رَهی نو

مدرسه منصوریه شیراز

تعداد بازدید: ۱۶۲۱۱ ۶ آذر ۱۳۹۶

شیراز یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور شناخته می‌شود  و مهد علم و دانش است. این شهر زادگاه شعرا و هنرمندان زیادی بوده و فرهنگ و هنر را به جهانیان نشان می‌دهد. در جاهای دیدنی شیراز هرجایی را که بنگرید عرصه‌ای از زیبایی و هنر را مشاهده می‌کنید که با آب و هوای خوب پذیرای مهمانان زیادی است. مدرسه منصوریه شیراز اثری ماندگار است که در سال 883 هجری قمری ساخته شد. این مدرسه محلی برای تربیت افراد زیادی بوده که به گونه‌ای در رشد و شکوفایی جامعه تاثیر داشته‌اند.

مدرسه منصوریه در شیراز

 

آشنایی با مدرسه منصوریه شیراز

مدرسه منصوریه شیراز در جنوب شیراز ساخته شد و دستور ساخت آن را امیر صدر الدین محمد حسین حسینی دشتکی داد. نام فرزند صدر الدین، امیر غیاث الدین منصور بر روی این مدرسه برگزیده شده است. بنای این مدرسه به شیوه خاصی ساخته و از معماری زیبایی برخوردار شده است. مدرسه منصوریه شکل گرفته از دو قسمت اندرونی و بیرونی است. دو طاق هلالی تو در تو در ورودی مدرسه مشاهده می‌شود. در چوبی دو لنگه‌ای نیز در ورودی این مدرسه قرار دارد که زیبایی آن زبانزد همه است. البته باید گفت که در طاق بیرونی کاشی کاری‌هایی مشاهده می‌شود که نام حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) بر روی آنها نوشته شده است. همچنین دو سکوی سنگی به ارتفاع 60 سانتی متر در دو سمت در ورودی قرار دارد. در قسمت هشتی ورودی سقف گنبدی وجود دارد که کوتاه بوده و از جنس آجر است. اتاقی در طرف شمالی این هشتی قرار دارد که راهی به اتاق کناری خود دارد. در قسمت جنوبی همین هشتی یک راهرو ساخته شده است که در چوبی دارد و در ارتباط با ایوانی یا مدرس است. باید بدانید که این مدرس سقف گنبدی مرتفع دارد.

به قسمت غربی مدرس که نگاه کنید شاه نشین را مشاهده خواهید کرد که تقریبا یک پله بلندتر از کف مدرس است. در این قسمت 4 سنگ قبر به رنگ قرمز قرار دارد. این 4 سنگ قبر مربوط به امیرصدرالدین محمد حسین حسینی دشتکی، امیر غیاث الدین منصور، میرزا حسن فسایی و... است. در قسمت شاه‌نشین، پنجره مشبکی قرار دارد که آن را کاملا از مدرس جدا کرده است. حیاط اول مدرسه در ضلع ضرقی هشتی ساخته شده که چهار است. در دو قسمت شرقی و غربی حیاط مدرسه حجره‌هایی قرار دارد و در وسط همین حیاط یک حوض بزرگ ساخته شده است. یک مسجد در بخش حنوبی قرار دارد که دارای دو ستون سنگی در قسمت وسط و 6 ستون هلالی شکل کوچک است. به محراب که نگاه کنید شاهد گره کاشی تزئین شده خواهید بود و در بالای آن دو کتیبه سنگی خواهید دید. در وسط ضلع شمالی راهرویی ساخته شده که به حیاط دوم دسترسی دارد. در اینجا نیز یک حوض در وسط حیاط خواهید دید که حجره‌ها در اطراف آن قرار دارند. این حجره‌ها یک متر بلندتر از کف زمین هستند. فضای پشتی مدرسه مربوط به وضوخانه، سرویس‌های بهداشتی و چند اتاق دیگر هستند.

این مدرسه یک بار بعد از زلزله ویران شد و در سال 1308 آن را دوباره مرمت و بازسازی کردند. اکنون این مدرسه محل تحصیل طلاب علوم دینی است و در سال 1352 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. اگر به مکان های تاریخی مانند مدرسه منصوریه علاقه‌مند هستید، پیشنهاد میکنم از دیدن مدرسه محمودیه نیز غافل نشوید. 

مدرسه منصوریه شیراز کجاست؟

مدرسه منصوریه شیراز در محله لب آب قرار دارد. این مدرسه در بازارچه منصوریه و در جنوب شاهچراغ ساخته شده که دسترسی به آن از هر جای شیراز امکان پذیر و ممکن است.

نمای داخلی مدرسه منصوریه شیراز


اقامت در هتل الیزه شیراز، هتل زندیه شیراز، هتل بزرگ شیراز و هتل هما شیراز را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
احد ۱۴۰۱/۴/۹

متاسفانه قسمت تاریخی این بنا توسط مدیریت در حال تخریب و ساخت و ساز بنای جدید میباشد. و هیچ کس پیگیر این بنای ۸۰۰ ساله نیست

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...