رَهی نو

باغ دلگشای شیراز؛ با زیباترین و کهن‌ترین باغ ایرانی آشنا شوید

تعداد بازدید: ۳۲۰۲ ۷ دی ۱۴۰۰

در گردشگری امروز می‌خواهیم به یکی از بهترین باغ‌های شیراز سر بزنیم؛ جایی که همانند اسمش، دل‌تان را باز می‌کند و روح‌تان را صفا می‌دهد. می‌خواهیم دل به جوی‌های روان و عمارت دلباز و باغ‌های پر دار و درختش بسپاریم و از تماشای دیدنی‌های این منطقه لذت ببریم. همراه سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو در بازدید از باغ دلگشا باشید.

پیشینه تاریخی باغ دلگشا 

در مسیر ورودتان به باغ دلگشا، یک تابلوی خاکستری رنگ می‌بینید که پیشینه این بنای تاریخی را روی آن نوشتند. قدمت باغی که می‌بینید با این معماری زیبا و این فضای دلگشا به زمان قبل از اسلام و دوره ساسانیان برمی‌گردد. البته در زمان صفوی یکی از باغ‌های مهم برای گشت و گذار گردشگران و به خصوص مردم خارجی بود. در زمان تیمور نیز زیبایی و آبادانی خود را داشت به طوری که تیمور با دیدن این باغ هوس کرده بود نمونه‌ای مانند آن را در سمرقند بسازند.
به دوره افشاری هم که رسید، باغ همچنان شکوه خود را حفظ کرده بود. اما در زمان نادرشاه تا آغاز حکومت زندیه، این باغ آسیب زیادی دید. البته کریم خان زند مجدد دستور بازسازی آن را داد. در این باغ شاهد ساختمان‌های دیگری هم هستید که در زمان حکومت قاجار ساخته شد.

پیشینه تاریخی باغ دلگشا 

معماری باغ دلگشا شیراز 

از همان زمانی که وارد خیابان دلگشا می‌شوید، مسیری مستقیم پیش رویتان قرار دارد که با عطر بهارنارنج ادغام شده است. مسیر مستقیمی که از کنار جوی‌‌های آبی آب می‌گذرد. اکثر درختانی که در این باغ وجود دارند، نارنج است؛ به همین دلیل اگر شانس با شما یار باشد و اردیبهشت را برای بازدید از این باغ انتخاب کنید، از عطر نارنج‌ها مست خواهید شد.

 راستای جوی‌های روان را پیش بگیرید و جلو بروید، به یک عمارت سه طبقه می‌رسید که همان عمارت معروف کلاه فرنگی است. از دو طرف ساختمان دو درب ورودی برای ورود به عمارت پیش رویتان است. یک تالار بزرگ شاه نشین با ایوان بزرگ نیز حکایت از روزهایی دارد که شاهان بر بالای ایوان می‌ایستادند و غرق تماشای باغ آباد دلگشا می‌شدند.

به سقف‌ها نگاه کنید. سقف چوبی با گچ‌بری‌های زیبا به همراه آیینه‌کاری‌ها و نقاشی‌هایی از رنگ روغن، شکوهی به این عمارت قدیمی بخشیده است که از میان تمام این شکاف‌ها و درزهایی که به صورت هنرمندانه کار شده، می‌توان هنر معماری اصیل را درک کرد. آبی که در مقابل عمارت در جوی‌ها جاری است، از چشمه قنات آرامگاه سعدی تأمین شده است.

 ایده معماری این عمارت در دل باغ سرسبز از عمارت اروپایی کلاه فرنگی گرفته شده است. به این ترتیب باغ ایرانی، یک عمارت دو طبقه با معماری زیبای ایرانی را به سبک عمارت کلاه فرنگی اروپایی در آغوش خود گرفته است. موقعیتی که این باغ در کنار نظم قرارگیری درختان و جوی آب مقابل عمارت دارد، اینجا را تبدیل به یکی از اصیل‌ترین باغ‌های ایران کرده است. 

معماری باغ دلگشا شیراز 

جاذبه‌های دیدنی در باغ دلگشا

سراغ گشت و گذار در این باغ پر آوازه می‌رویم. همین جوی‌ها را  که پیش بگیرید، به عمارت کلاه فرنگی می‌رسید. البته پیشنهاد می‌کنیم تا همین بیرون در باغ مشغول قدم زدن هستید، سراغ درختان باغ بهشتی دلگشا بروید. موزه‌گردی در این باغ انتظارتان را می‌کشد؛ طبقه اول ساختمان عمارت، موزه باغ دلگشا است.

البته کل ساختمان در حال حاضر به ثبت آثار ملی درآمده و تبدیل به موزه شده است، اما موزه‌ای که در طبقه اول می‌بینید با طبقه دوم متفاوت است. اینجا پر از وسایل قدیمی مانند سکه، اسکناس و آثار پادشاهان گذشته است. شیشه‌های رنگی و مقرنس کاری‌های روی دیوار، در کنار آثار دیدنی که در اینجا قرار دادند، جذابیت خاصی ایجاد کرده است. از طبقه اول ساختمان به سمت طبقه دوم می‌رویم. آثار تاریخی و نوستالژی در اینجا توجه‌تان را جلب می‌کند. رادیو، گرامافون و وسایل عتیقه‌ای که امروزه اثری از آن‌ها نیست، جذابیت این عمارت را بیشتر کرده است. 

عمارت نسبت به نمونه اروپایی بزرگ‌تر و باصفاتر است. شاه‌نشین این عمارت دل‌تان را باز می‌کند و دور تا دور ساختمان تا چشم کار می‌کند دار و درخت نارنج قرار دارد. آب وسط جوی‌ها به حوضچه وسط عمارت می‌ریزد. سیستم آبی اینجا نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که توجه‌تان را جلب می‌کند. برای دیدن نمایی کامل از این باغ دلگشا کافیست به بالکن مشرف به حوض وسط باغ بروید، از بالا چشم‌اندازی بی‌نهایت زیبا پیش رویتان قرار دارد.

جاذبه‌های دیدنی در باغ دلگشا

بهترین زمان برای بازدید از باغ دلگشای شیراز 

اگرچه اردیبهشت شما را با عطر بهارهای نارنج باغ مست می‌کند اما فضای شاعرانه این باغ در هر فصلی دیدن دارد. منتها بهار به لطف لطافت درختان سرسبز و باشکوهی که سبز می‌شوند و جوانه می‌زنند، لذت دیگری برای دیدن دارد؛ بنابراین بهار که رسید، اگر از گزینه شلوغ بودن این باغ فاکتور بگیریم، جاذبه جذابی پیش رویتان است. 

بهترین زمان برای بازدید از باغ دلگشای شیراز 

رستوران‌ها و غذاخوری‌های نزدیک باغ دلگشا شیراز

نوبتی هم که باشد باید برای صرف غذا و دلی از عزا درآوردن به دنبال رستوران‌های خوب در همین نزدیکی‌ها باشید، به خصوص اگر از صبح زود، بیرون زده و حالا سر ظهر به باغ دلگشا رسیدید. در این زمان می‌توانید از رستوران سنتی سرای مهر دیدن کنید و غذایتان را آنجا بخورید. اگر هوس فست‌فود و استیک کردید، خانه استیک دلا نیز در نزدیکی باغ قرار دارد. برای خوردن کباب و غذاهای محلی نیز رستوران‌های سنتی سرای مهر و شرزه نیز انتخاب‌های دیگری بوده که پیش رویتان است. 

هتل‌های نزدیک باغ دلگشا شیراز 

در صورتی که قصد سفر به شیراز را دارید و از طرفی جزو آن گردشگران خوش ذوقی هستید که هر روز صبح پیاده‌روی و ورزش صبحگاهی‌شان به راه است، می‌توانید هتلی در نزدیکی باغ دلگشا رزرو کنید تا صبح‌تان را با تجدید عهدی با باغ آغاز کنید. اگر می‌خواهید در یک هتل لاکچری و با امکانات رفاهی کامل اقامت داشته باشید، هتل پنج ستاره بزرگ شیراز انتخاب عالی است. در هتل بزرگ شیراز از امکانات رفاهی مانند سالن ورزش، استخر، جکوزی، اسپا، بیلیارد و بسیاری از امکانات دیگر برخوردار خواهید شد و یک اقامت لاکچری را تجربه می‌کنید.

هتل‌های نزدیک باغ دلگشا شیراز 

هتل پنج ستاره پرسپولیس شیراز نیز گزینه دیگری است که می‌توانید انتخاب کنید. این هتل نیز با امکانات کامل یک هتل پنج ستاره برای ارائه خدمت به شما عزیزان آماده است. هتل رویال و پارک نیز هتل‌های نزدیک به باغ دلگشای شیراز هستند. شما می‌توانید هر نوع هتلی که مدنظر دارید، از سامانه رزرواسیون آنلاین رهی نو رزرو کنید. 

مکان‌های دیدنی اطراف باغ دلگشای شیراز 

تا این حوالی هستید، می‌توان سراغ دیدنی‌های دیگر در اطراف باغ دلگشا رفت. اگر می‌خواهید تجدید عهدی با اشعارش سعدی داشته باشید می‌توانید سری به آرامگاه سعدی در 1.3 کیلومتری باغ بزنید. حافظیه پر خاطره نیز در 2.3 کیلومتری از باغ دلگشا قرار گرفته است. در صورتی که قصد دارید در اطراف دروازه قرآن نفسی تازه کرده و پیک‌نیکی راه بیندازید، دروازه در 3.9 کیلومتری از باغ قرار دارد. 

چگونه به باغ دلگشا شیراز برویم؟

آدرس باغ دلگشا شیراز سرراست است. برای رفتن به باغ دلگشا بایستی خودتان را به خیابان دلگشای شیراز برسانید. این باغ میان خیابان دلگشا و نارنجستان قرار گرفته است. در دامنه کوهستان، یک کیلومتر به سمت جنوب سعدیه شیراز، می‌توانید زیبایی و عطر درختان باغ را ببینید و حس کنید. 

ساعات بازدید و ورودی باغ دلگشای شیراز 

برای بازدید شما می‌توانید در نیمه اول سال تا ساعت 11 شب و در نیمه دوم سال که هوا زودتر تاریک می‌شود تا ساعت 10 شب، از این باغ دیدن کنید. باغ دلگشا در ایام تعطیلات رسمی و شهادت نیز تعطیل است.

ساعات بازدید و ورودی باغ دلگشای شیراز 

کلام پایانی

با هم گشتی در باغ دلگشای شیراز زدیم و دل‌مان حال و هوای شکوفه‌های نارنج را گرفت. همانطور که پیداست این شهر پر از جاذبه‌های دیدنی بسیار زیبا بوده است. شما می‌توانید برای بازدید از  باغ دیدنی دلگشا   اردیبهشت را برای سفر انتخاب کنید. آیا شما تا به حال تجربه رفتن به این باغ را داشتید؟ 

سوالات متداول  در مورد باغ دلگشا شیراز 

باغ دلگشا شیراز کجاست؟ 

در شیراز  بعد از گذشتن از دروازه قرآن وارد بلوار هفت تنان شوید، این باغ میان خیابان دلگشا و نارنجستان قرار گرفته است. 

بهترین زمان برای بازدید از باغ دلگشای شیراز؟

در نیمه اول سال تا ساعت 11 شب و در نیمه دوم سال که هوا زودتر تاریک می‌شود تا ساعت 10 شب، از این باغ دیدن کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
زهرا ایمانی ۱۴۰۲/۸/۱۸

باغ دلگشا هم که معلومه باید بهار رفت اونهم اردیبهشت

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲۰

زهرای عزیز ممنون از ثبت نظرتون در سایت رهی نو. شاد و پیروز باشید

مهرنوش ۱۴۰۲/۴/۶

بقول شاعر عزیز شریف شریفیان پر در آورده ام سبک شده ام قفسم باغ دلگشا کردی

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۱۰

مهرنوش عزیز همره رهی نو از ثبت شعر زیبای جناب شریف شریفیان خیلی ممنون امیدواریم همواره سفرهای خوشی رو در خدمت شما باشیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...