رَهی نو

مسجد صفی رشت ؛ تاریخی ترین مسجد رشت | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۴ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

یکی از مساجد قدیمی رشت که قدمت آن به دوره کریم‌خان زند می‌رسد، مسجد صفی رشت است. این مسجد، یکی از بناهایی است که با مشاهده آن می‌توان به عظمت هنر معماری ایرانی و اسلامی پی برد. تمامی این اصول در رنگ کاشی‌ها، سقف و دیگر بخش‌‌های آن به وضوح دیده می‌شود. 
سفر به رشت و دیدن اماکن تاریخی در کنار دیگر جاذبه‌های دیدنی این رشت، خالی از لطف نیست و شما می‌توانید با مشاهده این بناهای قدیمی، دریچه‌ای از گذشته را به روی خود باز کنید. به همین دلیل خواندن این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مسجد صفی کجاست؟

برای دیدن این مسجد باید به بخش انتهایی بازار زرگرها در رشت بروید. اما برای اینکه بتوانید راحت‌تر به این مسجد دسترسی داشته باشید، بهتر است که از خیابان شریعتی وارد شوید. 

مسجد صفی کجاست

تاریخچه مسجد صفی در رشت

اگر بخواهیم سال ساخت مسجد صفی یا مسجد سفید را به شما بگوییم، باید بدانید که اطلاعات دقیقی در این مورد وجود ندارد. اما طی روایات گفته شده، فردی به نام شیخ صفی‌الدین اردبیلی که در قرن هشتم هجری قمری می‌زیست، برای دیدار از دوستش "شیخ زاهد گیلانی" راهی گیلان می‌شود.

وی در زمان سفر خود به گیلان، تصمیم می‌گیرد که در مسجد کنونی شیخ صفی چاهی ساخته و سپس یک عبادتگاه بسازد. البته سال‌ها بعد، این عبادتگاه به مسجد کنونی یعنی شیخ صفی تبدیل می‌شود. چنانچه هم اکنون به این مسجد بروید، این چاه را که به نام چاه صاحب الزمان معروف است، خواهید دید.
همانطور که گفته شد، این مسجد یکی از بناهای قدیمی و معروف شهر رشت محسوب می‌شود؛ می‌گوییم معروف چون حتی گردشگران خارجی مانند ساموئل گاتلیب گملین نیز از این مسجد بازدید کرده که به سال 1149 هجری شمسی برمی‌گردد.
این مسجد باتوجه به عمر طولانی‌اش، بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. حتی برخی از تاجرین شهر رشت چندین بار اقدام به خراب کردن و از نوع ساختن آن کردند.  این مسجد همچنین حوادث مختلفی ازجمله آتش‌سوزی به خود دید که تاریخ آن به 50 سال پیش برمی‌گردد. طی این حادثه بخش‌های زیادی از آن ویران شد که البته به دسترو آیت‌الله ضیابری، مجددا ساخته شد؛ به‌طوری‌که شبیه به مساجد کنونی ساخته شده است.

تاریخچه مسجد صفی در رشت

سبک معماری مسجد صفی شهر رشت

باتوجه به اینکه حتی اطلاعات اولیه‌ای در مورد زمان ساخت آن در تاریخ ثبت نشده، تصاویری از آن نیز وجود ندارد. اما یک عکاس روسی به نام آنتوان سوروگین در سال 1320 از آن ثبت کرده که سبک معماری در آن مشخص است. شما می‌توانید نقوش معماری اسلامی را در محراب و کاشی‌کاری‌های آن و همچنین بر روی درب ورودی‌اش، مشاهده کنید.

سبک معماری مسجد صفی شهر رشت

چرا مسجد صفی اهمیت دارد؟

قطعاً نمی‌توان قدمت طولانی و جنبه‌های تاریخی مسجد صفی را نادیده گرفت؛ اما یکی از دلایلی که موجب مهم بودن این مسجد شده، حضورش در دوران انقلاب بود. در سال 57 این بنا، به یک پایگاه برای انجام فعالیت‌های انقلابی تبدیل شده بود و همین امر دلیلی بر اهمیت این مسجد به‌شمار می‌آید.

چرا مسجد صفی اهمیت دارد

اقامتی به یاد ماندنی در هتل کادوس رشت

مکان های دیدنی نزدیک به مسجد صفی

هر زمان که به شهر باران یعنی شهر رشت سفر می‌کنید، با جاذبه‌های جدیدی روبرو می‌شوید. اگر برای دیدن مسجد صفی می‌روید، از جاذبه های گردشگری رشت که نزدیک به این مسجد هستند، غافل نشوید. در ادامه این مکان‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

خانه ابریشمی

این خانه یکی از بناهای قدیمی به‌جامانده از دوران قاجار است که متعلق به شخصی به نام حاج میر اسماعیل حاکمی از تجار قدیمی رشت بود.  فردی به نام حاج میرزا احمد ابریشمی در سال 1318 هجری شمسی اقدام به خرید این خانه کرد و همین امر موجب شد تا این بنا به نام خانه ابریشمی معروف شود. به جهت قدمت طولانی‌اش، این بنا در سال 1379 در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.

خانه ابریشمی

مسجد حاجی سمیع

یکی از مساجد تاریخی رشت، مسجد حاجی سمیع است که زمان ساخته آن مربوط به دوره قاجار برمی‌گردد. سازنده این مسجد فردی به نام حاج نصیر رشتی بود که در معماری دستی بر آتش داشت. زمانی‌که به این مسجد نگاه می‌کنید، سقف سفالی آن نظر شما را به خود جلب می‌کند. این مسجد در دو طبقه ساخته شده است. کاشی‌کاری‌های این مسجد که به شکل بسیار زیبایی کار شده، به تمامی بخش‌های مسجد، جلوه خاصی بخشیده است.

بازار بزرگ رشت

اگر به شهر رشت می‌روید، لطفاً از دیدن بازار بزرگ و رنگی رشت غافل نشوید. این بازار به نوعی فرهنگ و سبک زندگی مردم این منطقه را بازگو می‌کند. زمانی‌که وارد این بازار می‌شوید، چنان غرق در خوراکی‌ها و اجناس آن خواهید شد که متوجه گذر زمان نمی‌شوید. 
در بازار سنتی رشت می‌توانید انواع و اقسام خوراکی‌ها و حتی کیف و کفش را خریداری کنید. اما چیزی که این بازار را از دیگر مراکز خرید مجزا کرده، حال و هوای خاص آن است که نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

بازار بزرگ رشت

مسجد کاسه فروشان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری رشت، مسجد کاسه فروشان یا مسجد آقا سید حبیب الله تولمی است. زمان ساخت این مسجد به دوره قاجار برمی‌گردد که جزو یکی از بزرگ‌ترین مساجد این شهر محسوب می‌شد. در این مسجد یک مدرسه دینی وجود دارد که موجب شده تا از دیگر مساجد شهر رشت متمایز باشد.

سخن پایانی

شهر رشت را هرچقدر هم که بگردید، بازهم در سفرهای بعدی با مکان‌هایی روبرو خواهید شد که برایتان جدید و جذاب هستند. در ای مقاله سعی‌مان بر این بود که یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت را به شما معرفی کنیم. مسجد صفی شهر رشت یکی از مساجد قدیمی این شهر است که رد تاریخ را می‌توان در آن نظاره‌گر بود.
البته که این مسجد، کلمه بسیار کوچکی از کتاب جاذبه‌ها و شگفتی‌های رشت به‌شمار می‌آید. از همین رو پیشنهاد می‌کنیم که بار سفر بسته و خود را چند روزی مهمان این شهر بی‌نظیر کنید. در آخر هم اگر خاطره‌ای به‌یادماندنی از سفر به شهر رشت دارید، لطفاً در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد مسجد صفی در رشت

مسجد صفی شهر رشت کجاست؟

این مسجد در بخش انتهایی بازار زرگرها در رشت قرار دارد.

مسجد صفی مربوط به کدام دوره است؟

از زمان ساخت این مسجد اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما بر اساس سبک معماری آن می‌توان حدس زد که مربوط به دوره صفویان باشد.

دلیل اهمیت مسجد صفی چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل مهم بودن مسجد صفی این است که این بنا در زمان انقلاب، به پایگاهی برای فعالیت‌های انقلابی تبدیل شده بود.

جاهای دیدنی نزدیک به مسجد صفی کدامند؟

بازار بزرگ رشت، خانه ابریشمی، مسجد کاسه فروشان و مسجد حاجی سمیع.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...