رَهی نو

آرامگاه باباکوهی شیراز

تعداد بازدید: ۱۲۱۵۰ ۶ آذر ۱۳۹۶

آرامگاه باباکوهی شیراز

 

این شهر  مجموعه زیبایی از آثار و جاذبه‌های گردشگری دارد که آرامگاه باباکوهی یکی از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود. اما چرا به او لقب باباکوهی داده‌ند؟ با ما همراه باشید تا با یکی دیگر از جاذبه‌های زیبای این شهر آشنا شوید. این آرامگاه یکی از آثار بسیار برجسته دوره دیلیمان بوده و شهرت زیادی در میان مردم شهر شیراز دارد. آرامگاه باباکوهی در دامنه کوه صبوی واقع شده است که یکی از بهترین مناطق گردشگری شهر شیراز محسوب می‌شود. نام آرامگاه باباکوهی روی این کوه گذاشته شده و می‌توان چشم انداز زیبایی از شهر را از فراز آن مشاهده کرد.

بابا کوهی چه کسی بود؟

باباکوهی چه کسی بود

 

شیخ ابو عبدالله شیرازی ملقب به باباکوهی در سال 337 هجری قمری چشم به جهان گشود و در سال 442 هجری قمری درگذشت. سنگ قبر این شیخ توسط فرهاد میرزا معتمد الدوله والی شهر فارس نصب شده است. در زیر این سنگ قبر کتیبه‌ای وجود دارد که سال 1001 هجری قمری بر روی آن نوشته شده است. شیخ لقب بابکوهی را به دلیل سالک بودنش گرفت و تا به امروز این لقب بر روی وی باقی ماند. او در دوران جوانی کسب علم و دانش را آغاز کرد و با علمای دوران زندگی خود مانند ابو سعید ابوالخیر و خواجه عبدالله انصاری دیدن کرد. شیخ از این علما کسب علم کرد و از آنها چیزهای زیادی آموخت. یکی از شعرای قرن نهم به نام حامی در نفحات الانس نام این شیخ را بسیار یادآوری کرده است. این شیخ مسافرت‌های زیادی انجام داده و از محضر علمای زیادی استفاده کرده است. او در پایان زندگی خود به شهر شیراز بازگشته و در کوی صبوی به عزلت نشسته است. شیخ در این مکان نیایش‌های زیادی انجام داد و سرانجام در سال 442 از دنیا رفت.

شیخ ابو عبدالله در همین مکان به خاک سپرده شد و بعد از مرگ وی این مکان تبدیل به آرامگاهی برای بازدید علاقمندان به شیخ شد. این شیخ یکی از شعرای دوران خود بوده و چند دیوان از وی برجای مانده است. اما بعضی از علما بر این باور هستند که باباکوهی شاعر نبوده و فقط این دیوان به او نسبت داده شده است. گفته می‌شود که این دیوان متعلق به یک صوفی دیگر بوده که در قرن نهم و دهم زندگی ‌کرده است. در این دیوان برخی از اشعار حافظ که در قرن هشتم زندگی می‌کرده است دیده می‌شود. او در دوران شیخ محمد در دوره عضدالدوله دیلمی، شرف الدوله، صمصام الدوله و .. زندگی کرده و باید گفت که زمان 6 تن از امیران آل بویه را درک کرده است.

در فارسنامه اشاره شده است که در کنار مغازه شیخ چشمه‌ای وجود دارد که بر بالای این چشمه چند اتاق و حجره ساخته شده است. مرمت آرامگاه باباکوهی در سال 1391 آغاز شد و در سال 1392 مرمت آن به اتمام رسید. بهتر است بدانید که این آرامگاه در سال 1379 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

آرامگاه بابا کوهی کجاست؟

آدرس آرامگاه باباکوهی شیراز

 

آرامگاه باباکوهی شیراز در دامنه یکی از کوه‌های شمالی شیراز قرار دارد. این آرامگاه در قسمت چپ دروازه قرآن واقع شده است و قدمت آن به دوران آل بویه بازمی‌گردد. برای رفتن به آرامگاه باباکوهی شیراز تقریبا دو کیلومتر سربالایی را باید طی کرد و یا بهتر گفت کوهنوری کرد. از آنجاییکه این آرامگاه بر فراز کوه قرار دارد می‌توان چشم انداز زیبایی از شهر شیراز را از بالا مشاهده کرد و شهر را در زیر پای خود احساس کرد. کوهنوردی در دامنه این کوه کار بسیار آسانی است و یک روز هیجان انگیز را برای شما ثبت خواهد کرد.

مسیرهای دسترسی به آرامگاه بابا کوهی شیراز

مسیرهای دسترسی به آرامگاه باباکوهی شیراز

 

دسترسی به آرامگاه باباکوهی بسیار آسان است و در هر جای شهر که باشید می‌توانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. برای رفتن به این کوه فقط کافی است یک خودرو کرایه کنید، تمامی خودروها مسیر دسترسی به آرامگاه را می‌دانند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن شما را به مقصد می‌رسانند. در صورتی به شیراز سفر کرده و به دنبال هتل‌های نزدیک این آرامگاه هستید، می‌توانید در هتل الیزه شیراز اقامتی به یادماندنی و رضایت‌بخش را تجربه کنید. این هتل در فاصله 18 کیلومتری آرامگاه قرار گرفته و بازه زمانی 20 دقیقه‌ای دارد.

جاهای دیدنی اطراف آرامگاه بابا کوهی شیراز

در کوه باباکوهی یا در واقع همان کوه صبوی دو غار وجود دارد. یکی از این غارها در گذشته محلی برای عبادت و گذران زندگی یکی از عارفان بوده‌ است. در داخل غار دیگر آرامگاه ابو عبدالله محمد بن عبدالله معروف واقع شده که در قسمت جلوی آن ایوانی از جنس سنگ و گچ قرار دارد. در داخل ایوان قطعه سنگی وجود دارد که تاریخ 1235 روی آن نوشته شده است. در این مجموعه زیبا می‌توان شاهد چشمه زیبایی بود. چند اتاق نیز در این مکان وجود دارد که مربوط به دوره قاجار بوده و یکی از آثار موید الدوله طهماسب میرزا نوه فتحعلیشاه است. باید گفت که این اتاق‌ها و گنبد در سال 1275 هجری قمری ساخته و دوباره مرمت و بازسازی شدند. البته باید بدانید که آرامگاه باباکوهی بالاتر از این اتاق‌ها واقع شده است. این اتاق مربوط به آرامگاه تزئینات خاصی ندارد. یک حوض سنگی نیز در این مکان وجود دارد که درختان زیادی در اطراف آن کاشته شده‌اند. این درختان بسیار کهنسال بوده و عمر زیادی دارند.


اقامت در  هتل زندیه شیراز، هتل بزرگ شیراز و هتل هما شیراز را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...