رَهی نو

طبیعت گردی ناب در رشت؛ دریاچه سراوان

تعداد بازدید: ۱۷۱ ۲۰ آبان ۱۴۰۲

سفر به دریاچه سراوان

شهر رشت را به دلیل داشتن زیبایی‌های مسحورکننده، به پاریس تشبیه می‌کنند. این شهر آنچنان در جاذبه‌های طبیعی و تاریخی غرق است که با هربار رفتن به آن، با مکانی جدید روبرو خواهید شد. اگر قصد دارید تا چند روزی در یک جای بکر و به‌دور از هیاهو باشید، پیشنهاد می‌کنیم طبیعت اطراف شهر رشت را انتخاب کنید. این شهر در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد. اگر دلتان بودن در کنار یک دریاچه را می‌خواهد، در میان دریایی از دریاچه می‌توانید یکی از آنها را مثل دریاچه سراوان انتخاب کنید. اگر هوس نشستن در کنار دریا و تماشای غروب آفتاب را کرده‌اید، با یک فاصله زمانی نیم ساعته به دریا خواهید رسید.
برخی از مردم در زمان سفر به این رشت نمی‌دانند که کدام مقصد را برای طبیعت‌گردی انتخاب کنند. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو قصد داریم تا شما را با جاذبه‌های ناشناخته و زیبای شهر رشت آشنا کنیم تا چنانچه قصد رفتن به این شهر را دارید، برای رفتن به این مکان‌ها برنامه‌ریزی کنید.

معرفی دریاچه سراوان 

یکی از زیباترین مناطق شهر رشت، دریاچه سراوان است که مانند نگین سبزی در این شهر می‌درخشد. دریاچه سراوان مساحتی به اندازه 1/487 هکتار دارد که از این میان، 210 هکتار آن محافظت شده است. این دریاچه از زیباترین و مشهورترین دریاچه‌های شهر رشت به‌شمار می‌آید که هرساله گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را به سمت خود جذب می‌‌کند. دریاچه سراوان در سمت چپ ورودی فاز دو در پارک جنگلی سراوان قرار دارد. زمانی که دریاچه سراوان را نگاه می‌کنید، احتمالا این تصور برایتان ایجاد شود که با یک چمنزار وسیع روبرو هستید؛ درحالیکه اینها چمنزار نیستند. بر روی این دریاچه به دلیل شرایط آب و هوایی و رطوبتی که دارد، خزه‌هایی بر روی آب رشد کرده‌اند که بسیار شبیه به چمن هستند. همین موضوع دریاچه سراوان را به یکی از پرجاذبه‌ترین مکان‌های طبیعت‌گردی رشت تبدیل کرده است.
پیشنهاد می‌کنیم که برای بازدید از دریاچه، صبح هنگام به این منطقه بروید تا بتوانید مه صبحگاهی را در میان انبوه جنگل مشاهده کنید. منظره‌ای شگفت‌انگیز که برایتان خاطره‌انگیز خواهد شد و تا ابد در ذهنتان باقی خواهد ماند.

دریاچه سراوان کجاست؟ 

دریاچه سراوان کجاست

دریاچه سراوان یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار ناب شهر رشت محسوب می‌شود که در سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان قرار گرفته است. این دریاچه از توابع بخش سنگر در شهر رشت است که در دسته قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران قرار دارد. اگر قصد رفتن به دریاچه سراوان را دارید، باید وارد پارک جنگلی سراوان در کیلومتر 17 اتوبان رشت-قزوین بروید. این پارک در بخش غربی جاده قرار گرفته که از سمت شرق به اتوبان رشت-قزوین، از غرب به روستای بهدان، از جنوب به روستای کچا و از سمت شمال به جاده نیروگاه می‌رسد.
اگر از سمت تهران به پارک جنگلی سراوان می‌روید، یک مسیر 300 کیلومتری در پیش دارید که برای ورود به آن باید از خروجی غربی تهران به اتوبان تهران-کرج وارد شوید. بعد از گذشت از اتوبان کرج-قزوین وارد اتوبان قزوین-رشت شده و به سمت رشت ادامه مسیر دهید. بعد از طی 20 کیلومتر از امامزاده هاشم، وارد ورودی فاز دو پارک جنگلی در سمت غرب جاده می‌شوید. فاصله پارک جنگلی تا دریاچه زیاد نیست و پس از طی این مسافت، می‌توانید دریاچه سراوان را در سمت چپ ورودی، ببینید.
اما اگر از شهرهای شمالی و شمال شرقی کشور به این شهر سفر می‌کنید و قصد رفتن به پارک جنگلی سراوان را دارید، به لاهیجان رفته و سپس وارد جاده سیاهکل شوید. برای ورود به این پارک می‌توانید از میانبر رشت-قزوین استفاده کنید که در سه کیلومتری پارک قرار دارد؛ به‌اینصورت دیگر نیازی به ورود به شهر رشت را ندارید. اما اگر از شهرهای غربی به این پارک می‌روید، باید به قزوین رفته و سپس به سمت رشت ادامه مسیر دهید.در تمامی پارک جنگلی سراوان امکان گشت‌زنی با اتومبیل برای گردشگران وجود دارد و شما می‌توانید بعد از تماشای دریاچه سراوان، تمامی بخش‌های جنگل را زیر پا بگذارید و از دیدن زیبایی‌های این منطقه لذت ببرید.

پوشش گیاهی و جانوری اطراف دریاچه سراوان 

دریاچه سراوان به دلیل تنوع پوشش گیاهی بسیار سرسبز است و به‌دلیل داشتن گیاهان کمی‌نظیر، چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. همینطور خزه‌های روی دریاچه، منظره شگفت‌انگیزی را ایجاد کرده است.
در این پارک دو نوع درخت وجود دارد که یکی از آنها در دسته درختان خودرو که شامل درختان بلوط، بیدمشک، انجیلی، توسکا، سفیدپت، ممرز، آلوچه جنگلی و کاج هستند و درختان دیگری مانند کاج تدا، کاج سیلوستریس و زربین و سرو نقره‌ای از دسته درختانی هستند که به مرور زمان در این پارک کاشته شده‌اند.
پارک جنگلی سراوان به‌دلیل داشتن وسعت زیاد، گونه‌های مختلف جانوران و پرندگان را در خود دارد که شامل کبک، دارکوب، قرقاول، جغد، خرگوش و راسو هستند. البته خزندگان و حشره‌های متنوعی نیز در این پارک وجود دارند.

تفریحات دریاچه و پارک جنگلی سراوان

تفریحات دریاچه و پارک جنگلی سراوان

 قایق‌سواری در دریاچه زیبای سراوان، تجربه‌ای متفاوت را برای شما رقم خواهد زد. در زمان قایق‌سواری بر روی خزه‌های بسته شده بر روی دریاچه می‌توانید با دوربین عکاسی خود خاطره‌ای فراموش‌نشدنی ثبت کنید.
قدم زدن در اطراف دریاچه و در جنگل سراوان از دیگر تفریحات این منظره زیبا است. با وجود جاده در سراسر پارک جنگلی قادر خواهید بود تا تمامی جنگل را با اتومبیل خود طی مسیر کنید. چنانچه به سمت شرق این جنگل حرکت کنید، می‌توانید رودخانه‌های سیاهرود و سفیدرود را ببینید.

باشگاه پینت بال در دریاچه سراوان

از دیگر تفریحات پارک جنگلی سراوان می‌توان به سواری با موتور چهارچرخ و تیراندازی اشاره کرد. یکی دیگر از تفریحاتی که اخیرا به این پارک اضافه شده، باشگاه پینت بال جنگلی گیل است. این باشگاه در یک محیطی به وسعت 1200 متر مربع و در فاز دو پارک جنگلی قرار دارد. اگر اهل بازی‌های مهیج هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از این باشگاه برای رقم زدن یک خاطره خوش استفاده کنید. نکته مهم این است که برای استفاده از این باشگاه، حتما باید آن را از قبل به‌شکل تلفنی رزرو کنید.

بهترین فصل برای رفتن به دریاچه سراوان

بهترین فصل برای رفتن به دریاچه سراوان

زیبایی دریاچه سراوان به اندازه‌ای است که در هر فصل سال، این زیبایی خود را به شکل خاصی نشان می‌دهد. بنابراین این به سلیقه شما بستگی دارد که بخواهید کدام وجه از زیبایی این دریاچه را مشاهده کنید.
اگر می‌خواهید از قایق‌سواری و دوچرخه‌سواری در این فضای دل‌انگیز لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار و تابستان را برای این تفریحات انتخاب کنید. در این فصل سال شما با سرسبزی خاصی از این دریاچه روبرو خواهید شد. 

فصل پاییز در دریاچه سراوان

چنانچه در فصل پاییز این منطقه را برای بازدید انتخاب می‌کنید، باید بگوییم که به‌دلیل بارش‌های فصلی قطعا از قایق‌سواری و دوچرخه‌سواری محروم خواهید شد. اما در عوض با منظره‌ای شگفت‌انگیز و برگ‌های رنگارنگ درختان روبرو می‌شوید که با یک دوربین عکاسی می‌توانید زیبایی‌های این طبیعت بی‌بدیل را ثبت کنید.
در فصل زمستان به دلیل بارش برف و همینطور سرمای هوا، گردشگران کمتری برای بازدید و تفریح این پارک را انتخاب می‌کنند. اگر فصل زمستان و سرمای آن شما را اذیت نمی‌کند، سفر به پارک جنگلی سراوان در این فصل برای شما تجربه‌ای منحصربفرد به ارمغان می‌آورد، زیرا دیدن دریاچه و درختان پوشیده از برف تصویری به شما هدیه می‌کند که می‌تواند در دسته مناظر بی‌نظیر در زندگی شما باشد.

در سفر به دریاچه سراوان کجا اقامت کنیم؟ 

اگر بعد از یک گردش یک روزه، قصد اقامت در این پارک جنگلی را دارید، می‌بایست لوازم مورد نیاز برای این سفر را همراه خود داشته باشید. این لوازم شامل کیسه خواب، کفش مناسب و پمادمخصوص ضد گزش حشرات را فراموش نکنید. در این پارک برای گردشگرانی که قصد ماندن در آن را دارند، امکاناتی از جمله آلاچیق و سکو قرار داده شده؛ اما باید آب و غذای کافی به همراه خود داشته باشید. چنانچه قصد آشپزی در این محیط را دارید، احتیاط کرده و در مکان‌های مشخص‌شده آتش روشن کنید. 
اگر لوازم مورد نیاز خود را برای این سفر به همراه نیاورده‌اید و در عین حال می‌خواهید یک سفر با امکانات کامل داشته باشید، پیشنهاد ما به شما هتل کادوس رشت است که از طریق سایت رهی نو امکان رزرو آن برای مسافران وجود دارد.

مکان های دیدنی اطراف دریاچه سراوان

در پارک جنگلی سراوان مکان‌های دیدنی متفاوتی وجود دارد که یکی از آنها موزه میراث روستایی گیلان است. این موزه، اولین اکو موزه ایران است. این موزه با وسعت 260 هکتار شباهت بسیار زیادی به یک روستای کوچک دارد که خانه‌های محلی ساخته شده در آن شما را به یاد روستاهای قدیمی می‌اندازد. با بازدید از این موزه می‌توانید سبک زندگی، آداب و رسوم و صنایع دستی بومیان روستاهای گیلان آشنا شوید.

موزه میراث روستایی در سراوان

زمانی که وارد این موزه میراث روستایی می‌شوید، می‌توانید صنایع دستی و سوغات را از این غرفه‌ها خریداری کنید. همینطور اگر غذاهای سنتی را می‌پسندید، می‌توانید در رستوران‌های سنتی که در این موزه وجود دارد، میل کنید.

کاروان سرای عباسی در سراوان

از دیگر مکان های دیدنی و تاریخی اطراف دریاچه سراوان می‌توان به کاروان‌سرای عباسی یا کاروان‌سرای لات اشاره کرد. این مکان تاریخی در جنوب روستای سراوان قرار دارد که قدمت آن بالغ بر 500 سال است که جزو برجسته‌ترین مکان‌های تاریخی این روستا محسوب می‌شود.
کلام آخر 
شهر رشت با داشتن جاذبه‌ها و طبیعت زیبای خود همواره میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران و جهان بوده است. این شهر به دلیل داشتن طبیعت بکر و زیبا هیچوقت، مسافران را دلزده نخواهد کرد و با هربار سفر به نقطه‌ و مکانی جدید دست خواهند یافت. در این مطلب درمورد دریاچه سراوان و مکان‌های تفریحی آن اطلاعات کاملی به شما ارائه کردیم تا چنانچه قصد آمدن به این منطقه شگفت‌انگیز را دارید، بتوانید از بودن در این مکان استفاده بهینه را ببرید.
سوالات متداول
 

دریاچه سراوان کجا واقع شده است؟ 

 دریاچه سراوان در شهر رشت واقع شده و در سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان قرار دارد. 

 چگونه می‌توان به دریاچه سراوان رسید؟ 

 برای رسیدن به دریاچه سراوان از اتوبان رشت-قزوین استفاده کنید و در کیلومتر 17 به پارک جنگلی سراوان برسید. اگر از تهران می‌آیید، از اتوبان تهران-کرج به اتوبان قزوین-رشت بروید. اگر از شمال یا شمال شرق ایران می‌آیید، به لاهیجان رفته و از جاده سیاهکل و میانبر رشت-قزوین به پارک دسترسی پیدا کنید. 

 چه گیاهان و درختانی در اطراف دریاچه سراوان مشاهده می‌شوند؟ 

دریاچه سراوان دارای پوشش گیاهی غنی است که شامل درختانی مانند بلوط، بیدمشک، انجیلی، توسکا، سفیدپت، ممرز، آلوچه جنگلی و کاج است. همچنین درختانی مانند کاج تدا، کاج سیلوستریس و زربین و سرو نقره‌ای نیز در این منطقه مشاهده می‌شوند. 

چه جانورات و پرندگانی در پارک جنگلی سراوان زندگی می‌کنند؟  

پارک جنگلی سراوان میزبان انواع مختلفی از جانوران و پرندگان شامل کبک، دارکوب، قرقاول، جغد، خرگوش و راسو است. 

بهترین فصل برای بازدید از دریاچه سراوان چه زمانی است؟

زیبایی دریاچه سراوان در هر فصل سال خود را نشان می‌دهد. اما اگر می‌خواهید از تمام امکانات این پارک استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار و تابستان را برای رفتن به این پارک انتخاب کنید. 
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...