رَهی نو

آداب غذا خوردن رسمی

تعداد بازدید: ۱۸۸۷۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۷

آداب صحیح غذا خوردن در رستوران لوکس

حتماً برایتان پیش آمده یا در آینده‌ای نزدیک پیش خواهد آمد که یک رستوران لاکچری را تجربه کنید. هرچیز آدابی دارد. همانطور که آداب اجتماعی در برخورد با افراد مهم است، رستوران رفتن هم، به خصوص زمانی که به یک رستوران مجلل می‌رویم، آداب مخصوص خود دارد.
برای مثال اگر جزو آن دسته افرادی هستید که در فلافل فروشی، هر یک عدد فلافل را در دو نان باگت قرار داده و نوشابه را با شیشه و بدون نی میل می‌کنید، قاعدتاً زمانی که به یک رستوران مجلل می‌روید یا به یک مجلس شام دعوت شده‌اید، نمی‌توانید رفتارتان را که در فلافل فروشی دارید، تکرار کنید. شاید آدابی مانند استفاده از قاشق و چنگال و نحوه‌ قرار دادن آن و... بدانید؛ اما می‌خواهم به نکاتی اشاره کنم که به شما کمک بزرگی خواهد کرد تا چطور مانند یک حرفه‌ای، باکلاس رفتار کنید.

از بدو ورودتان شروع می‌کنیم:

 

آداب و نحوه درست غذا خوردن رسمی در رستوران

 

میز غذا، کمد شما نیست!

شاید دیده باشید افرادی که به رستوران می‌آیند و موبایل و کیف پول و کیف دستی و هر آنچه که دارند را روی میزشان می‌گذارند. لطفاً رعایت کنید. قرار دادن این وسایل بر روی میز ممکن است باعث آزار همراهتان یا پیشخدمت‌ها شود. وسایل اضافه را در کیف و کیف‌تان را در صندلی کناری یا روی زمین قرار دهید.

 

دستمال سفره را همانند دستمال کاغذی مچاله نکنید!

خب، حالا پشت میز نشستید. اگر بر روی میز و در قسمتی که نشسته‌اید برایتان دستمال سفره گذاشته‌اند، آن را بردارید و روی پاهایتان بگذارید. از دستمال سفره فقط برای تمیز کردن مختصر دهان استفاده کنید نه چیزی بیشتر. اگر ناچارید میز را برای مدتی کوتاه ترک کنید، دستمال را روی صندلی‌تان بگذارید. این کار به گارسون اعلام می‌کند شما بازخواهید گشت. سپس دستمال را تا کرده و سمت چپ بشقاب‌تان قرار دهید.                                                      

 

آرام‌ تر، صحبت کنید!

بهتر است منتظر بمانید تا زمانی که پیشخدمت رستوران به میز شما نزدیک شد، او را با اشاره‌ نگاهتان صدا بزنید. اگر متوجه نشد انگشت اشاره‌‌تان را کمی بالا بیاورید و به آرامی صدا بزنید. حتی اگر تعدادتان زیاد است، رعایت حال بقیه افراد را هم کرده و آرام‌تر صحبت کنید. اگر شخصی آشنا در میزی در آن سمت رستوران قرار دارد، لزومی ندارد کل رستوران از مکالمات شما با خبر شوند. بلند شوید و به آن سمت روید و آرام و ملایم با او احوالپرسی کنید.

 

ترتیب چینش میز را بدانید!

معمولاً در رستوران‌های لوکس و لاکچری، روی هر میز چندین کارد و چنگال وجود دارد که در دوطرف هر بشقاب چیده شده است. چنگال‌ها در سمت چپ و کارد و قاشق در سمت راست بشقاب قرار می‌گیرد. نزدیکترین کارد و چنگال برای غذای اصلی سرو می‌شود. برای خوردن سالاد از چنگالی که در یکی مانده به آخر سمت چپ بشقاب‌تان است، استفاده کنید. دورترین قاشق و کارد و چنگال هم برای پیش غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

لیست بهترین رستوران های تهران را اینجا ببینید : رستوران‌های لوکس و مجلل تهران با عکس و آدرس

 

ترتیب چیدن قاشق و کار چنگال روی میز رستوران

 

آداب نشستن را رعایت کنید!

هر از گاهی دور دهان‌تان را با دستمال تمیز کنید. غذای‌تان را به تکه‌های کوچکی قسمت کنید تا مجبور نشوید دهان‌تان را بیش از حد باز کنید. همچنین اگر گوشت یا مرغ و ماهی میل می‌کنید، قبل از برش دادن تکه‌ جدید، تکه‌های قبلی را تمام کنید. پیش از نوشیدن لبان‌تان را تمیز کنید تا رد چربی بر لبه‌ لیوان‌تان نمایان نشود. هنگامی که در حال نوشیدن هستید به داخل ظرف نگاه کنید. نگاهتان را به افراد دیگر ندوزید. صاف نشسته و به هیچ عنوان حین خوردن غذا آرنج‌تان را روی میز نگذارید. هنگامی که غذای‌تان را میل کرده و تمام کردید، دست‌تان را روی زانو و یا مچ دست‌تان را روی میز قرار دهید.  

 

طرز صحیح دست گرفتن قاشق و چنگال ؟

برای بریدن و خرد کردن غذا، چنگال را با دست چپ و کارد را با دست راست گرفته و سپس با چنگال آنچه را که می‌خواهید ببرید، محکم نگه دارید و آن را با کارد ببرید. بعد از آن، چنگال را به دست راست منتقل کرده و میل کنید. البته پیش از همه‌ این موارد، می‌توانید غذایی سفارش دهید که صرف آن با چنگال یا قاشق و چنگال مقدور باشد و غذاهایی که باید با دست خورده شوند را به موقعیت‌های غیر رسمی اختصاص دهید.

اما چه غذاهایی را می‌توان با دست خورد؟ تکه نان، بلال، گوشت‌دنده‌ها، صدف و خرچنگ خوراکی، مرغ سوخاری، ساندویچ، میوه‌های کوچک، شیرینی، سیب‌زمینی سرخ کرده، چیپس و پیتزا.

 

سرمیز راجع به غذا نظر ندهید!

درست است که هرکس ذائقه‌ خود را دارد. ممکن است شما غذا را نپسندید و در نظرتان شور یا بی‌نمک باشد. کمی خویشتن‌دار باشید. لازم نیست مدام زیر گوش فرد کناری‌تان، از شفته بودن برنج یا گوشت خورش شکایت کنید. می‌توانید بدون سر و صدا، به آرامی از گارسون بخواهید ظرف غذایتان را عوض کند. 

 

غذایتان را میل کردید؟ نوش جان! با بشقاب کاری نداشته باشید لطفاً

بعد از اینکه غذایتان را تمام کردید، بشقاب را به سمت جلو هل ندهید. اگر مجبورید منتظر اتمام غذای سایرین باشید، با باقیمانده‌ چیزی که در بشقاب‌تان است، بازی نکنید. بشقاب را به حال خود رها کنید خواهشاً. جالب است بدانید در اتیوپی غذا را با دست و آن هم در یک ظرف مشترک می‌خورند. دراصل آن‌ها بشقابی ندارند که پس از اتمام غذا، آن را به سمت جلو هل دهند!

  
غذا در یک رستوران شیک، نوش جان‌تان !

در موقع خروج همهمه نکنید، بلکه با متانت و آهسته رستوران را ترک کنید. جابجایی صندلی‌ها و اشیاء دیگر روی میز را به عهده پیشخدمت‌ها بگذارید. اگر در رستوران لاکچری مهمان هستید، هرگز باقیمانده‌ غذایتان را با خود به منزل نبرید. 
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
رحیمی ۱۴۰۲/۹/۱۲

ای بابا اخه این آداب سخت چرا دیگه چه میز پیچیده ای چجوری این همه قاشق چنگال ادم حفظ کنه چی برای چیه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۳

رحیمی عزیز اشخاصی که در این مراسم حضور دارند خیلی هاشون از کودکی آشنا هستن و عادت به این مراسم دارن

hanieh ۱۳۹۹/۱۱/۲۸

خیلی ممنون از مطالبی که گذاشتید.اما من به شخصه ترجیح میدادم که یک ویدیو تمامی مطالب را توضیح می داد تا اینکه متن را بخوانم و باید بگم ویدیو اثر بخشی بیشتری نسبت به یک متن دارد.سپاس فراوان

  مدیر سایت۱۳۹۹/۱۱/۲۹

دوست عزیز رهی نو سلام، از اینکه تونستیم رضایت شما رو جلب کنیم خیلی خرسندیم.مطمئنا نظرات ریز بینانه ی شما در ارتقاء سطح کیفی رهی نو مفید خواهد بود، ممنونیم که با بیان جزئیات به ما کمک می کنید.

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...