رَهی نو

معنی ایام پیک یا های سیزن در سفر

تعداد بازدید: ۷۹۰۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

 

سوالی که بارها و بارها پرسیده می‌شود و ذهن مسافران را مشغول می‌کند این است که بهترین زمان برای سفر چه  وقتی است؟

پاسخ قطعی و مشخصی نمی‌توان به این سؤال داد. برای هر کشور و هر منطقه‌ای این زمان متغیر است. اما در ادامه نکات کلیدی در این مورد را به شما خواهیم گفت.

 

 

اهمیت تعیین بهترین زمان سفر، از دو جهت برجسته است:

1. نکته اول  هزینه است. در فصل‌های پیک سفر، کلیه هزینه‌ها اعم از هزینه‌های اقامت، حمل و نقل، خوارک و... بالا هستند و می‌توان گفت سفر کردن در این زمان‌ها می‌تواند اشتباه باشد.  

2. نکته دوم شلوغی و ازدحام است. در فصل‌های پیک سفر، به خصوص در مناطق توریستی مانند شیراز، مناطق زیارتی مانند مشهد و... ازدحام و شلوغی جمعیت در حدی است که هم امکان یافتن اقامتگاه مناسب را دشوار می‌کند و هم ممکن است سیاحت و بازدید از مناطق را تحت تأثیر قرار دهد.

ایران به جهت اقلیم آب و هوایی خاصی که دارد در تمام فصل‌ها می‌تواند پذیرای مسافران داخلی و خارجی باشد. 
پاییز و زمستان به علت بازگشایی مدارس و هوای سرد، بارش باران و برف و کوتاهی روزها فصل‌های کم سفری هستند. در این فصل‌ها قیمت هتل‌ها و پروازهای داخلی تخفیف می‌یابند. در این دو فصل سواحل زیبای جنوبی از قبیل کیش، قشم به دلیل آب و هوای دلپذیر مقصد مناسبی برای سفر هستند.
معایب سفر در ایران به دمای پایین و بارندگی محدود نیست. آلودگی هوا در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ مشکل دیگر این دو فصل است.


بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی ایران ؛ جاذبه های گردشگری و شهرهای تفریحی ایران


بررسی ایام پیک سفر و بهترین زمان سفر

+ دو هفته‌ آخر زمستان، زمان بسیار خوبی برای سفر است. هوا کم کم رو به گرم شدن می‌رود. شب‌ها هنوز سرد هستند اما دمای روزها مناسب است. مناطق گردشگری هنوز شلوغ نشدند و هتل‌ها نیز خالی و ارزان هستند. بنابراین بهترین زمان سفر است.
_ دو هفته اول فروردین که آغاز سال جدید و نوروز ایرانی است، آب و هوای سراسر کشور بسیار لذت بخش است و تمام خانواده‌ها برای تعطیلات خود برنامه‌ریزی می‌کنند. تمام خدمات حمل و نقل از یک هفته قبل و یک هفته بعد از نوروز تقریباً سه برابر می‌شود. همه قیمت‌ها به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابند و مناطق توریستی بسیار شلوغ هستند. این فصل به دلیل قیمت‌های بالا و ازدحام جمعیت فصل مناسبی برای سفر نیست. 
_ تابستان در ایران فصل گرمی است. پیاده‌روی و گشت و گذار می‌تواند بسیار خسته کننده باشد. شمال غربی کشور و مناطق ساحلی دریای خزر،‌ دمای هوا مناسب‌تر است و هر دو مقصد اصلی مسافران داخلی هستند. قیمت هتل‌ها در این فصل به علت تعطیلی مدارس و سفرهای زیاد داخلی، نسبتاً بالاست.
+ اوایل پاییز به علت بازگشایی مدارس، جمعیت مسافران کاهش چشمگیری خواهد داشت. درجه حرارت هوا کمتر شده است. قیمت‌ها نسبت به تابستان کاهش می‌یابند. حمل و نقل عمومی از جمله هواپیما و قطار به راحتی و با قیمت مناسب در دسترس هستند. همه چیز آماده است تا از سفر خود لذت ببرید. 
_ در مناسبت‌های مذهبی مانند عاشورا، ماه رمضان و... دو شهر مذهبی ایران، مشهد و قم، مقصد سفرهای مذهبی هستند و قیمت حمل و نقل به این دو شهر بالا بوده و هتل‌ها معمولاً جای خالی ندارند.

 

حال که در مورد ایام پیک و سفر اقتصادی صحبت کردیم برخی واژه‌هایی که در این مورد می‌شنوید را برای شما آورده‌ایم تا در مورد هر یک اطلاعاتی داشته باشید.

های سیزن: منظور از سیزن-season (فصل، دوران، هنگام) و منظور از های high (بالا، خاص، متراکم) پس در کل منظور دوران خاص و پر تراکم برای زمان است. زمانی که تعداد بالایی از افراد مهیای سفر می‌شوند.

ایام پیک: این کلمات نیز برای همان فصول و تاریخ‌هایی است که برای سفر حتماً هزینه بیشتری خواهید داشت. و به دلیل تعداد بالای متقاضیان هزینه‌ی رزرو هتل و خرید بلیط بالاتر از حد معمول است.

 

بنا بر توضیحات بالا، بهتر است قبل از برنامه‌ریزی برای سفر همه‌ی این نکات را در نظر بگیرید و زمان مناسبی را انتخاب کنید. اگر به دلایل شغلی و... دایره‌ی انتخاب شما محدود به زمان‌های پیک سفر است، بهتر است از قبل نسبت به رزرو هتل و بلیط خود اقدام کنید. با توجه به قیمت بالای هتل‌ها در زمان‌های پیک سفر، رزرو هتل از قبل می‌تواند تخفیف قابل توجهی داشته باشد. ضمن اینکه به علت شلوغی این ایام، ممکن است موفق نشوید در آن زمان هتل مناسبی پیدا کنید. 
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مصطفایی ۱۴۰۲/۹/۱۵

والا همه تعطیلات ما های سیزنه جاده شمال

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۸

مصطفایی عزیز خب حق باشماست که جاده شمال شلوغ و پرترافیک هست

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...