رَهی نو

موزه سینما تهران

تعداد بازدید: ۳۰۵۷۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

بازدید از موزه سینما تهران

موزه سینما باغ فردوس یکی از موزه های تهران است که بدون شک موزه‌های هر کشور فرهنگ و تاریخ آن را نشان می‌دهند و بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی هر چند وقت یک مرتبه سری به این مکان‌های جالب می‌زنند. موزه سینما نیز از موزه‌های جذاب ایران در تهران است که گردشگران داخلی و خارجی زیادی رو به سمت خود جذب کرده است. حتما تصاویری از «عمارت باغ فردوس» دیده‌اید که چندین سال است به عنوان «موزه سینما» میزبانی علاقه‌مندان هنر هفتم را بر عهده دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با این مکان خاطره‌انگیز و زیبا آشنا کنیم. 

 

موزه سینما تهران باغ فردوس یکی از موزه‌های پایتخت است که بنای آن را به اسم «عمارت باغ فردوس» می‌شناسند. پیشینه این عمارت به دوران شاهان قاجار بر می‌گردد و دستور ساخت آن توسط محمدشاه قاجار صادر شده است. سال 1381 بنای فعلی عنوان موزه سینما را به خود گرفت و عزت‌الله انتظامی اولین مدیر آن بود. علاقه‌مندان به هنر جادو می‌توانند در این مکان با عکس‌ها و تجهیزات کهنسال سینمایی، یادگارهایی از هنرمندان خارجی و داخلی و همچنین اسناد معروف سینما و فیلمسازی آشنا شوند. علاوه بر این در طول سال‌ها از زمان افتتاح این مکان، هنرمندان گوناگون جوایز و تندیس‌هایی را به آن اهدا کردند که می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید.

موزه سینما تهران باغ فردوس


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید.


کافی شاپ موزه سینما

بازدیدکنندگان موزه سینما می‌توانند با حضور در این مکان علاوه بر بازدید از موزه ساعاتی خوش را از خدمات دو کافه موجود در آن استفاده کنند. یکی از آن‌ها کافه سینما است که در بالای سالن سینما توگراف قرار گرفته و دو قسمت داخلی و فضای باز دارد، البته استعمال دخانیات در بخش داخلی ممنوع است. زمان کار این کافه از 8 صبح تا 12 شب است. محیط کافه سینما بزرگ است، در حدود 130 صندلی دارد و منوی جالب آن‌ها که از اسامی سینمایی برای خوراکی‌ها استفاده شده است شما را کاملا در یک فضای هنر هفتمی قرار می‌دهد. کافه دوم یکی از شعبه‌های کافه ویونا است که دو فضای داخلی و خارجی نسبتا بزرگ دارد. کافه ویونا را تقریبا همه می‌شناسند. علاوه بر این در محیط موزه سینما فروشگاه‌های محصولات فرهنگی نیز دیده می‌شوند که آلبوم‌های موسیقی و کتاب می‌فروشند.

 

قیمت بلیط و ساعت کار موزه سینما تهران

ورودی موزه سینما 3 هزار تومان است و برای رفتن به سالن سینما نیاز به پرداخت این هزینه نیست. در این مکان سه سالن سینما به اسامی سینما توگراف، فردوس و تمدن وجود دارد که افراد می‌توانند با تهیه بلیط فیلم‌های روز را تماشا کنند. اگر قصد بازدید از موزه سینما را دارید در بین روزهای یکشنبه و 5 شنبه از ساعت 9 تا 19 می‌توانید به آنجا بروید. این مکان در روزهای شنبه و ایام سوگواری تعطیل است و ساعات کاری آن در روزهای عید از ساعت 11 تا 19 و روز جمعه از 14 تا 18 است.

 

آدرس موزه سینما تهران

برای رفتن به موزه سینما باید به خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش و عمارت باغ فردوس بروید. اگر خودرو شخصی ندارید کافی است ب استفاده از مترو در ایستگاه تجریش پیاده شوید و پس از خروج به سمت میدان تجریش، با کمی پیاده‌روی به سمت جنوب خیابان ولیعصر به عمارت باغ فردوس برسید. اگر از طرفداران بی‌آرتی هستید سوار اتوبوس‌های خط تجریش – راه‌‎آهن شوید و با پیاده شدن در ایستگاه باغ فردوس و کمی پیاده‌روی به ورودی موزه می‌رسید. برای مشاهده نقشه مترو تهران کلیک کنید.

ادرس دقیق موزه سینما تهران

باغ فردوس تهران

این باغ باشکوه که نظارت خاصی روی محیط سبز آن می‌‎شود را می‌گویند حاج میزرا آقاسی صدر اعظم محمد شاه قاجار طراحی کرده است و خانواده سلطنتی قاجار از آن در تابستان برای استراحت استفاده می‌کردند. پس از مرگ محمدشاه در این مکان، این مجموعه تا سال‌ها بدون استفاده رها شده بود. بعد از مرگ محمدشاه، ناصرالدین شاه زمین‌های اطراف این باغ را خرید و به آن اضافه کرد و سپس به عنوان هدیه عروسی به داماد خود معیرالممالک (همسر خانم عصمت‌الدوله) پسر دوستعلی خان معیرالممالک ملقب به نظام‌الدوله بخشید. سپس دوستعلی خان نظام‌الدوله که پسر حسینعلی خان معیرالممالک بود با کمک معماران دیار نصف جهان و یزد بناهای آن را ترمیم کردند و روی آن اسم فردوس گذاشته شد. دوستعلی‌خان در دوران نوجوانی تصمیم گرفت به دارالفنون برود و چند سال بعد برای ادامه تحصلات خود در رشته نقاشی عازم پاریس شد. بخش زیادی از املاک موروثی معیرالممالکان از جمله باغ فردوس و مهرآباد در زمانی که دوستعلی‌خان زنده بود از مالکیت خاندان معیری در آمد.

 

می‌گویند پس از مرگ او، پسرش دوست محمدخان معیرالممالک توجهی به باغ نمی‌کرد تا بنای زیبای موزه سینما تهران به سمت ویرانی پیش برود. در طول سال‌های بعد افراد زیادی مالکیت باغ را بر عهده گرفتند که می‌توانیم از بین آن‌ها به میرزا حسین طهرانی اشاره کنیم که با خراب کردن عمارت شمالی، درختانی که نظام الدوله نیز کاشته بود را کند. در دوره حکومت مظفرالدین شاه، اسماعیل خان امین الملک در سال 1318 این مکان را خرید ولی طولی نکشید که در سال 1329 هجری قمری باغ مجددا به سمت ویرانی پیش رفت تا این که به دست محمد ولی خان تنکابنی افتاد. او توانست این مکان را از ورثه امین الملک بخرد. سپهسالار آن موقع ایران باغ را متحول کرد از جمله جان بخشیدن مجدد به قنات باغ، ساخت استخرها، فواره‌ها و همچنین ایجاد دروازه زیبای کنونی باغ. اما سرنوشت این باغ به همین جا ختم نشد چون به علت بدهی مالک جدید آن تجارتخانه طومانیانس نام گرفت. اما این مالکیت کوتاه در دوره حکومت رضا شاه به علت بدهی طومانیانس پایان یافت و باغ به دست دولت افتاد و کارمندان وزارتخانه با مبالغ گوناگون آن را خریدند.

 

تاریخچه سینما در باغ فردوس تهران

علی اصغر حکمت یکی دیگر از خریداران قسمت کنونی باغ فردوس در سال 1316 بود و با ترمیم عمارت آن، دبیرستان شاپور تجریش در آن افتتاح شد. سال 1336 آموزش و پرورش و شهرداری باغ را بین خود تقسیم کردند و همسر شاه فرح با خرید آن از شهرداری، دفتر برنامه‌ریزی جشن‌های 2500 ساله را در آن راه انداخت. بعد از انقلاب اسلامی، این مکان ابتدا در اختیار صدا و سیما و سپس وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفت تا از آن برای آموزش فیلمسازی استفاده کنند. سرانجام سال 1381 باغ فردوس به عنوان مکان همیشگی موزه سینما انتخاب شد.

 

همچنین باید اشاره کنیم در سال 1316 هجری شمسی بخش از باغ و ساختمان داخلی که تقریبا 6 هزار متر مربع بود توسط دکتر محمود افشار یزدی خریداری شد تا با خرید سایر زمین‌های اطراف مساحت آن به 1200 متر مربع برسد. دکتر یزدی در سال 1337 این باغ و بناهای اطراف را در اختیار نهادهای فرهنگی قرار داد.  وارد باغ فردوس که می‌شوید در بخش شمالی آن چمن‌کاری و کتابخانه دیده می‌شود که در قدیم محل یک استخر بزرگ و درختان کهنسالی بود که هنوز تعدادی از آن‌ها خودنمایی می‌کنند. اولین سپهبد ایران در دوران رضا شاه یعنی احمد امیراحمدی نیز یکی از ساکنان این باغ بوده است. این باغ 20 هزار متر مربع مساحت و هزار متر مربع زیر بنا دارد، از سه طبقه و نیم تشکیل شده است و در سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

 

شهریور سال 1373 مدیران مرکز توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران طرح ساخت موزه سینما تهران را مطرح کردند. چهره‌های شاخصی مانند عباس کیارستمی، عزت الله انتظامی، غلامرضا جلال امیدی، امیر ثباتی، بهزاد رحیمیان و عزیزالله ساعتی با تلاش فراوان خود باعث شدند در سال 1377 موزه سینما در آدرس ابتدایی خود یعنی خیابان لاله‌زار، کوچه‌ی پیرنیا و با حضور معاون اول رئیس جمهور آقای حبیبی افتتاح شود. موزه در آغاز فعالیت خود چند کتاب، کارت پستال و مجموعه‌ای از موسیقی‌ متن فیلم‌های مختلف ایرانی منتشر کرد و میزبان جشن‌های صد سالگی سینما بود. در سال 1381 یعنی دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، با رایزنی نهادهای گوناگون مانند اداره فرهنگ و ارشد اسلامی و معاونت امور سینمایی، موزه سینما در مکان فعلی افتتاح شد و خود رئیس جمهور نیز در مراسم آن شرکت داشت. همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم عزت الله انتظامی که جزو هیئت امنا این مکان بودند به عنوان اولین مدیر آن انتخاب شدند.

باغ موزه سینما در تهران

تالارها و نمایشگاه های موزه سینما

موزه سینما چندین تالار و قسمت‌های گوناگون با موضوعات متفاوت دارد. یکی از این تالارها به پیشینه ورود سینما به کشور عزیزمان (پرده خوانی، شهر فرنگ، پیشگامان و اطلاعات مشابه) اختصاص داده شده است و تالار دوم به اسم معاصران در کنار قسمت‌های گوناگون غرفه‌هایی به اسم هنرمندان محبوب کشورمان از جمله عزت الله انتظامی، رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده و ساموئل خاچیکیان دارد. در کنار این دو از تالار سوم نیز می‌توانید بازدید کنید که به حضور سینمای ایران در عرصه بین‌المللی و نمایش جوایز متنوع اختصاص داده شده است. دو سالن دیگر موزه سینما عبارتند از سالن سینمای دفاع مقدس و سالن پنجم که نقش ارامنه در سینمای ایران را بررسی می‌کند.


کودکان نیز می‌توانند از سالن مخصوص به خود در موزه سینما بازدید کنند و برای علاقه‌مندان به هنر دوبلوری نیز تالاری برای صدا، دوبله و موسیقی وجود دارد. علاوه بر تالارها می‌توانید سری نیز به نمایشگاه‌های موزه بزنید که یادگارهای علی حاتمی و چهره‌های شاخص سینما را در خود دارند. از جمله بخش‌های جالب دیگر موزه سینما یک تماشاخانه است که امکانات متنوعی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد مانند مشاهده بخش‌هایی از اولین فیلم‌های سینمای ایران و دنیا، آشنایی با اولین سینماداران، اولین سالن‌های سینمایی و پرفروش‌ترین فیلم‌ها. همچنین یک دستگاه نمایش بسیار قدیمی فیلم در این مکان قرار دارد که مربوط به دهه 1920 می‌شود.

 

موزه سینما حافظ اشیاء قدیمی و ارزشمند فراوانی نیز است که هر علاقه‌مند به سینمایی را به وجد می‌آورند مانند عکس‌های قدیمی از پشت صحنه فیلم‌ها، مراحل ساخت فیلم‌ها و صحنه‌هایی از آن‌ها، عکس بازیگران سینمای ایران، بیش از 400 فیلم‌نامه خاطره‌انگیز، اسناد و مدارک قدیمی موزه سینما تهران که تاریخ آن‌ها حتی به 90 سال پیش بر می‌گردد و همچنین جوایز جشنواره‌های مختلف مانند خرس برلین، نخل طلای کن و شیر ونیز. مجموعه نفیس این موزه تجهیزات قدیمی سینمای ایران را در کنار بیشتر از 2500 اعلان سینمایی از سال 1310 در خود جا داده است. سالن‌های سینمایی این مکان که در بالا نام بردیم معمولا در 5 سانس فیلم‌های روز را پخش می‌کنند تا در کنار آشنایی با هنر هفتم به تماشای فیلم محبوب خود نیز بنشینید. فرقی نمی‌کند اهل فیلم و سینما باشید یا نه، موزه سینما از آن دست موزه‌های خاطره‌انگیز است که اگر روزی به آن سر بزنید، یکی از گشت‌وگذارهای فراموش‌نشدنی در تهران برای‌تان رقم می‌خورد. اگر به موزه سینما رفتید حتما به زیبایی‌های باغ فردوس تهران خوب دقت کنید.

 

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
میترا ۱۴۰۲/۵/۷

اینکه تالار دوبلری صدا داره خیلی خوب امیدوارم که امکانی هم بزارن برای کسانی که علاقه مند به این هنر هستن بتونن در این زمینه استعداد یابی و مشغول به کار شوند

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۸

میترای عزیز اگر علاقمند به رشته دوبلوری هستید حتما پیگیری کنید موفق میشوید

میردامادی ۱۴۰۲/۳/۲۴

روحش شاد اقای عزت اله انتظامی عزیز بزرگ مرد سینمای ایران که اولین مدیر موزه سینمای ایران بود ای کاش بیشتر از وجودش استفاده میشد

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۲۴

خیلی ممنون از توجه و یادآوری آن بزرگوار امیدواریم که قدر هنرمندان عزیزی که هنوز در قید حیات هستند رو بدونیم و از آموزه هایشان بهره مند شویم. با تشکر از شما

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...