانک بازرگانی این خانه باشکوه را به آنها تحویل داد. در سال 1354 چند گروه از معماران و طراحان ایرانی و خارجی به صورت گروهی بر روی طراحی آن کار کردند و این موزه در سال 1358 برای بازدید عموم مردم باز شد. این موزه متشکل از 6 تالار و 2 طبقه است. ظروف سفالی و شیشه‌ای در هر بخش نشان دهنده تاریخ ایران زمین هستند و بعضی از آنها به هزاره چهارم قبل از میلاد باز می‌گردند.

نمای داخلی موزه آبگینه تهران

معماری و پلان موزه آبگینه و سفالینه تهران

در طبقه اول این موزه تالار بلور و مینا وجود دارد که در کنار آنها تالار راهنمای صوتی و راهرو قرار دارد. در طبقه دوم نیز تالارهای زرین فام، لاجورد 1و 2، صدف و راهرو ساخته شده است. معماری این موزه تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی قرن نوزدهم است. قوام این مکان را در زمینی به اندازه 1040 متر مربع ساخت. ساختمان موزه دو طبقه دارد. برای اتصال طبقه اول به دوم از پلکانی چوبی استفاده شده که به سبک پله‌های روسی است. چیز جالب توجه این است که برای تنظیم میزان نور و دما در ساختمان بجای درهای چوبی از پنجره‌های دوجداره استفاده کرده‌اند. 
خانه‌های ایرانی در گذشته دارای یک اندرونی و یک بیرونی بودند. این خانه معماری مشابه دارد و ساختمان اندرونی آن متعلق به بنیاد فارابی و ساختمان بیرونی آن در دست موزه آبگینه است. چیزی که بیشتر از همه در خانه قوام مورد توجه قرار می‌گیرد استفاده از هنرهای باشکوهی مانند گچ‌بری‌های زیبا، آجرکاری‌ها، آینه‌کاری‌ها، جواهر و میناکاری و... است. این زیبایی‌ها فقط به همین موارد ختم نمی‌شود، چرا که تمام دیوارهای زیر زمین خانه قوام با موزاییک‌های طرح‌دار سنتی تزئین شده‌اند. این تزئینات شامل:

  • گچ‌بری‌ها: این گچ‌بری‌ها در سه دوره انجام شده‌اند.
  1. قسمتی از گچ‌بری‌ها فقط در سالن ورودی و بعضی از تالارهای ساختمان دیده می‌شود. این گچ‌بری‌ها در زمان ساخت عمارت ایجاد شده‌اند.
  2. قسمت دیگری از گچ‌بری‌ها به سبک اروپایی است که در ورودی موزه و طبقه اول دیده می‌شود. بهتر است بدانید که این گچ‌بری‌ها توسط مصری انجام شده است.
  3. قسمت سوم توسط سازمان میراث فرهنگی در سال 68 انجام شده که ترکیبی از نقاشی و خطاطی است.
  • آجرکاری‌ها: آجرکاری‌های بکارر فته در نمای خارجی یادآور دوره سلجوقیان هستند. در آنها طرح و اشکال هندسی و حتی طرح‌های گلدار دیده می‌شود. 
  • آینه‌کاری‌ها: در گچ‌بری‌های طبق دو ساختمان از طرح‌های هندسی به صورت آینه‌کاری استفاده شده است.
  • مینا کاری: در حاشیه درها و پله طرح‌های گلداری از میناکاری و منبت کاری بکار رفته است که زیبایی بنا را چند برابر کرده‌اند.

البته ناگفته نماند که در طراحی داخلی این بنا نیز ابتکارات زیادی دیده می‌شود. ویترین‌ها دارای طراحی بسیار زیبایی بوده و الهام گرفته از ستون‌های تخت جمشید و کعبه زرتشت و کاخ تچر هستند. طراحی اتریشی هانس هولاین در ساخت این ویترین از مهارت و خلاقیت زیادی استفاده کرده است.

ساعت بازدید از موزه آبگینه و سفالینه تهران

این موزه همه روزه بجز ایام سوگواری برای بازدید عموم باز است. در فصل بهار و تابستان از ساعت 9 صبح تا 19 بعدظهر و در پاییز و زمستان از ساعت 8 صبح تا 17 بعدظهر آماده ارائه خدمات به مردم است. بازدید از این موزه برای ایرانی‌های 2500 تومان و برای خارجی‌ها 15000 تومان هزینه دارد.

بهترین زمان بازدید از موزه آبگینه تهران

همانطور که گفته شد موزه در یک باغ زیبا و خوش منظره قرار دارد که در فصل بهار چشم اندازی بسیار زیبا از درختان و گل‌ها را به نمایش می‌گذارد. پس اگر می‌خواهید از شگفتی‌های موزه دیدن کنید، بهتر است فصل بهار را برای بازدید از این شاهکار تاریخی انتخاب کنید.

هتل های نزدیک موزه آبگینه تهران

اگر در هتل‌های زیر اقامت داشته باشید، به راحتی میتوانید به موزه آبگینه تهران دسترسی بیابید:

  • فاصله هتل فردوسی تهران تا موزه، 3 کیلومتر است و حدودا 8 دقیقه زمان نیاز دارید تا به مقصد برسید.
  • فاصله هتل سیمرغ تهران تا موزه، 5 کیلومتر است و حدودا 20 دقیقه زمان نیاز دارید تا به مقصد برسید.
  • فاصله هتل اسکان الوند تهران تا موزه، 6/6 کیلومتر است و حدودا 27 دقیقه زمان نیاز دارید تا به مقصد برسید.

 

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
کوروش ۱۴۰۲/۹/۱۱

ساختمان بسیار زیبایی است و حیاط قدیمی قشنگی داره

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۲

کوروش عزیز ممنون از ثبت نظرتون در سایت رهی نو

سهیل ۱۴۰۲/۵/۴

خب خوبه که این ساختمان از اولش برای موزه طراحی شده چون معمولا ساختمانها اثر دیگه ای بوده بعد تبدیل به موزه شده به خاطر همین تمام فضا تخصصی طراحی شده و خیلی هم زیباست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۷

سهیل عزیز بله خوب بیشتر ساختمانهایی که دلیل خاصی برای موزه شدن دارن مثلا منزل افراد مشهور تبدیل به موزه میشوند که این ساختمانها قدیمی و باارزش هستند

نکیسا ۱۴۰۲/۳/۲

موزه زیبایی است همونطور که اشاره کردید در فصل بهار برید حتما در بهار چشم اندازی بسیار زیبا از درختان و گل‌ها دارد

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۲

نکیساجان همره عزیز رهی نو ثبت نظر و ابراز احساسات خوب و همیشگی شما، دلگرم و شاد می شویم و از داشتن همراهی چون شما خوشحالیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...