رَهی نو

کاروانسرای لات ؛ کاروانسرای شاه عباسی رشت | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۲ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

کاروانسراها بناهایی بودند که در گذشته مسافران و رهگذران در آن‌ها استراحت می‌کردند. کاروانسرای لات در رشت یکی از این مکان‌هایی است که مسافران در بیرون شهر و در مسیر جاده در آن نفسی تازه می‌کردند.  این کاروانسرا داستان‌های از تاریخ این سرزمین زیبا در خود دارد که زیبایی و شکوه این بنا را دوچندان می‌کند. کاروانسرای تاریخی لات اکنون به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر رشت طرفداران بسیاری دارد.
 کاروانسراها نقش مهمی در رونق تجارت و بازرگانی در گذشته داشتند. این بناها به‌عنوان محل مبادله کالا، تبادل اطلاعات و استراحت مسافران و کاروان‌ها عمل می‌کردند که کاروانسرا قدیمی لات نیز از این موضوع مستثنا نبوده است. معرفی این کاروانسرا در سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو، شما را با این مجموعه تاریخی بیشتر آشنا می‌کند. بهتر است در سفر به رشت تماشای این بنای باشکوه را از دست ندهید.

کاروانسرای لات کجا است؟

کاروانسرای تاریخی لات در 35 کیلومتری جنوب شهر رشت واقع شده است. این کاروانسرا در منطقه سراوان و در 4 کیلومتری امامزاده هاشم قرار دارد. برای رسیدن به کاروانسرای دیدنی لات از رشت، باید از امامزاده هاشم عبور کنید و سپس دور بزنید.
اگر قصد دارید از تهران به سمت رشت بروید، قبل از رسیدن به این شهر و بعد از گذر از روستای امامزاده هاشم در جاده قزوین به رشت، می‌توانید در سمت راست جاده از کاروانسرای جذاب لات دیدن کنید. شما می‌توانید از خودروی شخصی و وسایل نقلیه عمومی برای بازدید این مکان تاریخی استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از تاکسی یا اتوبوس از رشت به امامزاده هاشم بروید و سپس از آنجا با تاکسی به کاروانسرا بروید. اگر اهل پیاده‌روی هستید، می‌توانید از امامزاده هاشم تا کاروانسرای قدیمی لات پیاده‌روی کنید. این مسیر حدود 30 دقیقه طول می‌کشد.

کاروانسرای-لات

تاریخچه کاروانسرای باشکوه لات

کاروانسرای تاریخی لات به کاروانسرای شاه عباسی نیز شهرت دارد. این کاروانسرا در دوران صفویه برای استراحت رهگذران بنا شد. پس از اینکه سلسله صفویان، توسط افغان‌ها سقوط کرد، شهر رشت به اشغال روس‌ها درآمد و شرایط تاریخی گیلان تغییر کرد. در همان دوران جنگ جهانی اول این کاروانسرا را روس‌ها به یک پایگاه نظامی تبدیل کردند. همین موضوع باعث شد که این بنا آسیب زیادی ببیند.
کاروانسرای تماشایی لات در نزدیکی ساحل جنوبی سفیدرود واقع شده است. این موقعیت جغرافیایی، گمان را به این سو سوق می‌دهد که نام لات برگرفته از نام این رودخانه باشد. در زبان محلی گیلکی، به رودخانه سفیدرود لات یا لاط رود گفته می‌شود.
در دوره قاجاریه به این بنا روی خوش نشان داده شد و مورد توجه حاکم رشت قرار گرفت. در سال ۱۲۴۶ هجری قمری بود که این کاروانسرا به دستور منوچهر خان معتمدالدوله سیاستمدار بزرگ این دوره بازسازی و مرمت شد.
در گذر زمان و با پیشرفت وسایل حمل‌ونقل، کاروانسراها که زمانی پناهگاه مسافران خسته در مسیرهای طولانی بودند، رفته‌رفته از رونق افتادند. کاروانسرای تاریخی لات نیز از این قاعده مستثنا نبود و با از میان رفتن کاروان‌ها، کارایی خود را به‌عنوان منزلگاه مسافران از دست داد.
اما این پایان داستان نبود. در اقدامی خلاقانه و با حفظ هویت تاریخی این بنا، کاروانسرای باشکوه لات به مکانی برای برگزاری تعزیه‌خوانی و عزاداری تبدیل شد. این تغییر کاربری، جان تازه‌ای به این بنای تاریخی بخشید و آن را به مکانی برای گردهم آمدن مردم و برپایی آیین‌های سوگواری تبدیل کرد.
پس از انقلاب اسلامی به دلیل عدم توجه و رسیدگی کافی، این بنای تاریخی ارزشمند رو به ویرانی گذاشت و خسارات زیادی به آن وارد شد. اما در سال ۱۳۹۴ سرنوشت این کاروانسرا تغییر کرد. در اقدامی امیدوارکننده، کاروانسرای محبوب لات به بخش خصوصی واگذار شد تا حیاتی دوباره یابد.
در حال حاضر این کاروانسرا به‌عنوان رستوران و بومگردی استفاده می‌شود. کاروانسرای قدیمی لات در 3 بهمن‌ماه 1356 با شماره ثبت 1566 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. شما برای بازدید از این بنای تاریخی بایستی به سمت شهر رشت سفر کنید. برنامه‌ریزی برای رزرو اقامتگاه خود را می‌توانید از هر جایی که هستید انجام دهید. هتل کادوس رشت می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد.

معماری کاروانسرای تاریخی لات

قدمت رشت به دوران پیش از اسلام می‌رسد. در گذر زمان، این شهر که زمانی روستایی در میان دو منطقه گیلان بود، به واسطه موقعیت استراتژیک خود در مسیرهای تجاری به‌عنوان یکی از توقفگاه‌های مهم کاروان‌ها و مسافران کاربرد داشته است.
تا پیش از اواسط حکومت شاه عباس صفوی، شهر رشت به‌عنوان یک منطقه کوچک با بافت روستایی شناخته می‌شد؛ اما در دوران شکوفایی صفویه، شاهد تحولات چشمگیری در این شهر بودیم که رشت را به یکی از مراکز مهم سیاسی، اقتصادی و اداری ایران تبدیل کرد.
کاروانسرای خشتی لات نیز در همین دوران جهت رفاه حال کاروان‌ها بنا شد. این سازه تاریخی از معماری اکثر کاروانسراهای این دوره الهام گرفته است و فقط تغییراتی جزئی در آن دیده می‌شود که به دلیل آب‌وهوای این اقلیم است. مواد اولیه که برای ساخت این بنا استفاده شده است را آجر، ساروج و سنگ و آهک تشکیل می‌دهد. ساروج ملاتی سنتی و ضد آب است که از ابتکارات معماران ایرانی در دوران باستان به شمار می‌رود.
این عمارت باشکوه با پلان مربع شکل، در زمینی به مساحت تقریبی ۵۴ متر در ۵۴ متر بنا شده است. اضلاع شرقی و غربی آن به طول ۵۴ متر امتداد یافته و دو ضلع شمالی و جنوبی آن نیز ۵۰ متر طول دارند. حیاط مرکزی عمارت نیز به شکل مربع طراحی شده و هر ضلع آن حدود ۲۷ متر طول دارد.

معماری-کاروانسرای-لات

تغییر کاربری کاروانسرای خشتی لات

همان‌طور که گفته شد کاروانسرای تماشایی لات در سال 1394 به بخش خصوصی واگذار شد. این بنا در همان سال مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و به‌عنوان یک رستوران سنتی فعالیت خود را شروع کرد. حیاط کاروانسرا با چیدمان میز و صندلی‌های فراوان، فضایی دل‌نشین و آرامش‌بخش را برای مسافران و بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. سایه‌بان‌هایی که در کنار هر میز و صندلی تعبیه شده‌اند، محافظی ایده‌آل در برابر تابش آفتاب و بارش‌های احتمالی شمال کشور به شمار می‌روند.
رستوران سنتی با فضایی دل‌نشین و چشم‌انداز بی‌نظیر از جنگل و کوه‌های اطراف، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و خاطره‌انگیز را برای شما رقم می‌زند. به‌محض ورود به حیاط این کاروانسرای قدیمی، حوضی زیبا و گل‌هایی رنگارنگ چشم‌نواز شما خواهند بود. گویی که قدم در دنیایی سنتی گذاشته‌اید و عطر خوش گل‌ها و صدای آب فواره، حس آرامش و صفا را به شما هدیه می‌دهند.
حجره‌های کاروانسرا که زمانی محل استراحت مسافران بود، امروزه بازسازی شده و آماده پذیرایی از شما هستند. برخی از این حجره‌ها به مغازه‌هایی برای فروش صنایع دستی و آثار هنری تبدیل شده‌اند و فرصتی عالی برای خرید یادگاری و حمایت از هنرمندان محلی فراهم می‌کنند.
در این رستوران، می‌توانید از طعم بی‌نظیر انواع کباب‌های ایرانی مانند کباب کوبیده، کباب برگ، کباب سلطانی و ... لذت ببرید. همچنین، غذاهای مخصوص گیلانی‌ها مانند ترشی‌تره، میرزا قاسمی، باقلا قاتوق و ... با عطر و طعم بی‌نظیر خود، شما را مجذوب خواهند کرد.

بهترین زمان بازدید از کاروانسرای قدیمی لات

فصل بهار از اواخر فروردین تا اوایل خرداد و فصل پاییز از اواخر شهریور تا اواخر آبان بهترین زمان برای بازدید از این کاروانسرا به‌حساب می‌آیند. در این فصول، هوا در رشت دلپذیر و نه گرم و نه سرد است. از اواخر فروردین تا اواخر شهریور طبیعت رشت در سرسبزترین و زیباترین حالت ممکن خود قرار دارد. پس اگر قصد دارید در کنار بازدید کاروانسرای لات از طبیعت این سرزمین دیدن کنید بهتر است زمان سفر خود را در این ایام برنامه‌ریزی کنید.
شما هر روز و حتی ایام تعطیل می‌توانید از کاروانسرای شاه عباسی به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی رشت دیدن کنید و در رستوران به صرف غذاهای محلی مشغول شوید. اگر به هوای سرد علاقه دارید، فصل زمستان گیلان هم دیدنی است. در این فصل بارش باران و برف این شهر را تمیزتر از همیشه می‌کند و هوایی پاک و سالم را مهمان ریه‌هایتان می‌کند.

بازدید-از-کاروانسرای-لات

دیدنی های رشت در نزدیکی کاروانسرای سنتی لات

رشت سرزمین سرسبز با جنگل‌های انبوه و درختان سربه‌فلک‌کشیده شما را به تماشای زیبایی‌های طبیعت دعوت می‌کند. شهری که با مردمانی سرزنده و اصیل فرهنگ و تاریخ گیلان را به دوش می‌کشند. مردمانی که در طول تاریخ ثابت کردند که حفظ میراث ایرانی برای آن‌ها ارزشمند است.
شما در این شهر از طبیعتی بکر گرفته تا آثار تاریخی دیدنی روبه‌رو هستید. جاذبه‌هایی که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. در ادامه برخی از دیدنی‌های این شهر را معرفی خواهیم کرد.

موزه میراث روستایی استان گیلان

موزه میراث روستایی گیلان را می‌توان اولین اکو موزه ایران دانست. فضای این موزه با هر موزه‌ای که دیده‌اید فرق دارد و در دل جنگل‌های گیلان قرار دارد. این موزه فرصت خوبی است که شما با فرهنگ و معماری گیلان آشنا شوید و زندگی مردمان گذشته این اقلیم را کاملا حس کنید. این موزه در پارک جنگلی سراوان قرار دارد.
خانه‌هایی که در موزه میراث روستایی می‌بینید نمونه‌ای واقعی از خانه‌های قدیمی استان گیلان است که به این مکان منتقل شده‌اند و در این فضا دوباره سرهم شده‌اند. این موزه نمونه‌های از کلبه‌های جنگلی، کلبه‌های کوهستانی، خانه‌های روستایی، کارگاه‌های صنایع دستی، بازارچه، موزه مشاهیر و باغ گیاهان دارویی در برمی‌گیرد.

باغ زیبای محتشم

قدمت باغ محتشم به دوران قاجاریه برمی‌گردد. این باغ درواقع برای اکبر خان بیگلربیگی از حکمرانان قدیمی گیلان بوده است که به دختر خود بخشیده است. داماد او صادق خان اکبر محتشم الملک در این باغ عمارتی ساخت و آن را بازسازی کرد و از این رو نام او بر این باغ ماند.
این باغ زیبا در گذشته در اطراف شهر قرار داشت ولی با توسعه شهری و خیابان‌کشی اکنون در دل رشت قرار دارد و به پارک شهر شناخته می‌شود. عمارت کلاه فرنگی بنایی سه طبقه در درون این پارک قرار دارد. این عمارت با وجود رطوبت و بارش‌های رشت حدود 200 سال است که پابرجا مانده است.

دریاچه سرسبز سراوان

دریاچه سراوان در سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان واقع شده و طراوت و شادابی آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. سراوان که از توابع بخش سنگر شهرستان رشت است، قدمتی دیرینه دارد و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین عرصه‌های جنگلی ایران شناخته می‌شود.
درختان خودرو بلوط، ممرز، انجیلی، توسکا، بید و بیدمشک، در کنار درختچه‌هایی مانند سفید پت و آلوچه جنگلی، منظره‌ای بدیع و چشم‌نواز را به وجود آورده‌اند. درختان کاج سیلوستریس، کاج تدا، سرو نقره‌ای و زربین را که در این محیط می‌بینید به دست انسان کاشته شده‌اند. این جنگل زیستگاه جانورانی چون قرقاول، کبک، دارکوب، جغد جنگلی، راسو و خرگوش به شمار می‌آید.

امامزاده مقدس هاشم

امامزاده هاشم روستایی زیبا است که در بخش سنگر شهرستان رشت قرار دارد. این روستای جذاب را می‌توانید روی کوهپایه کوه‌های شمال کشور با پوشش گیاهی متفاوت ببینید. این روستا در گذشته به نام عسکر سرا کمدم شناخته می‌شد. برخی از خانه‌های این روستا هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده‌اند. شما در این روستا خانه‌هایی با سقف شیروانی و از جنس چوب، گل، سنگ و پوشال می‌بینید. طبق شجره نامه امامزاده هاشم یکی از نسل‌های حضرت علی علیه‌السلام و پسر محمد بن عبدالله بن حمزه فرزند محمد حنفیه به‌حساب می‌آید. این حرم با هنر آینه‌کاری تزئین شده است که یک فضای معنوی را خلق می‌کند.

امامزاده-هاشم

هتل های رشت در حوالی کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی از آن جاهایی است که می‌توانید در برنامه یک روزه خود در سفر به رشت بگذارید. شما می‌توانید در بومگردی این کاروانسرا اقامت داشته باشید ولی اگر می‌خواهید از زیبایی‌های شهر رشت جا نمانید بهتر است اقامتگاهی در دل شهر پیدا کنید.
هتل پنج ستاره کادوس رشت در بلوار آزادی، خیابان منظریه یکی از بهترین منطقه‌های شهر قرار دارد که به شما دسترسی آسانی برای بازدید از مناطق دیدنی می‌دهد. این هتل زیبا یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های رشت را دارد که شما را از خوردن غذا در رستوران‌های بیرون هتل بی‌نیاز می‌کند. رستوران شکم الملوک غذاهای محلی گیلانی و ایرانی را با کیفیتی بالا و طعمی لذیذ سرو می‌کند.
 شما با رزرو اتاق هتل کادوس در رشت می‌توانید در یکی از 96 واحد اقامتی این هتل ساکن شوید و از امکانات این واحدها نظیر اینترنت، پاور سوئیچ، روم سرویس، مینی بار، چای‌ساز، یخچال، کمد لباس، تلویزیون، تلفن، سیستم گرمایشی و سرمایشی، صندوق امانات و ... بهره ببرید.
هتل کادوس در سال 1362 در یک ساختمان 5 طبقه فعالیت خود را آغاز نمود. این هتل در سال 1391 طبق استاندارهای هتلداری موردبازسازی قرار گرفت تا خدمات خود را بهترین نحو ممکن ارائه دهد.
از امکانات رفاهی هتل کادوس شهر رشت می‌توان به خودپرداز، کافی‌نت، فروشگاه، تاکسی‌سرویس، لاندری، اتاق چمدان، خدمات باربری، پذیرش 24 ساعته، پارکینگ، آرایشگاه، فضای سبز، زمین تنیس، پارک کودکان، خدمات خانه‌داری، خدمات پزشکی و ... اشاره کرد.
شما با اقامت در این هتل جذاب می‌توانید به‌راحتی از جاذبه های گردشگری رشت مانند مجموعه میدان شهرداری، دریاچه سقالکسار، باغ محتشم، پارک ملت، خانه و آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، موزه میراث روستایی گیلان، بازار بزرگ رشت، سبزه میدان، تالاب عینک و ... دیدن کنید.

هتل-کادوس-رشت

کلام پایانی

کاروانسرای لات یکی از بناهای قدیمی و تاریخی شهر رشت به‌حساب می‌آید که از دوران صفویه تا کنون افراد مختلفی را به دلایل گوناگون در خود جای داده است. این کاروانسرا روزگارانی محل استراحت مسافران بوده است و بعدها سربازان روس در آن اقامت داشته‌اند. چرخ روزگار چرخیده و اکنون این کاروانسرا به یک رستوران سنتی و یک بومگردی جذاب تبدیل شده است. بازید از این مجموعه تاریخی علاوه بر حس زیبایی که می‌دهد شما را با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردمان رشت در گذشته و حال آشنا می‌کند. این مکان شما را در طبیعتی زیبا به گذشته خواهد برد.

سوالات متداول درباره کاروانسرای شاه عباسی رشت

کاروانسرای تاریخی لات در کجا قرار دارد؟

 این کاروانسرای تاریخی که به کاروانسرای شاه عباسی نیز شهرت دارد در 35 کیلومتری جنوب رشت در منطقه سراوان قرار دارد.

کاروانسرای قدیمی لات در چه زمانی ساخته شده است؟

قدمت این کاروانسرا به دوران صفویه برمی‌گردد ولی در دوران قاجار در سال 1246 هجری قمری به دستور منوچهر خان معتمدالدوله بازسازی شد.

کاروانسرای خشتی لات اکنون چه کاربری دارد؟

این کاروانسرا در طول تاریخ کاربری‌های متفاوتی داشته است و اکنون از آن به‌عنوان رستوران سنتی و بومگردی استفاده می‌شود.

آیا هتل کادوس در رشت امکانات ورزشی هم دارد؟

بله این هتل یک استخر روباز دارد که ویژه آقایان است. همچنین زمین تنیس و فضایی سبز مخصوص پیاده روی دارد.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...