رَهی نو

کلیسای سورت مسروپ مقدس اهواز | رهی نو

تعداد بازدید: ۶۹۸۳ ۲ آذر ۱۳۹۶

شهر اهواز به دلیل موقعیت جغرافیایی و تاریخ پرفراز و نشیبش، میزبان اقوام و مذاهب مختلفی بوده است. در میان بناهای تاریخی و مذهبی این شهر، کلیسای سورت مسروپ جایگاه ویژه‌ای دارد. وجود چندین کلیسای تاریخی در اهواز، گواه حضور دیرینه مسیحیان در این منطقه است. این کلیساها نه‌تنها مکان‌های عبادی هستند، بلکه به‌عنوان نمادی از تنوع فرهنگی و مذهبی اهواز، از جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز به‌حساب می‌آیند.
زندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان با مسیحیان در ایران، فرهنگ مردم این کشور را به نمایش می‌گذارد. کلیساها در ایران توسط افراد مسیحی که اعتقادات قوی نسبت به دین خود داشتند، بنا شده‌اند. با معرفی کلیسای مسروپ مقدس اهواز در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو، شما علاوه بر اینکه معماری این بنای باشکوه را می‌بینید، با آداب‌ورسوم مذهبی مسیحیان نیز آشنا می‌شوید.

کلیسای سورت مسروپ کجاست؟

کلیسای مسروپ مقدس به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی اهواز برای علاقه‌مندان به بناهای تاریخی گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. این کلیسا برای عبادت مسیحیان مقیم اهواز بنا شده است. شما برای دیدن این بنای زیبا بایستی به خیابان شریعتی، خیابان زند، خیابان علم الهدی، خیابان شهید چمران، نبش خیابان انوشه بروید.
شما می‌توانید برای بازدید از این بنای زیبا از خودروی شخصی یا وسایل حمل ‌و نقل عمومی استفاده کنید. اتوبوس‌های خیابان شریعتی شما را به این کلیسا نزدیک می‌کنند. شما می‌توانید از هر نقطه شهر با تاکسی خود را به این بنا برسانید.

کلیسای سورت مسروپ کجاست

تاریخچه کلیسای سورپ مسروپ

در زمان پهلوی و سال 1347 هجری شمسی شخصی به نام ترداد داویدیان بانی ساخت این کلیسا شد. داویدیان از ارامنه مقیم اهواز بود که به علت اعتقادات قوی خود به دین مسیحی دست به احداث این بنا زد. مهندسی کلیسای مسروپ مقدس را خود داویدیان بر عهده گرفت. او برای ساخت بنای کلیسا از معماری ارمنی و اسلامی استفاده کرد و این بنای باشکوه را رقم زد.
ترداد در شرکت ملی نفت خوزستان کار می‌کرد و قبل از اینکه او این کلیسا را بسازد در شهر اهواز هیچ مکانی برای عبادت مسیحیان وجود نداشت. به همین دلیل ساخت کلیسا توسط او برای ارامنه خیلی ارزشمند بود. ارامنه مقیم اهواز با وجود کلیسای سورپ مسروپ به ‌راحتی می‌توانستد در عبادتگاه مخصوص خود به عبادت و راز و نیاز با خدا بپردازند و مراسم‌ها و آداب ‌و رسوم دینی خود را در این مکان اجرا کنند.

در گذشته موقعیت جغرافیایی این کلیسا به ‌گونه‌ای بود که از شلوغی و هیاهو فاصله داشت. ترداد کلیسا سورت را در یک مکان خلوت بنا کرد تا ارامنه در آرامش تمام بتوانند به عبادت مشغول شوند. روزهای یکشنبه برای ارمنی‌های ساکن اهواز دیگر فرق می‌کرد و آن‌ها به کلیسا می‌رفتند. اما اکنون ساخت ‌و سازهای بی‌شماری در حوالی آن صورت گرفته و تقریبا می‌توان گفت که دیگر در مکانی دنج و خلوت قرار ندارد.
بنای کلیسا در فهرست آثار ملی قرار ندارد و لازم است شورای خلیفه گری که عهده‌دار این گونه مکان‌های مقدس است به این بناها بیشتر توجه کند. مجموعه طرفداران میراث فرهنگی تاریانا در سال 1387 از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان درخواست کرد که بناهای مربوط به اقلیت‌های مذهبی را هم مورد توجه قرار دهند.

معماری کلیسای مسروپ مقدس

در ساخت بناهای کلیساها اکثرا از رنگ سفید برای نمای بیرونی سازه استفاده می‌کنند که در ادیان مختلف این رنگ پاکیزگی و طهارت مکان‌های مقدس را معنی می‌دهد. از دور شما می‌توانید گنبدهای مخروطی شکلی را که در سقف کلیسا قرار دارند ببینید.
روزهای یکشنبه در این کلیسا صدای ناقوس برای اجرای مراسم مذهبی و عبادی مسیحیان به صدا در می‌آید. پنجره‌هایی که روی گنبدهای مخروطی قرار دارند نور را به داخل کلیسا می‌تابانند و فضای داخلی را عرفانی‌تر می‌کنند.
پنجره‌هایی که داخل کلیسا به کار رفته است شکل هلالی و ایستاده دارند و روی آن‌ها حفاظ‌هایی به شکل صلیب قرار دارد که به استفاده از نمادهای مسیح در ساخت این بنا مرتبط می‌شود و هماهنگی زیبایی بین عناصر کلیسا ایجاد می‌کند.
فضای داخلی کلیسا ساده است و از تزیینات خاصی در آن استفاده نشده است. تابلوهای نقاشی از حضرت مریم و حضرت عیسی مسیح بر روی دیوارهای کلیسا دیده می‌شود. محراب کلیسا در سکوی بالا قرار دارد و تصاویر مذهبی از کودکی و جوانی حضرت مسیح در آن دیده می‌شود. صندلی‌های عبادت‌کنندگان مسیحی در مقابل محراب قرار دارند.
کلیسا دارای یک حیاط بزرگ است. شما بایستی برای ورود به کلیسا از یک درب چوبی بلند که با یک صلیب طلایی‌رنگ مزین شده است، عبور کنید. بنای کلیسا به‌گونه‌ای ساخته شده است که اکنون بعد از گذشت 50 سال هنوز تغییری نکرده و نسبت به گذشت زمان مقاومت و مستحکمی خود را حفظ کرده است.
شما می‌توانید با اقامت در هتل پارس اهواز به‌راحتی به کلیسای مسروپ مقدس دسترسی داشته باشید و این‌گونه علاوه بر یک اقامت آرام و دلپذیر، امکانی راحت برای بازدید از دیدنی های اهواز داشته باشید.

معماری-کلیسای-مسروپ-مقدس

مسروپ مقدس کیست؟

مسروپ مقدس مترجم، نویسنده، زبان‌شناس و آموزگار ارمنی بود که در سال 361 میلادی در روستای هاتسی در ارمنستان متولد شد. او مبدع الفبای ارمنی و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ ارمنستان محسوب می‌شود. مسروپ مقدس در سال 405 میلادی الفبای ارمنی را ابداع کرد. این الفبا 39 حرف دارد و بر اساس الفبای یونانی ساخته شده است. او همچنین کتاب‌های مذهبی زیادی را از زبان‌های یونانی و سریانی به زبان ارمنی ترجمه کرد.
مسروپ مقدس مدارس زیادی را در سراسر ارمنستان تأسیس کرد و به آموزش زبان و فرهنگ ارمنی به مردم پرداخت. او نقش مهمی در توسعه فرهنگ و هویت ارمنی داشت. مسروپ مقدس در سال 440 میلادی در شهر واغارشاپات در ارمنستان درگذشت. مجسمه‌های زیادی از او در سراسر ارمنستان و جهان نصب شده است. نام او بر خیابان‌ها، مدارس و مؤسسات زیادی در ارمنستان گذاشته شده است. روز 24 آوریل به‌عنوان روز الفبای ارمنی و روز بزرگداشت مسروپ مقدس در ارمنستان گرامی داشته می‌شود.

شرایط بازدید از کلیسای باشکوه سورت مسروپ

برای رفتن به کلیسا حتما نباید از شهروندان ارامنه با دین مسیحی باشید. همان‌طور که می‌دانید مسلمانان ایرانی به سایر ادیان احترام می‌گذارند و به بازدید از بناهای تاریخی ادیان‌ مختلف، علاقه خود را به آشنایی با این مکان‌ها نشان می‌دهند.
شما می‌توانید از کلیسای سورت مسروپ دیدن کنید و از رفتار خوب و مهمان‌نوازی خادمان کلیسا بهره ببرید. حتی می‌توانید به تماشای عبادت آن‌ها در روزهای یکشنبه بنشینید. برای بازدید از کلیسای مسروپ مقدس اهواز می‌توانید در هر روزی اقدام کنید فقط حواستان باشد که درب کلیسا بین ساعت 9 صبح تا 17 عصر بر روی گردشگران باز است.
از آنجا که بازدید از این کلیسا زیاد بوده و برای مدیریت این موضوع سخت هست سازمان گردشگری اهواز مسئولیت آن را بر عهده گرفته است. از این رو شما برای ورود به این کلیسا بایستی یک مبلغ جزئی به‌عنوان بلیط پرداخت کنید. این هزینه برای تامین مخارج کلیسا دریافت می‌شود. بازدید از کلیسا بیشتر از یک ساعت طول نمی‌کشد و هر کسی می‌تواند از آن دیدن کند.

سایر کلیساهای موجود در شهر اهواز

در شهر اهواز شما فقط با کلیسای دیدنی سورت مسروپ مواجه نیستید بلکه اگر به این سبک مکان‌ها علاقه‌مند باشید می‌توانید از دو کلیسای دیگر شهر اهواز دیدن کنید.  این موضوع نشانگر اهمیت و توجه مردم اهواز به ادیان دیگر است. آن‌ها به مذهب‌های مختلف احترام می‌گذارند و به همین دلیل ارامنه به‌ راحتی در مکان‌های مربوط به خود عبادت می‌کنند. در ادامه به معرفی این کلیساها می‌پردازیم.

کلیسای اهواز نادری

کلیسای اهواز نادری که به نام کلیسای مریم مقدس هم شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای شهر اهواز محسوب می‌شود. این کلیسا در خیابان نادری، خیابان طالقانی، خیابان ۲۴ متری سوم قرار دارد. کلیسای نادری توسط ارمنیان ساکن اهواز ساخته شد. زمین این کلیسا توسط خانواده نادری اهدا شده بود و به همین دلیل به نام کلیسای نادری شناخته می‌شود. این کلیسا در طول سال‌های متعددی مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته است.
نمای بیرونی کلیسا آجری است و از قوس‌ها و طاق‌های متعددی در آن استفاده شده است. گنبدی در مرکز بنا وجود دارد که به سبک گنبدهای اسلامی ساخته شده است. صلیب بزرگی در بالای گنبد قرار دارد که مذهب مسیحیت را نشان می‌دهد.

کلیسای شبان نیکو

کلیسای شبان نیکو یکی از جاهای دیدنی اهواز هست که آن ‌را به نام کلیسای پروتستان نیز می‌شناسند.این کلیسا یکی از سه کلیسای شهر اهواز به‌حساب می‌آید. برای بازدید از این کلیسا بایستی به محله بیست و چهار متری اهواز و خیابان رستگاری بروید. در کنار دو کلیسای کاتولیک که پیش‌تر معرفی شدند، کلیسای شبان نیکو به‌ عنوان محلی برای عبادت مسیحیان پروتستان در اهواز وجود دارد. در حالی که دو کلیسای قبلی محل عبادت کاتولیک‌ها هستند.
این کلیسا ازنظر ظاهری شباهت زیادی به کلیسای سورت مسروپ دارد. هر دو بنا از معماری آجری با قوس‌ها و طاق‌های متعدد و گنبدی به سبک اسلامی بهره می‌برند. متأسفانه به دلیل تعداد اندک مسیحیان پروتستان در اهواز، این کلیسا به‌طور کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

کلیسای-شبان-نیکو

جاذبه های اهواز در حوالی کلیسای مقدس سورت مسروپ

قدمت سکونت در منطقه اهواز به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌رسد. در دوره‌های مختلف، این منطقه تحت تسلط سلسله‌های باستانی مانند ایلامیان، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان بوده است. پس از فتح ایران توسط مسلمانان، اهواز به یکی از شهرهای مهم در قلمرو اسلامی تبدیل شد.
در دوره پهلوی، نام اهواز به ناصریه تغییر یافت و مدرنیزاسیون شهر آغاز شد. کشف نفت در خوزستان در سال 1287 شمسی، اهواز را به یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرد. پس می‌توان با توجه به این تاریخچه باشکوه اهواز گفت که این شهر جذابیت گردشگری بالایی دارد. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

موزه دیدنی خراطی اهواز

موزه خراطی اهواز اولین موزه تخصصی چوب در ایران است که در سال 1384 در محل خانه تاریخی صمیمی در اهواز افتتاح شد. این موزه به هنر و صنعت خراطی اختصاص دارد و آثار چوبی هنرمندان خراط ایرانی و خارجی را به نمایش می‌گذارد.
در موزه خراطی شهر اهواز، بیش از 200 اثر چوبی ازجمله ظروف، مجسمه‌ها، تابلوها و اشیاء تزئینی به نمایش گذاشته شده است. این آثار از چوب‌های مختلف مانند گردو، نارون، توسکا، شمشاد، زبان گنجشک، گلابی، چوب سفید، بید و چنار ساخته شده‌اند.

خانه تاریخی معین التجار

خانه معین التجار که به نام سرای معین التجار و بنای معین التجار نیز شناخته می‌شود، یکی از خانه‌های قدیمی و تاریخی شهر اهواز به‌حساب می‌آید. این بنا در دوره قاجار توسط حاج محمد تقی معین التجار، یکی از بزرگان و تجار بنام اهواز، ساخته شده است. خانه معین التجار در ابتدا به‌عنوان منزل مسکونی حاج محمد تقی معین التجار و خانواده‌اش استفاده می‌شد. بعدها این بنا به‌عنوان کاروانسرا و مرکز تجارت مورد استفاده قرار گرفت.
نمای بیرونی بنا از آجر ساخته شده است و شما قوس‌ها و طاق‌های متعددی در آن می‌بینید. حیاط بزرگی در وسط بنا وجود دارد که در آن درختان نخل دیده می‌شود. اتاق‌ها در دو طبقه در اطراف حیاط قرار دارند. تزئینات این بنا شامل گچ‌بری، نقاشی و آینه‌کاری می‌شود.

مجموعه پارک آبی

پارک آبی اهواز در بزرگراه مدرس، نرسیده به ورزشگاه غدیر قرار دارد که در سال 1394 افتتاح شد. این مجموعه در مساحتی بالغ بر 5 هکتار ساخته شده است. این مجموعه شامل استخر موج، استخر کودکان، استخر بزرگسالان، استخر VIP، سرسره‌های مارپیچ، سرسره‌های یو، سرسره‌های سرعتی، سرسره‌های سقوط آزاد، رودخانه خروشان، تونل وحشت، غار نمک، جکوزی، سونای خشک و بخار، سالن ماساژ، رستوران و کافی‌شاپ و فروشگاه لوازم شنا می‌شود.

گورستان باستانی سنگی تپه کوهساران

این گورستان در منطقه 7 اهواز، در بلوار ساحلی غربی، جنب پارک کوهساران قرار دارد. قدمت گورستان سنگی تپه کوهساران به دوره ساسانیان (حدود 1500 سال پیش) برمی‌گردد. این گورستان بخشی از شهر باستانی هرمز اردشیر محسوب می‌شود.
در کاوش‌های انجام شده در این محوطه باستانی، آثار متعددی ازجمله قبرهای سنگی، سفال‌ها، سکه‌ها و ابزارآلات کشف شده است. قبرهای این گورستان به‌صورت سنگی و در دل تپه ایجاد شده‌اند. شما می‌توانید در این گورستان استودان و گوردخمه‌های باستانی را ببینید و با آداب ‌و رسوم دفن پیشینیان آشنا شوید.

گورستان-باستانی-سنگی-تپه-کوهساران

هتل های اهواز در نزدیکی کلیسای دیدنی سورت مسروپ

همان‌طور که معلوم است در سفر به شهر اهواز شما با دیدنی‌های مختلفی رو به رو هستید. از آثار تاریخی باستانی گرفته تا مکان های مذهبی. این شهر شما را به یک گردش لذت‌بخش دعوت می‌کند. کلیسای سورت مسروپ از آن‌جاهایی است که در سفر به اهواز نباید از آن غافل شد.
برای اقامت در شهر اهواز بهتر است یکی از هتل‌های خوب این شهر یعنی هتل مجلل پارس اهواز را انتخاب کنید. این هتل با قدمت خود تجربه بالایی در هتلداری و ارائه خدمات باکیفیت دارد. هتل پنج ستاره پارس اهواز در سال 1352 در خیابان بیست و چهار متری، خیابان شهید عابدی افتتاح شد. البته این هتل برای ارتقای سطح کیفیت خدمات خود در سال 1395 موردبازسازی قرار گرفت.
شما می‌توانید در یکی از 134 واحد اقامتی این هتل که شامل اتاق‌های دو تخته دبل، دو تخته توئین، دبل معمولی، سه تخته، سوئیت یک خوابه سه تخته، سوئیت یک‌خوابه تخت دبل و سوئیت دو خوابه می‌شود اقامت داشته باشید.
هتل پنج طبقه پارس اهواز به شما این امکان را می‌دهد که اتاق‌های آن را به‌صورت ساعتی یا روزانه رزرو کنید. اتاق‌های هتل با امکاناتی مانند صندوق امانات، یخچال، سیستم گرمایشی و سرمایشی، چای‌ساز، مینی بار، مبلمان، کمد لباس، درآور، پاور سوئیچ، سیستم اطفاء حریق، تلفن، تلویزیون، اینترنت و ... مجهز هستند.
رستوران هتل در طبقه همکف در یک محیطی آرام با فضای مناسب، به سرو انواع غذاهای خوشمزه ایرانی و فرنگی می‌پردازد. کارکنان هتل پارس با برخوردی شایسته و درخور مهمانان از آن‌ها پذیرایی می‌کنند. شما با اقامت در این هتل می‌توانید تصویری زیبا از رود کارون و شهر اهواز داشته باشید که این موضوع لذت اقامت در یک هتل درجه‌یک و باکیفیت را دوچندان می‌کند.

هتل-پارس-اهواز

کلام پایانی

کلیسای مقدس سورت مسروپ اهواز یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کلیساهای ایران به‌حساب می‌آید. این کلیسا نمادی از تاریخ و فرهنگ مسیحیان در ایران است. معماری منحصر به ‌فرد و زیبا این کلیسا و فضای آرامش‌بخش و معنوی آن مخاطبان را جذب خود می‌کند.
بازدید از کلیسای سورپ مسروپ برای همه افراد، صرف‌نظر از دین و مذهبشان، توصیه می‌شود. این کلیسا مکانی مناسب برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ مسیحیان در ایران است. شما با بازدید از این کلیسا می‌توانید همبستگی و اتحاد ادیان مختلف در ایران را به نمایش بگذارید.

سوالات متداول درباره کلیسای سورت مسروپ

آدرس کلیسای مسروپ مقدس اهواز کجاست؟

آدرس کلیسای سورپ مسروپ در اهواز، خیابان شریعتی، خیابان زند، خیابان علم الهدی، خیابان شهید چمران، نبش خیابان انوشه است.

آیا برای بازدید از کلیسای مسروپ مقدس اهواز باید ورودی پرداخت کرد؟

بله برای ورود به کلیسای باشکوه سورت مسروپ بایستی بلیط تهیه کنید که نیازمند پرداخت هزینه‌ای کم است.

آیا امکان برگزاری مراسم مذهبی در کلیسای مسروپ مقدس اهواز وجود دارد؟

بله مراسم مذهبی در این کلیسا برگزار می‌شود. شما می‌توانید در روزهای یکشنبه شاهد مراسم عبادی مسیحیان باشید.

قیمت اقامت در هتل پارس شهر اهواز چقدر است؟

قیمت اقامت در این هتل بسته به نوع اتاق و زمان سفر شما متفاوت است. این هتل از هتل‌های گران‌قیمت اهواز محسوب می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...