رَهی نو

باغ محتشم کجاست | آدرس + تصاویر

تعداد بازدید: ۳۴۸۲ ۱۳ آذر ۱۳۹۶

شهر رشت مرکز استان گیلان یکی از شهرهای شمالی ایران که به دلیل آب‌وهوای معتدل، طبیعت زیبا و غذاهای خوشمزه مقصد گردشگران بسیاری به‌حساب می‌آید. این شهر بارانی طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ای از جنگل‌های انبوه، باغ‌های میوه و رودخانه‌های خروشان دارد که به‌عنوان جاذبه‌های طبیعی می‌توان از آن‌ها یاد کرد. شهر رشت با فرهنگ غنی و مردمی مهمان‌نواز زیبایی‌هایی در دل خود دارد که نباید از آن‌ها غافل شد. از پیاده‌روی در میدان شهرداری و دیدن پرنده‌ها تا سر زدن به باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی می‌تواند لذت سفر به این شهر را دوچندان کند. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو قصد داریم به توصیف عمارت کلاه فرنگی شهر رشت بپردازیم.

معرفی باغ محتشم رشت

باغ محتشم رشت که امروزه به نام پارک شهر نیز شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های این شهر است. این باغ در دوره قاجار توسط اکبر خان بیگلربیگی، یکی از مالکان و متمولان تراز اول ایران در عصر ناصری، ساخته شد.

باغ-محتشم

باغ محتشم در خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهر رود، واقع‌شده که دارای مساحتی بالغ‌بر ۱۴۴ هزار مترمربع است و از دو بخش مکانیزه و باغ تشکیل می‌شود. بخش مکانیزه با تجهیزاتی چون شهربازی، زمین‌بازی کودکان و امکانات ورزشی مجهز شده است. باغ محتشم همچنین یک برکه طبیعی زیبا با دو فواره دارد که وجود درختان قدیمی به جذابیت آن افزوده‌اند. عمارت کلاه ‌فرنگی، به‌عنوان یکی از آثار تاریخی مهم رشت در بخش باغ واقع‌شده است. باغ محتشم یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تفریحی مردم رشت و گردشگران به شمار می‌آید.

معرفی عمارت کلاه فرنگی رشت

عمارت کلاه فرنگی در ضلع جنوبی باغ محتشم قرار دارد که قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد. این عمارت به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب شناخته می‌شود که پس از مرگ اکبر خان بیگلربیگی توسط همسر دخترش صادق خان محتشم الملک در حیاط باغ ساخته شد. این بنای چهار طبقه را مصالحی چون آجر، چوب و گچ تشکیل می‌دهند که به‌صورت چندضلعی و با سقفی سفالی نمایشی از بناهای گیلانی است. عمارت کلاه فرنگی بنایی ساده و درعین‌حال جذاب دارد. استفاده از چوب در ساخت‌وساز خانه‌های گیلانی به دلیل بافت طبیعی منطقه بسیار مرسوم است که در این عمارت نرده‌ها، سردرها و ستون‌ها همگی از جنس چوب هستند.

تاریخچه عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی رشت در سال ۱۲۷۰ هجری قمری در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار به دستور داماد اکبر خان بیگلربیگی ساخته شد. این عمارت در باغ محتشم رشت به‌عنوان محل اقامت تابستانی اکبر خان مورداستفاده قرار می‌گرفت.

تاریخچه-عمارت-کلاه-فرنگی

اکبر خان بیگلربیگی که از اهالی روستای سراوان رشت بود، در دوره قاجار به مقام بیگلربیگی گیلان رسید. او فردی ثروتمند و بانفوذ بود و در ساخت‌وساز بناهای متعددی در رشت نقش داشت. پس از فوت اکبر خان، این باغ به دختر او رسید که تنها وارثش بود. دختر او با صادق خان محتشم ‌الملک ازدواج کرد که همسرش پس از تکمیل عمارت کلاه فرنگی نام باغ را باغ محتشم نامیدند. این باغ در آن زمان در منطقه‌ای قرار داشت که تردد در آن کم بود به همین دلیل محلی عالی برای سکونت تابستانه به‌حساب می‌آمد.
در سال 1374 این بنا توسط میراث فرهنگی گیلان به‌عنوان مکانی برای آموزش هنرهای دستی شروع به فعالیت کرد و در آبان سال 1375 در آثار ملی ایران به ثبت ملی رسید. این باغ درگذشته آن‌قدر وسیع بود که گم‌شدن در آن یک امر عادی به‌حساب می‌آمد ولی به‌مرورزمان به علت شکل‌گیری خیابان‌ها از وسعت آن کم شد.
نام این عمارت از یک کلاه سلیندری قدیمی گرفته شد. این کلاه که به‌صورت بلند و کشیده طراحی می‌شود کلاه مخصوص شعبده‌بازها است. به این دلیل که انگار این ساختمان کلاهی سیلندری شبیه شعبده‌بازان بر سر خود قرار داده، به نام عمارت کلاه فرنگی شهره شد.

معماری عمارت کلاه فرنگی

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی رشت معماری زیبا و منحصربه‌فردی دارد. این عمارت با زیربنایی حدود ۸۰۰ مترمربع ساخته‌شده است. این بنا دارای 4 طبقه است که از بیرون به نظر ساختمانی سه‌طبقه می‌رسد. همچنین عمارت زیبا با قدمت 200 سال خود چنان مستحکم است که در برابر رطوبت و بارش‌های گیلان همچنان پابرجاست.
طبقه بالای عمارت یک اتاق 8 ضلعی بزرگ دارد که در هر طرف آن پنجره‌ای است. در فصل‌های مختلف سال این پنجره‌ها به تهویه هوای داخل ساختمان می‌پردازند و همچنین نور خورشید را در فضای داخلی منعکس می‌کنند. طبقه اول و دوم عمارت یک تالار بزرگ و چند اتاق کوچک را شامل می‌شوند و دارای بالکن‌های چوبی هستند.
عمارت کلاه فرنگی از مصالح ساختمانی چون آجر، چوب و گچ ساخته‌شده و جنس بام آن از سفال خمره‌ای است. همچنین این ساختمان تزیینات گچ‌بری و آجرکاری زیبایی دارد. چوب‌هایی که در بنا برای نرده‌ها، ستون‌ها و سرشیرها به‌کاررفته چنان استحکامی دارند که بعد از دو قرن ساختار خود را حفظ کرده‌اند. برج کلاه فرنگی که در وسط عمارت قرار دارد، یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بنا است. این برج هشت‌گوشه، سقف مخروطی شکلی با ورق حلبی دارد که ذوق و هنر معماران دوره قاجار را به تصویر می‌کشد.

امکانات باغ محتشم رشت

باغ محتشم رشت علاوه بر عمارت کلاه فرنگی که به‌عنوان جاذبه گردشگری به شمار می‌رود، امکانات تفریحی چون: زمین فوتبال، کلبه‌های اقامتی متعدد در پشت عمارت، وسایل ورزش همگانی، شهربازی، نمازخانه، میز تنیس و پینگ‌پنگ، دیواره سنگ‌نوردی، وسایل بازی و تفریحی ویژه کودکان، سرویس بهداشتی مجزا، غرفه‌های خوراکی و صنایع‌دستی دارد. از طرفی حوض بزرگ و فواره آب، برکه طبیعی و فضایی سرسبز، این باغ را به محلی برای اقامت چندساعته تبدیل می‌کند تا گردشگران و مسافران لذت بیشتری در کنار بازدید عمارت کلاه فرنگی ببرند.

نحوه دسترسی به باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

برای رسیدن به باغ و عمارت علاوه بر استفاده از خودروی شخصی می‌توانید با وسایل نقلیه عمومی شهر رشت مانند تاکسی و اتوبوس به این منطقه بروید.

بهترین زمان برای بازدید از باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

زمان-بازدید-عمارت-کلاه-فرنگی

ازآنجایی‌که این باغ در دل شهر رشت قرار دارد، شما می‌توانید در چهارفصل سال به مشاهده آن بپردازید و از زیبایی‌های طبیعت این باغ و عمارت چشمانتان را سیراب کنید. ولی همان‌طور که می‌دانید شهر رشت در فصول سرد سال، بارش‌های زیادی دارد به همین دلیل بهتر است قبل از رفتن به این باغ حتماً وضعیت آب‌و‌هوای این شهر را بررسی کنید و سپس تصمیم بگیرید.

مکان‌های دیدنی نزدیک به باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

در سفر به شهر رشت علاوه بر اینکه می‌توانید به بازدید باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی بروید گزینه‌های بسیار دیگری در پیش رو خواهید داشت. این‌گونه شما می‌توانید در یک سفر از چند جای مختلف دیدن کنید. در نزدیکی باغ محتشم می‌توانید به خانه میرزا کوچک خان، موزه مردم‌شناسی رشت، خانه تاریخی ترابی، آرامگاه میرزا کوچک خان، بازار سنتی یا بازار بزرگ رشت، سبزه‌میدان، خانه آوانسیان رشت، موزه میراث روستایی گیلان، حمام حاجی، میدان شهرداری، کتابخانه ملی رشت، مسجد صفی و حمام حاجی سر بزنید و از آن‌ها بازدید کنید.

هزینه و زمان بازدید از باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

برای ورود به این مجموعه طبیعی می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز اقدام کنید زیرا این باغ به‌صورت 24 ساعته امکان بازدید دارد و برای دیدن آن نیاز به پرداخت هزینه نیست. البته زمانی که پیشنهاد می‌شود بین ساعت 17 تا 23 است تا شور و هیجان فضای باغ را با دیگر بازدیدکنندگان شریک شوید.

نزدیک‌ترین هتل‌های رشت به باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی 

برای سفر به رشت بهتر است از قبل به فکر محلی برای اقامت خود باشید، به‌خصوص در تعطیلی‌ها و آخر هفته‌ها که ازدحام مسافران و گردشگران بیشتر می‌شود. این شهر هتل‌ها، سوئیت آپارتمان، ویلا و بوم گردی‌های مختلفی دارد که می‌توانید با توجه به هزینه و امکانات برای اقامت در آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. ولی اگر قصد گشت‌و‌گذار در شهر رشت و سر زدن به مکان‌های دیدنی آن مثل باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی را دارید، هتل پنج ستاره کادوس پیشنهاد می‌شود. این هتل در بهترین منطقه شهر رشت واقع‌شده است.
هتل کادوس رشت ازنظر موقعیت جغرافیایی دسترسی شما را به مکان‌های تفریحی و تاریخی این شهر آسان می‌کند. این هتل در سال 1362 توسط گروه هتل‌های آریا ساخته شد و در سال 1391 موردبازسازی قرار گرفت. 96 واحد اقامتی دارد که با امکاناتی چون سرویس بهداشتی فرنگی، سرویس بهداشتی ایرانی، کمد لباس، سیستم اعلام حریق، مینی بار، چای‌ساز، جعبه کمک‌های اولیه، لوازم بهداشتی و غیره مجهز شده‌اند.

رستوران-هتل-کادوس-رشت

شما بعد از رزرو هتل کادوس رشت می‌توانید خیلی راحت و پیاده به باغ محتشم بروید. با قدم زدن در این باغ ریه‌هایتان را پر از اکسیژن کنید و حس و حال خوبی به خودتان هدیه دهید. همچنین دیدن عمارت کلاه فرنگی به‌عنوان بخشی از تاریخ قاجاریه، می‌تواند بینش و درک شما را از تاریخ ایران بیشتر کند.

پس از پیاده‌روی می‌توانید به هتل برگردید و در رستوران شکم الملوک که یکی از رستوران‌های محبوب شهر است غذاهای خوشمزه و اصیل گیلانی و ایرانی با بهترین کیفیت میل کنید. هنگام صرف غذا حتماً دوغ ملوک پسند را سفارش دهید تا طعمی جدید تجربه کنید. 

کلام پایانی

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی در شهر رشت یک نمونه بی‌نظیر از تلفیق هنر معماری ایرانی با الهام از عناصر فرهنگی اروپایی است. این عمارت به‌عنوان یک آثار معماری تاریخی قاجار ارزش و جذابیت گردشگری بسیاری دارد.
این باغ سرسبز در دل شهر باران در نزدیکی هتل کادوس رشت قرار دارد که همین موضوع سبب می‌شود که بسیاری از گردشگران و مسافران این هتل را برای اقامت خود انتخاب کنند. اگر دوست دارید محل اقامتتان طوری باشد که به‌راحتی به بازار و مرکز شهر رشت دسترسی داشته باشید، این هتل را حتماً بررسی کنید.

سؤالات متداول

عمارت کلاه فرنگی رشت در کجا واقع‌شده است؟

عمارت کلاه فرنگی رشت در باغ محتشم رشت واقع‌شده است. باغ محتشم یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های شهر رشت است که در مرکز شهر قرار دارد.

چه فصلی از سال زمان بهتری برای بازدید است؟

فصل بهار و پاییز بهترین موقع برای بازدید است.

قیمت اتاق‌های هتل کادوس رشت چقدر است؟

قیمت اتاق‌های هتل کادوس رشت بسته به نوع اتاق و امکانات آن متفاوت است.

آیا هتل کادوس رشت دارای خدمات گردشگری است؟

بله هتل کادوس رشت دارای خدمات گردشگری است. این هتل می‌تواند تورهای گردشگری برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهر رشت و استان گیلان ترتیب دهد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
ناهید ۱۴۰۲/۱۱/۱

این توصیفی که شما کردید توصیف بهشت

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۱/۲

ناهید عزیز ممنون از توجه شما و خوشحالیم که مورد توجه تون قرارگرفت

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...