رَهی نو

رود کارون ؛ بزرگ‌ترین رود ایران | رهی نو

تعداد بازدید: ۶۱۵۳ ۲ آذر ۱۳۹۶

رود کارون از گذشته تا امروز برای مردم ایران به‌خصوص جنوبی‌ها خاطره‌ساز بوده و هست. این رود موسیقی حیات را در گوش انسان پژواک می‌کند. این رود خروشان از دیرباز یکی از اولین سکونتگاه های بشر محسوب می‌شد و انسان‌ها در کنار آن کشاورزی و دامداری می‌کردند و خانه‌های خود را در نزدیکی این رود بنا می‌کردند.
علاوه بر این موارد امروزه قابلیت جاذبه گردشگری و توریستی به این رود اضافه شده و مسافران داخلی و خارجی زیادی برای تماشای رود زیبای کارون به شهر اهواز سفر می‌کنند. درواقع این رود علاوه بر اینکه نقش جدی و حیاتی در تامین آب منطقه دارد، به‌عنوان مکان تفریحی و گردشی هم برای شهروندان اهوازی و هم گردشگران به‌حساب می‌آید.
شما می‌توانید در ساحل این رود دیدنی قدم بزنید، ماهیگیری کنید یا اینکه سوار قایق‌های رود شوید و سراسر آن را بگردید. سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با معرفی کامل رود باشکوه کارون قصد دارد شما را با این جاذبه گردشگری اهواز بیشتر از پیش آشنا کند.

معرفی رود کارون

رودخانه کارون پرآب‌ترین، بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی در ایران به‌حساب می‌آید. این رودخانه از کوه‌های بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و از چندین استان ازجمله خوزستان عبور می‌کند و درنهایت به اروندرود و خلیج فارس می‌ریزد.
اولین شکل‌گیری‌های تمدن در ایران در مناطق اطراف این رود خروشان شکل گرفته است. این رود علاوه بر اهواز از شهرهای شوشتر، مسجد سلیمان، خرمشهر و ایذه می‌گذرد. این رود همان‌طور که گفته شد امکان عبور کشتی‌های مختلف را فراهم می‌کند و از این لحاظ که به آب‌های بین‌المللی دسترسی دارد، اهمیت ویژه‌ای در موقعیت استراتژیک منطقه دارد.
علاوه بر اینکه این رود محل تردد کشتی‌ها به‌حساب می‌آید، ازلحاظ کشاورزی، تامین آب اهواز و گردشگری به منطقه خوزستان کمک بسیاری می‌کند. شما می‌توانید در اطراف رود روان کارون دام‌هایی را ببینید که به چرا آمده‌اند. همچنین تماشای هیبت عظیم گاومیش‌های منطقه در این آب‌های خروشان شما را شگفت‌زده خواهد کرد. شما در ساحل این رود زندگی را لمس خواهید کرد زیرا این رود محلی عالی برای شب‌نشینی‌ها و خوش‌گذرانی‌های شبانه مردم جنوب است و شما می‌توانید در حالی که کارون را می‌بینید به موسیقی جنوبی گوش کنید.

رود-کارون

تاریخچه رود خروشان کارون

رودخانه کارون از دیرباز نقشی مهم در تاریخ ایران داشته است. این رودخانه در منطقه باستانی خوزستان قرار دارد که محل تمدن‌های باستانی مانند ایلام، هخامنشیان و ساسانیان بوده است. در دوران باستان، از رود زیبای کارون برای آبیاری، حمل‌ونقل و تجارت استفاده می‌شده است. همچنین منبع مهم آب آشامیدنی برای شهرها و روستاهای منطقه به‌حساب می‌آمد.
همچنین در دوران اسلامی، این رود نقش مهمی در زندگی مردم منطقه داشته است. حکمرانان مختلف سدها و کانال‌هایی برای کنترل جریان آب رودخانه و توسعه کشاورزی احداث کردند. این رود درگذشته با نام‌های کرن، کرنک و کوهرنگ شناخته می‌شد. اولین کشتی‌های روان بر این رود زیبا در زمان قاجاریه به همت انگلیسی‌ها حرکت کردند و راه را برای واردات و صادرات تجاری گشودند.
در دوران معاصر، رود حیات‌بخش کارون اهمیت بیشتری پیدا کرده است. سدهای بزرگ بر روی رودخانه ساخته شده است که برق آبی و آب کشاورزی را برای منطقه وسیعی از ایران تامین می‌کند. این رود زیبا همچنین یک مقصد گردشگری محبوب به‌حساب می‌آید. زیبایی طبیعی رودخانه و فعالیت‌های تفریحی متعددی مانند قایق سواری، شنا و ماهیگیری، آن را به جذابیتی برای گردشگران تبدیل کرده است.

 مشخصات رود عمیق کارون

از آنجا که رودخانه کارون حدود 950 کیلومتر طول دارد آن را به‌عنوان بلندترین رود ایران معرفی می‌کنند. این رود با قابلیت دسترسی به آب‌های بین‌المللی امکان کشتیرانی را بر روی خود هموار می‌کند. حوضه آبریز این رود 64,000 کیلومترمربع و میانگین دبی آن 570 مترمکعب در ثانیه است. دهانه این رود زیبا به‌تنهایی 250 کیلومتر طول دارد.
رود جاری کارون از یک طرف به خلیج فارس و اقیانوس هند و از طرف دیگر به اروند رود می‌پیوندد و در مسیر عبور خود جلگه سبز خوزستان را خلق می‌کند. در روزهای پر بارش و روزهای خشک عمق رودخانه تفاوت دارد البته این تفاوت عمق در قسمت‌های مختلف این رود دیده می‌شود.
در روزهای پربارش سال عمق رودخانه به 21 متر می‌رسد که این موضوع مربوط به جاهای عمیق رودخانه می‌شود. مناطقی که عمیقی آن‌ها کمتر است به حدود 1.5 متر عمق می‌رسند. این رود پرآب زیستگاه ماهی‌های مختلف و حتی کوسه بوده است که امروزه تنوع زیستی ماهی‌های آن بسیار کم شده است. شما می‌توانید برای تماشای این رود خروشان و تاریخی سرزمین ایران، در هتل پارس اهواز اقامت داشته باشید و از پنجره اتاق خود شکوه و زیبایی کارون پرآب و طویل را شاهید باشید.

سرچشمه رود حیات ‌بخش کارون

رودخانه کارون، مروارید خوزستان و تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران، از رشته کوه زاگرس و زرد کوه بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد. کوه‌هایی که رودخانه کارون از آن سرچشمه می‌گیرند ارتفاعی بیشتر از 3000 متر از سطح دریا دارند. در واقع سرچشمه این رود شفاف از کوه‌های ارمند، کوهرنگ و بازفت شروع می‌شود و در مسیر خود با خلق جلگه خوزستان، از شهرهای مختلف این منطقه عبور می‌کند.
کارون بزرگ از زمانی شکل می‌گیرد که رود دز به رود خروشان کارون به یکدیگر می‌پیوندد و این منطقه کارون بزرگ است که محلی مناسب برای کشتیرانی محسوب می‌شود. شهرهایی که این رود از آن‌ها عبور می‌کنند شامل شهرکرد، بروجن، لردگان، ایذه، مسجد سلیمان، شوشتر، اهواز، خرمشهر و شهرستان کارون می‌شوند. این رود زلال فقط از کوه‌های بختیاری نشئت نمی‌گیرد و با همراهی سرشاخه‌ها در مسیر خود این رود پرآب‌تر می‌شود. این سرشاخه‌های فرعی خودشان از کوه‌های منطقه سرچشمه می‌گیرند.
بخشی از رودهای دامنه‌های شمالی دنا در سمیرم و فریدون شهر، رود خرسان دامنه کوه دنا در کهکیلویه و بویر احمد و رودهای الیگودرز در لرستان در مسیر خود به گتوند در دشت خوزستان می‌رسند و درنهایت به رود عمیق کارون سرریز می‌شوند.

سرچشمه-رود--کارون

ویژگی‌های جذاب رود ارزشمند کارون

این رودخانه عظیم و طولانی در سال‌های اخیر به‌عنوان یک قطب گردشگری در شهر اهواز گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است که برای این موضوع دلایل مختلفی وجود دارد. منطقه رودخانه کارون در شب فضایی بسیار دل‌نشین و هوایی مطبوع دارد که برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت شهروندان اهوازی و مسافران عالی محسوب می‌شود.
همچنین در نزدیکی این رود رستوران‌های مجهز و باکیفیت متعددی وجود دارد که می‌توانید پس از تفریح، غذای مورد علاقه خود را در آن‌ها میل کنید. در میان رودخانه کارون یک جزیره کوچک وجود دارد که به‌عنوان پارک برای تفریح مردم شهر اهواز و گردشگران مورداستفاده قرار می‌گیرد. این جزیره جذابیت پل سفید و رودخانه کارون را چند برابر کرده است. پل‌های مختلفی روی این رود زیبا قرار دارند که هر کدام داستان مخصوص خود را بازگو می‌کنند. این پل‌ها به‌عنوان دیدنی های اهواز به‌حساب می‌آیند.

کشتیرانی در کارون

رود کارون، تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران، نقشی مهم در حمل‌ونقل و تجارت در منطقه خوزستان ایفا می‌کند. تاریخچه کشتیرانی در این رودخانه به دوران قاجار باز می‌گردد. بخش قابل کشتیرانی این رود حدود 190 کیلومتر است که از بند قیر در جنوب اهواز تا خرمشهر ادامه دارد. عمق این بخش از رودخانه حدود 4 تا 5 متر است و کشتی‌های با تناژ متوسط می‌توانند در آن تردد کنند. انواع مختلفی از کشتی‌های تجاری، خدماتی و مسافری در رودخانه کارون تردد می‌کنند.
کشتیرانی در رودخانه کارون یک راه حمل ‌و نقل مقرون ‌به‌ صرفه و سازگار با محیط‌ زیست به‌حساب می‌آید. این روش حمل ‌و نقل نقشی مهم در توسعه اقتصادی منطقه دارد. کشتیرانی در این رود یک جاذبه گردشگری محبوب است و در جذب گردشگران به منطقه کمک می‌کند.

پل‌های رود زیبای کارون

رودخانه کارون از چندین پل عبور می‌کند که تعدادی از آن‌ها از جاذبه های گردشگری اهواز به‌حساب می‌آیند. از آنجا که این رودخانه عریض است این پل‌ها به تردد بین غرب و شرق کارون کمک می‌کنند. در ادامه به تعدادی از این پل‌ها اشاره شده است:

پل تاریخی سیاه

پل سیاه اهواز یا پل پیروزی قدیمی‌ترین پل این شهر در سال ۱۳۰۸ در دوره پهلوی اول بر روی کارون زیبا ساخته شد. طول این پل ۱۰۵۰ متر و عرض آن 6 متر است. این پل از تیرچه‌های فلزی توسط یک شرکت بلژیکی به مدت زمان دو سال به بهره‌برداری رسید.

پل زیبای سفید

 این پل در سال ۱۳۱۵ ساخته شده و به ‌عنوان نماد شهر اهواز شناخته می‌شود. این پل در نزدیکی پل سیاه و در مرکز شهر اهواز قرار دارد. پل سفید در سال ۱۳۱۲ توسط یک شرکت سوئدی به نام سونسکاانتر پرناداکتی پولاکت ساخته شد. مهندس ناظر ساخت این پل یک مهندس آلمانی بود. ساخت این پل حدود سه سال طول کشید و در سال ۱۳۱۵ به بهره‌برداری رسید.

پل-سفید-اهواز

پل تماشایی طبیعت کیانپارس

پل طبیعت اهواز اولین پل طبیعت ایران است که در سال 1393 در پارک لاله اهواز بر روی رودخانه کارون بنا شد. این پل به‌عنوان یکی از نمادهای جدید شهر اهواز شناخته می‌شود و از جاذبه های گردشگری محبوب این شهر محسوب می‌شود.
پل طبیعت اهواز دو مسیر پیاده‌روی دارد که یکی در سمت شمال و دیگری در سمت جنوب پل قرار می‌گیرد. همچنین در زیر پل فضایی برای تفریحات آبی مانند قایق سواری و شنا در نظر گرفته شده است. این پل نورپردازی زیبایی دارد که در شب منظره بسیار جذابی را ایجاد می‌کند.

پل جدید کابلی

پل کابلی اهواز یا پل غدیر یکی از جدیدترین و زیباترین پل‌های شهر اهواز است که در سال 1384 ساخت آن شروع شد و در سال 1390 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این پل بر روی رود عریض کارون قرار دارد و به ‌عنوان یکی از بلندترین پل‌های کابلی خاورمیانه شناخته می‌شود. پل کابلی اهواز 4 پیلون دارد. 32 کابل از بالای پیلون‌ها عبور می‌کنند و عرشه پل را نگه می‌دارند. پل مذکور، منطقه امانیه و خیابان تخت سلیمان واقع در غرب این رودخانه را به خیابان زند در شرق آن متصل می‌نماید.

پل قدیمی نادری

پل نادری یا پل چهارم بر روی رود کارون در سال 1354 و حکومت پهلوی دوم به بهره‌برداری رسید. این پل کمک می‌کند که خیابان سلمان فارسی به کوی تختی (امانیه سابق) وصل شود. پل نادری بین دو پل سفید و پل هشتم قرار دارد. این پل توسط یک شرکت ایتالیایی ساخته شد. نام این پل در ابتدا پل چهارم بود اما بعد از انقلاب اسلامی به پل نادری تغییر نام پیدا کرد.

سدهای رودخانه کارون

همان‌طور که گفته شد رودخانه کارون پرآب‌ ترین رودخانه ایران و خاورمیانه است که از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان به خلیج فارس می‌ریزد.
بر روی این رودخانه، حدود 29 سد با گنجایش بیش از 18 میلیارد مترمکعب احداث شده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

سد کارون 3

سد کارون 3 یکی از بزرگ‌ترین سدهای مخزنی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کارون قرار می‌گیرد. این سد در سال 1383 به بهره‌برداری رسید. ارتفاع سد کارون 3 به 205 متر می‌رسد. مخزن آن 2.5 میلیارد مترمکعب ظرفیت دارد و از آب پشت این سد برای تولید برق، کشاورزی و کنترل سیلاب استفاده می‌شود.

سد-کارون-3

سد کارون 4

سد کارون 4 دومین سد بزرگ ایران به‌حساب می‌آید. این سد حدود 230 متر ارتفاع دارد. ظرفیت این سد به 2.2 میلیارد مترمکعب می‌رسد. این سد را می‌توان یکی از جاهای دیدنی اهواز دانست. این سد با ظرفیت تولید 1000 مگاوات برق، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برق آبی در ایران محسوب می‌شود. سد کارون 4 نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه کارون دارد.

سد گتوند علیا

سد گتوند بالا، یکی از بزرگ‌ترین سدهای موجود در ایران در سال 1390 به بهره‌برداری رسید. این سد در فاصله ۲۵ کیلومتری شوشتر و در ۱۰ کیلومتری گتوند قرار دارد. ارتفاع این سد به 182 متر می‌رسد که ظرفیت مخزن آن 4.5 میلیارد مترمکعب است. این سد بتنی رو قوسی در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون قرار دارد.

سد شهید عباسپور

سد شهید عباسپور یا همان سد کارون 1 در جنوب غربی رودخانه کارون قرار دارد. این سدر در 50 کیلومتری شمال شرقی مسجد سلیمان واقع شده است. این سد بتونی دو قوسی 188 متر ارتفاع دارد. ظرفیت مخزن آن به ۲.۳ میلیارد مترمکعب می‌رسد. نیروگاه این سد با ۸ واحد ۸۰ مگاواتی، در مجموع ۶۴۰ مگاوات برق تولید می‌کند.

سد مسجد سلیمان

سد مسجد سلیمان که به نام سد گدار لندر نیز شناخته می‌شود، در ۲۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان مسجد سلیمان و در ۲۶ کیلومتری پایین دست سد شهید عباسپور (کارون ۱) قرار دارد. این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی محسوب می‌شود که ارتفاعی حدود 177 متر دارد. ظرفیت مخزن آن ۲۲۸ میلیون مترمکعب است.

خطر خشک شدن رود نیلگون کارون

این رود زیبا به‌عنوان بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه ایران، نقشی حیاتی در زندگی مردم و محیط‌زیست خوزستان ایفا می‌کند. با این حال، این رودخانه در سال‌های اخیر با خطر خشکسالی روبرو شده است. در سال‌های اخیر، شاهد کاهش بارندگی در خوزستان بوده‌ایم. این امر به‌طور مستقیم بر میزان آب ورودی به رودخانه کارون تاثیر گذاشته است.
سدهای متعددی بر روی رودخانه کارون احداث شده‌اند. این سدها با ذخیره آب، از سیلاب جلوگیری می‌کنند؛ اما در عین حال، باعث کاهش جریان آب در رودخانه و به تبع آن، خشکی تالاب‌ها و هورها در پایین‌دست می‌شوند.
طرح‌های متعددی برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به سایر نقاط ایران وجود دارد. این طرح‌ها می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی از حجم آب رودخانه بکاهند. عدم مدیریت صحیح منابع آب، ازجمله برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، به تشدید خشکسالی در خوزستان و به خطر افتادن رودخانه منجر شده است. تالاب‌ها و هورهای خوزستان که به‌عنوان زیستگاه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری هستند، در معرض خطر خشکی قرار دارند. خشکی تالاب‌ها و هورها، به افزایش پدیده ریزگردها در خوزستان منجر خواهد شد.

هتل های اهواز نزدیک به رود خاطره ‌ساز کارون

پیاده‌روی شبانه در کنار کارون، خنکای نسیم آن، شب نشینی مردم، گپ و گفت با میزبانان جنوبی، شنیدن موسیقی محلی و خوردن غذاهای تند جنوبی از لذت‌هایی است که فقط در ساحل این رود زیبا می‌توان آن را تجربه کرد. اگر شما اقامتی در نزدیکی کارون داشته باشید هر لحظه که اراده کنید می‌توانید به ساحل آن بروید. شما می‌توانید در هتل پنج ستاره پارس اهواز اقامت کنید و از اتاق خود به زیبایی کارون نگاه کنید.
هتل پارس در خیابان بیست و چهار متری، خیابان شهید عابدی قرار دارد که در مدت زمان 6 دقیقه می‌توانید از هتل با خودرو به ساحل رودخانه بروید. این هتل دسترسی شما را به دیدنی های اهواز مانند کاروانسرای معین التجار، باغ معین، مسجد جامع، آستانه علی ابن مهزیار اهوازی، خانه ماپار، پل سفید و ... آسان می‌کند.
شما با اقامت در این هتل می‌توانید از رستوران و کافی‌شاپ، روم سرویس 24 ساعته، سالن چندمنظوره، استخر، اینترنت، آرایشگاه، پرینتر، فکس، خودپرداز، فروشگاه، تاکسی‌سرویس، کتابخانه، پارکینگ و ... استفاده کنید. اگر برنامه سفر شما کاری است شما می‌توانید در سالن کنفراس هتل زیبای پارس اهواز، به برگزاری رویدادهایی مانند سمینار، کنفراس، همایش، نشست، کارگاه آموزشی، جلسات تجاری بپردازید. سالن کنفراس هتل به امکاناتی ازجمله ویدئو پروژکتور، خدمات صوتی و تصویری و نورپردازی مجهز شده است و از مهمانان شما با یک میان وعده خوب پذیرایی می‌کند.

هتل-پارس-اهواز

کلام پایانی

در انتها می‌توان گفت که رود کارون با تاریخچه‌ی فراوان و اهمیت بسیار، نقش مهمی در تاریخ، فرهنگ و اقتصاد ایران داشته است. این رود در طول هزاران سال، شاهد برخی از بزرگ‌ترین تغییرات تاریخی این سرزمین بوده و همچنان نقش مهمی در زندگی اقتصادی و اجتماعی ایران دارد. امیدواریم با تلاش‌های همگانی، این منبع آبی زنده‌ای رونق و شکوفایی را برای ایران و مردم آن به ارمغان آورد.

سوالات متداول درباره رود کارون

مسیر رودخانه کارون چگونه است؟

رودخانه کارون از کوه‌های بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از استان‌های خوزستان و لرستان، به اروندرود می‌پیوندد و درنهایت به خلیج فارس می‌ریزد.

طول رود زیبای کارون چقدر است؟

طول رود باشکوه کارون حدود 950 کیلومتر است و از این نظر، طولانی‌ترین رودخانه ایران محسوب می‌شود.

چه تغییراتی بر رود خروشان کارون اعمال شده است؟

برای بهبود کشاورزی و تامین آب شرب در مناطق اطراف، سدها و دیواره‌های آبی بر روی رودخانه کارون ساخته شده است. این تغییرات ممکن است بر توزیع منابع آب و حیات‌وحش تأثیر گذاشته باشد.

کارون چه اهمیتی برای ایران دارد؟

رود عمیق کارون به‌عنوان یکی از منابع آبی مهم ایران، نقش حیاتی در کشاورزی، صنعت و تامین آب شرب برای جمعیت دارد. همچنین، این رود درگذشته نقش مهمی در تجارت و اقتصاد ایران داشته است.

فاصله هتل پارس شهر اهواز با رود زیبای کارون چقدر است؟

هتل پارس با رودخانه کارون حدود 3 کیلومتر فاصله دارد که مدت زمان 6 دقیقه با خودرو برای رسیدن به آن زمان می‌برد.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...