رَهی نو

پارک جمشیدیه تهران

تعداد بازدید: ۶۳۴۳ ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

پارک جمشیدیه یکی از بهترین پارک های تهران است. اگر همزمان هوس پارک و هچمچنین کوه کردید یا می‌خواهید در یک کنج خلوت و دنج با عزیزان‌تان خلوت کنید. اگر قصد دارید یک تور تفریحی با دوستان‌تان راه بیندازید، حتی در صورتی که قصد دارید در خلوت خودتان دمی با آرامش و به دور از هیاهوی شهر به سر ببرید، پارک جمشیدیه جایی است که انتظارتان را می‌کشد. درباره پارک جمشیدیه، باید گفت یکی از قدیمی‌ترین بوستان‌های باصفای تهران است که رنگ روزگار دور و درازی را به خود دیده اما همچنان ابهت و شکوه بهاری خود را در روزگاران زمستانی این دوران حفظ کرده است. این شما و این پارک جذاب جمشیدیه! بساط پیک نیک یا حتی وسایل کوهنوردی‌تان را آماده کنید که راه سبزی را در پیش داریم.

 

 پارک جمشیدیه تهران


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید.


آدرس پارک جمشیدیه تهران

قبل از هر چیز باید در نظر داشته باشید که اگر عزیز ناتوان یا سالخورده همراه‌تان است، احتمالا طی کردن مسیر جمشیدیه و راه رفتن روی سنگ‌های ناهموار آن برایشان سخت باشد. پارک جمشیدیه در انتهای خیابان فیضیه در خیابان نیاوران قرار گرفته است. در واقع، خیابان باهنر فعلی شما را به این پارک خواهد رساند.

مسیرهای دسترسی به پارک جمشیدیه تهران

راه رسیده به جمشیدیه زیاد است!

  • از همان ابتدا می‌توانید گوگل مپ‌تان را روشن کرده و یا با اپلیکیشن‌های مسیریاب راحت‌ترین و سریع‌ترین مسیر دسترسی به پارک را پیدا کنید. مسیر پارک جمشیدیه سرراست است. اگر با ماشین شخصی می‌آیید، از اتوبان امام علی به سمت شمال حرکت کرده و از تقاطع بزرگراه بابایی بگذرید. از کنار گذر سمت راست از اتوبان امام علی خارج شده و وارد اتوبان ارتش شوید. به سه راه اقدسیه که رسیدید، به سمت شمال حرکت کرده و وارد نیاوران شوید. از میدان نیاوران، خیابان باهنر، انتهای خیابان فیضیه، ورودیه جمشیدیه به شما خوشامد می‌گوید.
  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به جمشیدیه، ایستگاه تجریش است. از آن جا می‌توانید با ماشین‌های به سمت ایستگاه جمشیدیه، به پارک برسید.
  • اگر از اتوبوس استفاده می‌کنید، بایستی اتوبوس‌های تجریش-جماران را سوار شده و در ایستگاه مدرسه یادگار امام سر خیابان امیدوار پیاده شوید و با تاکسی یا پیاده روی خودتان را به پارک برسانید. البته مسیر پیاده‌روی‌اش به خاطر سربالایی بودن شاید چندان جذاب نباشد. هر چند اگر روحیه ورزشکاری و حوصله پیاده روی داشته باشید، برایتان حکم گرم کردن جهت کوهنوردی دارد.
  • با خطوط بی آرتی‌های راه آهن تجریش هم می‌توانید خودتان را به میدان تجریش برسانید و از آن جا با تاکسی‌های جمشیدیه به پارک بیایید.

بهترین زمان بازدید از پارک جمشیدیه

اگر از شلوغی و ازدحام جمعیت فراری هستید، بهترین گزینه برای پناه بردن به طبیعت جمشیدیه وسط هفته است. خلوت، دنج و ساکت. جز صدای سکوت و آواز پرنده و یکی دو رهگذر مانند خودتان، هیچ چیزی وجود ندارد که آرامش‌تان را به هم بزند. در هر فصلی از بهار تا زمستان، جمشیدیه لباس تازه‌ای به تن می‌کند که دیدن دارد. اما زیبایی آن در دو فصل پاییز و بهار دیدنی‌تر است. طبیعت و سرسبزی بکری که به معنای واقعی کلمه روح‌تان را آرام و ذهن مشوش‌تان را باز می‌کند.

تاریخچه پارک جمشیدیه

در زمانی که خاندان دولو در دوره قاجار در این ناحیه ساکن بودند، پارک جمشیدیه فعلی بخشی از زمین‌های این خاندان بود. جمشید دولو قاجار املاک زیادی در تهران داشت که شناسانامه جمشیدیه نیز به نام این خاندان خورده است. در نهایت این ملک 69 هزار متر مربعی را به فرح پهلوی بخشید.

جمشیدیه‌ای که می‌بینید، در ابتدا بنا بود میزبان سرای سالمندان شود، اما در این رقابت در نهایت پارک عمومی برنده شد و در سال 1356، تبدیل به یکی از جاذبه‌های سرسبز تهران شد. مجسمه‌های سنگینی که در سراسر این پارک پراکنده شده است، یکی از دلایل اصلی جذب گردشگران است. جایی که امروز با نام بوستان جمشیدیه می‌بینیم، دستخوش تغییرات سال‌های دور و درازی بوده که به دستان هنرمند کامران طباطبایی دیبا، قلم خورده است.

تاریخچه پارک جمشیدیه

بخش‌های مختلف پارک جمشیدیه تهران

از بدو ورودتان به این بوستان می‌توانید هوای تازه‌ای که وارد ریه‌تان می‌شود، حس کنید. تا چشم کار می‌کند درخت و گیاه و آبشار است که به دور از هیاهو و وشلوغی شهر، روح‌تان را نوازش می‌دهد. ترکیب کوه، آبشار، جنگل و رودخانه باعث شده اینجا علاوه بر پاتوقی برای طبیعت دوستان، مسیر کوهنوردی کوهنوردان خوش ذوقی باشد که کلکچال را برای کوهنوردی خود انتخاب می‌کنند. بخش‌های مختلفی در پارک وجود دارد از نمایشگاه تا دریاچه، از بوستان سنگی تا بوفه و کافه‌های خوشمزه برای پذیرایی از شما آماده هستند.

بخش‌های مختلف پارک جمشیدیه تهران

اگر اهل عکاسی هستید، تئاتر کار می‌کنید، ورزشکار هستید، و یا هر حرفه دیگری، جمشیدیه مقدمات همه چیز را برایتان فراهم کرده است. امکانات و بخش‌های مختلف از چمله آلاچیق، آبشار، کافه و رستوران‌های متنوع، سرویس‌های بهداشتی، آب نما، محل نگهداری پرندگان و مسیر سنگی کلکچال، از جمله بخش‌های مختلف این پارک است.

دیدنی‌های پارک جمشیدیه

تا دلتان بخواهد اینجا مکان‌های مختلفی برای دیدن دارد. پارک جمشیدیه بعد از پارک ملت دومین بوستانی است که مردم تهرانی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری تهران، آن را به مهمانان غیرتهرانی خود معرفی می‌کنند. برویم ببینیم این جاذبه‌های دیدنی در جمشیدیه چیست.

دریاچه پارک جمشیدیه و زادگاه اردک‌های پرسروصدا

در قسمت‌های مختلف جمشیدیه، شاهد دریاچه و آبشارهای دیدنی هستید که علاوه بر آب و هوای خوشی که به محیط داده فضای فوق العاده‌ای را برای عکاسی نیز فراهم کرده است. در قسمت‌هایی از این آبشارها اردک‌های بامزه و مرغابی‌های بازیگوشی می‌بینید که کودکان مشغول غذا دادن و بازی کردن با آن‌ها لب دریاچه هستند. این قسمت پارک معمولا شلوغ‌تر است.

دریاچه پارک جمشیدیه

نگارستان و آمفی تئاتر پارک جمشیدیه، فرهنگی در دل طبیعت

اگر قصد تمرین بازیگری یا تمرینات نمایشی دارید، بخش فرهنگی بوستان این امکان را برایتان فراهم کرده که در نگارستان یا آمفی تئاتر آن، به فعالیت‌های فرهنگی‌تان بپردازید.
بوستان سنگی جمشیدیه دیدن دارد

از مسیر پله خور بوستان جمشیدیه که می‌گذرید، فضای سنگی پیش رویتان قرار دارد که به همراه ترکیبی از طبیعت سرسبزو درختان و پوشش گیاهی مختلف، چشم‌تان تا کار می‌کند موزه سنگی و اشکال گوناگون در میان این جنگل می‌بینید. احتمالا نمونه‌هایی از آن را در فیلم‌های سینمایی از جمله بچه‌های ابدی دیده باشید.

نمایشگاه‌های فصلی را از دست ندهید

اگر خوش شانس باشید در آن بازه‌‌ای که به دیدن این پارک جذاب سنگی می‌آیید، نمایشگاه‌های موقتی برپا شده باشد که صنایع دستی هنرمندان را نشان دهد. اینطوری می‌توانید یک یادگاری از یکی ازبهترین روز عمرتان که در جمشیدیه سپری شد، به همراه داشته باشید.

چه می‌ماند جز نقشی از یک منظره دنج؟

در کنار انبوه ساخت و سازهایی که در حوالی پارک جمشیدیه می‌بینید، زمانی که در بالاترین نقطه پارک قرار گرفتید، منظره جذاب جمشیدیه احتمالا شما را تا چند دقیقه به همان حالت خیره شدن باقی بگذارد. جایی که از ابهت زیبایی و شکوه این پارک به طبیعت مقابل‌تان در سکوت خیره شدید. به خصوص زمانی که در زمستان یا بهار از ارتفاعات جمشیدیه، به این پارک خیره می‌شوید، احتمالا صحنه دنج و جذاب پیش رویتان را هیچ وقت فراموش نخواهید کرد.

پوشش گیاهی و جانوری پارک جمشیدیه

همانطور که می‌بینید در اینجا تا چشم کار می‌کند، گیاه و درخت است. پوشش گیاهی که در این پارک، پراکنده شده است، ناورن، چنار، سرو، افرای سیاه، درختان سیب و زردآلو، گلابی، زبان گنجشک و بسیاری از درختان دیگر است. در کنار گونه گسترده گیاهی که در این پارک گسترده شده است، بیش از 60 نوع پرنده می‌بینید که در دل این گونه‌های گیاهی زندگی می‌کنند.

پوشش گیاهی و جانوری پارک جمشیدیه

کوهنوردی در دل کلکچال

این بوستان، پاتوق کوهنوردانی است که قصد بازدید از کلکچال و ارتفاعات شمالی تهران را دارند. در مسیر بوستان فردوسی به سمت یک دره که دارای رودخانه است، هدایت می‌شود. ابتدای مسیر را با فنس‌های مخصوص پوشاندند اما کمی جلوتر که بروید، فنس‌ها را کنار گذاشتند. در ادامه این مسیر، به کلکچال می‌رسید. اولین سنگ بنای آن در مرداد 1332 پایه گذاری شد.

امکانات پارک جمشیدیه

جمشیدیه امکانات فوق العاده‌ و مجهزی در خود دارد. برخورداری از سالن آمفی تئاتر، رستوران، آب نما، نیمکت، سفره خانه، آبخوری، آلاچیق، فضای سبز و گلکاری شده فضای اداری، سرویس بهداشتی و بسیاری از امکانات دیگر برخوردار است.  می‌توانید در یک عصر دل انگیز دوستان‌تان را با جشن تولد که در آلاچیق‌های اینجا می‌گیرید، سورپرایز کنید.

کافه‌های پارک جمشیدیه

بعد از اینکه یک دل سیر در قسمت‌های مختلف پارک به سر بردید، حالا بیش از هر چیز زمان آن رسیده که یک دل سیر از عزا درآورده و ناهار یا عصرانه حسابی به بدن بزنید. شکم گردی در پارک جمشیدیه را می‌توانید در مرتفع‌ترین رستوران یعنی رستوران کردستان پارک جمشیدیه بگذرانید. هم منظره پارک زیر پایتان است و هم غذایی مفصل میل می‌کنید. البته دو رستوران آذربایجان و جمشیدیه نیز در میانه‌های پارک قرار گرفته تا هرکجا گرسنه شدید، لنگ پیدا کردن کافه و رستوران در پارک نباشید.

کافه‌های پارک جمشیدیه

سابقه بازدید از جمشیدیه را دارید؟ اگر بنا باشد یک تعطیلات آخر هفته را با دوستان یا عزیزان‌تان سپری کنید، احتمالا جمشیدیه گزینه جذابی برای همه باشد. از طرفی اگر از هیاهو و شلوغی فراری هستید، پیشنهاد می‌کنیم لذت بردن از طبیعت بی نظیر و بکر جمشیدیه را به روزهای میانی هفته بسپارید. به راحتی و از چند طریق می‌توانید خودتان را به بوستان جمشیدیه برسانید. دوربین‌هایتان را آماده کرده و روزتان را به امید عکاسی‌های جذاب و قدم گذاشتن در طبیعت فوق العاده جمشیدیه بسازید.

سخن آخر

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سودابه ۱۴۰۲/۹/۶

پارک جمشیدیه زیبا در واقع پارک سنگی جمشیدیه دارای آب و هوای بسیار لطیف کوهستانی

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۷

سودابه عزیز چه عالی نظرتون رو بیان کردید شاد و پیروز باشید همیشه

مهدی ۱۴۰۲/۵/۲

سنگ انرژی بسیار خوبی داره این پارک هم به خاطر مجسمه های سنگی و کلا سنگی بودنش انرژی خیلی خوبی داره

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۳

مهدی عزیز از نظر شما سپاسگزاریم و امیدواریم که همواره پرانرژی و شاد باشید

سروناز ۱۴۰۲/۲/۲۷

پارک جمشیدیه بسیار زیبا و طبیعت قشنگی دارد ولی یک زمانی جای تفریح بود الان انقدر شلوغ شده که فقط وسط هفته میتونم برم تو شلوغی دوست ندارم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۷

سروناز همره عزیز رهی نو تا حد زیادی تمام دنیا به دلیل افزایش جمعیت با این مشکلات مواجه هستند امیدواریم شما خودتان بتوانید لحظات خوشی را برای خود بسازید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...