رَهی نو

معرفی آبشار مارگون| آدرس و تصاویر

تعداد بازدید: ۲۶۸ ۱۷ دی ۱۴۰۲

تماشای جنگل و دریا تقریباً بخش همیشگی سفر است که ممکن است گاهی اوقات تکراری به نظر برسد. پس دیدن طبیعت زیبا و متفاوت آبشار مارگون که مشابه آن را کمتر جایی می‌توان یافت، ماجراجویی هیجان‌انگیز در سفر به استان فارس را برای شما رقم می‌زند.
سفر به شیراز شهری با آب‌و‌هوای خوش از آن سفر‌هایی است که هرکسی دوست دارد برای یک‌بار هم تجربه کند. شهری با قدمت طولانی که گذرگاه تاریخی دوران مختلف سرزمین ایران به‌حساب می‌آید. طبیعت زیبا، اماکن تاریخی و سنتی، مردمان بی‌نظیر و مهمان‌نواز همگی دلایلی برای سفر به این شهر باشکوه هستند.
شیراز با رنگ و لعاب اصیل خود هرکسی را جذب می‌کند و آن‌قدر تنوع گردشگری دارد که هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد. این شهر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی چون باغ ارم، بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد نصیرالملک، حافظیه، سعدیه، عمارت شاپوری، باغ نارنجستان قوام و غیره را در دل خود دارد.
قدم زدن در بافت تاریخی و خوردن فالوده شیرازی و عرقیجات معطر بخشی از سفر به شیراز است ولی ماجراجویی در این شهر و استان تمامی ندارد. کمی آن‌طرف‌تر از شیراز نزدیکی‌های مرودشت می‌توانید بخشی از  تاریخ ایران مانند تخت جمشید، نقش رستم و آرامگاه کوروش کبیر را مشاهده کنید یا به روستای قلات بروید و از هوای خوش و طبیعت سبز آن لذت ببرید.
همچنین می‌توانید به شهر استخر بروید و با تمدن شهرنشینی گذشتگان آشنا شوید ولی در میان شهرهای اطراف شیراز آبشاری در مارگون شهر سپیدان ازآنجاهایی است که نباید از آن غافل شد. آبشاری زیبا که در کنار زیبایی‌های این استان، سفری به‌یادماندنی را رقم می‌زند. آبشار جذاب مارگون بخشی از طبیعت فارس است که در این مقاله سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به آن خواهیم پرداخت.

 معرفی آبشار مارگون

از این آبشار می‌توان به‌عنوان یکی از زیباترین آبشارهای ایران یاد کرد. سرچشمه این طبیعت بکر را رودخانه می‌دانند ولی در حقیقت هیچ رودخانه‌ای در بالای کوه نیست و این آبشار از چند هزار چشمه که دل صخره‌ای کوه را سوراخ کردند سرازیر می‌شود.
این پدیده طبیعی از جاذبه‌های گردشگری استان فارس است که با ارتفاعی حدود 70 متر و عرضی 100 متری بر فراز کوه‌ها منظره‌ای خارق‌العاده خلق می‌کند. به لطف وجود این آبشار و رودخانه‌ای که شکل‌گرفته این منطقه از درختانی چون زالزالک و سیب و بوته‌های زرشک پوشیده شده است.
نام آبشار در عمومیت به رودهایی که از مکان‌های بالا سرازیر می‌شود گرفته‌شده است ولی ازآنجاکه آن منشأ رودخانه‌ای ندارد می‌توان گفت چون شبیه مارهای بلند و طولانی از دل صخره‌های کوهی سرازیر است این نام را برای آن برگزیدند.
آب‌وهوای این منطقه در چهارفصل خوب است و شما در هر فصل چهره تازه‌ای از آن را می‌توانید ببینید. در فصل بهار و تابستان هوای خوش، طبیعت سرسبز و نسیم خنک حس دلپذیری القا می‌کند. موسیقی آب در سکوت آبشار و هوای مطبوع تجربه‌ای بی‌نظیر است که نباید آن را از دست داد. همچنین در فصل زمستان می‌توانید از دیدن قندیل‌های یخی و بلند که همان آبشار یخ‌زده است و کوه‌ها و درختان پوشیده از برف لذت ببرید. این آبشار در مارگون، از توابع روستای کمهر شهرستان سپیدان، مردمان لر و قشقایی را در دل خود جای‌داده است که می‌توانید اصالت آن‌ها را در لباس‌های محلی که بر تن دارند، نظاره‌گر باشید.

معرفی-آبشار-مارگون

آبشار مارگون کجاست؟

این آبشار زیبا به‌عنوان بلندترین آبشار چشمه‌ای جهان، در شهر سپیدان مرز بین دو استان فارس و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد. اگر از سمت شهر‌های جنوبی عازم سفر هستید با فاصله 65 کیلومتری با یاسوج می‌توانید به آبشار برسید. از سمت شیراز هم با طی مسیر 130 کیلومتری می‌توانید‌ خودتان را به مقصد آبشار برسانید.

بهترین زمان سفر به آبشار زیبای مارگون

این آفرینش جذاب به دلیل وجود آب در تمامی فصل‌ها زیبا به نظر می‌رسد و یک محیط خنک و دلپذیر ارائه می‌دهد. در فصل بهار و تابستان در کنار گرمی آفتاب آبشار هوایی خنک و طبیعتی سرسبز را هدیه می‌دهد. در این زمان می‌توانید در اطراف آبشار چادر بزنید و شاهد مراسم‌های محلی چون عروسی روستایی باشید.

پاییز هم مانند یک نقاشی زیبا فضای رنگین برای مارگون رقم می‌زند که تماشای آن سراسر لذت است. زمستان این منطقه به دلیل بارش برف و برودت دسترسی سختی دارد ولی اگر به دیدن قندیل‌های یخی و کوه‌های پوشیده از برف علاقه دارید می‌توانید نظاره‌گر منظره یخ‌بسته و سفیدرنگ آبشار باشید. فقط نکته‌ای که باید به آن توجه کنید در فصل‌های سرد حتماً با تجهیزات مناسب به این منطقه بروید و از قبل حرکت وضعیت آب‌وهوایی و راه‌های ارتباطی به آبشار را بررسی کنید.

 تفریحات آبشار دیدنی مارگون

شما می‌توانید با بازدید از این منطقه لذت کامل را تجربه کنید چون‌که تفریحات مختلفی در اطراف آبشار قابل‌اجرا است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

عکاسی

این آبشار یکی از زیباترین سوژه‌های عکاسی در ایران است. گردشگران می‌توانند از این فرصت برای عکاسی از طبیعت زیبای آبشار و باغ‌ها و کوه‌های اطراف آن استفاده کنند. داشتن عکس یادگاری در سفر به این منطقه خالی از لطف نیست.

غار نوردی در آبشار  مرتفع مارگون

غارنوردی از آن دسته کارها است که دل و جرئت زیادی را می‌خواهد. در دل بسیاری از کوه‌ها غارهای زیبایی وجود دارد که کوه‌های اطراف مارگون از این قضیه مستثنا نیستند. غار بزرگی که در اطراف آبشار قرار دارد طی مسیر سخت و صعب‌العبوری را می‌طلبد که علاوه بر صخره‌نوردی و پیمایش کوه بایستی مسیر را در رودخانه شنا کرد. پس می‌توان گفت دیدن این غار کار هرکسی نیست ولی با داشتن مهارت‌های لازم، تجهیزات مناسب و یک راهنمای کار بلد می‌تواند یک ماجراجویی هیجان‌انگیز را رقم بزند.

غارنوردی-درآبشار-مارگون

پیاده‌روی در طبیعت

مسیر دسترسی به آبشار از میان طبیعتی زیبا و سرسبز می‌گذرد. گردشگران می‌توانند از این فرصت برای پیاده‌روی و لذت بردن از طبیعت استفاده کنند. حرکت در مسیر آب‌های جاری و بالا رفتن از صخره‌ها و کوه‌های اطراف را می‌توان در برنامه گشت‌و‌گذار مارگون قرار داد. قدم زدن در باغ‌های رنگارنگ سیب، زالزالک و زرشک، موسیقی آب‌وهوای خنک و تمیز همگی به ایجاد انگیزه برای پیاده‌روی در طبیعت کمک می‌کنند.

کمپینگ در اطراف آبشار

یکی از تفریحاتی که بشر را از شلوغی‌های زندگی دور می‌کند رفتن به دل طبیعت و کمپ زدن است. در اطراف آبشار به‌راحتی می‌توانید با خانواده و دوستان خود به پیک‌نیک بروید. چادر زدن در منطقه‌ای که چشم‎‌اندازی از توده‌های آب و سرسبزی هدیه می‌دهد، می‌تواند یک تجربه بی‌نظیر باشد. گرچه که اقامت در یکی از هتل‌های شهر شیراز مانند هتل چمران شیراز امکانات بسیار کاملی را به شما ارائه می‌دهد.  تصور اینکه زیر سایه درختان نشستید، به صدای آب گوش می‌دهید و ریه‌هایتان را از هوای پاک پر می‌کنید خودش سراسر لذت است.
دریافت حس آرامش در منطقه‌ای بکر که موسیقی طبیعت مدام در حال پخش است را در کمتر جایی می‌توان پیدا کرد. به همین دلیل کمپینگ می‌تواند این فضا را برای شما خلق کند.

حمام آبشار

آب آبشار بسیار خنک و گوارا است. گردشگران می‌توانند از این فرصت برای حمام آبشار و تجربه یک حس لذت‌بخش استفاده کنند.

جاهای دیدنی منطقه مارگون

آبشار یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس و منطقه مارگون است. این منطقه جاهای تفریحی و گردشگری دارد که در کنار آب‌بازی می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. در ادامه به برخی از این مکان‌های تفریحی اشاره می‌کنیم.

منطقه حفاظت‌شده مارگون

منطقه حفاظت‌شده مارگون یکی از مناطق استان فارس است که در شهرستان سپیدان واقع‌شده است. این منطقه در سال ۱۳۷۸ با مساحت ۱۰۰۰۰ هکتار به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد. این مکان در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد و دارای طبیعتی بسیار زیبا و بکر است. پوشش گیاهی منطقه حفاظت‌شده مارگون بسیار متنوع است و شامل گونه‌های مختلفی از درختان، درختچه‌ها، بوته‌ها و گیاهان علفی می‌شود.
منطقه حفاظت‌شده مارگون زیستگاه گونه‌های مختلفی از جانوران است. ازجمله گونه‌های پستاندار این منطقه می‌توان به خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، روباه، شغال، کفتار، خرگوش، تشی، سنجاب، گراز و کبک اشاره کرد.

پیست اسکی پولادکف

پیست اسکی پولادکف یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین پیست‌های اسکی ایران است که در شهرستان سپیدان استان فارس قرار دارد.  این پیست در منطقه پولادکف کوهدشت واقع‌شده و به دلیل تراکم برف مناسب، امکان انجام فعالیت‌های اسکی را در فصل زمستان برای علاقه‌مندان به این ورزش فراهم می‌کند. پیست اسکی پولادکف به‌ویژه برای اسکی‌بازان حرفه‌ای و همچنین آموزش جویان مناسب است و امکانات متنوعی ازجمله تله‌کابین، تله‌سیژ و مسیرهای مختلف اسکی را فراهم آورده است.

پیست-اسکی-پولادکف-در-آبشار-مارگون

باغات کمهر

باغات کمهر یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان سپیدان در استان فارس است که به‌خاطر طبیعت زیبایش شهرت پیداکرده است. این باغات در دهستان کمهر، بخش اردکان، واقع‌شده‌ است. در این باغات معمولاً می‌توان انواع میوه‌های تازه و خوشمزه مانند انگور، انار، هلو، گلابی و سایر محصولات باغی را پیدا کرد. همچنین، حس آرامش‌بخش حاصل از محیط‌زیست طبیعی، بافت سبز و بوستان‌های آراسته باعث می‌شود که گردشگران از دیدن این منطقه لذت ببرند.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به آبشار تماشایی مارگون

آبشار تنها جاذبه گردشگری این منطقه نیست. در اطراف این آبشار، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد که هرکدام زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند. در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

آبشار چیکان

آبشار چیکان یا چیکون یکی از زیباترین آبشارهای استان فارس است که در نزدیکی روستای چیکان در دهستان کمهر از توابع شهرستان سپیدان قرار دارد. آبشار چیکان در میان طبیعتی زیبا و سرسبز قرار دارد. اطراف آبشار را درختان بلوط، راش، افرا و درختچه‌های وحشی پوشش می‌دهد. در فصل بهار و تابستان، طبیعت اطراف آبشار بسیار زیبا و دیدنی است.

آبشار مورزیان

آبشار مورزیان یکی از زیباترین آبشارهای استان فارس در دهستان کمهر شهرستان سپیدان است که در فاصله ۳ کیلومتری جنوب روستای مورزیان در میان تنگه‌ای بسیار زیبا و بکر قرار دارد.  این دره با شیبی ملایم طبیعت بسیار زیبا و آبشارهای فراوان دارد. در فصل تابستان هم به دلیل سردسیر بودن منطقه می‌توانید در کنار این آبشار هوای خنک داشته باشید.

تنگ رود شیر

تنگ رود شیر یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز است که در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد. این تنگه  از دو طرف توسط کوه‌های بلند و صخره‌ای احاطه‌شده است. طول تنگ رودشیر حدود ۱ کیلومتر است و رودخانه رودشیر از میان آن عبور می‌کند.  این رودخانه از چشمه‌های موجود در کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری کوتاه، از میان تنگ رودشیر به پایین می‌ریزد. اگر به تنگه نوردی علاقه دارید با داشتن تجهیزات کامل تنگ رود شیر جذاب خواهد بود.

تنگ-رود-شیر-در-آبشار-مارگون

 برج خلار فارس

برج خلار یکی از آثار تاریخی ارزشمند استان فارس است که در شهرستان سپیدان و روی ارتفاعات گلبهاری مشرف بر روستای خلار قرار دارد. برج خلار از آثار دوران صفوی به دلیل موقعیت استراتژیک خود بر فراز تپه، چشم‌انداز بسیار زیبایی به دشت‌های اطراف دارد. این برج کاربرد نظامی داشته است که طبقه اول آن برای تأمین مهمات و خوراکی‌ها استفاده می‌شد. طبقه دوم محل استقرار نیروهای کمکی تفنگ‌دار بود و طبقه سوم آتش‌خانه قرار داشت.

هتل‌های نزدیک به آبشار مارگون

 در سفر به استان فارس امکان اینکه زمان کم بیاورید، وجود دارد؛ زیرا مناطق گردشگری و تاریخی این استان چنان زیاد است که بازدید از همه آن‌ها زمان زیادی را می‌طلبد. اقامتگاه‌ها در این استان هم تنوع زیادی دارند. شما از چادرهای عشایری تا هتل‌های پنج ستاره شیراز را می‌توانید برای اقامت خود انتخاب کنید.
بعد از آب‌تنی در آبشار هیجان‌انگیز مارگون، تماشای درختان زیبا و ماجراجویی در طبیعت مارگون، استراحت در هتلی با امکاناتی در سطح استاندارد بسیار لذت‌بخش خواهد بود. هتل چمران شیراز را می‌توان یکی از بهترین و مرتفع‌ترین هتل‌های شیراز دانست که در منطقه قصرالدشت چشم‌اندازی منحصر‌به‌فرد به شهر شیراز و طبیعت زیبای اطراف آن دارد.

شما پس از گشت‌وگذار در منطقه مارگون و سپیدان می‌توانید در این هتل پنج ستاره استراحت کنید تا راحتی اقامت، خستگی مسیر را کم کند. این هتل با قرار گرفتن در کنار باغ‌های سرسبز و رودخانه زیبا در فضایی به‌دوراز شلوغی شهر و همهمه قرار دارد و آرامشی که از طبیعت مارگون گرفته‌اید را حفظ می‌کند.
هتل چمران در سال 1389 شروع به فعالیت کرد که در یک ساختمان 30 طبقه 250 واحد اتاق و سوئیت دارد. اتاق‌ها تک‌نفره و دونفره تا سوئیت و آپارتمان‌های مخصوص همگی برای رفاه مهمانان در نظر گرفته‌شده‌اند. اتاق‌های هتل امکاناتی چون یخچال، مبلمان، آباژور، چای‌ساز، کمد لباس، مینی بار و غیره را شامل می‌شوند که به همراه امکانات رفاهی مانند گیم نت، پارکینگ روباز رایگان، کافی‌نت، آرایشگاه، آتلیه، خودپرداز، خدمات خشک‌شویی، روزنامه و غیره تجربه‌ای شیرین برای مهمانان خود خلق می‌کند.
این هتل باشکوه به مکان‌های دیدنی شیراز چون باغ ارم، باغ نارنجستان قوام، حافظیه، سعدیه، باغ دلگشا، مسجد نصیرالملک، باغ عفیف‌آباد و غیره دسترسی آسان دارد. هتل چمران شما را به‌صرف غذاهایی با طعمی اصیل در رستوران‌های هتل دعوت می‌کند. خوردن غذاهای لذیذ ایرانی و فرنگی به همراه تماشای شهر شیراز در رستوران پاناروما از آن قبیل خاطره‌هایی است که فراموش نمی‌شود.
همچنین رستوران شاندیز با طراحی خاص خود در فضای باغ هتل از مهمانان خود با موسیقی‌های زیبا پذیرایی می‌کند. رستوران دیگ تو دیگ هتل چمران در فضای سنتی به سرو غذاهای ایرانی و محلی شیرازی می‌پردازد. اگر به خوردن غذاهای ایتالیایی باکیفیت علاقه دارید، می‌توانید یکی از خوشمزه‌ترین پیتزاها و پاستاهای عمرتان را میل کنید.
به‌هرحال سفر به شیراز، دیدن جاذبه‌هایی چون آبشار مبهوت‌کننده مارگون در یک اقامت بی‌نظیر در هتل چمران شیراز از آن دست تفریحاتی است که نباید از آن غافل شد.

هتل-چمران-شیراز

کلام پایانی

آبشار شگفت‌انگیز مارگون، نه‌تنها یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران است بلکه به‌عنوان یک نماد از بزرگواری و خلق زیبایی در دل طبیعت ایران محسوب می‌شود. با لحظاتی که در کنار آبشار سپری می‌کنید، شما به‌نوعی با شگفت‌انگیزی و آرامش طبیعت هماهنگ می‌شوید.
اگر به‌دنبال پیدا کردن آرامش در آغوش طبیعت و تجربه لحظات خاص در کنار فضایی فوق‌العاده هستید، این آبشار می‌تواند یکی از مقاصد بی‌نظیر برای سفر و گردش باشد. همچنین اقامت در هتل های شیراز،  امکان بازدید از سایر جاهای دیدنی را فراهم می‌کند.

سؤالات متداول در مورد آبشار مارگون

آیا می‌توان در آبشار مارگون شنا کرد؟

بله می‌توان در آبشار شنا کرد؛ اما باید توجه داشت که آب آن بسیار سرد است.

مارگون جزو کدام استان است؟

مارگون مرز استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد است. جایی که در منطقه‌ای به نام سپیدان قرار دارد.

فاصله سپیدان تا مارگون چقدر است؟

فاصله سپیدان تا مارگون ۵۰ کیلومتر است.

آبشار مارگون کجاست؟

آبشار زیبای مارگون در شهرستان سپیدان استان فارس واقع‌شده است. این آبشار در فاصله حدود ۴۵ کیلومتری شمال شهر سپیدان و در نزدیکی روستای مارگون قرار دارد.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...