رَهی نو

مروری بر تاریخچه میدان مصلی رشت | رهی نو

تعداد بازدید: ۲۳ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

خیابان‌گردی و تماشای بناها و خانه‌های قدیمی که شما را با فرهنگ یک شهر آشنا می‌کند، می‌تواند در برنامه سفری شما باشد. میدان مصلی رشت یکی از آثار قدیمی جذاب این شهر است که شما را با معماری دهه‌های قبل آشنا می‌کند. شما می‌توانید به سبزه میدان بروید، از میدان شهرداری دیدن کنید، پرواز پرندگان را به تماشا بنشینید، در بازار بزرگ گردش کنید، خوراکی‌های محلی بخرید و از آنجا به سمت میدان توشیبا یا همان میدان مصلی رهسپار شوید.
میدان توشیبا را می‌توان تلاقی تاریخ و مدرنیته در رشت دانست. میدانی که علاوه بر تاریخی بودنش، جهت کنترل ترافیک شهری کمک بسیار می‌کند. شما با رفتن به این میدان می‌توانید از یکی از آثار گردشگری شهر رشت دیدن کنید. اثری که به معرفی آن در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو می‌پردازیم تا در برنامه سفر خود به این شهر درباره بازدید آن تصمیم درست‌تری بگیرید.

میدان مصلی رشت کجاست؟

میدان مصلی که به میدان توشیبا نیز شهرت دارد، در دل تاریخ رشت جای خوش کرده است. شما می‌توانید این میدان را در بلوار امام خمینی این شهر بیابید. میدان مصلی یکی از مسیرهای اصلی شهر رشت به‌حساب می‌آید که بار ترافیکی را کم می‌کند. این میدان در شمال غربی این شهر قرار دارد.
اگر از سمت شرق رشت قصد دارید به این میدان بروید بایستی مسیر بلوار امام خمینی را انتخاب کنید. این میدان از غرب به خیابان شهید مطهری و از سمت جنوب به خیابان شهید مدرس دسترسی دارد. شما می‌توانید برای بازدید از میدان زیبا از خودروی شخصی یا وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی‌های شهری استفاده کنید.
اگر اهل ورزش هستید، می‌توانید با دوچرخه به این میدان دیدنی بروید. مسیرهای دوچرخه‌سواری زیادی در شهر رشت وجود دارد که به میدان مصلی ختم می‌شوند. اگر در مرکز شهر رشت هستید، می‌توانید به‌راحتی با پای پیاده به میدان مصلی بروید. این میدان در فاصله کوتاهی از جاذبه‌های گردشگری دیگر شهر مانند بازار بزرگ رشت، سبزه میدان و خانه ابریشم قرار دارد.

میدان-مصلی-رشت

معرفی میدان زیبای مصلی رشت

در شهر رشت میدان‌های زیبای زیادی ازجمله میدان شهرداری، سبزه میدان، میدان توشیبا و ... وجود دارد. زمانی که از سمت پایتخت وارد شهر رشت می‌شوید، میدان مصلی را بعد از میدان گیل خواهید دید. میدان مصلی یک میدان معمولی نیست بلکه یک اثر تاریخی و زیارتی شهر رشت به‌حساب می‌آید که مورد استقبال بسیاری از گردشگران نیز قرار می‌گیرد.
این مصلی در سال 1370 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. نمازهای جمعه و سایر نمازهای مستحب و واجب در این مسجد زیبا ادا می‌شدند و بسیاری از مراسم‌های مذهبی در این بنای تاریخی اجرا می‌شد. نکته جالبی که در مورد این مسجد وجود دارد این است که محمدعلی کلی بوکسور آمریکایی مسلمان در آن نماز جمعه را به جا آورده است.
میدان مصلی در گذشته ایستگاه تاکسی‌ها و خودروهای شخصی بود. در آن زمان میدان ترافیک و ازدحام اکنون را نداشت و کاربری متفاوتی داشت. شما می‌توانید نماز خود را در شهر رشت در مصلی میدان توشیبا بخوانید و در عین حال از یک بنای تاریخی با معماری چشم‌گیر دیدن کنید.
در اطراف این میدان رستوران‌ها و کافه‌های باکیفیت متعددی وجود دارد. همچنین این میدان پاتوق شبانه بسیاری از خوراکی فروشی‌های شهر سرزنده رشت محسوب می‌گردد.

تاریخچه میدان مصلی شهر رشت

میدان مصلی در تاریخ قدمت زیادی ندارد و سال 1362 شمسی بود که آیت‌الله حاج صادق احسان بخش، امام‌جمعه وقت رشت، کمک کردند تا این مسجد ساخته شود. ساخت این مسجد در زمینی به مساحت حدودی 4 هکتار با زیربنای 10 هزار مترمربعی شروع شد که تا سال 1370 به طول انجامید.
مسجد مصلی درواقع یک مجموعه‌ای از ساختمان‌های مختلف مانند پمپ بنزین، کارخانه چای سازی و پاساژی در گلسار به‌حساب می‌آید. معماری این مسجد آن را از ساختمان‌های موجود در میدان متمایز می‌کند. شما در این مصلی حدود 53 ستون می‌بینید که درون هرکدام سجاده فرشی برای 5000 نفر انداخته شده است.
شما در میدان مصلی می‌توانید از آرامگاه آیت‌الله احسان بخش بانی این مسجد تاریخی دیدن کنید. تیرماه ۱۳۷۴ بود که محمدعلی کلی، بوکسور معروف در نماز جمعه رشت واقع در این میدان شرکت کرد. مسجد در گذر زمان شاهد دگرگونی‌هایی بود که از آن جمله می‌توان به اصلاح غیراصولی لوله‌های گاز اشاره کرد. این ایراد که مانع از باز شدن کامل درب‌های سمت راست مسجد می‌شد، بعدها رفع و مرمت گردید.
شما می‌توانید پس از گردش در این میدان به سمت رستوران‌ها و چایخانه‌های قدیمی که در اطراف میدان سال‌ها است که فعالیت دارند بروید و از غذاهای محلی این شهر نوش جان کنید. پس از یک گردش روزانه می‌توانید در یکی از بهترین هتل‌های شهر به نام هتل کادوس رشت اقامت داشته باشید تا لذت سفر را برای خود و همراهانتان کامل کنید.

بهترین زمان بازدید میدان مصلی در رشت

شهر رشت به شهر باران‌ها نیز شهرت دارد. آب‌و‌هوای این شهر معتدل و مرطوب است که در ماه‌های گرم سال هوا شرجی می‌شود که ممکن است برای برخی از مسافران آزاردهنده باشد. اگر هوای بارانی را دوست دارید بهترین زمان برای سفر به رشت اوایل بهار، اواخر پاییز و زمستان است. در این ماه‌ها این شهر پربارش‌تر خواهد بود.
اوایل فصل‌های بهار و پاییز آب‌وهوای رشت در بهترین وضعیت خود قرار دارد و هوای این ماه‌های سال در این شهر نسبتاً خنک‌تر است. زمستان‌های این شهر سرد است و شما در این فصل می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری دیدن کنید که در فضای بسته قرار دارند. در فصل بهار و تابستان مسافران بیشتری به این شهر سفر می‌کنند و ممکن است شما با ازدحام جمعیت در ایام مواجه شوید.

بهترین-زمان-بازدید-میدان-مصلی-در-رشت

نکات بازدید از میدان تاریخی مصلی رشت

قبل از سفر به هر شهر شما بایستی تحقیقاتی را از قبل انجام دهید تا برنامه‌ریزی درستی برای سفر خود داشته باشید. شما می‌توانید از مناطق گردشگری و تاریخی، آب‌و‌هوا، اقامتگاه‌ها و وسایل نقلیه موردنیاز برای سفر خود اطلاعاتی کسب کنید.
اگر در سفر خود به رشت قصد دارید از میدان مصلی رشت دیدن کنید می‌توانید پس از میدان گیل آن را بیابید. شما در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید از میدان مصلی دیدن کنید. تماشای این میدان زیبا و معماری مسجد باشکوهش از شما حدود 2 الی 3 ساعت زمان می‌گیرد. شما می‌توانید از کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی اطراف میدان نیز دیدن کنید. قدم زدن در این میدان، ثبت لحظات به‌یادماندنی با عکاسی، خوردن غذاها و خوراکی‌های محلی در رستوران‌ها و تماشای یک فیلم خوب در سینما می‌تواند از تجربه‌های گردش در میدان توشیبا باشد. شما می‌توانید در هر ساعت از روز به دیدن میدان مصلی بروید ولی بهترین زمان برای گشت‌وگذار می‌تواند ساعت‌های عصر روز باشد.

دیدنی های رشت در اطراف میدان مصلی

رشت از آن قسم شهرهایی است که شما زندگی و زنده بودن را در آن می‌توانید به‌راحتی احساس کنید. شهری با جنگل‌های سرسبز و طبیعتی ناب که شما را در هوایی پاک و سالم قرار می‌دهد. این شهر علاوه بر جنگل‌های زیبایش، جاهای دیدنی متفاوتی دارد که می‌توانید در برنامه سفر به رشت، دیدن آن‌ها را قرار دهید. در ادامه برخی از این مکان‌های گردشگری را معرفی می‌کنیم.

خانه قدیمی میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی که همان خانه پدری او است پس از فوت میرزا طبق وصیتش فروخته می‌شود. پس از میرزا مالک جدید مدتی در آن ساکن بوده و بعد تصمیم به تخریب این خانه می‌کند. این موضوع اعتراضات مردم شهر را در پی داشت تا شهرداری این خانه را خرید و به موزه تبدیل کرد.
قدمت این خانه به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد و هویت تاریخی و فرهنگی شهر رشت را به نمایش می‌گذارد. میرزا کوچک در خانه‌ای دو طبقه و مستطیل شکل زندگی می‌کرد.  طبقه اول دارای ایوانی بزرگ بود که از چندین اتاق تو در تو تشکیل می‌شد. این ایوان که نمادی از معماری سنتی خانه‌های رشت به شمار می‌رفت، فضایی دل‌باز و مطبوع را برای ساکنین فراهم می‌کرد.
طبقه دوم خانه نیز سالن بزرگی با چندین اتاق داشت. این خانه کاملاً از چوب ساخته شده بود و دو راه پله در دو طرف آن تعبیه شده بود که دسترسی به طبقات را آسان می‌کرد.

خانه تاریخی ابریشمی رشت

خانه ابریشمی رشت را می‌توان یکی از بناهای تاریخی زیبای این شهر دانست. قدمت این خانه به دوره قاجاریه برمی‌گردد. خانه ابریشمی محل زندگی تاجری در دوران قاجار بوده است که امروزه از آن به‌عنوان یک اثر ملی یاد می‌شود. معماری منحصربه‌فرد این بنا با نقش و نگارهای سنتی خود، زیبایی این خانه را دو چندان می‌کند. پنجره‌ها سنتی، درختان بلند کهن‌سال، حوض آبی زیبا و عمارت باشکوه این خانه شما را در دل تاریخ قرار می‌دهد. خانه ابریشمی دو طبقه از آجر و چوب، حکایتی از ذوق و هنر ایرانیان در دوره قاجار را روایت می‌کند. طبقه اول این بنا از آجرهای سرخ ساخته شده است و اما در طبقه دوم، ظرافت و زیبایی حرف اول را می‌زند.

خانه-ابریشمی-رشت

موزه شهر رشت

خانه میرزا حسین خان کسمائی، شاعر، روزنامه‌نگار و آزادیخواه نامدار، در گذر زمان به موزه شهر رشت تبدیل شده و گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ این دیار را به نمایش می‌گذارد. این عمارت که در سال ۱۳۴۹ توسط وزارت فرهنگ و هنر خریداری و به موزه تبدیل شد، امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری رشت تبدیل شده و پذیرای مشتاقان تاریخ و فرهنگ است.
در موزه شهر رشت، می‌توان ردپای مبارزات آزادیخواهان گیلانی را در عکس‌ها، اسناد و اشیای تاریخی مشاهده کرد. همچنین، در این موزه آثار ارزشمندی از هنر و فرهنگ گیلان به نمایش گذاشته شده است که هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

بازار بزرگ سنتی رشت

بازار بزرگ رشت، با میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراهای متعدد، یکی از جاذبه‌های اصلی شهر رشت محسوب می‌شود. معماری منحصربه‌فرد کاروانسراها و طاق‌های بازار، جلوه‌ای ویژه به این مجموعه تاریخی بخشیده و آن را به مقصدی دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است.
در قلب بافت تاریخی ۲۴ هکتاری بازار رشت، ۱۴ کاروانسرای باشکوه خودنمایی می‌کنند که توسط راسته‌های پرپیچ‌وخم به یکدیگر متصل شده‌اند. این کاروانسراها که یادگار دوران قاجار و اوایل پهلوی هستند، زمانی کانون‌های پررونق بازرگانی و تجارت به شمار می‌رفتند.

هتل های رشت در حوالی میدان توشیبا

گشت‌وگذار در کوچه و خیابان‌های قدیمی و باصفای رشت می‌تواند بخش مهمی از سفر شما به این شهر را رقم بزند. شما در میدان تاریخی مصلی با یک بنای قدیمی روبه‌رو می‌شوید که دیدن آن خالی از لطف نیست. پیاده‌روی در بافت قدیمی شهر شما را سرحال می‌کند و یک اقامت عالی می‌تواند پایان یک روز خوش را به بهترین نحو ممکن برای شما شکل دهد.
شما می‌توانید هتل پنج ستاره کادوس رشت را قبل از سفر خود رزرو کنید تا با خیال راحت در این شهر بگردید و خوش بگذرانید. این هتل به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین هتل‌های شهر برای شما خاطراتی دل‌چسب را رقم می‌زند. این هتل هم دوره با میدان مصلی در سال 1362 مورد بهره‌برداری قرار گرفت که برای ارتقای سطح کیفیت خدمات خود در سال 1391 بازسازی شد.
هتل پنج طبقه کادوس رشت، 96 واحد اتاق و سوئیت دارد. این هتل اتاق دو نفره، اتاق سه نفره، سوئیت کوچک، سوئیت بزرگ و آپارتمان دوخوابه را در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از بهترین رستوران‌های این شهر در هتل کادوس قرار دارد. رستوران شکم الملوک با سرو انواع غذاهای محلی و ایرانی لذیذ و باکیفیت میزبان مهمان مقیم و غیرمقیم هتل می‌شود.
با رزرو اتاق‌ هتل کادوس در رشت می‌توانید از امکاناتی نظیر یخچال، چای‌ساز، مینی بار، صندوق امانات، سیستم سرمایشی و گرمایشی، پاور سوئیچ، مبلمان، کمد لباس، تلویزیون، تلفن، اینترنت و ... بهره ببرید.
اقامت در هتل کادوس جذاب رشت به شما این امکان را می‌دهد تا از جاهای دیدنی رشت مانند دریاچه سراوان، موزه رشت، خانه میرزا کوچک خان جنگلی، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، خانه ابریشمی، دریاچه سقالکسار، باغ محتشم، پارک ملت و ... به‌راحتی دیدن کنید.

هتل-کادوس-رشت

کلام پایانی

میدان مصلی رشت یادگار دهه‌های قبل ایران، یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر به‌حساب می‌آید. این میدان به‌عنوان یکی از معابر اصلی شهر شناخته می‌شود که دسترسی شما را به جاهای دیگر آسان می‌کند. شما در میدان مصلی مسجدی را خواهید دید که با معماری سنتی خود در کنج میدان قرار دارد. این مسجد مکان مهمی برای برپایی آیین مذهبی در رشت محسوب می‌شود. در سایه‌سار این مسجد، نسلی به نسل دیگر، آموزه‌های دینی و اخلاقی را فرا گرفته‌اند و در پرتو انوار معنویت آن، ایمان و تقوا را در قلب خود پرورش داده‌اند.

سوالات متداول درباره میدان قدیمی مصلی رشت

آدرس میدان مصلی شهر رشت کجاست؟

میدان مصلی در رشت در شمال شرقی شهر قرار دارد که در بلوار امام خمینی واقع شده است.

قدمت میدان مصلی در رشت چقدر است؟

در سال 1362 آیت‌الله حاج صادق احسانبخش امام جمعه وقت رشت بانی ساخت این مسجد شدند که بهره‌برداری از آن تا سال 1370 به طول انجامید.

نام دیگر میدان تاریخی مصلی رشت چیست؟

میدان توشیبا نام دیگر میدان مصلی است که شهروندان رشتی بر این میدان قرار داده‌اند.

هتل کادوس در رشت چه امکاناتی دارد؟

این هتل امکاناتی نظیر رستوران، کافی‌شاپ، چایخانه سنتی، خودپرداز، فروشگاه صنایع دستی، اتاق چمدان، زمین تنیس، پارک کودکان، فضای سبز، پارکینگ، تاکسی سرویس، پذیرش 24 ساعته، لاندری و ... را شامل می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...