رَهی نو

معرفی آبشار زیبای دودوزن  رشت + آدرس و تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۲۶ ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شمال ایران، سرزمینی سرسبز و کوهستانی که همواره مسافران و طبیعت‌گردان را به سوی خود می‌خواند. در میان جاذبه‌های بی‌شماری که در این خطه وجود دارد، آبشارها جایگاه ویژه‌ای دارند. آبشار دودوزن(Doodvazan) در استان گیلان، یکی از این شاهکارهای طبیعت است که با زیبایی بی‌نظیر و خنکای دل‌انگیز، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. زیبایی این آبشار و جاذبه‌های اطراف آن موجب شد تا این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو را به آن اختصاص دهیم. با همراهی ما می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد این آبشار به‌دست بیاورید.

معرفی آبشار زیبای دودوزن

آبشار زیبای دودوزن در 24 کیلومتری شهرستان شفت و در دل جنگل‌های انبوه منطقه‌ کوهستانی سیاهمزگی واقع شده است. این آبشار با ارتفاعی حدود 54 متر، از چشمه‌ دودوزن سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود، منظره‌ای بدیع و چشم‌نواز را خلق می‌کند. نام دودوزن به‌دلیل مه غلیظی که در برخی فصول سال در اطراف آبشار پراکنده می‌شود، به آن داده شده است. 
قدمت دقیق این آبشار مشخص نیست، اما بر اساس تحقیقات زمین‌شناسان، قدمت آن بین 100 تا 150 سال تخمین زده می‌شود. در مورد وجه تسمیه‌ی آن نیز روایت‌های مختلفی وجود دارد. 
برخی معتقدند که نام دودوزن از ترکیب دو کلمه‌ی "دود" و "زن" گرفته شده است و به داستانی محلی در مورد زنی اشاره دارد که در کنار این آبشار زندگی می‌کرده است. عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که نام دودوزن به دلیل مه غلیظی که در برخی مواقع در اطراف آبشار وجود دارد و به دود تشبیه می‌شود، به آن اطلاق شده است.  آبشار پرآب دودوزن یک جاذبه‌ی طبیعی است و در مسیر رسیدن به آبشار، می‌توان شاهد خانه‌های روستایی با معماری سنتی گیلان بود که زیبایی خاصی به منطقه بخشیده‌اند. 

معرفی آبشار زیبای دودوزن

چگونه به آبشار دودوزن برویم؟

اگر مبدا شما به سمت آبشار از تهران است، مسیری در حدود 360 کیلومتر پیش رو دارید. در ابتدا با حرکت به سمت شفت و طی مسیری به طول 340 کیلومتر، باید به منطقه خرم‌کش رفته و بعد از 24 کیلومتر دیگر به پله‌های آبشار می‌رسید. در اینجا بهتر است که اتومبیل خود را پارک کرده و از پله‌های آبشار به سمت بالا حرکت کنید.  فاصله آبشار زیبای دودوزن تا رشت تقریباً 50 کیلومتر است. به این ترتیب می‌توانید از دیگر جاذبه های گردشگری رشت دیدن کرده و درنهایت در یکی از هتل‌های این شهر مانند هتل کادوس رشت اقامت داشته باشید.

چه امکاناتی در منطقه دودوزن وجود دارد؟

باتوجه به اینکه همه ساله تعداد زیادی از گردشگران، این منطقه را برای گشت‌وگذار خود انتخاب می‌کنند، امکانات اولیه‌ای در آنجا وجود دارد. از جمله این امکانات می‌توان به مغازه، رستوران، نمازخانه و سرویس بهداشتی اشاره کرد. درصورت نیاز به لوازم بیشتر می‌توانید وارد منطقه خرم‌کش شده و وسایل مورد نیاز خود را خریداری کنید.

بهترین زمان سفر به آبشار رویایی دودوزن

بهترین زمان برای سفر به این آبشار، فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها هوا خنک و دلپذیر است و طبیعت در زیباترین حالت خود قرار دارد. در فصل پاییز نیز می‌توان از زیبایی‌های این آبشار لذت برد، اما به‌دلیل بارش باران، مسیر دسترسی به آن کمی دشوارتر می‌شود. 

بهترین زمان سفر به آبشار رویایی دودوزن

طبیعت و حیات وحش آبشار زیبای دودوزن

همانطور که می‌دانید، آبشار رویایی دودوزن در میان جنگل سیاهمزگی واقع شده و همین امر موجب شده تا انواع درختان بلوط، گلابی وحشی، انجلیلی و زبان گنجشک در اطراف آن زیاد باشد.  از جانورانی هم که در نزدیکی این آبشار وجود دارند می‌توان به گربه جنگلی، پلنگ، سیاه‌گوش، خرس قهوه‌ای، شغال، گراز، تشی و روباه اشاره کرد. 

جاذبه های دیدنی نزدیک به آبشار  

علاوه‌بر آبشار زیبای دودوزن، جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز در نزدیکی این منطقه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

روستای خرم‌کش

روستای خرم‌کش، بهشت گمشده‌ای در دل جنگل‌های انبوه گیلان، با طبیعت بکر و چشم‌اندازهای بی‌نظیر، قلب هر گردشگری را به تسخیر خود در می‌آورد. این روستا در دهستان خرم‌کش بخش سردار جنگل رشت واقع شده و به‌عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران شناخته می‌شود.

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار، یکی از بزرگترین و مهم‌ترین سدهای استان گیلان است که در شهرستان رشت واقع شده است. این سد با چشم‌اندازهای زیبا و طبیعت بکر، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در شمال ایران شناخته می‌شود. ساخت سد خاکی سقالکسار در سال 1346 آغاز شد و در سال 1354 به بهره‌برداری رسید. این سد با هدف تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و برق‌رسانی به منطقه احداث شده است.

سد خاکی سقالکسار

استخر چماچا

استخر طبیعی چماچا در رشت، یکی از این استخرهای طبیعی است که با زیبایی منحصربه‌فرد خود، به تفرجگاهی محبوب برای اهالی رشت و گردشگران تبدیل شده است. استخر طبیعی چماچا در روستای چماچا، در بخش خمام شهرستان رشت واقع شده است. این استخر در دل جنگل‌های انبوه قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از میان مسیرهای جنگلی عبور کرد. برای رسیدن به استخر طبیعی چماچا می‌توانید از طریق جاده رشت به لاهیجان به سمت دیلمان حرکت کنید و سپس از طریق جاده فرعی به روستای چماچا بروید.

استخر چماچا

ییلاق دیلمان

در میان انبوه جنگل‌های سرسبز گیلان، ییلاقی بکر و زیبا به نام دیلمان خودنمایی می‌کند. این ییلاق در فاصله 88 کیلومتری شهر رشت و 25 کیلومتری شهرستان سیاهکل واقع شده است.  به‌دلیل قرار گرفتن در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا، در لیست ییلاقات محبوب گیلان محسوب می‌شود. همین امر موجب شده تا به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در استان گیلان تبدیل شود.

ییلاق دیلمان

آبشار لونک

این آبشار یکی دیگر از جاذبه‌ های گردشگری رشت است که طبیعت خاصش موجب شده تا مسافران زیادی را به سمت خود بکشاند. زیبایی منحصربه‌فرد این آبشار آن را به یکی از جاهای پر رفت‌وآمد این شهر تبدیل کرده است.

آبشار لونک

سخن پایانی 

آبشار رویایی دودوزن، یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که با طبیعت بکر و خنکای دل‌انگیز، گزینه‌ای ایده‌آل برای سفر و تفریح در فصل گرم سال است. اگر قصد سفر به استان گیلان را دارید، بازدید از این آبشار را در برنامه سفر خود قرار دهید.

سوالات متداول در مورد آبشار دودوزن

مسیر دسترسی به آبشار دودوزن چگونه است؟ 

برای رسیدن به این آبشار، باید به شهرستان شفت در استان گیلان بروید و از آنجا به سمت روستای خرم‌کش حرکت کنید. از روستای خرم‌کش تا آبشار، حدود 2 کیلومتر راه جنگلی وجود دارد که باید پیاده طی کنید. 

امکانات رفاهی در نزدیکی این آبشار وجود دارد؟ 

در نزدیکی این آبشار، چندین مغازه و رستوران وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها مواد غذایی و نوشیدنی تهیه کنید. همچنین، در روستای خرم‌کش نیز امکان اقامت در هتل و اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد.

جاذبه های گردشگری نزدیک به آبشار دودزن کدامند؟

روستای خرم‌کش، سد خاکی سقالکسار، استخر چماچا، ییلاق دیلمان و آبشار لونک.

آیا برای بازدید از آبشار نیاز به مجوز است؟ 

برای بازدید از آبشار نیازی به مجوز نیست.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...