رَهی نو

جاهای دیدنی اهواز

لیست دیدنی های اهواز

اطلاعات مفید برای سفر و گردش در اهواز

اهواز یکی از شهرهایی است که اگر گذرتان به آن بیفتد، در کنار دمای بالای 50 درجه‌اش در تابستان، که ذره‌ذره شروع به ذوب شدن خواهید کرد، از گرمای دلنشین مردم خونگرم و شور شهری پرقدمت و تمدنی که به‌دنبال دارد، حتماً بخشی از وجودتان را درآنجا خواهید گذاشت.

شاید خواهید گفت با این حجم از آلودگی و غباری که بر روی این شهر نشسته است، چرا چنین نظری را دارم. درادامه این مطلب از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به شما خواهم گفت! 

فرض کنید سوار ماشین زمان شده‌اید و به گذشته‌ شهری رفته‌اید که هیچ تصوری از آن ندارید. ماشین را در دوره‌ ایلامی‌ها نگه می‌داریم و سری به شهر آنها می‌زنیم.

در این زمان شهری به نام تاریانا وجود دارد. کمی جلوتر می‌رویم؛ در زمان هخامنشیان این شهر به نام هوج یا خوجستان (هوجستان) خوانده می‌شود و داریوش کبیر نام خوزستان را بر آن می‌نهد. خوز به زبان ایلامی یعنی نیشکر و خوزستان به زبان ایلامی یعنی شکرستان. درواقع ریشه‌ اهواز از قومی به نام خوز(هوز) نشات گرفته که ساکنان بومیاین استان بودند.پس از سقوط ساسانیان، هنگامی‌که این شهر به دست اعراب افتاد، خوزی و هوزی را به جمع مکسر درآوردند و آن را "اهواز" نامیدند.

اطلاعات مفید برای سفر و گردش در اهواز

بهترین زمان سفر به اهواز چه زمانی است؟

خب، حالا فرض کنید شما تصمیم گرفته‌اید، سفر به این شهر را در برنامه خود قرار دهید. اما چه زمانی برای رفتن به اهواز مناسب است؟
باید گفت با وجود دمای بالای این شهر، بهترین ماه سفر، بهمن و اسفند است. دقیقا درماه‌ هایی از سال  که شهرهای دیگر، در هاله‌ای از برف پوشیده می‌شوند، شما می‌توانید به گشت‌وگذار در اهواز بپردازید.

در کل بهترین فصل سفر به جنوب در زمستان و ماه‌‌های سرد سال است. باتوجه به‌اینکه هر شهری نسبت به ماه‌هایی که توریست بیشتری دارند هزینه اقامت و تفریحات افزایش پیدا می‌کند، در این شهر این هزینه‌ها تغییرات بسیار زیادی نداشته و می‌توانید انواع هتل‌های مناسب بودجه‌تان مانند هتل پارس اهواز  را در این شهر پیدا کنید.

بهترین زمان سفر به اهواز

بهترین وسیله برای سفر به اهواز چیست؟

اگر مبدا حرکت شما تهران است، با گذر از شهر قم و پس از آن از اراک و بروجرد و خرم آباد به شهر اندیمشک می‌رسید. تبریک! چیزی به مقصد نمانده است! آخرین بخش سفر شما جاده اندیمشک به اهواز است.

اهواز در 834 کیلومتری تهران قرار دارد که حدوداً 10 ساعت در راه هستید. اگر با قطار بروید، این بازه زمانی به 14 ساعت افزایش پیدا می‌کند. مدت سفر هوایی حدوداً 1 ساعت و 11 دقیقه می‌باشد. با توجه به بودجه‌تان، و مسافتی که باید طی کنید، می‌توانید هر کدام از این وسایل را برای رسیدن به اهواز انتخاب کنید. 

اگر می‌خواهید به هتل بروید، هتل پارس یکی از بهترین هتل‌های این شهر است. این هتل که در کنار رود کارون و  پل معروف شهر اهواز، پل سفید یا پل معلق و همچنین بازار کاوه قرار دارد، 5 ستاره بوده و دارای امکاناتی  چون سالن بیلیارد، استخر، سالن کنفرانس و اجتماعات می‌باشد.  از هتل‌های ارزان قیمت‌تر می‌توان به هتل‌های نادری، ایران، کارون، باغ معین و خانه‌ آرامش مسافر اشاره کرد.

 

مکان‌ های دیدنی اهواز کجاست؟

احتمالاً اولین سوالی که در زمان سفر به این شهر به ذهنتان بیاید، این باشد که جاهای دیدنی اهواز کجاست؟ کارون از کوه‌‌های سیستان بلوچستان سرچشمه گرفته و اهواز را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. پیشنهاد می‌کنیم دم غروب به این مکان دنج بیایید و لب ساحل به تماشای کارون بنشینید. جاده‌ ساحلی که در طرف کارون قرار دارد، امکان پیاده‌روی یا عبور ماشین را فراهم کرده است. 

پلی که بخش شرقی کارون را به بخش غربی متصل می‌کند، پل سفید یا پل معلق  است که یکی از هشت پل کنار کارون محسوب می‌شود. این پل سازه‌ای تمام فلزی‌ است که توسط  مهندسی آلمانی به اتفاق همسرش ساخته شد.این پل روی پایه‌های بتنی قرار گرفته است. اطراف پل معلق، پارک تفریح و بازی جزیره اهواز قرار دارد که فضای سبز و رستوران‌های متنوع اطرافش، توجه گردشگرهای بسیاری را به خود جلب می‌کند.

1. پل طبیعت کیانپارس اهواز 

جاذبه های گردشگری اهواز زیاد است که پل طبیعت اهواز یکی از معروف‌ترین آنها به‌شمار می‌آید. این پل دو تا از زیباترین پارک‌های اهواز یعنی پارک لاله و پارک ساحلی این شهر را به‌ هم متصل کرده است. این پل در ارتفاع 5 متری از رودخانه‌ کارون قرار دارد. این پل در لیست یکی از بهترین مناطق دیدنی اهواز قرار گرفته و نیمکت‌هایی برای نشستن و خیره شدن به زیبایی حیرت انگیز کارون به خصوص در شب دارد. 

پل طبیعت کیانپارس اهواز

2. دانشگاه سه گوش اهواز 

در سمت غربی رودکارون بنایی متفاوت و سه گوش مثلثی به‌چشم می‌خورد. این بنای سه گوش، دست کمی از موزه ندارد، اما دانشگاه ادبیات و زبان خارجه است. این بنا از معماری باشکوه دوره ساسانی همراه با آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های دوره اسلامی و با طراحی معماران آلمانی بهره برده است. البته تنها می‌توانید نمای بیرونی دانشگاه سه گوش اهواز را دیدن کنید.  البته پیشنهادمان این است که در میان گشت‌وگذار در  شهر شب‌زنده‌داران، برای اینکه خاطره‌ای خوش از این شهر با خود به‌همراه ببرید، رزرو یکی از هتل های اهواز را انجام دهید. 

3. آبشار پل هفتم

یکی دیگر از دیدنی های اهواز و طولانی‌ترین و زیباترین آبشار مصنوعی خاورمیانه،  پل هفتم است که شما می‌توانید در اهواز از نزدیک آن را تجربه کنید. این آبشار روی هفتمین پل اهواز ساخته شده است. زیبایی این آبشار و رنگ‌پردازی آن در شب، گردشگران و اهالی این شهر را به‌خصوص در شب مسحور می‌کند.

4. کاروانسرای معین التجار 

در کنار پل سفید که قدم می‌زنید، یکی از بناهای قدیمی این شهر را خواهید داد. بنای تاریخی معین التجار، در زمان قاجار، خانه‌ یکی از تجار معروف بوشهری به نام معین التجار بوده است. معین التجار در آن زمان به اهواز می‌آید و دفتر کار خود، به‌همراه حمام و بازار و باغ و مسجد را در کنار کارون می‌سازد. این کاروانسرای قدیمی، به ثبت میراث فرهنگی درآمده است. اگر قصد دیدن بناهای تاریخی این شهر را دارید، پیشنهاد می‌دهیم این گزینه و گزینه‌ بعدی را از دست ندهید. 

کاروانسرای معین التجار

5. کلیسای سورپ مسروپ اهواز

در سرتاسر ایران کلیساهای قدیمی و زیبا ساخته شده‌اند، اما کلیسای سورپ مسروپ،  زیبایی دیگری دارد. این کلیسا در زمان پهلوی توسط ترداد داویدیان ساخته شد. کلیسای مسروپ در نزدیکی سرادادرس و بازار عبدالحمید قرار دارد. درنتیجه می‌توانید پس از بازدید از نمای سفید رنگ و زیبای کلیسا، به بازار یا دیگر جاذبه‌ های اهواز بروید. 

کلیسای سورپ مسروپ اهواز

6. آرامگاه علی بن مظاهر

علی بن مظاهر یکی از دانشمندان و فقهای شیعه و از یاران امام رضا بود. آرامگاه علی بن مظاهر زیارتگاه محبوب و قابل احترام اهوازیان است که بسیاری از مراسم مذهبی نیز در همین مکان برگزار می‌شود. از کلیسا تا آرامگاه حدود 15 دقیقه پیاده روی دارد.

7. موزه هنرهای معاصر

این قسمت اهواز معمولاً مورد توجه افراد هنردوست و فرهنگی است . موزه هنرهای معاصر در چند صدمتری خیابان نادری قرار دارد. در این موزه از 70 اثر هنری که نگهداری می‌شود، 60 اثر آن متعلق به خوزستان و مابقی مخصوص هنرمندان دیگر استان‌ها است. 

8. خانه ماپار اهواز 

این بنا هم مربوط به دوره‌ پهلوی و یکی از بناهای تاریخی و دلنشین خیابان نادری است. این خانه با بیش از ۵۰۰ متر مربع مساحت و  نمای آجری، درهای چوبی و پنجره‌ های رنگی، یکی از بناهای تاریخی منحصر‌به‌فرد اهوازی به‌شمار می‌رود. این خانه تاریخی با دیوارهای سنگی، دارای دو طبقه و زیرزمین است که انجمن دوستداران ادبی حافظ و کتابخانه حافظ در آنجا قرار دارد. همچنین یک طبقه هم‌کف و اتاقی با نمای آجری در بالا است که در اختیار صنایع دستی قرار دارد.

در این خانه‌ دو حیاط در دو طرف ساختمان ساخته شده که درحال‌حاضر تنها یک حیاط مورد استفاده است. در هر دو حیاط، حوضی زیبا دیده می‌شود. پوشش سقف اتاق‌ها  از چندل است که در فاصله‌ های ۲۰ سانتی‌متری از هم قرار گرفته‌اند. سردر ورودی آن تزئین آجرکاری خفته‌ راسته دارد. می‌توانید روز خود را با صرف یک نوشیدنی یا غذا در حیاط این بنای رنگی قدیمی، دلنشین‌تر کنید. 

خانه ماپار اهواز

بازار و مرکز خریدهای اهواز کجاست؟

خب!از هر چه بگذریم سخن خرید بهتر است. برویم کمی از بازارهای تاریخی این شهر دیدن کنیم!

 

بازار و مرکز خریدهای اهواز کجاست؟

 

1. بازار کاوه

در چندصدمتری ضلع شرقی هتل پارس، به کوچه پس کوچه‌ های بازار کاوه قدم می‌گذارید و بازاری پرشور و رنگارنگ به چشم‌تان می‌خورد. برای خرید سوغاتی و خوراکی، بهترین بازاری که می‌توان سر زد، بازار کاوه است. اینجا دقیقا همان شور و حال بازارهای شهرستان را دارد. شما درحالی‌که شاهد مغازه‌های فروش انواع خرما، ارده و شیره، حلوا شکری و ارده هستید، عطر میگو و ماهی تازه جنوب مشام‌تان را نوازش می‌کند.

2. بازار امام

بازار امام خمینی که از زمان پهلوی ساخته شده، دارای 250 مغازه است. برای خرید پوشاک با قیمت مناسب و کیفیت خوب، در خیابان امام خمینی مغازه‌ هایی و پاساژهایی مانند پاساژ خرم پیدا می‌کنید که پوشاک خارجی می‌فروشند. از این بازار شما می توانید به خیابان نادری که از خیابان‌های قدیمی اهواز است، بروید. این خیابان،  از هر دو طرف با ردیف‌هایی از مغازه‌ ها و فروشگاه‌ های متنوع، دست‌فروش‌هایی که سرتاسر پیاده‌رو خیابان را گرفته‌اند، پوشیده شده است. پیشنهاد می‌کنیم این بازار و جاذبه‌ های عکاسی آن را از دست ندهید.

3. بازار عبدالحمید اهواز

همانطور که گفتیم بازار عبدالحمید اهواز در نزدیکی کلیسای سورپ مسروپ قرار گرفته است. اگر به‌دنبال بازار ارزان فروش‌ها هستید، این بازار واقع در خیابان سعدی اهواز می‌تواند راهگشا باشد. این بازار از قدیمی‌ترین بازارهای اهواز محسوب می‌شود.

بازار عبدالحمید اهواز

4. مرکز خرید زیتون

مرکز خرید زیتون دارای 6 طبقه‌ تجاری است که قیمت‌های معقول‌تری نسبت به سایر بازارها دارد. بعد از خرید هم می‌توانید از کافی‌شاپ یا رستوران این مرکز خرید، غذا یا نوشیدنی تهیه و میل کنید. 

5. بازار لشکر آباد

حتماً تعریف فلافل‌های جنوب و اهواز را شنیده‌اید. در خیابان انوشه بازاری به‌چشم می‌خورد که سرتاسر از مغازه‌ های فلافل و ترشیجاتی پر شده است که بی‌اغراق آب دهان راه می‌افتد. حتماً بخشی از سفر خود را به این بازار بروید و طعم واقعی فلافل را در محله‌ های عرب‌نشین اهواز تجربه کنید.

بازار لشکر آباد

سوغاتی اهواز چیست؟

مگر می‌شود به اهواز سفر کرد و  خرید سوغات  از این  شهر را نادیده گرفت. برای آسانی کار، در ادامه لیستی از سوغات اهواز که شامل خوراکی‌های معروف و صنایع دستی این شهر می‌شود را به شما معرفی می‌کنیم.

1. خرما
آب‌وهوای گرم اهواز، به ما می‌گوید اصلی‌ترین سوغاتی آن می‌تواند انواع خرما باشد. مدل‌های مختلف خرما ازجمله، خرمای زاهدی، خرما کبکاب، خرمای بریم، خرمای برحی، خرمای شاکری همچنین فرآورده‌ های آن مانند شیره خرما را می‌توانید در بازارهای شهر شب زنده‌داران پیدا کنید. 

2. بوریا

بوریا همان زیراندازهای قدیمی است که از بافتن نی‌های مردابی ساخته می‌شود. این زیرانداز، به‌خاطر هوای گرم اهواز، کاربرد خنک‌کنندگی نیز دارد. شما می‌توانید این زیرانداز را از دست‌فروشان محلی تهیه کنید.

3. قلم زنی

قلم زنی هنر طرح انداختن بر روی فلزات مختلف است که به‌خصوص در اهواز بسیار رایج است. می‌توانید وسایل مختلف تزیینی و حتی کاربردی مانند کوزه، سینی، سماور، جام، قندان، قوری و چندین نوع محصول فلزی دیگر را که روی آنها از هنر قلم زنی دستی استفاده شده، تهیه کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم اگر به‌دنبال خرید یک سوغاتی لاکچری و گران‌قیمت هستید، این گزینه را انتخاب کنید. 

سوغاتی اهواز چیست؟

غذاهای معروف شهر اهواز

غذاهای هر شهری مانند جاذبه‌های آن، منحصربه‌فرد است و  شهر اهواز نیز از  این قضیه مستثنی نیست.  این شهر به‌دلیل اینکه با فراوانی ماهی و میگو روبرو است، اغلب غذاهایی که در آن طبخ می‌شود،  مواد اولیه‌شان، ماهی و میگو هستند. در ادامه این غذاها را به شما معرفی خواهیم کرد.

5. قلیه ماهی

قلیه ماهی از مشهورترین و محبوب‌ترین غذاهای خوزستان و اهواز است. تمبر هندی، سبزی‌های مخصوص قلیه و ادویه‌‌ ها به‌خصوص فلفل، پای ثابت غذاهای جنوبی، از مواد این غذای عربی هستند که استفاده از هر کدام، فوت کوزه‌گری خود را دارند. 

6. نافله

این غذا مانند همان کباب تابه‌ای خودمان است اما طعم سرکه و شکر در آن طعم ملسی ایجاد کرده است. شکل آن شبیه شیرینی دونات و دایره‌ای توخالی است. 

7. ماهی صبور تنوری

از معروف بودن ماهی‌های جنوب و آن هم ماهی صبور دیگر حرفی نیست. ماهی صبور با ترکیب سبزی‌های مخصوص جنوب، ادویه‌ های جنوبی، تمبر هندی پخته و کباب می‌شود که در اصطلاح محلی به آن «حشو» می‌گویند. طعم این ماهی کباب فوق‌العاده‌ست. طعم این ماهی حتماً زیر زبان‌تان خواهد ماند.

8. آش ارده 

زمانی‌که برای اولین بار آش ارده را در مقابل‌تان بگذارند، احتمالاً تعجب خواهید کرد؛ 

 چرا که نه اثری از آش خواهید دید و نه از ارده! درواقع آش ارده نوعی پلو است که برنج، ماش، شیره خرما و ارده‌ کنجد در پختش استفاده می‌شوند. این غذا در شهر «دزفول» بسیار محبوب است طعم فوق العاده آش ارده در کنار سبزی خوردن بی‌نظیر است. 

جاهای تفریحی اهواز در کنار  مردم خونگرمش از دلایلی است که بسیاری از افراد در ایام تعطیل، برای سفر به آن برنامه‌ریزی می‌کنند.  در کوچه پس کوچه‌ های این شهر، با وجودی‌که آثاری از جراحت جنگ بر خود دارد، اما پر از عمارت‌های قدیمی و دلنشین است. با سفر به این شهر، یک تجربه به یادماندنی را به سفرنامه‌تان اضافه می‌کنید. 

اقامت در اهواز

هتل‌های بسیاری در اهواز وجود دارند که می‌توانید برای اقامت در این شهر زیبا، بسته به هزینه‌ای که برای اقامتتان درنظر دارید، یکی از آنها را رزرو کنید. از هتل‌های ارزان قیمت تا هتل‌های پنج و چهار ستاره اهواز مانند هتل پارس اهواز، هتل نیشکر اهواز، هتل بوستان اهواز و بسیاری دیگر از هتل‌ها را می‌توانید در سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با راحت‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن رزرو کنید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...