رَهی نو

گهواره دید شیراز

تعداد بازدید: ۳۵۵۳۴ ۶ آذر ۱۳۹۶

شهر شیراز شهری مملو از گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی است که خبرهایی از گذشته‌های دور و نزدیک را در اختیار بازدید کننده‌ها قرار می‌دهد و آنها را با آداب و رسوم مردم آشنا می‌کند. این شهر مهد فرهنگ و هنر بوده و سالانه پذیرای گردشگران زیادی از گوشه و کنار ایران و البته دنیا است. آثار زیادی در این شهر وجود دارد که گهواره دید یکی از گنجینه‌های رازدار تاریخی آن است. در اینجا خواب از چشم‌ها گرفته شده و در عوض چهار طاقی از گذشته حرف‌هایی برای گفتن دارد و زیبایی شهر را به تصویر می‌کشد.

آشنایی با گهواره دید شیراز

گهواره دید شیراز در واقع یک چهار طاق است که از جنس سنگ و ساروج ساخته شده و سر به فراز آسمان برده است. گنبد این گهواره 4 متر طول و 4 متر عرض دارد. این گنبد مخروطی شکل با چهار ستون مزین شده است. البته باید بدانید که ارتفاع این گنبد 3 متر بوده و معماری خاصی را به تصویر می‌کشد. مردم این گهواره را با نام‌های دیگری مانند «گهواره زید» و «گهواره دیو» نیز می‌شناسند. گهواره دید به دستور عضد الدوله دیلمی برای محافظت از شهر در برابر دشمنان ساخته شد و بهترین مکان برای دیده بانی سربازان بود. از این طریق خبرها از این مکان به مناطق دیگر رسانده می‌شد.

آَشنایی با گهواره دید شیراز

تاریخچه گهواره دید

گهواره دید تاریخچه بسیار کهن و قدیمی دارد و یکی از جاهای دیدنی شیراز است. در واقع باید گفت که گهواره شیراز در دوره دیلیمیان ساخته شد و معماری آن شبیه معماری دوران ساسانی است که بر بالای قله کوه دروازه قرآن قرار دارد. این گهواره 4 ضلع دارد و در هر سمت این چهار ضلع درگاهی وجود دارد که از هر سمت می‌توان وارد آن شد و از زوایه‌های مختلف اطراف را مشاهده کرد. طبق گفته‌های تاریخی دلیل اصلی ساخت این مکان دیده بانی و خبررسانی بوده است تا از فراز قله تمامی رویدادهای اطراف گزارش داده شود. بیشتر سربازان و دیده بانان در این مکان مستقر می‌شدند و از این مکان اطلاع رسانی می‌کردند. در گذشته که امکانات پیام رسانی بسیار کم بوده، در گهواره دید از روش‌هایی مانند به راه انداختن دود، تابش نور آیینه، بوق و یا شیپور استفاده می‌شد تا پیغام اصلی رساند شود. شب‌ها نیز از روش روشن کردن آتش استفاده می‌کردند تا پیغام به منطقه مورد نظر رسانده شود. سربازان در این منطقه دید وسیعی از دروازه‌ها، معابر ورودی و خروجی، شاه راه‌ها، تنگ الله اکبر و .. داشتند و به سایر نقاط پیام رسانی می‌کردند. بر فراز این منطقه که بایستید می‌توانید تمامی مناطق مختلف شیراز را نیز مشاهده کنید و از بلندی همه شهر را در زیر پای خود ببینید. گهواره تاریخی دید شیراز در سال 1352 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و این یادگار تاریخی برای همیشه ماندگار شد.

گهواره دید شیراز کجاست؟

گهواره دید شیراز در قله‌های شرقی دروازه قرآن، در تنگ قرآن بر بالای کوه قرار دارد. این مکان در مقابل آرامگاه خواجوی کرمانی بنا شده است. در اطراف این منطقه پارک زیبایی ساخته شده که مملو از درختان سر به فلک کشیده است. این منطقه فضایی دنج و آرامی را ایجاد کرده که مکانی تفریحی عالی برای همه محسوب می‌شود. البته لازم به ذکر است که بدانید 8 شهید گمنام در کنار این گهواره در سال 1381 دفن شدند. در روزهای جمعه گروه‌های مذهبی زیادی در این منطقه گرد هم جمع می‌شوند و دعای ندبه را در این مکان قرائت می‌کنند. فراموش نکنید که اگر قصد سفر به شیراز را دارید به راحتی میتوانید با رزرو هتل در رهی نو، در بهترین هتل های شیراز اقامت داشته باشید. پیشنهاد ما هتل زندیه شیراز در فاصله 5 کیلومتری و هتل هما شیراز در فاصله 5/1 کیلومتری از این مکان تاریخی است، تا بتوانید اقامتی به یادماندنی و رضایت‌بخش را تجربه کنید.

ادرس گهواره دید در شیراز

آدرس گهواره دید شیراز

اگر قصد سفر به شیراز را دارید، بازدید از گهواره را حتما در راس امور خود قرار دهید و از زیبایی‌های واقعی آن دیدن کنید. رفتن به گهواره آسان است و از هر کسی که بپرسید مکان دقیق آن را به شما نشان می‌دهد. با تاکسی و خودروهای شخصی به راحتی می‌توانید به گهواره شیراز دسترسی پیدا کنید. برای اینکه به این مکان بروید از بوستان کوهپایه واقع در دامن کوه چهل مقام بگذرید و بعد از طریق پله سیمانی که در سینه کوه قرار دارد خود را به بالای کوه برسانید و از منظره باشکوه بالای کوه همه جا را تماشا کنید. تماشای طلوع و غروب آفتاب از بالای این منطقه بسیار هیجان انگیز است و مطمئن باشید که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...