رَهی نو

مدرسه محمودیه شیراز

تعداد بازدید: ۱۶۲۸۱ ۶ آذر ۱۳۹۶

گنجینه‌های تاریخی شیراز یادگاری از دوران گذشته هستند و سالانه افراد زیادی را مجذوب خود کرده و راهی شهر شیراز می‌کنند. مدرسه محمودیه از جاهای دیدنی شیراز و بنایی است که ساخت آن به 450 سال قبل باز می‌گردد. این بنا در ابتدا حوزه علمیه بوده و بنای اولیه آن متعلق به آستانه سید علاءالدین است. مدرسه محمودیه شیراز مکانی عالی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ به شمار می‌آید.

مدرسه محمودیه شیراز

آشنایی با مدرسه محمودیه شیراز

مدرسه محمودیه شیراز در ابتدا محلی برای تدریس طلاب دینی بوده، اما با گذشت زمان تبدیل به یک مخروبه شد. در سال 1302 قمری محمود خان مرودشتی این مکان را خریداری کرده و بازسازی می‌کند. بعد از مرمت و بازسازی از آن به عنوان حوزه علمیه محمودیه استفاده کردند و طلاب زیادی در آن درس خواندند. اما بعدها به علت فشار حکومت پهلوی بسته و سال‌های زیادی به صورت متروکه باقی ماند.

این مدرسه به همت حضرت آیت الله شهید دستغیب و مباشرت آیت الله زبرجد دوباره بازسازی شد. از آن زمان به بعد این مکان شاهد حضور طلاب زیادی بوده که در تحصیل کردند. سنگی قدیمی در این مدرسه وجود دارد که نشان می‌دهد مرحوم مقدس اردبیلی در این مکان کرسی و کلاس تدریس داشته است. در زمان جنگ که طلاب به جنگ می‌رفتند، طلاب این مدرسه نیز حضوری چشمگیر در جبهه‌ها داشتند و به نوبت به جنگ رفتند.

در ورودی این مدرسه به حیاط سید علاءالدین حسین (ع) باز می‌شود. البته باید اشاره کرد که دستور ساخت این بنا در سال 1075 به دستور فرمان میرزا نظام الملک فرزند حسن بیگ جابری، وزیر فارس داده شد. در ابتدای ورودی در بالای سردر این مدرسه کتیبه‌ای مشاهده می‌شود که از جنس سنگ قرمز بوده و خط نستعلیق بر روی آن نوشته شده است. در ورودی مدرسه محمودیه که در واقع در میانه بخش طولی این ساختمان ساخته شده به حیاط مدرسه وارد می‌شود. در این حیاط یک حوض طولی و دو باغچه قرار دارد. این دو باغچه در دو سمت حوض قرار دارند که بسیار زیبا هستند و منظره حیاط را زیبا و خیره کننده کرده‌اند.

به هر سمت این حیاط که نگاه کنید شاهد بنای اصلی خواهید بود. این بنا توسط دو پله از حیاط جدا می‌شوند. 13 حجره، 2 حیاط در ساختمان و البته 2 حجره در راهرو وجود دارد که تشکیل دهنده این ساختمان یک طبقه‌ای است. البته باید گفت که مدرس بزرگی در مقابل کتابخانه قرار دارد که یک سقف گنبددار دارد.

آشنایی با مدرسه محمودیه شیراز

چهار راهرو در چهار گوشه بنا قرار دارد که دو اتاق در راهروی شمال شرقی و دو اتاق در راهروی شمال غربی ( یکی از این اتاق‌ها مخصوص انبار و دیگری برای پایگاه مقاومت است) ساخته شده است. بخش خدماتی این مدرسه در راهروی جنوب غربی قرار دارد. در این بخش آشپزخانه و حمام‌ها را خواهید دید. در راهروی جنوب شرقی یک حجره ساخته شده که به یک حیاط کوچک منتهی می‌شود. در این حیاط کوچک 6 سرویس بهداشتی وجود دارد.

مدرسه محمودیه شیراز در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. اگر به مکان های تاریخی مانند مدرسه محمودیه علاقه‌مند هستید، پیشنهاد میکنم از دیدن مدرسه منصوریه نیز غافل نشوید. 

مدرسه محمودیه شیراز کجاست؟

بهتر است بدانید که مدرسه محمودیه در محله بالا کفت قرار دارد و در نزدیکی صحن غربی بقعه سید علاءالدین (ع) است. این مدرسه یک مدرسه علوم دینی بوده و طلاب زیادی در آن تدریس کرده‌اند. مدرسه محمودیه شیراز در یک مکان بسیار خوبی قرار دارد و به راحتی می‌توان به کرایه یک تاکسی به آن دسترسی پیدا کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...