رَهی نو

معرفی صفر تا صد صنعت گردشگری + بررسی مفاهیم و اصطلاحات

تعداد بازدید: ۱۵۱۵ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

امروزه، موضوع گردشگری بسیار گسترده شده است و تعاریف گوناگونی دارد. سفر کردن به شهرها و کشورهای مختلف، گردشگری نام دارد و افرادی که این‌کار را انجام می‎دهند و مسافرت می‌کنند نیز گردشگر نامیده می‌شوند. این تعریف، ساده‌ترین عبارتی است که می‌توان برای آن بیان کرد.

 

گردشگردی1

 

آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات گردشگری


توضیح قسمت بالا در خصوص گردشگری درست است، اما کامل نیست. در این مقاله به موضوعات متعددی در حوزه گردشگری اشاره خواهیم کرد. هما‌طور که گفته شد، حوزه‌‎ی گردشگری وسعت زیادی پیدا کرده و شبیه به یک اختاپوس است که هر یک از پاهایش در رشته‌ها و زمینه‌های مختلفی قرار دارند. گفتنی است، مفاهیم صنعت گردشگری با سیاست، اجتماع، محیط زیست، مدیریت و زمینه‌های دیگر در ارتباط بوده و برای رسیدن به نتایج درست و منطقی، می‌بایست با مفاهیم گردشگری آشنا شد.

 

توجه داشته باشید، گردشگری تنها جنبه تفریحی ندارد و به دستاوردهای مختلفی ختم می‌شود. به طور مثال: سفرهای کاری و مسافرت‌ها، به نیت سروسامان دادن یک کسب‌وکار هم در تعریف سفرهای گردشگری قرار می‌گیرد همچنین، فعالیت‎‌های گردشگرانه عبارتند از: سفر با هدف دیدن نقاط طبیعی یک منطقه، سفر برای زیارت مکان‌های مذهبی، بازدید از جاهای تاریخی، سفر به قصد درمان، سفر برای معاشرت و دیدار با آشنایان و...

 

 

گردشگردی2

 


لازم است بدانید، گرچه کلمه سفر برای عبارت‌های بالا به کار رفته است؛ اما با مفهوم اصول گردشگری تفاوت دارد. سفر کردن، بخشی از فرایند گردشگری بوده و گردشگری، اقدامی هدفمند است که در آن سفر هم رخ می‌دهد. انجام سفر، لزوما به صورت مشخص شده صورت نمی‌گیرد و هر نوع جابه‌جایی از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر می‌تواند در تعریف آن گنجانده شود.

 


تعریف گردشگری


امروزه، گردشگری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و آن را یک امر تجملاتی و لوکس در نظر نمی‌گیرند بلکه؛ تبدیل به یک واقعه ضروری و بخشی جدایی‌ناپذیر در زندگی انسان‌ها شده است. بشر در میان تمام مشغله‌ها و مسئولیت‌هایی که در زندگی شخصی و کاری خود دارد، تلاش می‌کند فرصتی پیدا کند تا به سفر برود زیرا؛ سفر قدرتمندترین ابزاری است که می‌تواند انسان را از استرس‌ها و نگرانی‌ها دور کند.

 

گردشگردی3

 

 


جالب است بدانید، افراد با وارد شدن به جاهای ناشناخته، تجربه‌های جدیدی کسب می‌کنند بنابراین؛ گردشگری را می‌توان یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های زندگی امروزی در نظر گرفت. می‌توان گفت، گردشگری مجموعه فعالیت‌‌های است که افراد با هدف تفریح، تجارت یا گذراندن اوقات فراغت، به مکان‌‎هایی بیرون از محیط معمول برای مدتی اقامت می‌کنند. این نوع تعریف، دسته‌بندی مختلفی دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها می‌پردازیم. 

 

 

گردشگردی4

 

 

 

انواع گردشگری ؟ 

 

اولین و معروف‌ترین نوع گردشگری، طبیعت‌گردی است که به گفته انجمن جهانی اکوتوریسم، به یک سفر زیست محیطی از مناطق بکر گفته می‌شود که به منظور لذت بردن از طبیعت صورت می‌گیرد و اثراث منفی بسیار کمی از جانب توریست‎‌ها برجای می‌گذراد و باعث ترویج حفاظت محیط زیست می‌شود. 
لازم به ذکر است، بوم‌گردی اصولی با رعایت قواعد مهم، تنها اثری که باید از شما در طبیعت به‌جا بگذارد، رد پای شما است و دستاورد شما از این تجربه، عکس‌هایی باشد که به عنوان خاطره ثبت کرده‌اید.

 

گردشگردی7

 


دومین مورد، گردشگری تاریخی با هدف کاوش در تاریخ و یک مکان خاص است. این مدل از گردشگری، می‎تواند قدم زدن در بافت تاریخی شهر، بازدید از موزها، گشت و گذار و دیدن آثار هنری و باستانی باشد. به یاد داشته باشید، خرید، بازدید از پارک‌‎های تفریحی و اقامتگاه‌های مجلل در اطراف مکان‎‌های تاریخی می‌تواند جزو سایر لذت‌های سفر شما باشد.

 

 

گردشگردی8

 

 


یکی دیگر از سبک‌های گردشگری، سفر به مکان‌های مذهبی است که به آن، گردشگری مذهبی گفته می‌شود که هدف اصلی آن، اعتقادات مذهبی، شاخص‌های دینی و فرهنگی است. معمولا مسلمانان و یهودیان این مدل از گردشگری را بیشتر از سایر ادیان تجربه می‌کنند. برای مثال: مشهد، یکی از همان شهرهایی است که سالانه میزبانی بسیاری از توریست‌های داخلی و خارجی را برعهده دارد. همچنین برخی افراد، فارغ از اینکه به آن مذهب اعتقاد داشته باشند، با هدف ماجراجویی و کنجکاوی به مراکز مذهبی کشورها سفرمی‌‌کنند که در این دسته گردشگری قرار می گیرند. 

 

 

گردشگردی9

 

 

لازم به ذکر است، حرم امام رضا جزو مکان‌های ویژه و پرطرفدار این شهر محسوب می‌شود. اکثر افراد بعد از رسیدن به مشهد، اولین جایی که سر می‌زنند آن‌‎جا است. ناگفته نماند، این بنا به قدری زیبا و جذاب است که ارزش چندین بار رفتن را دارد پس، پیشنهاد می‌شود برای نزدیک بودن به این مکان مذهبی، هتل قصر طلایی مشهد را رزرو کنید. با اقامت در این هتل، نه تنها به حرم اما رضا نزدیک خواهید بود، بلکه می‌توانید از امکانات و خدمات بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. 

 

 

گردشگردی10

 

 


گردشگری ورزشی از دیگر موارد بوده که زیرمجموعه‌ گردشگری و صنعت توریسم است و به سفرهایی گفته می‌شود که افراد برای تماشای یک مسابقه ورزشی یا شرکت در مسابقه‌ها سفر می‌کنند. اکثر کشورها برای میزبانی مسابقات با یکدیگر رقابت می کنند زیرا؛ این سبک از گردشگری نقش مثبتی در بهره‌وری اقتصادی کشورها دارد همچنین، اهمیت و بازدهی بالای گردشگری ورزشی در برندسازی و سود حداکثری، از این حوزه ریشه گرفته می‌شود

 

 

گردشگردی11

 

.
گفتنی است، بازی‎‌های المپیک، مسابقات جام جهانی فوتبال و مسابقات ورزشی بین‌‎المللی که جزو رویدادهای بزرگ ورزشی در دنیا هستند، نقش بسیار مهمی در جذب توریسم و درآمدزایی برای کشورهای میزبان دارند. 

 

 

گردشگردی12

 

 


آخرین مورد از گردشگری، گردشگری روستایی نام دارد. همان‌‎طور که از اسم آن پیدا است، سفر به مناطق غیرشهری که جمعیتی در قالب یه روستا زندگی می‌‎کنند اطلاق می‌‎شود. 
مناطق روستایی، پارک‎‌های ملی، جنگل‌‎ها، روستاهای کویری و مناطق کوهستانی، مکان‎‏‌هایی از این دسته شمرده می‌‎شوند. این مدل از گردشگری، بیان‎گر زندگی، فرهنگ، هنر و میراث منطقه روستایی بوده که به دو عامل محیط زیست و تعاملات انسانی وابسته است.

 

 

گردشگردی13

 

 


صنعت گردشگری چیست؟ 


در واقع، به کلیه فعالیت‌های کوتاه‌مدت و حرکت به سمت مکانی دور از جایی که زندگی می‌کنند، صنعت گردشگری گفته می‎‌شود که یکی از بزرگترین صنایع جهان است. با این نوع از گردشگری، اقتصاد بسیاری از کشورها، تا حد زیادی توسط تجارت توریستی آن پیش می‌رود. طبق تعاریف صنعت گردشگری، فعالیت‌های مربوط به مسافرت، که شخص قصد دارد بیش از یک سال در مقصد بماند، پوشش نمی‌دهد. برای مثال: مهاجران و دانشجویان بین المللی که طولانی مدت اقامت دارند، از نظر فنی به عنوان گردشگر طبقه بندی نمی‌شوند.

 

 

گردشگردی14

 

 


به طور کلی، صنعت گردشگری یک تجارت بزرگ و پردرآمد در تمام کشورهای جهان است که سالیانه میلیون‌ها دلار در طی مسافرت افراد جابه‌جا می‌شود. لازم به ذکر است، با تغییر جمعیت و توسعه فناوری، روند جدیدی در این صنعت به وجود آمده است که گردشگران را از محلی به ملی یا منطقه‎‌ای و بین المللی تبدیل کرده است همچنین، اگر صاحبان مشاغل می‌خواهند از این قافله عقب نمانند، باید آخرین فناوری‌‎ها را در تلاش برای بازاریابی و رشد اقتصادی خود به کار گیرند.

 

 

هدف از گردشگری چیست؟


گردشگری اگر به شکل صحیح و برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد، می‌تواند اثرات مفیدی در بسیاری از بخش‌های جامعه داشته باشد. گردشگری به‌غیر از آرامش، لذت و تجربه‌های جدیدی که به فرد منتقل می‌کند، می‌تواند موجب افزایش درآمد کشورها نیز باشد. زمانی که توریست به منظور اقامت، صرف غذا، خرید صنایع دستی و سوغات، استفاده از وسیله‌ حمل و نقل و… ارز وارد کشور می‌کند، موجب تقویت اقتصادی کشور می‌شود.

 

 

گردشگردی15

 

 


عموم مردم یک جامعه می‌توانند از ورود توریست و گردشگر به کشورشان بهره ببرند به‌طوری که، از مدیر هتل و صاحب یک رستوران گرفته تا تولیدکننده صنایع دستی و راننده تاکسی همه می‌توانند از حضور گردشگر منفعت ببرند.
به یاد داشته باشید، با توسعه گردشگری و ورود ارز به کشور، مشاغل مختلف ایجاد شده و کسب و کار مردم عادی جامعه رونق می‌گیرد، که همین امر نشانه‌دهنده اهمیت گردشگری است.
با ورود هرچه بیشتر گردشگر به هر شهر یا کشور، به‎‌تدریج شغل‌های کوچک و بزرگ ایجاد می‌شوند که باز هم مردم همان جامعه هستند که از مزایای آن بهرمند می‌شوند پس می‌توان گفت، توسعه صنعت گردشگری با توسعه اشتغال همراه است.

 


انواع اقامتگاه‌ها در صنعت گردشگری

 


همان‌طور که می‌دانید، اقامتگاه‌های مختلفی مانند: هتل، ویلا، هتل بوتیک، هتل آپارتمان، متل، سوئیت، هاستل، پانسیون، مسافرخانه و غیره برای اسکان مسافران و گردشگران در سراسر جهان وجود دارند که اصلی‌ترین آن‌ها، هتل است.

اما؛ در میان تمام گزینه‌های نام برده، چند سالی است که در ایران و دیگر شهر و روستاها اقامتگاه بومگردی به چشم می‌خورند که هرکدام سبک و سیاق خاص خود را دارند.

به عبارتی، خانه‌های سنتی و قدیمی برای ماندگار شدن، به خانه‌‌های بومگردی تبدیل شده‌اند که طرفدارن زیادی نیز دارند. این مجموعه‌‎ها، اگرچه مکانی برای اقامت محسوب می‌شوند، اما؛ از چهارچوب‌ها و قواعد خودشان پیروی می‌کنند.

 

 

گردشگردی16

 

هتل فرودگاهی، از دیگر اقامتگاه‌هایی است که مسافران خاص خود را دارد. این مجموعه در نزدیکی فرودگاه قرار دارد و گاهی ممکن است، چند کیلومتری با فرودگاه فاصله داشته باشد. به یاد داشته باشید، اقامت در هتل‎‌های فرودگاهی، برای توریست‌‎ها و گردشگران چندان جذاب نیست. 


گفتنی است، علاوه‌بر مسافران با شرایط خاص، کارکنان شرکت‌های هوایی نیز از این نوع هتل‎‌ها استفاده می‎‌کنند. در نتیجه می‎‌توان گفت، این مدل از هتل‎‌ها، مزایای خود را دارند و اکثرا برای مسافرانی که پروازشان توقف دارد یا کنسل شده و به زمان دیگری تغییر پیدا کرده، مناسب است. 

 

 

گردشگردی18

 


یکی از معروف‌ترین هتل‌های فرودگاهی ایران، هتل رکسان (نووتل) تهران نام دارد. این هتل 5 ستاره خدمات باکیفتی به مشریان ارائه می‌‎دهد و جزو بهترین هتل‎‌های شهر شمرده می‌شود. شما می‌توانید از طریق سایت یا شماره‌ تماس 72993000-021 اطلاعات کافی در مورد هتل فرودگاهی رکسان داشته باشید.

 

 

گردشگردی19


یکی دیگر از اقامتگاه‎‌ها، هتل آپارتمان بوده که ترکیبی از هتل و آپارتمان است. اکثرا افرادی که اقامت‌های طولانی مدنظرشان باشد، برای صرفه جویی در هزینه‎‌های سفر این نوع اسکان را انتخاب می‎‌کنند چراکه؛ علاوه‌بر کاهش هزینه، می‌توانند آشپزی کنند و در مکانی شبیه به خانه سکونت داشته باشند. 
اگر دوست دارید در محیط شهری باشید و ترجیحا به اندازه هتل هزینه نکنید، هتل آپارتمان‌ها بهترین گزینه برای شما است. شما می‌توانید این مکان را برای سفرهای گروهی یا خانوادگی رزرو کرده و خاطراتی به یادماندنی در کنار عزیزانتان ثبت کنید.

 

 

گردشگردی17

 

سخن پایانی


برای اینکه گردشگری در یک منطقه و کشور رواج پیدا کند، نیاز به زیرساخت‌هایی است که به کمک دولت و با همراهی شرکت‌ها، سازمان‌های مختلف و البته حضور مردم، راه را برای توسعه گردشگری باز کند. نتیجه به کارگیری و راه‌اندازی زیرساخت‌های مناسب نظیر ارائه امکانات رفاهی مناسب به گردشگران، نتایج بسیار فوق‌العاده‌ای را به همراه دارد و منجر به اشتغال‌زایی و تولید ثروت می‌شود.


به طور کلی، یکی از کسب و کارهای فعال در ایران و در حوزه گسترش صنعت گردشگری، مرتبط با افزایش هتل‌ها است. این صنعت به گردشگران کمک می‌‎کند تا به هرجایی که سفر می‌کنند، نگرانی بابت محل اقامت نداشته باشند. این موضوع، موجب حفظ امنیت مسافران و کمک به اقتصاد کشور می‌شود پس، با مراجعه به سایت رزرواسیون آنلاین هتل رهی نو، می‎‌توانید لیست انواع هتل و اقامتگاه‌های ایران را بررسی کرده و نسبت به نیازتان، هر کدام را که می‌خواهید رزرو کنید.

 

فراموش نکنیم، همه افراد در قبال محیط زیست، آثار تاریخی و هرجای دیگر از کره‌زمین وظایفی دارند پس، گردشگری مسئولانه را به خودمان و دیگران گوشزد کنیم.

 

سوالات متداول

 

آدرس هتل قصر طلایی مشهد کجا است؟

 

شهر مشهد، خیابان امام رضا (,ع)، بین امام رضا ۳۴ و ۳۳

 

آدرس هتل رکسان (نووتل سابق) کجا است؟

 

تهران، کیلومتر ۳۰ اتوبان خلیج فارس (تهران-قم)، ضلع جنوبی اصلی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، روبروی ترمینال مسافربری شماره یک

 

گردشگری تجاری چه تاثیری در صنعت گردشگری دارد؟


این نوع از گردشگری، می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد برای کشورها باشد و با جذب گردشگران و برگزاری فعالیت‌های گردشگری تجاری مانند: هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز خرید، بسیاری از شغل‌ها و فرصت‌های کاری در این صنعت ایجاد می‌شود.
 

صنعت گردشگری چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

 

جذب توریست‌، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، حفظ میراث فرهنگی و تاریخی، ارتقای سطح زندگی مردم محلی، توسعه فرهنگ و آموزش،

 


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
محمودی ۱۴۰۲/۷/۱۳

اقا چکارکنیم گردشگری رواج پیداکنه تو کشورمون ؟ اینهمه دیدنی داریم شهرهای به این زیبایی

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۱۳

دوست عزیز در مقاله راههایی ذکر شده که یکی از مهمترین آن تصمیمات دولتی و اقدام به اجرای آن میباشد

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...