رَهی نو

سبزه میدان رشت ؛ قدیمی ترین میدان در استان گیلان | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۳ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

مگر می‌شود به شهر باران‌ها رفت و سری به سبزه میدان رشت نزد. سبزه میدان یکی از میدان‌های قدیمی رشت به هرکسی حس و حالی قشنگی می‌دهد و شما را به زمان‌های قدیم و حال و هوایی ساده و زیبا می‌برد. این میدان سبز در گذر تاریخ حوادث مختلفی را به خود دیده است و در دل شهر فضای وسیعی را سرسبز و باصفا کرده است. تماشای سبزه میدان را در سفر به شهر رشت نباید از دست داد.
سبزه میدان باغی برای مردم مکانی عالی برای گردش و خوش گذرانی‌های شبانه به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید ساعت‌ها در این میدان بنشینید و با مردم خونگرم و خوش لهجه رشتی معاشرت کنید. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو شما با میدانی محبوب در قلب رشت آشنا خواهید شد. میدانی که در سفر به این شهر پاتوقی برای ثبت لحظات خوش و شیرین است.

معرفی سبزه میدان رشت

سبزه میدان را می‌توان یکی از محبوب‌ترین مناطق دیدنی رشت دانست. این میدان با درختان کهنسال و تناور و کبوترانی که در آسمانش رقص کنان پرواز می‌کنند، تصویری نوستالژیک از گیلان را به نمایش می‌گذارد. قدم زدن در این  میدان، گویی سفری در زمان است، به دورانی که زندگی ساده‌تر و صمیمی‌تر بود. در روزهای آفتابی، سبزه میدان جان تازه‌ای می‌گیرد. اهالی شهر، از پیر و جوان، در این میدان جمع می‌شوند و با گپ و گفت و بازی، شور و نشاطی وصف‌ناپذیر به آن می‌بخشند.
قهوه‌خانه‌های سنتی دور میدان، پاتوقی برای گفتگوهای دوستانه و صمیمانه است. کودکان در گوشه‌ای از میدان بازی می‌کنند و صدای خنده‌هایشان در فضا می‌پیچد. در این میدان، می‌توان تصویری از زندگی روزمره مردم رشت را دید. از زنان و مردانی که در حال خرید هستند تا رهگذرانی که برای لحظه‌ای استراحت می‌کنند، همه و همه در این مکان گرد هم می‌آیند. این میدان که قدمتی دیرینه دارد، با وسعت 29700 مترمربع، چون نگینی سبز بر تار و پود تاریخ شهر رشت نقش بسته است.

سبزه-میدان-رشت

سبزه میدان شهر رشت کجاست؟

این، یکی از جاذبه های گردشگری رشت، در فاصله‌ای کوتاه از میدان شهرداری قرار گرفته است. برای رسیدن به این میدان، تنها کافی است 15 دقیقه پیاده‌روی کنید و از زیبایی مسیر لذت ببرید. شما می‌توانید در قسمت غربی شهر، این میدان سرسبز را بیابید. سه خیابان لاکانی، بیستون و استادسرا، رهگذران را به سمت این میدان هدایت می‌کنند. از هر کدام از این خیابان‌ها که عبور کنید، به زیبایی و سرسبزی این میدان خواهید رسید.
خیابان علم الهدی، به‌عنوان پلی بین گذشته و حال، سبزه میدان را به میدان شهرداری، قلب تاریخی رشت، متصل می‌کند. قدم زدن در این خیابان، فرصتی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ غنی رشت است.
دسترسی به این میدان زیبا و پرنشاط، از هر نقطه شهر رشت آسان است. خیابان علم الهدی از شمال به سبزه میدان منتهی می‌شود. از میدان شهرداری به سمت شمال بروید و از خیابان علم الهدی عبور کنید. پس از حدود 500 متر به سبزه میدان خواهید رسید.
خیابان امام خمینی خیابان به این میدان مسیر دسترسی دارد. از میدان شهرداری به سمت شرق برانید و با گذر از خیابان امام خمینی، پس از حدود 1 کیلومتر به میدان می‌رسید. خیابان طالقانی از جنوب به سبزه میدان منتهی می‌شود. از میدان شهرداری به سمت جنوب حرکت کنید و از خیابان طالقانی عبور کنید. پس از 700 متر سبزه میدان را خواهید دید.
خیابان لاکانی از غرب به این میدان می‌رسد. اگر از میدان شهرداری به سمت غرب بروید و پس از عبور از خیابان لاکانی، حدود 800 متر بعد به سبزه میدان خواهید رسید. خیابان بیستون از شمال غربی، خیابان استادسرا از شمال شرقی و خیابان پیرسرا از جنوب شرقی به این میدان دیدنی ختم می‌شوند.
اگر قصد دارید از هتل کادوس رشت به سمت سبزه میدان بروید. از هتل خارج شوید و به خیابان نامجو قدم بگذارید. این خیابان با درختان سرسبز و فضایی دل‌انگیز، شما را به ادامه مسیر دعوت می‌کند. پس از عبور از خیابان نامجو، به خیابان حافظ خواهید رسید. درنهایت، به خیابان لاکانی خواهید رسید که شما را به سبزه میدان، نگین سبز رشت، رهنمون می‌شود.
فاصله هتل کادوس رشت تا این میدان زیبا کمتر از 3 کیلومتر است و طی کردن این مسیر با ماشین حدود 11 دقیقه طول می‌کشد؛ اما پیشنهاد ما این است که این مسیر را پیاده‌روی کنید و از زیبایی‌های شهر رشت لذت ببرید.

تاریخچه سبزه میدان در رشت

در گذشته، جایی که امروزه به‌عنوان سبزه میدان می‌شناسیم، تنها یک سبزه‌زار ساده بود. این سبزه‌زار در میان دو محله استادسرا و کیاب رشت واقع شده بود و تا محله چمارسرا امتداد داشت. در ابتدای این سبزه‌زار، آبگاهی قرار داشت که به آن آب‌انبار حاجی میرزا می‌گفتند. در کنار این آب‌انبار، گورستانی نیز وجود داشت که مجرمان پس از اعدام در آن به خاک سپرده می‌شدند. با گذشت زمان و به تدریج، این مکان دگرگون شد و به گورستان متروکه تبدیل شد.
در زمان پادشاهی مظفرالدین شاه قاجار، تحولی در شهر رشت رخ داد. محمد ولی خان تنکابنی، ملقب به نصرالسلطنه و حاکم رشت، تصمیم به عمران و آبادانی منطقه‌ای در مرکز شهر گرفت. این منطقه، سبزه‌زاری بود که بین دو محله استادسرا و کیاب قرار داشت و تا محله چمارسرا امتداد داشت.
نصرالسلطنه با درایت و ابتکار، دستور داد تا قسمتی از این سبزه‌زار به باغچه‌ای زیبا تبدیل شود. خیابان‌کشی و درختکاری در این باغچه، فضایی دل‌انگیز و سرسبز را به وجود آورد.
در این دوران تحولات عمرانی در شهر شتاب گرفت. یکی از این تحولات، مربوط به آبگاهی در مجاورت سبزه میدان بود. این آبگاه که به دلیل عدم آبگیری سالانه، به محلی برای زندگی قورباغه‌ها تبدیل شده بود، موردتوجه نصرالسلطنه قرار گرفت.
حاکم رشت با تدبیری خلاقانه، دستور داد تا این آبگاه با زباله‌های شهر پر شود. به این ترتیب، زمین جدیدی در مرکز شهر به وجود آمد که می‌توانست برای مصارف مختلف مورداستفاده قرار گیرد. این اقدام، علاوه بر حل مشکل آبگاه متروکه، به عمران و آبادانی شهر رشت نیز کمک کرد.
در راستای عمران و آبادانی سبزه میدان، نصرالسلطنه، اقداماتی دیگر نیز انجام داد. یکی از این اقدامات، پوشاندن خندق روبازی بود که از بازارچه سبزه میدان عبور می‌کرد. این خندق که از حاشیه سبزه میدان به سوی محله پیرسرا و رودخانه گوهر رود امتداد داشت، به دلیل عدم پوشش مناسب، منظره نامناسبی ایجاد کرده بود و همچنین خطراتی را برای رهگذران به همراه داشت.
نصرالسلطنه با درایت و ابتکار، دستور داد تا این خندق با طاق آجری پوشیده شود. به این ترتیب، علاوه بر رفع مشکلات امنیتی و بهداشتی، زیبایی بصری میدان نیز ارتقا پیدا کرد. همچنین اراضی وسیع مجاور این خندق را به شرط ساخت خانه‌ها و دکان‌های مناسب به داوطلبانی واگذار کرد که غالباً از خان‌های فومن، شفت، تولم و کسما بودند. در زمانی کوتاه، باغ‌ها و خیابان‌هایی در آن منطقه احداث شد. در ضلع جنوبی سبزه میدان، مدرسه‌ای به نام اشرف مظفری بنا شد. این بنا در سال ۱۳۳۴ به وزارت معارف (آموزش و پرورش) واگذار شد.
بعد از انحلال مدرسه، اداره آموزش‌و‌پرورش آن را به شهرداری فروخت و شهرداری برای تعریض خیابان جنوبی سبزه میدان، این مدرسه را تخریب کرد. بعد‌ها سبزه‌زار حوالی سبزه میدان، مبدل به خیابان طالقانی فعلی و آبگاه تبدیل به سینما شد.

تاریخچه-سبزه-میدان-در-رشت

جاذبه‌های رشت در سبزه میدان

سبزه میدان را نمی‌توان یک میدان معمولی دانست بلکه می‌توان گفت اینجا محلی است که بسیاری از مردم این شهر در آن خاطرات شیرینی دارند. خاطراتی عاشقانه گرفته تا دیدار دوست‌های قدیمی. این میدان یکی از جاهای دیدنی رشت به‌حساب می‌آید که محبوبیت بالایی دارد.
در بخشی از میدان، حوض بزرگی خودنمایی می‌کند که تندیس‌هایی از مفاخر گیلان، همچون شیون فومنی، پروفسور فضل‌الله رضا، دکتر محمود بهزاد و پروفسور مجید سمیعی، بر فراز آن نصب شده‌اند. حضور کتابخانه عمومی در این میدان دیدنی، بر ارزش تاریخی این مکان، ویژگی دیگری افزوده و آن را به پاتوقی فرهنگی و محبوب تبدیل کرده است.
یکی از مهم‌ترین جاذبه‌هایی که گردشگران را به این میدان علاقه‌مند می‌کند حضور دسته‌های پرندگانی است که بر روی خیابان‌های سنگ‌فرش شده نوک می‌زند و در آسمان میدان به‌صورت دسته جمعی پرواز می‌کنند و می‌رقصند.
درختان همیشه سبز میدان یکی دیگر از جذابیت‌های این محل محسوب می‌شود. درختانی که در اطراف میدان قرار دارند و در فصل پاییز با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز خود زیبایی این منطقه را دو چندان می‌کنند و حسی خاطره‌انگیز رقم می‌زنند.

جاذبه‌های-رشت-در-سبزه-میدان

دیدنی های رشت در اطراف سبزه میدان زیبا

پیشنهاد می‌کنیم در برنامه سفر خود به رشت حتما تماشای سبزه میدان رشت، بازار روز و ماهی فروش‌ها، میدان شهرداری و بافت قدیمی شهر را قرار دهید تا با فرهنگ و اصالت این شهر باشکوه بیشتر آشنا شوید. این شهر جای دیدنی کمی ندارد و شما پس از گشت‌وگذار در کوچه و خیابان‌های قدیمی مرکز شهر می‌توانید به دیدن سایر مناطق دیدنی رشت که در ادامه معرفی می‌کنیم بروید.

خانه قدیمی میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی که امروزه به موزه تبدیل شده است، در واقع منزل پدری ایشان است. این خانه در محله استادسرای رشت قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. این خانه در حال حاضر به‌عنوان موزه میرزا کوچک خان جنگلی و مرکز اسناد نهضت جنگل مورداستفاده قرار می‌گیرد. موزه میرزا کوچک خان جنگلی در دو طبقه ساخته شده است.
در طبقه اول این موزه، اسناد و عکس‌هایی از نهضت جنگل به نمایش گذاشته شده است. در طبقه دوم موزه، اشیای شخصی میرزا کوچک خان جنگلی، مانند تفنگ، شمشیر، لباس و وسایل زندگی ایشان نگهداری می‌شود.

آرامگاه ساده استاد ابراهیم پورداوود

آرامگاه استاد ابراهیم پورداوود، ایران‌شناس و اوستا شناس برجسته، در سبزه میدان، داخل کوچه آفخرا قرار دارد. این آرامگاه با قدمتی که به دوره قاجاریه باز می‌گردد، ازجمله آثار ملی ایران به شمار می‌آید و در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۷۸۱ به ثبت رسیده است.

تالاب عینک در رشت

این تالاب که به دلیل شکل ظاهری‌اش به این نام معروف شده، ازجمله تالاب‌های حوضه‌ای شمال ایران به‌حساب می‌آید و وسعتی در حدود ۴۴ هکتار دارد. تالاب عینک در گذشته‌های دور، محل سکونت پرندگان مهاجر و آبزیان مختلف بوده است؛ اما به‌مرور زمان و به دلیل عواملی مانند ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه تالاب، ورود فاضلاب و زباله به آن و همچنین خشک‌سالی، این تالاب با خطر نابودی روبرو شده است.

بازار بزرگ شهر رشت

بازار بزرگ رشت یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای ایران است که قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد. این بازار در مرکز شهر رشت و در محدوده میدان شهرداری قرار دارد. بازار بزرگ وسعتی معادل ۲۴ هکتار دارد. این مجموعه تاریخی که از ۱۴ کاروانسرای به هم پیوسته تشکیل شده، یادگاری از دوران قاجار و پهلوی است و حکایتگر روزگار رونق تجارت و بازرگانی در این خطه سرسبز. این بازار شامل بخش‌های مختلفی نظیر طاقی بزرگ، طاقی کوچک، طاقی سعادت، کاروانسرای محتشم، کاروانسرای چینی‌چیان، کاروانسرای ملک و ... می‌شود.

بازار-بزرگ-رشت

هتل های رشت در حوالی سبزه میدان زیبا

شما در شهر رشت می‌توانید غرق خوشی و لذت شوید به شرطی که برنامه سفری خود را درست برنامه‌ریزی کنید و قبل از شروع سفر درباره مکان اقامت و استراحت خود تصمیم بگیرید. شما بهتر است اقامتگاهی را انتخاب کنید که علاوه بر رفاه و آسایش دسترسی شما را به جاهای دیدنی شهر نزدیک‌تر کند.
هتل پنج ستاره کادوس رشت یکی از بهترین هتل‌های این شهر می‌تواند انتخاب شما برای اقامت باشد. موقعیت مکانی این هتل در بلوار آزادی، خیابان منظریه به شما این امکان را می‌دهد تا به آسانی از اماکن تفریحی و تاریخی این شهر دیدن کنید.
هتل زیبای کادوس رشت در سال 1362 افتتاح شد و در سال 1391 موردبازسازی قرار گرفت. شما می‌توانید در یکی از 96 واحد اقامتی این هتل پنج طبقه اقامتی دلپذیر داشته باشید.
اتاق‌های هتل کادوس امکاناتی نظیر روم سرویس، تلویزیون، اینترنت، یخچال، کمد لباس، درآور، صندوق امانات، چای‌ساز، مینی بار، مبلمان، پاور سوئیچ، سیستم گرمایش و سرمایش، حمام و لوازم بهداشتی، تلفن و ... را شامل می‌شود.
شما با رزرو اتاق هتل کادوس شهر رشت می‌توانید به‌راحتی از خانه میرزا کوچک خان جنگلی، عمارت کلاه فرنگی، باغ محتشم، سبزه میدان، موزه رشت، خانه ابریشمی، پارک ملت، دریاچه سراوان، دریاچه سقالکسار، مسجد جامع امشه و ... دیدن کنید.
اقامت در هتل بزرگ کادوس رشت امکانات رفاهی چون زمین تنیس، پارک کودکان، فضای سبز، پارکینگ، صندوق امانات، اتاق چمدان، خدمات CIP (تشریفات ویژه)، پذیرش 24 ساعته، تاکسی سرویس، کافی‌نت، خودپرداز، خدمات باربری و ... را برای شما به ارمغان می‌آورد.

هتل-کادوس-رشت

کلام پایانی

سبزه میدان رشت، فراتر از یک میدان شهری، نمادی از هویت، تاریخ و فرهنگ این شهر شمالی است. گویی در هر آجر و سنگی که در این میدان به کار رفته، خاطره‌ای از گذشته و شور و اشتیاقی برای آینده نهفته است. سبزه میدان، فقط مکانی برای خرید و فروش نیست، بلکه پاتوقی برای دیدار و گفتگو، محلی برای جشن و شادمانی و فضایی برای تأمل و تفکر است. در این میدان، می‌توان با مردمی خونگرم و صمیمی آشنا شد، از گویش محلی و لهجه شیرین گیلکی لذت برد و با آداب‌ورسوم و فرهنگ اصیل این خطه سرسبز آشنا شد.

سوالات متداول در مورد سبزه میدان رشت

سبزه میدان در رشت کجاست؟

شما می‌توانید سبزه میدان شهر رشت را در قسمت غربی شهر و در نزدیکی میدان شهرداری بیابید. این میدان از خیابان‌های لاکانی، بیستون و استادسرا دسترسی دارد.

قدمت سبزه میدان شهر رشت چقدر است؟

در دوران سلطنت مظفرالدین شاه، حاکم رشت، با آغاز باغچه‌بندی و درخت‌کاری در این منطقه، آن را به نام سبزه‌میدان افتتاح کرد.

چه زمانی برای بازدید از سبزه میدان مناسب است؟

بهترین زمان برای بازدید از سبزه میدان صبح زود یا عصر است، زمانی که هوا خنک‌تر و خلوت‌تر است.

آیا هتل کادوس در رشت رستوران دارد؟

بله شما می‌توانید با اقامت در هتل کادوس در یکی از بهترین رستوران‌های رشت به نام شکم الملوک انواع غذای ایرانی و محلی را سفارش دهید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...