رَهی نو

بهترین برنامه‌ریزی برای سفر

تعداد بازدید: ۳۳۳۰ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷

 

راهنمای برنامه‌ریزی برای سفری دلپذیر

برنامه‌ریزی سفر می‌تواند بسیار وقت‌گیر و دردسر ساز باشد، مخصوصاً برای سفرهای خارجی! در این مطلب مهمترین نکات در مورد چگونگی برنامه‌ریزی سفر و رزرو پروازها، هتل‌ها ، تورها و جاذبه‌های گردشگری را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

چه بخواهید به تنهایی سفر کنید یا با دوستانتان، یا حتی سفری خانوادگی در پیش داشته باشید، می‌توانید با یک برنامه‌ریزی درست، خاطراتی خوش و سفری بدون استرس را تجربه کنید. 

 

 

1. انتخاب مقصد

کجا می‌خواهید بروید؟

اولین گام شما در شروع برنامه‌ریزی سفر، انتخاب یک مقصد است که با علائق و بودجه سفرتان منطبق باشد.

آیا سفری به خارج از کشور یا سفری داخلی را برنامه‌ریزی می‌کنید؟ در هر صورت، کل ایده‌ی سفر رفتن، سپری کردن زمانی به یاد ماندنی با سرگرمی‌های دلخواه و استراحت است بدون آنکه تمام طول سفر نگران بودجه خود باشید. پس هنگام انتخاب مقصد، هزینه‌ها را به دقت محاسبه کنید و بودجه‌ی خود را در نظر داشته باشید.

چقدر زمان دارید؟

اگر فقط 1-2 هفته تعطیلات داشته باشید، زمان زیادی را در راه هدر ندهید. مقصد سفر را به نحوی انتخاب کنید که به شما نزدیک‌تر باشد و یا مسیری را برگزینید که کوتاه‌تر است. 

اما اگر 2 تا 4 هفته یا بیش از یک ماه زمان دارید، می‌توانید به سفر خارجی بروید و یا بیشتر در داخل کشور خود گردش کنید.

با چه کسی مسافرت می‌کنید؟

هنگامی که برای سفر خود برنامه‌ریزی می کنید، ممکن است حضور همراهان در انتخاب مقصد تأثیرگذار باشد. 

آیا شما به عنوان یک زن و شوهر سفر می‌کنید و یا همراه خانواده به تعطیلات خانوادگی می‌روید؟ با دیگر اعضای گروه ایده‌ها و علائق خود را به بحث بگذارید. سفری به یادماندنی خواهد شد که هر یک از اعضا بتوانند چیزی را که دوست دارند تجربه کنند.

چه نوع تجربیاتی را دوست دارید؟

برای داشتن یک سفر به یاد ماندنی، مقصدی را انتخاب کنید که به شما امکان تجربیاتی را می‌دهد که از آن لذت می‌برید. کدام یک از فعالیت‌های زیر را می‌پسندید؟

آرامش یا ماجراجویی

سواحل یا کوه‌ها

شهرها یا حومه‌ها

استراحتگاه‌ها یا سفرهای جاده‌ای

لوکس، میان رده یا اقتصادی

با پاسخ دادن به این نوع سوالات می‌توانید فهرست مقصد سفر رویای خود را محدود کنید و از میان آنها بهترین را برگزینید.

چه زمانی سفر کنیم؟

آب و هوا و شلوغی در هنگام برنامه‌ریزی سفر نقش مهمی ایفا می‌کنند. آیا می‌دانید برای سفر به مقصد انتخابی‌تان چه زمانی از نظر آب و هوا و خلوتی مناسب‌تر است؟

اگر به اندازه‌ی کافی خوش شانس باشید که بتوانید زمان تعطیلات انعطاف پذیر داشته باشید، بهتر است از سفر در  زمان‌های پیک اجتناب کنید. در ایران تعطیلات عید نوروز و تابستان در اکثر نقاط زمان پیک سفر است و بهترین زمان معمولاً اواخر اسفند و یا اوایل اردیبهشت و خرداد است. 

2. انتخاب روش سفر

هنگامی که مقصد خود را انتخاب کرده‌اید، قدم دوم در برنامه‌ریزی سفر، انتخاب روش سفر است. گزینه‌های موجود را بررسی کنید و بهترین راه را انتخاب کنید. سفر با ماشین شخصی، استفاده از اتوبوس، قطار و هواپیما گزینه‌هایی است که پیش روی شماست. اگر زمان و حوصله کافی داشته باشید ماشین شخصی گزینه بسیار مناسبی است. البته فراموش نکنید که راحتی همراهان خود را نیز در نظر بگیرید. اگر اهل مسافرت با ماشین نیستید و مایلید هزینه‌های سفر را نیز کاهش دهید، قطار گزینه بعدی است که می‌توانید به آن فکر کنید. البته حتماً باید بررسی کنید که مقصد شما ایستگاه راه‌آهن و یا فرودگاه داشته باشد. 

اگر زمان کمی برای تعطیلات دارید، هواپیما سریع‌ترین و راحت‌ترین راه خواهد بود و یادگیری نحوه‌ی یافتن پروازهای ارزان قیمت به شما کمک خواهد کرد تا یکی از بزرگترین هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید.

اگر مسافرت خارج از کشور و یک پرواز طولانی در پیش دارید، بهتر است به نحوی برنامه‌ریزی کنید که با پروازی مستقیم و  با بیشترین امکاناتی که بودجه شما اجازه می‌دهد، پرواز کنید.

جستجو برای پروازهای خارجی

پیشنهاد ما برای جستجوی پروازهای ارزان آنلاین Skyscanner است. Skyscanner سایتی است که میلیون‌ها پرواز از بیش از هزار خطوط هوایی را جستجو می‌کند و به شما امکان مقایسه امکانات و قیمت را می‌دهد. هنگامی که پرواز خود را در Skyscanner پیدا کردید، شما را به شرکت هواپیمایی یا آژانس متصل می‌کند تا رزرو خود را انجام دهد (بدون هزینه اضافی).

 با دانلود نرم‌افزار Skyscanner می‌توانید پرواز، هتل و ماشین رزرو کنید. البته در نظر داشته باشید که برای استفاده از این سیستم باید از مستر کارت استفاده کنید. این کارت‌ها در ایران قابل خرید است اما اگر چنین امکانی نداشته باشید می‌توانید از دوستان خود در خارج از کشور بخواهید پرداخت را انجام دهند.  

 

3. رزرو محل اقامت

هزینه‌ی عمده مسافرت شما صرف انتخاب محل اقامت خواهد شد. بنابراین با انتخاب بهترین محل با بهترین قیمت می‌توانید بودجه‌ی خود را برای تفریحات دیگر صرف کنید. 

بسته به طول سفر و مقصدی که انتخاب کردید می‌توانید بین سبک‌های متفاوت تصمیم‌گیری کنید.

اگر برنامه سفرتان طولانی است شاید آپارتمان گزینه‌ی مناسبی باشد که مزایای متعددی دارند:‌

• دسترسی به آشپزخانه

• اتاق‌های جداگانه و نشیمن 

• می‌توانید یک آپارتمان چند اتاقه رزرو کنید و هزینه‌ی آن را بین همراهان تقسیم کنید

این امکانات اضافی برای یک اقامت طولانی می‌تواند سفر شما را بسیار لذت بخش‌تر کند. اما اگر مدت کوتاهی در یک شهر اقامت دارید، هتل گزینه مناسب‌تری است. 

 

4. گردش در شهر

چیز دیگری که باید در هنگام برنامه‌ریزی سفر در نظر بگیرید این است که گزینه‌های حمل و نقل را در مقصد انتخابی خود پیدا کنید. آیا باید ماشین اجاره کنید یا بلیط‌های آنلاین تهیه کنید. آیا قطار یا اتوبوس وجود دارد؟ آیا می‌توانید به سادگی به همه‌ی مکان‌های گردشگری دسترسی داشته باشید؟

این امر به خصوص در سفرهای خارجی اهمیت زیادی دارد زیرا ممکن است هزینه‌ی تاکسی بسیار بالا باشد و یا برای استفاده از مترو و اتوبوس به کارت‌های خاصی نیاز داشته باشید. برای مثال در سفر به سیدنی برای استفاده از حمل و نقل عمومی به Opal Card نیاز خواهید داشت. در سفر به لندن نیز برای استفاده از مترو و اتوبوس باید Oyster Card داشته باشید.

 

5. لیستی از جاذبه‌های گردشگری مقصد

هنگامی که برای یک سفر برنامه‌ریزی می‌کنید، جاذبه‌های گردشگری و هزینه‌ی فعالیت‌ها و بازدید از مراکز دیدنی را در نظر داشته باشید.

لیستی از مراکز دیدنی و فعالیت‌های جذاب مقصد خود فراهم کنید. هزینه‌ی پارک‌های معروف، باغ وحش‌ها و... را در نظر بگیرید گاهی ممکن است  با رزرو آنها از قبل بتوانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

 

6. مکان‌هایی برای خوردن غذا و نوشیدن

وقتی سفری را برنامه‌ریزی می‌کنید مکان‌های خوردن و نوشیدن را فراموش نکنید کشف کافه‌ها، رستوران‌ها، غذاهای محلی و... می‌تواند از جذابیت‌های سفر باشد.

ممکن است برخی غذاها و طعم‌ها مورد پسند ذائقه‌‌تان نباشد و یا برخی رستوران‌ها هزنیه‌های زیادی بر شما تحمیل کنند. بهتر است قبل از سفر تحقیق کنید و لیستی از موارد زیر تهیه کنید:‌

• قهوه خانه‌ها

• کافه‌ها

• رستوران‌ها

• استریت فود

• غذاهای مشهور محلی

برای جستجوی اطلاعات می‌توانید از منابع زیر استفاده کنید: 

• وبلاگ‌ها / گوگل (از واژه‌های مختلف برای جستجو استفاده کنید)

• از خانواده و دوستانی که آنجا بوده‌اند بپرسید

• فیس بوک (گذاشتن یک بروزرسانی برای درخواست راهنمایی)

• توییتر (هشتگ‌ها)

• اینستاگرام (هشتگ‌ها)

• پذیرش هتل‌ها

با در نظر گرفتن نکاتی که در بالا ذکر شد و تهیه یک چک لیست برای انجام کارهایی که قبل از سفر می‌بایست انجام دهید و وسائلی که در سفر نیاز دارید، مطمئناً سفر لذت‌بخشی را تجربه خواهید کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
حسنزاده ۱۴۰۲/۹/۱۵

مطمئنا برای سفر خوب باید برنامه ریزی کرد

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۸

حسنزاده عزیز ممنون از ثبت نظرتون

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...