رَهی نو

شهرک سینمایی غزالی کجاست | آدرس و تصاویر

تعداد بازدید: ۷۰۷ ۱۳ دی ۱۴۰۲

فیلم‌ها و سریال‌هایی با لوکیشن قدیمی اکثراً در محیط خاطره‌انگیز شهرک سینمایی غزالی تهران ساخته‌شده‌اند. قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌های این شهرک سینمایی شما را به سفر در زمان‌های مختلف تاریخ می‌برد و حسی نوستالژیک را به شما القا می‌کند.
این شهرک را می‌توان به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی تهران معرفی کرد که برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی که موضوع آن‌ها تهران قدیم بوده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سفر به تهران، می‌توانید به غرب پایتخت بروید و از این شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران دیدن کنید. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به بررسی کامل این شهرک می‌پردازیم. 

 شکل‌گیری شهرک سینمایی غزالی تهران

شکل‌گیری-شهرک-سینمایی-غزالی-تهران.

نام علی حاتمی را به‌احتمال‌زیاد شنیده‌اید. او فیلم‌ساز و نویسنده برجسته‌ای بود که آثار فراموش‌نشدنی چون سوته‌دلان، مادر و کمال‌الملک را در کارنامه خود دارد. او علاوه بر اثر‌های هنری و فیلم‌سازی، اقدامی تأثیرگذار برای سینمای ایران کرد و آن ساخت شهرک سینمایی غزالی تهران بود که به جان گرفتن سینمای ایران کمک چشمگیری کرد. معماری و طراحی بناهای این شهرک همگی از روی ساختمان‌های حقیقی و واقعی ساخته‌شده‌اند که خیابان لاله‌زار قسمت عمده و اصلی این شهرک را شکل می‌دهد.
ساخت این بناها از روی عکس‌های تهران قدیم در یک زمینی به مساحت 10 هکتار شروع شد. ساختمان‌ها، عمارت‌های دولتی، خیابان‌ها و کوچه‌های تهران، لباس و پوشش مردم در شهرک غزالی طبق زمان تهران قدیم شکل‌گرفته‌اند تا حس و حال آن روزهای این شهر را به‌خوبی تداعی کنند.

 تاریخچه شهرک سینمایی غزالی تهران

ساخت شهرک سینمایی غزالی تهران در سال 1358 به پیشنهاد و طرح علی حاتمی شروع شد. او و ولی‌الله خاکدان برای ساخت سریالی تاریخی سیاسی به نام هزاردستان به طراحی این شهرک پرداختند. در این شهرک بناها و فضاهایی مربوط به دوره رضاشاه پهلوی و اوایل دوره محمدرضا شاه پهلوی چون میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، خیابان لاله‌زار، خیابان اکباتان، جواهرفروشی قازاریان، گراند هتل، ساختمان شاه‌آباد و کافه پارس تهران قدیم ساخته شد.
علی حاتمی با کمک یک نقاش ایتالیایی به‌وسیله عکس‌ها و اسناد قدیمی تهران، شهرک سینمایی را در تابلوهای کوچک نقاشی طراحی کرد. سپس از جانی کورتینا یکی از دکوراتورهای معروف ایتالیایی و گروهش درخواست کرد تا نقشه این شهرک را ترسیم کنند. او با ماکتی از آنچه که می‌خواست بنا کند به ایران برگشت و فعالیت خود را برای ساخت این اثر با‌ارزش در زمینی در غرب تهران شروع کرد.
در اسفندماه سال 1358 محمد مهدی دادگو مدیریت این پروژه را به عهده گرفت و سال 1362 این شهرک به بهره‌برداری رسید. در سال‌های بعد لوکیشن‌های جدید با موضوعات مختلف به این مجموعه اضافه شد ولی ایده اولیه ساخت این فضای ماندگار را سینمای و تلویزیون ایران مدیون زحمات علی حاتمی است. مسعود جعفری جوزانی هم برای ساخت سریال در چشم باد، با هزینه خود اقدام به بازسازی شهرک سینمایی کرد.

شهرک سینمایی غزالی کجاست؟

آدرس شهرک سینمایی غزالی تهران در بزرگراه شهید لشکری، کیلومتر 15 جاده مخصوص کرج، بعد از کارخانه سایپا است. برای رفتن به شهرک می‌توانید هم از خودروی شخصی خود استفاده کنید یا اینکه سوار وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، مترو و تاکسی شوید. برای استفاده از مترو باید در خط صادقیه-گلشهر در ایستگاه ایران‌خودرو پیاده شوید و ازآنجا با تاکسی‌های مربوطه به شهرک سینمایی بروید.

 لوکیشن‌های شهرک سینمایی غزالی تهران

لوکیشن‌های-شهرک-سینمایی-غزالی-تهران

لوکیشن‌هایی که در این شهرک به چشم می‌خورد به سه بخش مختلف تقسیم می‌شوند. مجموعه‌ای از دکور‌ها و بناها بیانگر دوره قبل از اسلام هستند که سریال‌هایی چون مریم مقدس، بشارت منجی و ستاره خضراء در این لوکیشن فیلم‌برداری شدند. بخش بعدی مربوط به دوره بعد از اسلام است که سریال‌هایی چون طفلان مسلم، آخرین دعوت، تنهاترین سردار و ولایت عشق در آن کلید خوردند. بخش نهایی آن مربوط به دکور‌ها و فضاهای معاصر می‌شود که سریال‌هایی ازجمله شیخ مفید، سربداران، هشت‌بهشت، کارآگاه علوی، مدار صفر درجه، کیف انگلیسی، شب دهم، سرزمین کهن، شهرزاد، چشم باد و جهان‌پهلوان تختی در آن ساخته شدند.

لوکیشن سریال مریم قدس به بازسازی بخش‌های از اورشلیم که خانه زکریا، خانه مریم، کاخ هیرود، بازارچه، هیکل سلیمان و ... در یک فضایی به مساحت 5000 مترمربع پرداخت. در لوکیشن کوفه نماهایی از باشتین و سبزوار برای ساخت سریال امام علی در سال 1371 بازسازی شد. لوکیشن لاله‌زار که برای ساخت سریال هزاردستان بنا شد به خیابان قدیمی و پرخاطره تهران یعنی لاله‌زار اشاره دارد که جز مهم‌ترین و محبوب‌ترین لوکیشن‌های دوران معاصر شهرک سینمایی غزالی تهران به‌حساب می‌آید.
لوکیشن فیلادلفیا که سال‌های قبل از میلاد را نمایش می‌دهد، شامل بازارچه، کاخ دقیانوس، کلیسا، دوازده شهر و عمارت دادگاه می‌شود که در سریال مردان آنجلس از این فضاها استفاده شد. در سال 1384 لوکیشن کلاه پهلوی در مساحتی به متراژ 7000 مترمربع، برای نمایش معماری دوره معاصر شکل گرفت.
لوکیشن سرزمین کهن در سال 1386 در مساحتی حدود 20000 مترمربع میدان بهارستان و محله‌های قدیم تهران را در برمی‌گیرد. برای سریال تبریز در مه فضایی با معماری معاصر شهر و بازار تبریز در مساحت 10000 مترمربع اختصاص داده شد. لوکیشن بازارچه خانی‌آباد در سال 1374 در مساحتی حدود 2000 مترمربع برای فیلم‌برداری جهان‌پهلوان تختی ایجاد گردید. لوکیشن‌های دیگری چون سینما تابان و همچو سرو زیرمجموعه این شهرک سینمایی هستند.

 رستوران‌ها و کافه‌های شهرک سینمایی غزالی تهران

پس از گشت‌و‌گذار در تاریخ سینما و تلویزیون ایران و یادآوری خاطرات شیرین خود می‌توانید در کافه‌ها و رستوران‌های شهرک سینمایی حس نوستالژیک و جذابی را به خود هدیه دهید. این رستوران‌ها با طراحی و فضای داخل فیلم‌ها و سریال‌ها علاوه بر اینکه محیطی برای صرف غذاهای با‌کیفیت هستند بلکه می‌توانند سوژه خوبی برای گرفتن عکس‌های زیبا و به‌یادماندنی باشند.
رستوران گراند هتل، یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین رستوران‌های شهرک سینمایی غزالی تهران به‌حساب می‌آید که در فضای بزرگ و آرام غذاهای ایرانی و بین‌المللی را سرو می‌کند. رستوران ماهی‌سرای برکه در فضایی سنتی و زیبا واقع‌شده که می‌توانید انواع غذاهای دریایی لذیذ را آنجا میل کنید. رستوران کبیر و کافه نادری که از لوکیشن‌های سریال شهرزاد بودند شمارا به‌صرف غذا در یک محیط عاشقانه دعوت می‌کنند. کافه پارس تهران قدیم با دکور و تابلویی جذاب توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

گشت‌وگذار در شهرک سینمایی غزالی تهران

گشت‌وگذار-در-شهرک-سینمایی-غزالی-تهران

قدم زدن در فضایی که به سبک و سیاق دهه‌ 20 و 30 شمسی ساخته‌شده است لذت و هیجان بسیاری دارد. وارد شهرک سینمایی که می‌شوید با تعدادی مجسمه اسطوره‌ای از ترکیب انسان، قوچ مواجه خواهید شد؛ اما داستان به اینجا هم ختم نمی‌شود و شما مجسمه‌ها و سردیس‌هایی از بزرگان سینما همچون جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی و داوود رشیدی را کمی جلوتر می‌بینید.
گشت‌وگذار در خیابان‌های شهرک شما را به تهران قدیم می‌برد و می‌توانید خودتان را در گراند هتل کنار ستارگان دوران پهلوی تصور کنید، در شانزلیزه خرید کنید و به سینما تابان بروید و آخرین فیلم سینمای هالیوود را ببینید. همین‌که به سمت غرب شهرک می‌روید سال‌های حکومت رضاخان را می‌توانید نظاره‌گر باشید.

 ماشین دودی‌های شهرک اغلب خراب هستند ولی می‌توانید سوار آن‌ها شوید و در تاریخ سفر کنید یا اینکه از درشکه‌چی بخواهید شما را در شهرک بگرداند. غرفه‌هایی از لباس بازیگران تاریخی وجود دارد که می‌توانید با پرداخت مبلغی به سلیقه خودتان لباسی را بپوشید و در لوکیشن‌های مختلف عکس بگیرید.

امکانات شهرک سینمایی غزالی تهران

در محوطه شهرک امکانات زیادی وجود دارد که گردش روزانه شما را شیرین‌تر می‌کند. شما می‌توانید از امکاناتی چون رستوران، چاپخانه سنتی، ماشین‌های کلاسیک، تالار عروسی، پارکینگ اختصاصی، آتلیه ‌فیلم‌برداری و عکس، شمع آرائی، گل‌آرائی، سالن مجزا و محوطه باز برابر نیاز خود استفاده کنید. از طرفی می‌توانید در آخر هفته‌های گراند هتل علاوه بر صرف غذاهای لذیذ، موسیقی زنده را مهمان گوش‌های خود کنید.

بازدید از شهرک سینمایی غزالی تهران

برای رفتن به شهرک سینمایی می‌توانید همه‌روزه حتی در روزهای تعطیل اقدام کنید و با تهیه بلیط از قسمت‌های مختلف و مکان‌های دیدنی شهرک بازدید کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در سال‌های اخیر فعالیت شهرک کم شده است و حتماً قبل از رفتن با مجموعه تماس بگیرید و از باز بودن آن مطمئن شوید. بازدید از ساعت 9 تا 5 صبح امکان‌پذیر است و شما با صرف 2 الی 5 ساعت از زمان خود می‌توانید در این مجموعه گردش کنید. 

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به شهرک سینمایی غزالی تهران

در منطقه غرب تهران و حوالی شهرک سینمایی می‌توانید در بوستان سرسبز چیتگر دوچرخه‌سواری کنید یا از سایر امکانات تفریحی آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید به باغ گیاه‌شناسی بروید و با انواع گل و گیاه بومی ایران و جهان آشنا شوید یا اینکه در حاشیه دریاچه چیتگر قدم بزنید و از خنکی نسیم لذت ببرید. از طرفی مقصد بعدی شما می‌تواند بام‌لند مرکز خرید لوکس باشد و به دیدن و خرید برند‌های مختلف بپردازید.

هتل‌های نزدیک به شهرک سینمایی غزالی

هتل-اسپیناس-پالاس-تهران

 

برای سفر به تهران دلیل‌های زیادی از جلسات و ملاقات کاری گرفته تا تفریح و گردش وجود دارد؛ اما به هر دلیلی که به تهران سفر کردید بهتر است از بازدید جاهای دیدنی غافل نشوید. همان‌طور که گفته شد در غرب تهران مکان‌های گردشگری و تفریحی زیادی وجود دارد که شهرک سینمایی غزالی یکی از جذاب‌ترین آن‌ها به‌حساب می‌آید.
برای گشت‌وگذار در شهرک سینمایی بهتر است برای اقامتی در آن نزدیکی‌ها اقدام کنید تا دسترسی و تردد شما آسان شود. هتل اسپیناس پالاس تهران یکی از بهترین هتل‌های پایتخت است که در شمال غرب تهران در منطقه خوب سعادت‌آباد قرار دارد و شما با اقامت در این هتل می‌توانید به بخش‌های مختلف تهران دسترسی داشته باشید.

هتل پنج ستاره اسپیناس پالاس به‌عنوان یکی از لوکس‌ترین هتل‌های تهران در یک ساختمان 21 طبقه، 400 واحد اقامتی دارد. فضای این هتل مدرن بوده و از عناصر معماری معاصر در طراحی آن به‌کاررفته است. همچنین استفاده از امکانات نوین و به‌روز چون استخر، آب‌زن، سونای خشک، سونای بخار، خدمات ماساژ حرفه‌ای، مرکز سلامتی و اسپای، سالن بدن‌سازی، بولینگ و مجموعه تفریحی، مرکز خرید، آژانس مسافرتی، خدمات تشریفات ویژه، کافی‌نت، صرافی، رستوران، کافی‌شاپ و ... توجه مسافران زیادی را سالانه به خود جذب می‌کند.

سخن پایانی

شهرک سینمایی غزالی تهران، مکانی مهم برای صنعت سینمای ایران است. این شهرک با امکانات و تجهیزات پیشرفته‌ای که دارد، امکان ساخت فیلم‌های تاریخی و پرهزینه را فراهم می‌کند. علاوه بر اهمیت سینمایی، مکان گردشگری نیز به‌حساب می‌آید. این شهرک با فضایی زیبا و دنج، می‌تواند مکان مناسبی برای گردشگران و ساکنان تهران باشد. این فضا با ارائه تجربه‌های هنری بی‌نظیر و ایجاد یک جریان فرهنگی فعال، به جامعه‌سازی و ارتقاء سطح فرهنگی پایتخت کمک بزرگی نموده است.

سوالات متداول درمورد شهرک سینمایی غزالی

آیا امکان بازدید از شهرک سینمایی غزالی در تعطیلات رسمی وجود دارد؟

بله امکان بازدید از این شهرک سینمایی در تعطیلات رسمی نیز وجود دارد. ولی بهتر است قبل از رفتن با این مجموعه تماس بگیرید.

آیا شهرک سینمایی غزالی برنامه‌های هنری و فرهنگی خاصی دارد؟

بله این مجموعه به‌طور دائمی برنامه‌های هنری ازجمله جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و نمایش‌های تئاتری را برگزار می‌کند.

آیا برای ورد به شهرک سینمایی غزالی باید هزینه پرداخت کنم؟

بله برای ورود هزینه بایستی پرداخت کرد ولی عمومیت بخشی از فضاهای شهرک سینمایی غزالی رایگان است و برخی از برنامه‌ها و فعالیت‌ها ممکن است نیاز به خرید بلیت داشته باشد.

آیا هتل اسپیناس پالاس تهران امکاناتی برای مسافران تجاری دارد؟

بله هتل امکاناتی ازجمله سالن‌های کنفرانس و اتاق‌های مجهز به تجهیزات تجاری را برای مسافران تجاری ارائه می‌دهد.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مجید رحمانی ۱۴۰۳/۱/۱۰

من نوروز 1403 از شهرک بازدید کردم. دیدن شهرک توصیه می شود چون شما را به حال و هوای تهران قدیم بر می گرداند. این شهرک در حال خراب شدن است. در این شهرک خودروهای کلاسیک نیز اجاره داده می شود. مبلغ اجاره در نوروز 1403 حدود 400 هزار تومان بود. که هیجانی ندارد و اصلا توصیه نمی شود. ضمنا رانندگی با آن خطرناک هم می توند باشد.

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...