رَهی نو

معرفی پارک آزادی شیراز به همراه تصاویر و آدرس | رهی نو

تعداد بازدید: ۲۳۳ ۱۷ دی ۱۴۰۲

تماشای مکان‌هایی که برای مردم یک شهر یادآور خاطرات قدیمی و نوستالژیک است، جذابیت زیادی دارد. پارک آزادی شیراز در قلب این شهر تاریخی از جاهای دیدنی به‌حساب می‌آید که گردش در آن گردش در خاطرات مردم شیراز است. سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با معرفی کامل این پارک، شما را با جاذبه‌های تفریحی شیراز در کنار مکان‌های تاریخی و گردشگری آن آشنا می‌کند تا در سفر به شیراز راهنمایی کامل برای تفریح داشته باشید.

شیراز را همه به حافظ، سعدی، باغ ارم، حمام وکیل، بازار وکیل، باغ عفیف‌آباد، ارگ زندیه و غیره می‌شناسند در‌حالی‌که این شهر به دلیل حجم زیاد گردشگر مکان‌های تجاری و تفریحی مدرنی دارد که لذت سفر را کامل می‌کنند. گشت‌و‌گذار در مهد تمدن‌ها، خوردن نوشیدنی‌ها و غذاهای خوشمزه، دیدن باغ‌های زیبای ایرانی در یک‌طرف، گردش شبانه و دیدن زندگی مردم شیرین‌سخن شیرازی از طرف دیگر گزینه‌هایی برای خوش‌گذرانی به‌حساب می‌آیند. پارک آزادی از قدیمی‌ترین پارک‌های شیراز است که با محیط دل‌نشین، منظره‌های زیبا و امکانات رفاهی خود علاوه بر اینکه به میزبانی مسافران می‌رود، خانواده‌های شیرازی را با گرمی خودشان در آغوش می‌گیرد.

تاریخچه پارک آزادی شیراز

پارک آزادی یا همان بوستان شهر در سال 1345 در زمینی به مساحت 21 هکتار در شمال شهر شیراز ساخته شد. این پارک یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بوستان‌های شهر به‌حساب می‌آید. اواسط دهه پنجاه در نزدیکی باغ صفا و در زمین‌های نادر کاظمی و رجبعلی صراف بوستان فرحناز افتتاح شد که بعدها آزادی نام گرفت. از همان موقع تاکنون مردم شیراز آن را پارک شهر صدا می‌کنند.
نقل‌قولی که درباره ساخت این پارک وجود دارد این است که روزی شاه بر فراز آسمان شیراز در حال پرواز بود که این مکان را برای احداث بوستان آزادی انتخاب کرد. شاه در روز افتتاحیه پارک حضور پیدا می‌کند و به بازدید از قسمت‌های مختلف آن می‌پردازد. یک سینمای تابستانه و یک شهربازی مهیج در همان سال‌های پنجاه شروع به فعالیت کردند که تا سال‌های بعد از جنگ هم فعال بودند؛ اما به‌مرور زمان، خاطره‌سازهای مردم شیراز فرسوده و غیرفعال شدند.

تاریخچه پارک-آزادی-شیراز

امکانات و تفریحات پارک شهر شیراز

در سال‌های اخیر پارک شهر توسعه یافت و با امکانات مدرن و تجهیزات تفریحی در حوزه گردشگری گسترش پیدا کرد. برای داشتن لحظه‌های شاد و مهیج می‌توانید از امکانات و تفریحات بوستان زیبای آزادی استفاده کنید. همچنین این پارک برای پیاده‌روی، پیک‌نیک، گشت‌و‌گذار و تماشای مردم خونگرم شیرازی انتخاب عالی به شمار می‌آید. در ادامه به شرح بخش‌های مختلف پارک و امکانات آن می‌پردازیم.

دریاچه مصنوعی

در خردادماه سال 1394 دریاچه مصنوعی پارک شهر در مساحتی حدود 9 هکتار احداث شد. موقعیت مکانی دریاچه در کانون مرکزی پارک چشمان مخاطبان را به چشم‌اندازهایی بی‌نظیر دعوت می‌کند. دریاچه مصنوعی بوستان از دو قسمت تشکیل‌شده است. قسمت اول را دریاچه‌ای به شکل یک بیضی بزرگ و قسمت دوم را دریاچه‌ای به شکل یک مربع کوچک تشکیل می‌دهد.
در قسمت بیضی‌شکل، قایق‌های پدالی و موتوری برای تفریح گردشگران وجود دارد. همچنین، در این قسمت، امکاناتی برای ماهیگیری نیز فراهم‌شده است. در قسمت کوچک آن، یک جزیره کوچک وجود دارد که به‌وسیله یک پل به ساحل متصل می‌شود. این جزیره مکانی مناسب برای پیاده‌روی و لذت بردن از مناظر دریاچه است. دریاچه مصنوعی پارک آزادی در فصل‌های بهار و تابستان بسیار زیبا و دیدنی می‌شود. در این فصل‌ها، آب‌وهوا معتدل و مطبوع است که همراه طبیعت سرسبز و خوش‌رنگ پارک، فضایی مطلوب را ایجاد می‌کند.

دریاچه-مصنوعی-پارک-آزادی-شیراز

کتابخانه آیت‌الله ربانی

این کتابخانه در فضایی آرام یکی از کتابخانه‌های محبوب شیراز به شمار می‌آید که اگر به مطالعه علاقه‌مند باشید می‌توانید از این مکان در پارک آزادی بهره ببرید. کتاب‌هایی با موضوعات مختلف چون علمی، روانشناسی، رمان، تاریخی، مذهبی، کودک و نوجوان و غیره در حدود 16 هزار جلد در این کتابخانه یافت می‌شود. سالن مطالعه 400 متری محیطی دل‌نشین برای کتاب‌خوانی فراهم کرده است که رده‌های سنی مختلف می‌توانند در آنجا به مطالعه بپردازند.

 سینما هفت بعدی

هیجان و تفریح بخش‌های جدایی‌ناپذیر پارک آزادی هستند. سینمای هفت بعدی پارک با سیستم‌های مجهز و مدرن خود شما را وارد بعدهای دیگر زندگی می‌کند و این‌گونه در دل شگفتی‌ها قرار می‌گیرید. امکانات این سینمای هفت بعدی با دستگاه سیمیلاتور دنیای واقعیت مجازی را برای شما ملموس می‌کند. صندلی‌های این سینما می‌توانند حرکت کنند، لرزش داشته باشند و حتی آب، باد و بو را به مخاطبان منتقل کنند. فیلم‌های این سینما معمولاً در مورد ژانرهای هیجانی، ماجراجویی و علمی تخیلی هستند. این فیلم‌ها با استفاده از جلوه‌های ویژه‌ای که توسط سینما ایجاد می‌شود، تجربه‌ای کاملاً متفاوت را برای مخاطبان رقم می‌زنند.

 اتاق فرار

اتاق فرار در این چند سال اخیر به یکی از تفریحات هیجان‌انگیز مردم ایران تبدیل‌شده است. ماجراجویی، حل معما و حس ترس و خشم را می‌توان با شروع بازی در این اتاق‌ها احساس کرد. اتاق فرار پارک شهر شیراز در یک فضای تاریک و مرموز قرار دارد. در این اتاق، بازیکنان با چالش‌ها و معماهای مختلفی روبرو می‌شوند که باید آن‌ها را حل کنند تا بتوانند از اتاق فرار کنند.
سناریوی بعدی اتاق فرار در مورد یک گروه از دانشمندان است که در حال تحقیق بر روی یک پروژه محرمانه هستند. در جریان این تحقیق، اتفاقی می‌افتد که باعث می‌شود دانشمندان در اتاقی زندانی شوند. بازیکنان باید با حل معماها و پیدا کردن سرنخ‌ها، راه فرار از اتاق را پیدا کنند. اتاق فرار بوستان آزادی مکانی مناسب برای خانواده‌ها، کودکان و جوانان است. این اتاق تجربه‌ای هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی را برای مخاطبان فراهم می‌کند.

تماشاخانه استاد رحیم هودی

تماشاخانه استاد رحیم هودی در پارک شهر یکی از مکان‌های مهم فرهنگی و هنری شیراز به شمار می‌آید. این تماشاخانه در سال ۱۳۴۵ در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع ساخته شد و به نام رحیم هودی، یکی از پیشگامان تئاتر در شیراز، نام‌گذاری شده است.
تماشاخانه دارای یک سالن اصلی با ظرفیت ۵۰۰ نفر است. این سالن امکاناتی مانند نورپردازی حرفه‌ای، سیستم صوتی باکیفیت و صندلی‌های راحت دارد. این مکان به میزبانی انواع نمایش‌های تئاتر، موسیقی، فیلم و سایر برنامه‌های فرهنگی و هنری می‌رود و فضایی مهم برای معرفی و توسعه فرهنگ و هنر در شیراز به‌حساب می‌آید.

لانه پرندگان

یکی از بخش‌های دیگر بوستان که نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کند لانه پرندگان است که مکانی برای نگهداری و مراقبت از پرندگان آسیب‌دیده و بیمار به‌حساب می‌آید. این لانه در سال ۱۳۸۷ در پارک شهر شیراز افتتاح شد و توسط انجمن حامیان حیوانات شیراز اداره می‌شود. در مساحتی 500 متری قفس‌ها، اتاق عمل، اتاق قرنطینه و بخش‌های اداری لانه پرندگان قرار دارد. این کار فرهنگی و محیط زیستی ارزشمند توسط دامپزشکان و کارشناسان صورت می‌گیرد و آن‌ها پس از درمان، پرندگان را به زیستگاه طبیعی خود بازمی‌گردانند.

لانه-پرندگان-پارک-آزادی-شیراز


دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری زمانی که آسمان بالای سر آبی، مناظر اطراف همگی سبز سبز و هوا از عطر بهارنارنج پرشده باشد، تفریحی بسیار لذت‌بخش محسوب می‌شود. بوستان آزادی با در نظر گرفتن مسیر‌های دوچرخه‌سواری و کرایه برای افرادی که دوچرخه ندارند به بُعد ورزشی مجموعه پرداخته است تا راه‌های کسب سلامتی را در سبک زندگی امروزی قرار دهد.

زمین‌بازی کودکان

زمین‌بازی کودکان پارک مکانی مناسب برای تخلیه انرژی کودکان و همچنین یادگیری مهارت‌های حرکتی و اجتماعی به شمار می‌آید.  این زمین‌بازی در زمینی به مساحت 1500 متر در فضایی سرسبز و مفرح قرار دارد و دارای امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، بوفه و آب آشامیدنی است.
وسایل بازی چون تاب و سرسره، قلعه بادی، استخر توپ و سایر وسایل بازی و سرگرمی کودکان همگی در سطح استاندارد کودکان طراحی‌شده‌اند. کودکان شما می‌توانند در یک دریاچه کوچک بدون خطر ساعت‌ها مشغول بازی و قایق‌سواری باشند.

غرفه عکاسی

تقریباً می‌توان گفت سفر بدون عکس معنایی ندارد. عکس‌ها یادگارهایی از سفر هستند که با گذشت زمان خاطرات خوش را زنده می‌کنند. غرفه عکاسی بوستان شهر برای شما پیشنهاد‌های جذابی دارد. شما می‌توانید در این غرفه لباس‌های سنتی شیرازی را بر تن کنید و خودتان تنها یا با خانواده عکس‌هایی رنگارنگ و زیبا با لباس‌های اصیل محلی داشته باشید.
دیگر امکانات رفاهی و تفریحی پارک شهر چون به پارکینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، وسایل ورزشی، میز پینگ‌پنگ و شطرنج، زمین ورزشی، غرفه فروش صنایع‌دستی، صندلی و نیمکت‌ها و محل‌های استراحت، غرفه غذا، سوپرمارکت، کافی‌شاپ و غیره همگی برای این فراهم شدند تا گردش در این بوستان را جذاب‌تر کنند.

 پارک آزادی شیراز کجاست؟

پارک آزادی در شمال شیراز و در نزدیکی ورودی شمالی شهر و دروازه قرآن قرار دارد. این پارک بین بلوار آزادی، خیابان سمیه و خیابان مشکین فام واقع‌شده است که برای دسترسی به آن می‌توانید از خطوط اتوبوس‌رانی و مترو استفاده کنید.
نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به پارک آزادی، ایستگاه سه‌راه شهربانی یا ایستگاه پارک آزادی در فلکه گاز است. اگر قصد دارید با مترو به بازدید از پارک بروید، باید در ایستگاه امام حسین که در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای از پارک قرار دارد پیاده شوید.
اگر قصد دارید با خودروی شخصی به بازدید از این بوستان بپردازید، می‌توانید از طریق بلوار آیت‌الله ربانی و میدان ابوالکلام و میدان قائم به بلوار آزادی بروید و از آنجا با طی مسیری کوتاه به پارک شهر برسید.

دیدنی‌های نزدیک پارک آزادی شیراز

شهر شیراز سرتاسرش زیبایی و صفا است و دیدن و گشت‌و‌گذار در هر مکان حال و هوای خاص خود را دارد. در کنار گردش در پارک آزادی می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری شیراز چون باغ جهان‌نما، حافظیه، سعدیِ، آرامگاه شاه شجاع، لونا پارک شیراز و سایر مکان‌ها دیدن کنید.

هتل‌های نزدیک پارک آزادی شیراز

شیراز با مردمان مهمان‌نواز و خونگرم شهری است که علاقه‌مندان خود را از سراسر جهان فرامی‌خواند. جاذبه‌های گردشگری و تفریحی این شهر تاریخی هرکدام رنگ و بوی خاص خود را دارند. سفر خودش نوعی تفریح است و تفریح در سفر لذتی مضاف است که هرجایی آن را ندارد. شیراز علاوه بر مکان‌های تاریخی و طبیعی، فضاهایی برای تفریح و سرگرمی دارد که نباید از آن‌ها غافل شد. اقامت در هتلی در مجاورت یک تفرجگاه می‌تواند مزیتی باشد که گردشگران به آن توجه بسیاری می‌کنند. هتل هما شیراز در همسایگی بوستان آزادی قرار دارد.
شما می‌توانید در کنار اقامتی لوکس در یک هتل پنج ستاره پیاده به پارک بروید و از امکانات و محیط جذاب پارک لذت ببرید. همچنین اگر با کودکان به سفر رفته‌اید موقعیت مکانی هتل به شما دسترسی آسان به یک فضای تفریحی مناسب و ایمن می‌دهد.
هتل هما با چشم‌انداز باغ‌های مصفا و کوه‌های مرتفع در 232 واحد اقامتی به پذیرایی مهمانان خود می‌پردازد. این هتل با ارائه خدمات عالی و امکانات مدرن اقامتی خاطره‌انگیز را برای مسافران رقم می‌زند. هتل لوکس هما شیراز از هتل‌های قدیمی این شهر به‌حساب می‌آید که در سال 1351 در یک ساختمان 8 طبقه شروع به فعالیت کرد. در سال 1395 جهت ارتقای سطح کیفیت خود برای آخرین بار بازسازی شد.
رزرو هتل هما شیراز شما را به هتلی مجهز به تجهیزات رفاهی نوین چون استخر، سونا، جکوزی، ماساژ، سالن بدن‌سازی و زمین تنیس اختصاصی، پارک تفریحی کودکان، آرایشگاه، صرافی، آتلیه، کتابخانه، تاکسی‌سرویس، ترانسفر و غیره دعوت می‌کند.
اقامت در اتاق‌های تک‌نفره، دونفره و سوئیت‌های هتل با امکاناتی چون یخچال، صبحانه، مبلمان، چای‌ساز، کمد، رخت‌آویز، آب رایگان، صندوق امانات و غیره سفر شما به‌یادماندنی خواهد کرد. همچنین هتل برای سرو انواع غذاهای لذیذ ایرانی و فرنگی دو رستوران در نظر گرفته است که یکی در فضای باز و سرسبز و دیگری در محیطی بسته از مهمانان هتل پذیرایی می‌کنند. به‌هرحال اقامت در هتل مجلل هما که در همسایگی بوستان آزادی قرار دارد تجربه سفری تاریخی و تفریحی را  رقم می‌زند.

هتل-هما-شیراز

کلام پایانی

بوستان آزادی شیراز، نه‌تنها یک فضای سبز و آرام در قلب این شهر بلکه نمادی از فرهنگ و هنر ایران به‌حساب می‌آید. جایی که طبیعت، تاریخ و هنر با یکدیگر آمیخته و یک محیط خاص و دل‌نشین را برای شهروندان و گردشگران به وجود آورده‌اند.
محیطی با درختان قدیمی، مسیرهای سرسبز و فضاهای آرام بوستان را به مکانی محبوب تبدیل کرده است که علاوه بر مناظر زیبا، شما را به تفریح، عکاسی، مطالعه و ورزش فرامی‌خواند. قرار گرفتن هتل هما در مجاورت بوستان آزادی، گردشگران زیادی را به آنجا می‌کشاند جایی که می‌توانند از نزدیک سرزندگی و شور مردم مهربان شیرازی را ببینند.

سؤالات متداول در مورد پارک آزادی شیراز

آدرس دقیق بوستان آزادی شیراز چیست؟

بوستان آزادی شیراز در پارک بلوار آزادی، میدان گاز قرار گرفته است.

اسم قدیم پارک آزادی شیراز چه بود؟

پارک آزادی یا پارک شهر شیراز، در گذشته پارک فرحناز نام داشت.

 آیا امکان دسترسی به کتب و منابع علمی در بوستان آزادی وجود دارد؟

 بله این پارک کتابخانه‌‌ای با مجموعه کتب متنوع در زمینه‌های دینی، ادبیات و علوم انسانی دارد.

شهربازی پارک شهر شیراز تعطیل است؟

بله. شهربازی پارک شهر از سال 98 تعطیل و وسایل بازی آن جمع‌آوری‌شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...