رَهی نو

دانشگاه سه ‌گوش اهواز

تعداد بازدید: ۵۹۶۴ ۲ آذر ۱۳۹۶

شهر اهواز مکان‌های دیدنی زیادی دارد که البته بیشتر مردم این شهر را به رود کارون می‌شناسند. از دیگر جاهای دیدنی اهواز می‌توان به دانشگاه سه گوش اهواز اشاره کرد که شاید تابحال نام آن به گوش شما نخورده باشد. این دانشگاه اتفاقات تاریخی فراوانی را به خود دیده و همواره دوشادوش مردم اهواز در برابر این اتفاقات و جنگ تحمیلی ایستاده است. دانشکده‌‌ ادبیات اهواز مساحتی حدود ۳ هزار متر مربع دارد.

در ساحل غربی کارون، روبه‌روی پل نادری و میدان مولوی قرار گرفته است. ویژگی بارز آن، طراحی مثلثی‌ شکل آن است که باعث شده به نام سه‌گوش معروف شود. مشخصه‌های معماری دوره پهلوی اول یعنی قوس‌های دایره‌ای شکل ایوان و رواق‌های حیاط مرکزی در این عمارت هم نمایان است. با این‌ همه ساختمان سه‌گوش براساس معماری با شکوه دوره ساسانی، در کنار آجرکاری و کاشی‌کاری‌های دوره‌ اسلامی ساخته شده است.

طرح کاشی‌کاری‌ ایوان، با آجر دقیقاً تکرار شده و این آجرکاری از ویژگی‌های برجسته‌ دانشگاه سه‌گوش به‌ شمار می‌رود. این عمارت دو ورودی شمالی و جنوبی و حیاطی باصفا در بخش مرکزی دارد. بطوریکه همچنان جای اصابت گلوله و ضد هوایی بر روی آن دیده می‌شود. اگر می‌خواهید در مورد این دانشگاه بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه ما باشید.

تاریخچه دانشگاه سه گوش اهواز

در سال 1308 در نزدیکی رود کارون بنای بسیار بزرگی ساخته شد که در ابتدا قرار بود بانک ملی ایران در آنجا افتتاح شود. بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از تاسیس این بنا، استانداری وقت تصمیم گرفت که فعالیت خود را در آنجا ادامه دهد. همزمان با شروع جنگ جهانی دوم و در سال 1321 این ساختمان به عنوان مقر ارتش درنظر گرفته شد. در سال 1330 این ساختمان سه گوش تغییر کاربری داد و به‌عنوان ستاد فرماندهی اهواز، اداره کل دارایی استان خوزستان، ستاد استانداری خوزستان و سازمان آمریکایی اصل چهار ترومن مورد استفاده قرار گرفت.
در سال 1336 این ساختمان از بانک ملی ایران خریداری و سپس به دانشکده پزشکی جندی شاپور تبدیل شد. اما مجددا از سال 1345 تا سال 1350 تغییر کاربری داد و از آن برای دانشسرای عالی تربیت دبیر، مرکز علمی و سمعی بصری استفاده شد. در سال 1350 پای دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی به این ساختمان سه گوش باز شد بطوریکه تا مدت‌ها هیچگونه تغییری در آن دیده نشد. سپس در سال 1389 دانشکده ادبیات و زبان های خارجی جای خود را به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز داد. هم اکنون این دانشگاه تعطیل شده و قرار است با مرمتی دیگر، به موزه علم و فناوری و خوزستان‌شناسی تبدیل شود.

تاریخچه دانشگاه سه گوش اهواز

معماری دانشگاه سه گوش اهواز

از غرب رود کارون می‌توانید این بنای سه گوش را مشاهده کنید. این دانشگاه به‌قدری در طول زمان، حوادث به خود دیده که به تنهایی می‌تواند قسمتی از تاریخ اهواز را با خود یدک بکشد. عده‌ای معماری بکار گرفته شده در ساخت دانشگاه سه گوش اهواز را به سبک معماری آلمانی نسبت می‌دهند درحالیکه اسناد قدیمی ثابت می‌کند که ساخت این بنا به دست فردی ارمنی به نام کریستوفر تادوسیان انجام شده است. طراحی مثلثی شکل آن باعث شده که به ساختمان سه گوش معروف شود. در این بنا می‌توان ویژگی‌های معماری دوره ساسانی، دوره اول پهلوی و آجرکاری‌های دوره اسلامی را مشاهده کرد. 
یکی از ضلع‌های این بنا، درب اصلی دانشگاه است که از طریق آن می‌توانید وارد حیاط دانشگاه شوید. در زمان ورود به ساختمان، دوپله قوسی شکل را می‌بینید که با استفاده از آنها به طبقه دوم بنا خواهید رفت. سقف این ساختمان، نقش‌ونگارهای قدیمی و جلوه زمان‌های گذشته را با خود به همراه دارد. سقف این بنا بسیار بلند ساخته شده و دلیلش این بود که هوای گرم به سمت بالا رفته و هوای خنک در اتاق بماند. 

معماری دانشگاه سه گوش اهواز

فصل مناسب برای بازدید از دانشگاه سه گوش اهواز

در حال حاضر دانشگاه سه گوش اهواز به دلیل انجام مرمت و بازسازی به روی عموم بسته است. اما بعد از انجام کارهای بازسازی، به موزه علم و فناوری و خوزستان‌شناسی تبدیل خواهد شد و مردم می‌توانند به تماشای این ساختمان تاریخی پر ماجرا بروند. از آنجایی که اهواز، شهری گرمسیر است، برای بازدید این بنا و همینطور جاهای دیدنی اطراف آن بهتر است در فصل بهار و همزمان با شکوفه دادن درختان و در اوج سرسبزی به این شهر سفر کنید.

جاهای دیدنی دانشگاه سه گوش اهواز

از جاهای دیدنی دانشگاه سه گوش اهواز می‎توان به کاروانسرای معین التجار، موزه هنرهای معاصر اهواز، پل هشتم اهواز، پل طبیعت اهواز، پارک جزیره، پارک سه دختر، پارک دولت و خانه ماپار اشاره کرد.

هتل های نزدیک دانشگاه سه گوش اهواز

رفتن به شهر اهواز و دیدن جاذبه‌های آن از جمله دانشگاه سه گوش اهواز قطعا حس و حال بسیار خوبی به شما می‌دهد. اما همیشه سفر با خود خستگی به همراه دارد که نیاز است در یک هتل با امکانات رفاهی مناسب استراحت کنید. هتل پارس اهواز یکی  از هتل‌هایی است که رزرو آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای شما امکان‌پذیر است.

رستوران های نزدیک دانشگاه سه گوش اهواز

رستوران‌های مختلفی در نزدیکی دانشگاه سه گوش اهواز وجود دارد که شامل رستوران خرم، رستوران کنجد، رستوران ماهو، رستوران فست فود چیلی، کافه رستوران خانواده و رستوران اسپیناچی هستند.
 

سخن پایانی
شهرهای جنوبی ایران مملو از جاذبه‌های گردشگری است که سالانه مسافران زیادی برای دیدن این جاهای دیدنی به این شهر سفر می‌کنند.دانشگاه سه گوش اهواز یکی از این جاهای دیدنی است که ماجراهای زیادی را از سر گذرانده و در حال حاضر در حال مرمت و بازسازی است تا به موزه علم و فناوری و خوزستان‌شناسی تبدیل شود. برای دیدن این بنا فقط کافی است نام این بنا را از مردم بومی بپرسید تا به‌راحتی مقصد خود را پیدا کنید.

سوالات متداول در مورد  دانشگاه سه گوش اهواز

مسیر دسترسی به دانشگاه سه گوش اهواز چیست؟

برای رفتن به دانشگاه سه گوش اهواز باید به ساحل غربی رود کارون بروید. این دانشگاه روبروی پل نادری و در میدان مولوی قرار گرفته است.

قدمت دانشگاه سه گوش اهواز چقدر است؟

این دانشگاه در سال 1308 و در حدود 92 سال پیش ساخته شد.

جاذبه های گردشگری نزدیک دانشگاه سه گوش اهواز کدامند؟

کاروانسرای معین التجار، پل هشتم، پل طبیعت، پل اهواز، موزه هنرهای معاصر و پارک دولت.

آیا دانشگاه سه گوش اهواز جزو آثار ثبت شده ملی است؟

بله این ساختمان در سال 1378 در لیست آثار ملی ایران ثبت شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...